Työpaikat joissa ei pidetä ruokataukoa
Olen tehnyt töitä kaupan alalla ja olen törmännyt satunnaisesti firmoihin joissa ei kuulemma pidetä ruokataukoa. Pitkinä päivinä pitäisi myös kahvitauot pitää putkeen. Ei kannata ihmetellä jos tulee virheitä työssä. Kyllä kaupan ala on paska ala.
Kommentit (140)
-- Päiväkodeissa ei ehdi syödä aina edes omia eväitä. Yksi tauko 12 min kuuluu päivään. Lasten kanssa pitöisi syödä ja siitä veloitetaan muttei siitä usein tule mitään.-
Tämä ei ole nykypäivää enää kaikissa päiväkodeissa vaan esimerkiksi meidän päiväkodissa jokaisella on puolen tunnin (30 minuuttia) ruokatauko (porrastetusti) henkilökunnan rauhallisessa, omassa taukotilassa. Se ruokatauko on palkaton. Lisäksi jokaisella 15 min kahvitauko (palkallinen)
Olen työskennellyt sekä kunnallisessa että nyt yksityisessä päiväkodissa ja molemmissa oli kyllä tämä yhteisesti sovittu toimiva ja hyvä taukojärjestely. On lupa myös poistua työpaikalta kunhan palasi täsmälleen puolen tunnin kuluttua työn ääreen.
Järjestely on hyvä koska saattaa myös hoidella asioita puhelimitse ja syödä rauhassa että jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
----> Omaan ammattiliittoon yhteyttä. Alkaa työnantajia taas kiinnostamaan lakien ja työehtosopimusten noudattaminen.
Juuri näin !
Ei kuule liittoa kiinnosta pätkääkään.Ravintola-ala,yksin olet keittiössä ja tilauksia tulee,ruokailu täytyy keskeyttää jos edes pääset syömään.Hotkit sitten seisaltaan tai olet syömättä.Liiton edustaja sanoi -koettakaa kestää,siinä kaikki.
.Sanokaa missä tehtään 8h työpäivä ilman taukoja? Ei sellaista työtä ole. Se on työsuojelurikos ja kun ilmoittaa alueen työsuojeluun niin tulee mustat autot työpaikan pihaan.
-
Haluan myös tietää missä työpaikoissa noin rikotaan lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----> Omaan ammattiliittoon yhteyttä. Alkaa työnantajia taas kiinnostamaan lakien ja työehtosopimusten noudattaminen.
Juuri näin !
Ei kuule liittoa kiinnosta pätkääkään.Ravintola-ala,yksin olet keittiössä ja tilauksia tulee,ruokailu täytyy keskeyttää jos edes pääset syömään.Hotkit sitten seisaltaan tai olet syömättä.Liiton edustaja sanoi -koettakaa kestää,siinä kaikki.
- Mikäli tuollaista liiton munatonta edustajaa ei kiinnosta, niin työsuojelua kiinnostaa varmasti.
Mara tessissä on mainittu munattomasti, että ei tarvitse antaa taukoa jos on mahdollisuus "nauttia virvokkeita" työn lomassa. Tätä sitten hyväksikäytetään surutta esim. Isoissa ravintoissa, joissa helposti voisi järjestää tauottajan esim. 4h vuoroon, mutta ei haluta koska kallista. Eli käytännössä rikotaan lakia mutta hankala todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mara tessissä on mainittu munattomasti, että ei tarvitse antaa taukoa jos on mahdollisuus "nauttia virvokkeita" työn lomassa. Tätä sitten hyväksikäytetään surutta esim. Isoissa ravintoissa, joissa helposti voisi järjestää tauottajan esim. 4h vuoroon, mutta ei haluta koska kallista. Eli käytännössä rikotaan lakia mutta hankala todistaa.
Ja sitten itketään, kun porukat pakenee alalta. Terveys ei vaan pidemmän päälle kestä tuota. Minulle tuli jo pysyvät vatsavaivat.
Sossussa töissä. Ruuat syödään työpöydän ääressä.
Kampaajana jo yli +30 vuotta. En pidä ruokataukoja enkä mitään muitakaan taukoja. En syö asiakkaiden läsnäollessa, ainoastaan jos työpäivä yli 10 tuntia niin vedän banaanin jossain kohtaa (kestää pari minsaa). Turhaa työpäivän pitkittämistä. Mielummin syön sitten rauhassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa ei ehdi syödä aina edes omia eväitä. Yksi tauko 12 min kuuluu päivään. Lasten kanssa pitöisi syödä ja siitä veloitetaan muttei siitä usein tule mitään.
KVTES: kahvitauko on 10 minuuttia. Valvonta-ateria ei maksa. Se on ateriaetu. Katso verottajan sivuilta miten lasketaan jos et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
-- Päiväkodeissa ei ehdi syödä aina edes omia eväitä. Yksi tauko 12 min kuuluu päivään. Lasten kanssa pitöisi syödä ja siitä veloitetaan muttei siitä usein tule mitään.-
Tämä ei ole nykypäivää enää kaikissa päiväkodeissa vaan esimerkiksi meidän päiväkodissa jokaisella on puolen tunnin (30 minuuttia) ruokatauko (porrastetusti) henkilökunnan rauhallisessa, omassa taukotilassa. Se ruokatauko on palkaton. Lisäksi jokaisella 15 min kahvitauko (palkallinen)
Olen työskennellyt sekä kunnallisessa että nyt yksityisessä päiväkodissa ja molemmissa oli kyllä tämä yhteisesti sovittu toimiva ja hyvä taukojärjestely. On lupa myös poistua työpaikalta kunhan palasi täsmälleen puolen tunnin kuluttua työn ääreen.
Järjestely on hyvä koska saattaa myös hoidella asioita puhelimitse ja syödä rauhassa että jaksaa.
Tuossa ei ole mitään järkeä. Teette puoli tuntia pidemmän päivän ja työnantaja voittaa. Sano vielä ettei kukaan poistu koskaan koska siihen työnantaja luottaa. Mietipä mitä avi sanoo jos poistuttu ja lapset jää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolatyöntekijällä ei ole mitään ruoka tai muitakaan taukoja. Vessaankin joutuu juosten, koska tontti täys eikä työkaveri auta. Ainoastaan röökillä ravaavat saava taukoja pidettyä. Puoli tuntia ennen on mentävä, jotta ehtii hlökunnan ruokaa syömään. Maksaa siitä saa kuitenkin söit tai et..Onneksi pääsin jo työkyvyttömyyseläkkeelle..
Tuttua, tosin ei tuon röökaamisen osalta, aika monessa ravitsemisalan paikassa (mulla kokemus eri ravintoloista ja sitten näsitä koulujen, seurakuntien ja muiden julkisten palveluiden keittiöistä) koko paikka on julistautunut savuttomaksi joten kaikin kärvistellään tupakatta koko työaika, vaihtelevalla menestyksellä. Esim. olin itse tiskarina eräässä ketjuravintolassa joka oli savuton työpaikka ja vaikka poltan niin olin työajan polttamatta. Esimies sen sijaan kävi röökillä ja kyllä ärsytti semmonen eriarvoisuus, etenkin kun ei ollut ainoita asioita tuossa paikassa, toinen oli se kun mulla oli vain 4:n tunnin vuoro nii siihe ei kuulu ruokatuntii nii silti multa vähennettiin palkasta "ruokaetu", sain sen puhuttua takaisin, oli kumminki ihan tuntuva raha niin pienes palkas. Tää oli siä ravintolaketjuu joka oli takavuosina kuuluisa "kassitarkastuksistaan".
Vierailija kirjoitti:
Omaan ammattiliittoon yhteyttä. Alkaa työnantajia taas kiinnostamaan lakien ja työehtosopimusten noudattaminen.
Mihin ? Me ollaan kaikki YTK:ssa...Työnantaja suositteli sitä kovasti. On kuulemma edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan ammattiliittoon yhteyttä. Alkaa työnantajia taas kiinnostamaan lakien ja työehtosopimusten noudattaminen.
Mihin ? Me ollaan kaikki YTK:ssa...Työnantaja suositteli sitä kovasti. On kuulemma edullisempi.
Kyllä Vauvapalsta riittää ammattiliitoksi kaupanalan työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laitonta.
Ei taida vaikuttaa asiaan,ei työnantajat myöskään tarjoa osa-aikaisille lisätunteja vaan ottavat uusia osa-aikatyöntekijöitä vaikka sekin on kuulemma laitonta.
Siivousala. Varsinkin liikkuvissa hommissa syödään, jos ehditään. Yleensä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laitonta.
Ei taida vaikuttaa asiaan,ei työnantajat myöskään tarjoa osa-aikaisille lisätunteja vaan ottavat uusia osa-aikatyöntekijöitä vaikka sekin on kuulemma laitonta.
Minun tuttu sai palkat menetetyistä työtunneista. Pitää olla vaan todisteet oikeuteen, että olet pyytänyt lisätunteja (esim. sähköpostiviestit). Liitosta kannattaa kysyä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauot ovat lakisääteisiä, joten perse tuoliin vain ja syömään, kun tauon aika on.
Neljän tunnin osa-aikatyössä on jo yksi kahvitauko saatava pitää. Kokopäivätyössä on myös lounastauko.
Ei ole yhtään taukoa 4 tunnin päivässä.
Ei niin, menee niin että YLI neljän tunnin työpäivään tulee 1 kahvitauko, YLI kuuden tunnin päivään sekä kahvitauko että ruokatauko ja vasta kahdeksan tunnin päivään 2 kahvitaukoa ja ruokatauko. Näistä vain tuon 8tunnin päivän ei tarvi olla yli kahdeksaa tuntia, noil alemmil tunneil se on se käänteentekvä asia että se työaika on yli tuon aikarajan niin sitte on oikeutettu siihe taukoon. Mulla on usein ollu 4h-työpäiviä enkä ole saanut taukoa, nykyisin teen pikkusen reilua neljän tunnin päivää ja saan kahvitauon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaupassa 8 tunnin päivät on ainoastaan vastaavilla ja esimiehellä. Heillä on 30min palkaton ruokatauko ja 2x 12min kahvitauot, jotka voi pitää yhteen. Eli näin saavat 2 pitkää taukoa. Me muut tehdään pääasiassa 7h päiviä ja tauot on 2x 12min, tauko alkaa poistuttaessa työpisteeltä ja päättyy kun olet takaisin työpisteellä. Meidän myymälässä tämä tarkoittaa alle 10 min taukoaikaa esimerkiksi kassatyöntekijöille, kun kassat ovat eri päässä myymälää kuin taukotilat. Siitä kun vähentää vielä vessakäynnin, niin ruokailulle jää sellainen 6-7 minuuttia aikaa. Toki meillä on asiat vielä ihan hyvin, kun ei tarvitse yksin työskennellä ja saadaan ylipäätään pidettyä edes se vajaa 10 minuttia taukoa...
Vessassa saa kyllä käydä muulloinkin kuin kahvitauolla.
Vierailija kirjoitti:
Työvuorot sommitellaan niin että kaikki on vain 7h töissä niin ruokatauko ei sisälly työaikaan. Ainakin tokmannilla
Nerokasta, työnantajalta.