Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mä olen niin väsynyt?!

Vierailija
13.05.2024 |

Tarviin päiväunet joka iltapäivä, en yksinkertaisesti pysy hereillä. Väsyttää ihan jatkuvasti; aamulla, päivällä, illalla. Miten paljon yössä pitäisi nukkua, että päivän jaksaisi pysyä hereillä?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ihan sama vaiva. Kävin laajoissa verikokeissa mutta kaikki arvot oli ok. Ferritiini 53 mikä kuulemma ihan hyvä. Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita, syödä eri aikoihin ym mutta väsymys on ja pysyy. 

Viikonloppuisin ei niin paljoa väsytä mutta en kuitenkaan mitenkään pirteä ole. Koran kanssa en jaksa joka päivä käydä lenkillä, mies hoitaa useammin. 

Ikää 41v. En tiedä voisiko johtua esivaihdevuosista.

Voi kun olisi edes kerran viikossa pirteä päivä. 

53 ei ole hyvä. 100 on hyvä.

Lääkäri sanoi että arvo pitää olla yli 15. En alkanut vastaan väittämään. 

Vierailija
42/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin tuli oireista heti esivaihtarit mieleen, estrogeeni auttaa.

Esivaihdevuosissa ei suinkaan ole estrogeenin vaan keltarauhashormonin vajaus! Estrogeenidominanssi aiheuttaa juuri tuollaisia oireita kuin ap:lla ja tila on korjattavissa terveellisillä elintavoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aivan sama juttu! Ja todella ihmettelen. En koskaan eläessäni ole ollut näin väsynyt ja näin pitkäkestoisesti. Olen väsynyt aamulla, päivällä, iltapäivällä, illalla, semmoinen normaali vireyspiikki on jäänyt päivistä kokonaan pois. On ihan tosi huolestuttavaa ja pelottavaa, tämä alkoi n. 6kk sitten eikä verikokeissa ollut mitään ihmeellistä, mutta ei tämä väsymys normaaliakaan ole. Pari koronaa on sairastettu, vaikea sanoa, olisiko johtunut siitä?

Yksi korona, kaikki piikit. Kamala väsymys ja saamattomuus, olen ylpeä jos jaksan astiat pesukoneesta ja huudella lavuaarin ja vessanpytyn. Ei tämä ole normaalia.

Vierailija
44/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ihan sama vaiva. Kävin laajoissa verikokeissa mutta kaikki arvot oli ok. Ferritiini 53 mikä kuulemma ihan hyvä. Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita, syödä eri aikoihin ym mutta väsymys on ja pysyy. 

Viikonloppuisin ei niin paljoa väsytä mutta en kuitenkaan mitenkään pirteä ole. Koran kanssa en jaksa joka päivä käydä lenkillä, mies hoitaa useammin. 

Ikää 41v. En tiedä voisiko johtua esivaihdevuosista.

Voi kun olisi edes kerran viikossa pirteä päivä. 

53 ei ole hyvä. 100 on hyvä.

Lääkäri sanoi että arvo pitää olla yli 15. En alkanut vastaan väittämään. 

Joo, näin täällä Suomessa. Kun ei vaan haluta eikä osata hoitaa. No, rautaa voi onneksi syödä itse purkista. Toisilla se ei vaan imeydy, kuten minulla, niin siinä tapauksessa vähän hankalampaa.

Vierailija
45/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samoin. Yleensä olen ollut aina innoissani keväästä, luonnon heräämisestä, kukista, lintujen sirkutuksesta yms. Tämä on ensimmäinen kevät, kun mikään ei oikein kiinnosta. Yritän väkisin nauttia luonnosta, mutta jotenkin en saa samaa tunnetta kuin ennen. Väkisin väänsin kesäkukat pihalle. Nykyinen ilmapiiri masentaa ja tekee jotenkin  toivottomaksi. Joka puolella sotaa, ahdistusta, köyhien kyykytystä, epävarmuutta, vastaikkainasettelua. Hallitus on hirveä, pelkään, mitä he vielä keksivät, meidän pienituloisten harmiksi.  Näen tulevaisuuden todella ankeana.  En näe tulevaisuutta Suomessa. 

Vierailija
46/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon samanikäinen kuin sinä ja mulle on käynyt viime aikoina toisinpäin. Koko aikuisikäni olen ollut älyttömän väsynyt aina ja tarvinnut 9-12 tunnin yöunia. Herääminen on silti ollut aina yhtä tuskaa. Nyt viimeiset puoli vuotta yhtäkkiä 7 tuntia unta on riittänyt. Herääminen on tosi helppoa. Heti kun avaa silmänsä, niin ei enää nukuta yhtään.  Virtaa on paljon enemmän kuin ennen. Ihan kuin lapsena. Yhtä helposti herää ja energiaa riittää. Veikkaan siis itsekin esivaihdevuosia ja hormonaalisia muutoksia. Sulle ne vaikuttaa negatiivisesti, itsellä näköjään positiivisesti.

Vierailija
47/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyrsiihän se olla aina valppaana. Oletko mitannut kuukautiskierron ja velkakierteen

Vierailija
48/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätyypillinen masennus. 

Vierailija
49/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy vasiten verikokeissa.

mikä on normaali vasiten veriarvo? onko 120 hyvä?

Vierailija
50/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla samoin. Yleensä olen ollut aina innoissani keväästä, luonnon heräämisestä, kukista, lintujen sirkutuksesta yms. Tämä on ensimmäinen kevät, kun mikään ei oikein kiinnosta. Yritän väkisin nauttia luonnosta, mutta jotenkin en saa samaa tunnetta kuin ennen. Väkisin väänsin kesäkukat pihalle. Nykyinen ilmapiiri masentaa ja tekee jotenkin  toivottomaksi. Joka puolella sotaa, ahdistusta, köyhien kyykytystä, epävarmuutta, vastaikkainasettelua. Hallitus on hirveä, pelkään, mitä he vielä keksivät, meidän pienituloisten harmiksi.  Näen tulevaisuuden todella ankeana.  En näe tulevaisuutta Suomessa. 

Minullakin köyhällä eläkeläisellä on jotenkin ihan luovuttanut olo. Kamalaa nähdä pahoja ihmisiä maamme johdossa. 

Vierailija
51/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea ruokailurytmi on avain lähes kaikkeen. 

Tiedän ja olen kokeillut, kun syön aamupalan ja lounaan ,sekä päivällisen,

vireystaso on ihan eri kuin aamu pelkällä kahvilla. Sitä en tiedä miksi se on vain niiiiiiiiiin vaikea toteuttaa. Mutta jos olen hotelliaamiaisen äärellä, eipä ole mitään ongelmaa syödä.

Toinen tärkeä juttu, kasviksia mahdollisimman monipuolisesti.

Itselläni kun väsy kausi uhkaa smuudi, jossa on pinaattia , appelsiiniä ja mahdollisesti jokin muu hedelmää. Eli rautaa ja c vitamiinia rutkasti.

Nykyään varoitellaan oksalaatista, joka rasittaa munuaisia ja jota on mm pinaatissa, manteleissa, lehtikaalissa. Siis että nuo superruokina mainostetut tuottaisivat itse väsymystä. En sitten tiedä onko se ohje syödä kypsän pinaatin lisänä jotain maitotuotetta ratkaisu. Enivei, ehkä tuossa on hyvä muistaa monipuolisuus ja vaihtelu.

Vierailija
52/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ryhtynyt kasvissyöjäksi tai vähentänyt merkittävästi lihan syömistä samoihin aikoihin, kun puhti alkoi kadota?

Vierailija
53/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas näen mutta en viihdy pk-seudulla. Tympii nämä tuputukset ja tietysti median pommitus. Mutta niiden sijaan koetan pysyä kärryillä seuraamalla muita sisältöjä ja lukemalla. Nukun aina kun nukuttaa, viikonloppuisin vaikka päivällä. Tiedän että minulla on monta asiaa (pettymystä) jotka painavat mieltä, pahinta olisi olo ettei saa kiinni asioista jotka masentavat. Minua masentaa yhtenä avoin pahuus, mikä tulee vastaan tietyissä poliittisissa agendoissa. Hajottavuus. Mutta koen että tässäpä meitä myös testataan mistä puusta olemme tehtyjä. En suostu toivottomuuteen kun uskon että pahantahtoiset voimat pyrkivät juuri tuohon, massojen henkiseen nujertamiseen. Ei onnistu minun kohdallani.

Se ikioma hengenheimolaisten lauma puuttuu. Saattaa tämä palsta vähän sitä ikävää lievittää. Kaiken moskan seasta pitää ne maukkaat jyvät saalistaa.

Vierailija
54/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aivan sama juttu! Ja todella ihmettelen. En koskaan eläessäni ole ollut näin väsynyt ja näin pitkäkestoisesti. Olen väsynyt aamulla, päivällä, iltapäivällä, illalla, semmoinen normaali vireyspiikki on jäänyt päivistä kokonaan pois. On ihan tosi huolestuttavaa ja pelottavaa, tämä alkoi n. 6kk sitten eikä verikokeissa ollut mitään ihmeellistä, mutta ei tämä väsymys normaaliakaan ole. Pari koronaa on sairastettu, vaikea sanoa, olisiko johtunut siitä?

Yksi korona, kaikki piikit. Kamala väsymys ja saamattomuus, olen ylpeä jos jaksan astiat pesukoneesta ja huudella lavuaarin ja vessanpytyn. Ei tämä ole normaalia.

Hmmm. Ainakin itse tunnen sen kropassani, että kaikki ei ole kondiksessa juuri nyt. Toki olen aiemminkin elämässäni ollut väsynyt ja sairas, mutta en näin kertakaikkisen, kokonaisvaltaisen uupunut koskaan. Ainakin omalla kohdallani epäilen vahvasti tämän johtuvan sairastetusta koronasta. Ilmiö tunnetaan nimella post viral fatigue, en vaan osaa sanoa, kuinka kauan tämä mahtaa jatkua ja meneekö se koskaan ohi. On kova ikävä sitä, kun tunnen olevani oma itseni ja elossa, nyt on kuin olisi sumussa koko ajan, monta kuukautta kestänyt eikä millään vitamiineilla, raudalla, tai muillakaan konsteilla hievahdakaan tämä väsymys.

Vierailija
55/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elegia

Haihtuvi nuoruus niinkuin vierivä virta.

Langat jo harmaat lyö elon kultainen pirta.

Turhaan, oi turhaan tartun ma hetkehen kiini;

riemua ei suo rattoisa seura, ei viini.

Häipyvät taakse tahtoni ylpeät päivät.

Henkeni hurmat ammoin jo jälkehen jäivät.

Notkosta nousin. Taasko on painua tieni?

Toivoni ainoo: tuskaton tuokio pieni.

Tiedän ma: rauha mulle on mullassa suotu.

Etsijän tielle ei lepo lempeä luotu,

pohjoinen puhuu, myrskyhyn aurinko vaipuu,

jää punajuova: kauneuden voimaton kaipuu.

Upposi mereen unteni kukkivat kunnaa

Joku suomalainen joululaulu?

Vierailija
56/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ikuisesti jatkunut talvi on väsyttänyt ainakin itseäni. Onneksi pian alkaa vihertää ja tulee lämmintä. Se piristää.

Vierailija
57/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi tuollainen väsymys n.32-35 vuotiaana ja jatkuu edelleen nyt nelikymppisenä. Kaikki tutkittu. Rautalisällä ja liikunnalla olen hieman saanut energiatasoja takaisin, mutta edelleen olen kuin varjo entisestä. Lähes jokaisen aktiviteetin jälkeen (esimerkiksi ruoan laitto, lenkki tai imurointi, puhelu tai vierailu) tarvitsen lepohetken tai kokonaan vapaata loppupäivän ja jos en saa sitä niin seuraava päivä menee sängyssä. Minulla on myös diagnosoitu masennus ollut koko tämän ajan joten oletan sen olevan syy.

Vierailija
58/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymysoireyhtymä? On kyllä aika ikävä sairaus jos on tämä :(

Syöpä? Sekin voi väsyttää.

Vierailija
59/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua väsyttää ja ahdistaa nykyinen ilmapiiri. Kovat arvot voimassa, nykyisen hallituksen vuoksi. Inhoan tätä vastankainasettelua : köyhät vs. rikkaat. Jos olet jäänyt työttömäksi, olet heti luuseri, sohvalla makaava juoppo, vaikka saat potkut 25v  työuran jälkeen, yt- neuvoitteluissa. Heti huudetaan, että mene töihin loinen.

Vierailija
60/86 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin minä olisin kirjoittanut tuon tekstin. Juuri samat fiilikset väsymyksen kera. En sitten olekaan ainoa laatuaan.