Pörssisähkön käyttäjän logiikka
Minulla on 3 pörssisähkö sopimusta ja avaan vähän miten hinta muodostuu. Eri vuodenaikoina hinta vaihtelee, tuotantojen mukaan ja annan esimerkin. Maanantaina 13.5.24 oli kallis vrk ja keskihinta verolla ja marginaalilla oli 15,49 snt kwh Kulutukseni 9 kwh maksoi siis 1,39€ keskihinnalla laskettuna. Maanantaina käytin astiapesukonetta ,mikroa ja valoja ,sekä 4 kylmäkonetta kävi omia aikojaa.
Lauantaina oli halpa vrk keskihinta 2,06 snt/ kwh ja kulutukseni oli 50 kwh 8 kwh kiuas oli pällä pari tuntia, pyykki ja astianpesu ynnä laatikkoruoka uunissa, taisi aamulla olla lämmitystäkin päällä. Ja paljonko rahaa kului 50x 2,06= 1,03€
Tästä lasketaan keskihinta per kwh 2,42€ / 59kwh = 4,1 snt/ kwh jos minulla olisi kiinteä 9 snt soppari tulos 59x 9= 5,31€ eli yli kaksinkertainen hinta . Oikeasti maanantaina oli halpoja tunteja klo 12-15 jolloin astiat peseytyvät ja en ihan keskihintaa kuitenkaan maksanut.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajastetaan pesukoneet ja astianpesukone pyörimään halvoilla tunneilla. Ei ole mikään ongelma. Kun meillä tehdään myös etätyötä usein kotona, niin siinähän se sujuu rinnalla. Myös uuniruuat on kätevää pyöräyttää halvoilla tunneilla.
Eli teillä on pesukoneiden hanat auki, kun ette ole kotona? Tiesitkö, että tuossa tilanteessa vesivahingon sattuessa korvaussumma on 0 euroa ja omavastuu 100%. Yhdellä tutulla evättiin korvaus sen takia, kun oli omakotitalon pihalla leikkimässä lasten kanssa ja yläkerrassa oleva pyykkikone päästi vedet lattialle ja kasteli molemmat kerrokset. 45 tonnia omasta pussista.
Etätyössä ollaan nimenomaan kotona, eikä työmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ap:n laskelmassa ole järjen hiventäkään. Kulutuksia ja hintoja temmotaan hatusta kahdelle päivälle ja saadaan lopputulokseksi, että halpaa ja hyvää kuin hernekeitto kermavaahdolla.
Jos oikeasti haluaa verrata kiinteän ja pörssisähkön välistä eroa, niin se pitää tehdä koko vuodelle (kun saattaa joskus olla lämmityskin päällä)
Ei ollu hinnat tai kulutus hatusta vedettyjä, hinnat todellisia pörssisähköstä ja kulutus laskettu mittarista. Alla verottomat ja verolliset hinnat viime talvena keskihinta verolla 8,27 snt / kwh ja kesä sitten vieläkin halvemmalla
verollinen
maaliskuu -24 5,933 7,357
helmikuu -24 5,158 6,396
tammikuu -24 10,628 13,179
joulukuu -23 7,628 9,459
marraskuu -23 6,959 8,629
lokakuu -23 3,763 4,666
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajastetaan pesukoneet ja astianpesukone pyörimään halvoilla tunneilla. Ei ole mikään ongelma. Kun meillä tehdään myös etätyötä usein kotona, niin siinähän se sujuu rinnalla. Myös uuniruuat on kätevää pyöräyttää halvoilla tunneilla.
Eli teillä on pesukoneiden hanat auki, kun ette ole kotona? Tiesitkö, että tuossa tilanteessa vesivahingon sattuessa korvaussumma on 0 euroa ja omavastuu 100%. Yhdellä tutulla evättiin korvaus sen takia, kun oli omakotitalon pihalla leikkimässä lasten kanssa ja yläkerrassa oleva pyykkikone päästi vedet lattialle ja kasteli molemmat kerrokset. 45 tonnia omasta pussista.
Aikuinen ihminen, joka ei tiedä, että etätyötä tehdään kotona, on täytynyt kasvaa tynnyrissä.
Mä olisin omalla sähkönkäyttötavalla säästänyt vuodessa pörssisähköllä melkein satasen. Ei niin suuri säästö että vaihtaisin.
Meillä on molemmat etätöissä, itse käyn töissä 2x 3-4 h viikossa ja vaimo 1-2 päivää viikossa. Käytössä 1 sähköpyörä ja pari tavallista. Autolla käydään mökki ja kauppamatkat. Ymmärrän hyvin , että tämä pösän hyödyntäminen ei ole kaikille mahdollista tai edes järkevää.
T Ap
Meillä on vanha, yösähköllä toimiva lämmitys talossa, niin pörssisähkö ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole mahdollisuutta päivystää kotona halvan sähkön takia.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuo pörssisähkö toimii ja keskihinta suht edullista ihan siitä syystä kun on paljon kiinteähintaisia sopimuksia.
Mikäli kaikki ottaisivat pörssisähkön niin jostakin sähköyhtiöitten se tuotto tulisi repiä. Ei tuulivoimaloita paljon laitettaisi välillä lähes nollahintaisen sähkön tuotoilla.
Nauttikaa pörssisähköä käyttävät kun vielä mahdollista.
Onhan siinä pörssisähkössäkin marginaali, eli ei sähköyhtiöt siinä tappiolle jää.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että pörssisähkön kritisoijat ovat niitä, jotka myös makaavat kotona ja valittavat, että ei edes kannata hakea työpaikkaa, kun työttömiä on suomessa määrä 100x ja vapaita työpaikkoja vain x kappaletta ja sitten syytetään omasta rahapulasta kaikkia muita kuin itseään. En tiedä mikä tekee ihmisen tällaiseksi, mutta jostain syystä osa ihmisistä ei ole valmiita näkemään mitään vaivaa elämässään ja syy omaan huonoon jamaan löytyy aina jostain muualta kuin peiliin katsomalla.
Minä taas luulen, että pörssisähkön kritisoijia ärsyttää, kun joku pörssisähköilijä julistaa ainoana totuutena pörssisähkön autuutta.
Tiedän itse yhden tapauksen, jolla on tulisijoja jolloin voi lämmittää puulla kun on kallis sähkö ja sähköauto jota voi ladata halvan sähkön aikana. Jaksaa julistaa sähkönsä alhaista keskihintaa.
Kuitenkin sellainen, jolla ei ole vaikkapa varaavaa lämmitystä eikä sitä sähköautoa ja tulisijaa, ei pysty mitenkään vastaavaan säästöön pörssisähköllä. Joku voi jopa olla valmis maksamaan sen muutaman kympin tai satasen vuodesta siitä, ettei tarvitse kytätä kelloa kun saunoo tai tekee jotain muuta runsaasti sähköä kuluttavaa. Ja onhan se sanomattakin selvää, että vaikkapa sähköauto muuttaa pörssisähköä huomattavasti kannattavammaksi, etenkin jos kesällä tulee runsaasti kilometrejä ja pystyy lataamaan melkein aina auton kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole mahdollisuutta päivystää kotona halvan sähkö
Ei sitä tarvitse päivystää, voit elää täysin normaalisti tai voit kerran päivässä katsoa hinnat ja välttää saunan lämmittämistä tai uunin käyttöä, jos on erityisen kalliita tunteja tiedossa.
Asun itse kaukolämmitteisessä kerrostaloasunnossa ja silti valitsen pörssisähkön, koska sen avulla vältän maksamasta perusmaksua, joka vie ison osan pienestä laskusta. Huhtikuun kWh-hintani oli marginaalin ja verojen kanssa 6,12 snt ilman sen kummempia optimointeja. Voisin harkita siirtyväni takaisin määräaikaiseen sopimukseen, jos niitä alkaa saamaan alle 7 snt/kWh ja ilman perusmaksua.
Pörssisähkössä ja määräaikaisessa on hyvät ja huonot puolensa. Jos sähköä myytäisiin jollain 5 sentin määräaikaishinnalla niin kyllä minäkin siihen vaihtaisin pörssistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse päivystää, voit elää täysin normaalisti tai voit kerran päivässä katsoa hinnat ja välttää saunan lämmittämistä tai uunin käyttöä, jos on erityisen kalliita tunteja tiedossa.
Asun itse kaukolämmitteisessä kerrostaloasunnossa ja silti valitsen pörssisähkön, koska sen avulla vältän maksamasta perusmaksua, joka vie ison osan pienestä laskusta. Huhtikuun kWh-hintani oli marginaalin ja verojen kanssa 6,12 snt ilman sen kummempia optimointeja. Voisin harkita siirtyväni takaisin määräaikaiseen sopimukseen, jos niitä alkaa saamaan alle 7 snt/kWh ja ilman perusmaksua.
Perusmaksu? Tarkoitatko siis kuukausimaksua? Mistä sähköystiöstä saa muka pörssisähkön ilman kuukausimaksua?
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että pörssisähkön kritisoijat ovat niitä, jotka myös makaavat kotona ja valittavat, että ei edes kannata hakea työpaikkaa, kun työttömiä on suomessa määrä 100x ja vapaita työpaikkoja vain x kappaletta ja sitten syytetään omasta rahapulasta kaikkia muita kuin itseään. En tiedä mikä tekee ihmisen tällaiseksi, mutta jostain syystä osa ihmisistä ei ole valmiita näkemään mitään vaivaa elämässään ja syy omaan huonoon jamaan löytyy aina jostain muualta kuin peiliin katsomalla.
Sähän olet ihan ääliö. Mistä sä tämänkin keksit?
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta elämää!
"Voisin harkita siirtyväni takaisin määräaikaiseen sopimukseen, jos niitä alkaa saamaan alle 7 snt/kWh ja ilman perusmaksua."
Sehän on saletti ettei sellaisia hintoja enää määriksissä tule olemaan sillä niitä ei myydä samalla hinnalla kuin pörssisähköä. Silloin kun määrikset maksoi 6 senttiä niin pörssisähkön keskihinnat oli 3 senttiä ja alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen maanantaina 12-15 töissä enkä voi pestä astioita silloin. Muutenkin kivampi tehdä asioita silloin kun sopii aikatauluun eikä kytätä milloin se on liian kallista.
Mun 8 snt sopimus oli vuoden 2023 kulutuksella laskurista tarkistettuna muutaman kympin vuodessa halvempi kuin pörssisähkö olisi ollut.
Meillä on tiskikoneessa itsessään ajastin. Ei ole vaikeaa laittaa siihen aikaa milloin haluaa tiskit tiskata.
Jos tulee vahinko, vakuutus ei todennäköisesti korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteähintainen sähkö on niille joiden elämä on aikataulutettu tai lämmittävät sähköllä. Pörssisähkö on niille jotka voivat suunnitella sähkönkäyttöän (aikaa) ja siirrellä sitä jopa eri päiville.
Miksi jaksatte kinastella päivänselvistä asioista.
Minä kyllä lämmitän omakotitaloa sähköllä ja mulla on pörssisähkö, ja olen todella tyytyväinen siihen. Talvikuukaudet sähkölasku ollut 400-500 euroa kuukaudessa, pörssisähköllä hinta pudonnut noin puoleen, huhtikuun keskihinta 3,9 senttiä. Eli mun mielestä juuri sähkölämmittäjälle se sopii, koska kulutus on suurta, mutta pitää olla varaava systeemi. Suoran sähkölämmityksen kanssa on vähän hankalampaa. Kerrostaloissa ja ok-taloissa joissa kaukolämpö, kulutus on niin pieni että se on käytännössä se ja sama kumpi se on. En itsekään jaksota elämääni mitenkään pörssihintojen mukaan. Säästöt olen saanut aikaan pelkästään siten, että kun ennen joka yö kun vesivaraajaa lämmitetään (2000 litraa), maksoin siitä noin 11 senttiä/kWh. Nyt lämmitys ollut pääsääntöisesti 0-5 senttiä/kWh.
Siitä olen 100% samaa mieltä, turha kinastella päivänselvistä asioista. Joillekin pörssisähkö sopii, joillekin ei. Jotkut saa siitä suuren hyödyn, jotkut ei ollenkaan tai niin pienen että ei maksa vaivaa. Kun maailmaan mahtuu niin monenlaista sukankuluttajaa, niin vielä enemmän siihen mahtuu sähkönkuluttajaa.
Tämänkin kuun ajan saa 6 kk ilmaiset perusmaksut Lidl kumppanuus etuna, noin 5 minuuttia menee sopparin tekoon ja aina saa vaihtaa 14 vrk peruutus aikana. Ja taas 6kk päästä otan 3 pösää ilmaisilla perusmaksuilla.
T AP
Itse elän kerrostalossa, mutta otan silti aina kiinteän 2v sopparin. Viimeksi oli alle 7 snt kWh ja nyt muuttui 8,50 snt hinnaksi, mutta kk-maksu taas laski, kun vaihdoin sähköfirmaa. :D Elikä hinnan muutos oli lähes +-0, sillä itselläni kk-maksu vaikuttaa eniten sähkölaskun hintaan. Hieman siis maksan enemmän. Mutta en luota pörssisähköön, sillä siinä on ensinnäkin sähköfirman marginaali, jota he voivat aina mielivaltaisesti nostaa + Olkiluoto 3 ku...etus, on koko ajan huollettavana. Pörssisähkö menee muutenkin kalleimman sähköntuoton hinnan mukaan, eli ei ole "oikea" pörssisähkö, vaan huijaus. Ja kuten keskustelussa jo mainittiin, jos kaikilla olisi pörssisähkö, niin hinta nousisi huomattavasti! Teen etää, mutta ei kiinnosta ollenkaan käyttää laitteita muulloin kuin silloin kun haluan, sillä pyykit menevät koneeseen silloin kun niitä on tarpeeksi tai kun oikeasti konetta tarvii käyttää ja astianpesukonekin menee päälle silloin kun puhtaat astiat ovat loppu/kun kone on täynnä. Pörssisähkössä ja hinnan kyttäyksessä en näe mitään järkeä. Säästäisin ehkä muutaman kympin vuodessa ja tienaan sen ja enemmänkin kun korjailen itse omaa autoa ja prätkää. Lyödäänkö vaikka vetoa, että yksikään pörssisähkön käyttäjä ei osaa korjata mitään asioita itse, mutta sit nipistetään jostain sähkön hinnasta senttejä kun mistään muusta ei osata. :D
Meillä on tiskikoneessa itsessään ajastin. Ei ole vaikeaa laittaa siihen aikaa milloin haluaa tiskit tiskata.