Pörssisähkön käyttäjän logiikka
Minulla on 3 pörssisähkö sopimusta ja avaan vähän miten hinta muodostuu. Eri vuodenaikoina hinta vaihtelee, tuotantojen mukaan ja annan esimerkin. Maanantaina 13.5.24 oli kallis vrk ja keskihinta verolla ja marginaalilla oli 15,49 snt kwh Kulutukseni 9 kwh maksoi siis 1,39€ keskihinnalla laskettuna. Maanantaina käytin astiapesukonetta ,mikroa ja valoja ,sekä 4 kylmäkonetta kävi omia aikojaa.
Lauantaina oli halpa vrk keskihinta 2,06 snt/ kwh ja kulutukseni oli 50 kwh 8 kwh kiuas oli pällä pari tuntia, pyykki ja astianpesu ynnä laatikkoruoka uunissa, taisi aamulla olla lämmitystäkin päällä. Ja paljonko rahaa kului 50x 2,06= 1,03€
Tästä lasketaan keskihinta per kwh 2,42€ / 59kwh = 4,1 snt/ kwh jos minulla olisi kiinteä 9 snt soppari tulos 59x 9= 5,31€ eli yli kaksinkertainen hinta . Oikeasti maanantaina oli halpoja tunteja klo 12-15 jolloin astiat peseytyvät ja en ihan keskihintaa kuitenkaan maksanut.
Kommentit (47)
Minä käyn töissä ja joudun usein jatkamaan iltaan saakka, eikä minua kiinnosta käyttää aikaani sähkön hinnan seuraamiseen, minulla on muutakin tekemistä. Otin kiintehintaisen sopimuksen juuri noista syistä. Kun sähköön menee noin 60 senttiä päivässä, säästö vois olla optimoinnilla jopa kolme euroa kuukaudessa, sen verran jo tippuu taskuista
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että pörssisähkön kritisoijat ovat niitä, jotka myös makaavat kotona ja valittavat, että ei edes kannata hakea työpaikkaa, kun työttömiä on suomessa määrä 100x ja vapaita työpaikkoja vain x kappaletta ja sitten syytetään omasta rahapulasta kaikkia muita kuin itseään. En tiedä mikä tekee ihmisen tällaiseksi, mutta jostain syystä osa ihmisistä ei ole valmiita näkemään mitään vaivaa elämässään ja syy omaan huonoon jamaan löytyy aina jostain muualta kuin peiliin katsomalla.
Ei varsinaisesti olla p-sähkön kritisoijia, mutta me valittiin kiinteähintainen soppari siksi kun ei olla töiden vuoksi kaiken aikaa kotona vahtimassa että milloin se sähkö on edullista ja sen mukaan saunomassa, pesemässä pyykkiä jne
Kyllä tuossa aloituksessa kerrottiin, miksi minulla ei ole pörssisähkösopimusta. Seuraan kyllä appista sähkön hintoja, mutta on minulla muutakin elämää, kuin laitella kodinkoneita päälle kulloisenkin tuntihinnan mukaan :). Ja en makoile uuninpankolla, vaan käyn töissä siinä määrin, että kateusviikoilla nimi löytyy. Ero pörssisähkön vuosikeskihintaan OK-talossani vuodessa on n. 130€. Maksan tuommoisen vakuutuksen ilomielin, ettei tarvitse kitistä epäreiluutta talven hintapiikin kohdalla.
Kiinteähintainen sähkö on niille joiden elämä on aikataulutettu tai lämmittävät sähköllä. Pörssisähkö on niille jotka voivat suunnitella sähkönkäyttöän (aikaa) ja siirrellä sitä jopa eri päiville.
Miksi jaksatte kinastella päivänselvistä asioista.
Rivitalossa perusmaksu yleensä enempi kun sähkön osuus. Nyt sain 6kk ilman perusmaksua ja asunto sopivasti tyhjillään syksyyn. Jää sekin vitonen pois.
Mä olen maanantaina 12-15 töissä enkä voi pestä astioita silloin. Muutenkin kivampi tehdä asioita silloin kun sopii aikatauluun eikä kytätä milloin se on liian kallista.
Mun 8 snt sopimus oli vuoden 2023 kulutuksella laskurista tarkistettuna muutaman kympin vuodessa halvempi kuin pörssisähkö olisi ollut.
Laskepas hinnat vaikka tammikuun pörssisähkön hinnoilla, kun ulkona 20-25 astetta pakkasta ja pitää yli 100 neliöinen ok-talo pitää lämpimänä sähköllä. Saatetaan puhua pahimmillaan usean kymmenen euron sähkönkulutuksesta päivässä.
Kerrostalokämppäni tyhjäkäyntikulut muodostuu jääkaappi-pakastimesta. Sähköä taas kuluu ainoastaan jos tietoisesti käynnistän uunin, pesukoneen tai saunan.
Jääkaappi pakastin toimii siis pörssisähkön keskihinnalla, joka on kait jotain 7,5cent/kWh yleisesti laskettuna, ja muut sähkölaitteet kuluttavat kun minä sanon niin. Ja mikä olisikaan paras hetki sanoa niin, kuin katsoa päivän halvimmat tunnit jolloin hinta olisi alhaisin? Tai jättää pesukone odottamaan huomista?
Eri asia on sitten rakennukset joissa tuo pohjakulutus on enemmän kuin vaan jääkaappi-pakastin, silloin voi päästä nauttimaan näiatä euron päivistä jotka tuhoaa koko vuoden sähkölaskun.
Eihän tuossa ap:n laskelmassa ole järjen hiventäkään. Kulutuksia ja hintoja temmotaan hatusta kahdelle päivälle ja saadaan lopputulokseksi, että halpaa ja hyvää kuin hernekeitto kermavaahdolla.
Jos oikeasti haluaa verrata kiinteän ja pörssisähkön välistä eroa, niin se pitää tehdä koko vuodelle (kun saattaa joskus olla lämmityskin päällä)
Mua harmittaa sähköyhtiön kiinteä kuukausi maksu , 40,- . Se menee vaikka ei käyttäisi ollenkaan sähköä .
Vielä tuo pörssisähkö toimii ja keskihinta suht edullista ihan siitä syystä kun on paljon kiinteähintaisia sopimuksia.
Mikäli kaikki ottaisivat pörssisähkön niin jostakin sähköyhtiöitten se tuotto tulisi repiä. Ei tuulivoimaloita paljon laitettaisi välillä lähes nollahintaisen sähkön tuotoilla.
Nauttikaa pörssisähköä käyttävät kun vielä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa sähköyhtiön kiinteä kuukausi maksu , 40,- . Se menee vaikka ei käyttäisi ollenkaan sähköä .
Kannattaa harkita sähkön tekemistä vaikka aggregaatilla.
Meillä ajastetaan pesukoneet ja astianpesukone pyörimään halvoilla tunneilla. Ei ole mikään ongelma. Kun meillä tehdään myös etätyötä usein kotona, niin siinähän se sujuu rinnalla. Myös uuniruuat on kätevää pyöräyttää halvoilla tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota on miettinyt ja täytyypä oikein laskeskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota on miettinyt ja täytyypä oikein laskeskella.
Jos sähköntarve ei ole 24/7/365, niin kiinteässä sähköliittymässä ei ole järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajastetaan pesukoneet ja astianpesukone pyörimään halvoilla tunneilla. Ei ole mikään ongelma. Kun meillä tehdään myös etätyötä usein kotona, niin siinähän se sujuu rinnalla. Myös uuniruuat on kätevää pyöräyttää halvoilla tunneilla.
Eli teillä on pesukoneiden hanat auki, kun ette ole kotona? Tiesitkö, että tuossa tilanteessa vesivahingon sattuessa korvaussumma on 0 euroa ja omavastuu 100%. Yhdellä tutulla evättiin korvaus sen takia, kun oli omakotitalon pihalla leikkimässä lasten kanssa ja yläkerrassa oleva pyykkikone päästi vedet lattialle ja kasteli molemmat kerrokset. 45 tonnia omasta pussista.
Miten mahtoi mennä silloin kun sähkön hinta oli korkeimmillaan. Lehdissä kirjoiteltiin että nyt pitäisi kaikkien vähentää sähkön kulutusta ettei pörssisähkön hinta nouse ihan mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ap:n laskelmassa ole järjen hiventäkään. Kulutuksia ja hintoja temmotaan hatusta kahdelle päivälle ja saadaan lopputulokseksi, että halpaa ja hyvää kuin hernekeitto kermavaahdolla.
Jos oikeasti haluaa verrata kiinteän ja pörssisähkön välistä eroa, niin se pitää tehdä koko vuodelle (kun saattaa joskus olla lämmityskin päällä)
Ja sitten kun vertaat sitä koko vuodelle, niin sitten tulet kertomaan, että ei näin, ei sitä voi näin verrata, koska talvella on yleensä kallista ja siksi sulla on kiinteähintainen sopimus, koska yhtenä kuukautena 12sta sähkö on älyttömän hintaista
Helmikuussa 2024 verollinen keskihinta oli 13,179 kwh ja minun pösä alkoi vasta helmikuussa, ehkä joku muu osaa vastata paljonko halvemmaksi tuli verrattuna pösän keskihintaan. Mökillä pösä alkoi 1.5.2023 ja käytännössä joka kuukausi alitin keskihinnan. Lämminvesiboileri oli kellokytkimellä päällä öisin 01-06 ja sähköpatterit samoin.
Okt talossa maalämmön kiertovesipumput on ohjattu kellokytkimellä myös 01-06 lämmittämään. uunia ja pesukoneita käytetään päivällä ja saunotaan vkl. aika helposti alittaa kk keskihinnan.
Varastolla on kulutus n 0,2 kwh kk joten siellä pösä mahdollista ilmaiset perusmaksut, perusmaksuista säästän 180€ vuosittain, hyvin pieni vaiva uusia pösät 6kk välein.
T ap
Luulen, että pörssisähkön kritisoijat ovat niitä, jotka myös makaavat kotona ja valittavat, että ei edes kannata hakea työpaikkaa, kun työttömiä on suomessa määrä 100x ja vapaita työpaikkoja vain x kappaletta ja sitten syytetään omasta rahapulasta kaikkia muita kuin itseään. En tiedä mikä tekee ihmisen tällaiseksi, mutta jostain syystä osa ihmisistä ei ole valmiita näkemään mitään vaivaa elämässään ja syy omaan huonoon jamaan löytyy aina jostain muualta kuin peiliin katsomalla.