Pörssisähkön käyttäjän logiikka
Minulla on 3 pörssisähkö sopimusta ja avaan vähän miten hinta muodostuu. Eri vuodenaikoina hinta vaihtelee, tuotantojen mukaan ja annan esimerkin. Maanantaina 13.5.24 oli kallis vrk ja keskihinta verolla ja marginaalilla oli 15,49 snt kwh Kulutukseni 9 kwh maksoi siis 1,39€ keskihinnalla laskettuna. Maanantaina käytin astiapesukonetta ,mikroa ja valoja ,sekä 4 kylmäkonetta kävi omia aikojaa.
Lauantaina oli halpa vrk keskihinta 2,06 snt/ kwh ja kulutukseni oli 50 kwh 8 kwh kiuas oli pällä pari tuntia, pyykki ja astianpesu ynnä laatikkoruoka uunissa, taisi aamulla olla lämmitystäkin päällä. Ja paljonko rahaa kului 50x 2,06= 1,03€
Tästä lasketaan keskihinta per kwh 2,42€ / 59kwh = 4,1 snt/ kwh jos minulla olisi kiinteä 9 snt soppari tulos 59x 9= 5,31€ eli yli kaksinkertainen hinta . Oikeasti maanantaina oli halpoja tunteja klo 12-15 jolloin astiat peseytyvät ja en ihan keskihintaa kuitenkaan maksanut.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen maanantaina 12-15 töissä enkä voi pestä astioita silloin. Muutenkin kivampi tehdä asioita silloin kun sopii aikatauluun eikä kytätä milloin se on liian kallista.
Mun 8 snt sopimus oli vuoden 2023 kulutuksella laskurista tarkistettuna muutaman kympin vuodessa halvempi kuin pörssisähkö olisi ollut.
Meillä on tiskikoneessa itsessään ajastin. Ei ole vaikeaa laittaa siihen aikaa milloin haluaa tiskit tiskata.
Jos tulee vahinko, vakuutus ei todennäköisesti korvaa.
Uusissa tiskikoneissa on monesti se vuotovahti itsessään, ja ne vesiletkut varmasti kestää jos on asiallisesti käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Itse elän kerrostalossa, mutta otan silti aina kiinteän 2v sopparin. Viimeksi oli alle 7 snt kWh ja nyt muuttui 8,50 snt hinnaksi, mutta kk-maksu taas laski, kun vaihdoin sähköfirmaa. :D Elikä hinnan muutos oli lähes +-0, sillä itselläni kk-maksu vaikuttaa eniten sähkölaskun hintaan. Hieman siis maksan enemmän. Mutta en luota pörssisähköön, sillä siinä on ensinnäkin sähköfirman marginaali, jota he voivat aina mielivaltaisesti nostaa + Olkiluoto 3 ku...etus, on koko ajan huollettavana. Pörssisähkö menee muutenkin kalleimman sähköntuoton hinnan mukaan, eli ei ole "oikea" pörssisähkö, vaan huijaus. Ja kuten keskustelussa jo mainittiin, jos kaikilla olisi pörssisähkö, niin hinta nousisi huomattavasti! Teen etää, mutta ei kiinnosta ollenkaan käyttää laitteita muulloin kuin silloin kun haluan, sillä pyykit menevät koneeseen silloin kun niitä on tarpeeksi tai kun oikeasti konetta tarvii käyttää ja astianpesukonekin menee päälle silloin kun puhtaa
Juuri kerrostalossa voikin olla kiinteä, kun kulutus on niin pientä. Pörssisähkö on sähkölämmitteisiä omakotitaloja varten, viime talvena säästin siinä noin 200 euroa kuukaudessa.
Muuten hävisit vetosi, kyllä sentään jotain osaan tehdä. Juurikin on Amerikan tuonti grillissä, itse hitsattu, itse hiekkapuhallettu ja pohja itse maalattu epoksilla. Paljonko meillä oli vedon summa ja mihin saan lähettää tilinumeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse päivystää, voit elää täysin normaalisti tai voit kerran päivässä katsoa hinnat ja välttää saunan lämmittämistä tai uunin käyttöä, jos on erityisen kalliita tunteja tiedossa.
Asun itse kaukolämmitteisessä kerrostaloasunnossa ja silti valitsen pörssisähkön, koska sen avulla vältän maksamasta perusmaksua, joka vie ison osan pienestä laskusta. Huhtikuun kWh-hintani oli marginaalin ja verojen kanssa 6,12 snt ilman sen kummempia optimointeja. Voisin harkita siirtyväni takaisin määräaikaiseen sopimukseen, jos niitä alkaa saamaan alle 7 snt/kWh ja ilman perusmaksua.
Perusmaksu? Tarkoitatko siis kuukausimaksua? Mistä sähköystiöstä saa muka pörssisähkön ilman kuukausimaksua?
Tällä hetkellä minulla on Keravan Energian sopimus, jossa ei veloitettu kuukausimaksua 7 kuukauden ajalta. Ensi kuussa vaihdan Vattenfallille, joka tarjoaa puoli vuotta ilman kuukausimaksua. Myös Lumme Energialla on usein menossa kampanjoita 3 tai 6 kk ilman kuukausimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajastetaan pesukoneet ja astianpesukone pyörimään halvoilla tunneilla. Ei ole mikään ongelma. Kun meillä tehdään myös etätyötä usein kotona, niin siinähän se sujuu rinnalla. Myös uuniruuat on kätevää pyöräyttää halvoilla tunneilla.
Eli teillä on pesukoneiden hanat auki, kun ette ole kotona? Tiesitkö, että tuossa tilanteessa vesivahingon sattuessa korvaussumma on 0 euroa ja omavastuu 100%. Yhdellä tutulla evättiin korvaus sen takia, kun oli omakotitalon pihalla leikkimässä lasten kanssa ja yläkerrassa oleva pyykkikone päästi vedet lattialle ja kasteli molemmat kerrokset. 45 tonnia omasta pussista.
Pesukone kuivassa tilassa? Ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä ja joudun usein jatkamaan iltaan saakka, eikä minua kiinnosta käyttää aikaani sähkön hinnan seuraamiseen, minulla on muutakin tekemistä. Otin kiintehintaisen sopimuksen juuri noista syistä. Kun sähköön menee noin 60 senttiä päivässä, säästö vois olla optimoinnilla jopa kolme euroa kuukaudessa, sen verran jo tippuu taskuista
Juuri näin. Ihmisillä on usein omia henkilökohtaisia intressejään, joita hän priorisoi esim. ajankäytöllisesti. Jollekin se on pörssisähkö, toiselle työ ja joku käyttää koko päivänsä vauva-palstalla asiantuntijana toimimiseen tai provoiluun 😀
Uskon, että mm. taloudellisesta ja itsesi kehittämisen näkökulmasta katsoen olet pelannut ihan hyvät kortit elämässäsi.
Meillä on sähkölämmitys, sähköauto ja saunotaan noin 2x viikossa. Eletään ihan stressittömästi ja ilman jatkuvaa kyttäystä pörssisähkön kanssa. Pörssisähkön keskihinta oli viime vuonna meillä n. 7cnt/kwh.
Miten se tapahtuu ilman stressiä? LMV, lattialämmitykset ja auto latautuu vain yösähköllä. Auto on säädetty vielä niin, että se lataa vasta aamuyöllä, koska silloin on halvinta. Joskus jos on joku kallis tunti yöllä, se tasoittuu massaan.
Katson iltapäivällä sähkön hinnan sovelluksesta, kun lopetan työt. Sen perusteella katson noin suunnilleen, että jos aion pestä pyykkiä teenkö sen etätöissä aamupäivällä vai kenties jo tänään illalla. Saunaa ei lämmitetä jos sähkö on kallista. Usein muutenkin meillä laitetaan ruokaa, pestään pyykkiä ja sen sellaista vain viikonloppuisin, joten arkena ei paljon tule katseltua niitä hintoja sillä silmällä.
Jaa, 2 pyykinpesukonetta, astianpesukone, uuni, on tullut korjattua. Renkaat 3 autoon tänä keväänä vaihdettu. Pienkoneita huollan , kun niitä on 8 kpl omassa käytössä. Auton öljyt ja suodattimen vaihdatan liikkeessä. Mutta muuten lähes kaikki huollan ja korjaan itse. Ei oikein korreloi pösän käyttöön mitenkään. Säästän myös liikkumalla sähköfillarilla, tänäänkin kuljen työmatkani 2x 7,5 km s-fillarilla. Marraskuussa tuli taloon ( työsuhde etuna) eli vaimon palkasta jää nettona pois n 50€kk sillä on jo yli 1000 km ajettu ja säästönä autoon verrattuna tulee se 50€ kk. Ja 24kk päästä saa ostaa omaksi 1% eli 24€ hinnalla. Tavis pyöräni huollan itse ja vaihdan renkaat, aiemmin tuli 90km työmatkaa joka viikko ilman sähköavustusta ;)
T AP