Miksi mä olen niin väsynyt?!
Tarviin päiväunet joka iltapäivä, en yksinkertaisesti pysy hereillä. Väsyttää ihan jatkuvasti; aamulla, päivällä, illalla. Miten paljon yössä pitäisi nukkua, että päivän jaksaisi pysyä hereillä?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Minulla syyksi paljastui matala varastorauta eli ferritiini. Arvo oli 5.
Nukuin vuoden ajan kellon ympäri. Jos piti yrittää väkisin herätä, rähjäsin vain aivan unenpöpperöisenä, ja heti takaisin nukkumaan kun mahdollista.
Miten sait rauta-arvoja kohotettua? Riittikö rautatabletit?
Mulla samaa ja ferritiini 27. Syön nyt rautaa 2-3kk ja sen jälkeen infuusioon, jos tableteilla ei nouse. Viimeksi ferritiini oli pari v sitten 120.
Lisäksi c-vitamiini, d-vitamiini, b12-vitamiini ja foolihappo ja lähete uniapneatutkimuksiin
Itsellä korona aiheutti pitkäkestoisen väsymyksen ja alakulon ym, en toki muutenkaan ole mikään tehopakkaus, diagnosoitu add mutta kyllä tämä oli jotain enemmän.
Ja yllättäen ferritiini arvot olivat laskeneet melkein puolella noin vain. Myös stressaava elämäntilanne ja katkonaiset yöunet vaikuttavat väsyttävästi mutta mielestäni pääsyy on korona, long covid.
Elämä on vielä niin surullista henkilökohtaisten menetysten kuin myös Ukrainan ja Gazan sodan takia. Maailmanrilanne huolestuttaa niin ja on niin pettynyt olo, eikö Euroopassa ole sodittu jo tarpeeksi, eikö mitään ole opittu.
Minulla väsymyksen syyksi paljastui ensimmäisellä kerralla alhainen ferritiini (10) ja toisella kertaa ihmettelin lievää alavatsakipua joka paljastui muutaman viikon kuluttua lieväoireiseksi kierukan edesauttamaksi kohtutulehdukseksi. Ei käynyt mielessäkään kyllä ennen kuin pääsi pahemmaksi.
Minulla syyksi paljastui matala varastorauta eli ferritiini. Arvo oli 5.
Nukuin vuoden ajan kellon ympäri. Jos piti yrittää väkisin herätä, rähjäsin vain aivan unenpöpperöisenä, ja heti takaisin nukkumaan kun mahdollista.