Työpaikat joissa ei pidetä ruokataukoa
Olen tehnyt töitä kaupan alalla ja olen törmännyt satunnaisesti firmoihin joissa ei kuulemma pidetä ruokataukoa. Pitkinä päivinä pitäisi myös kahvitauot pitää putkeen. Ei kannata ihmetellä jos tulee virheitä työssä. Kyllä kaupan ala on paska ala.
Kommentit (140)
Työssä kaupungin kalleimmassa ja ns seurapiirien suosimassa vaateliikkeessä. Taukotila oli, ja ne kahvitauot sai pitää, mutta liikkeen omistaja kielsi lämmittämästä ja/tai syömästä tauolla mitään lämmintä ruokaa. Syy oli, että hänen kaupassa ei saa haista ruoka.
Siellä sitten yritettiin ravita itseämme jollain hajuttomilla ja mahdollisimmam neutraaleilla eväillä. Mainittakoon, ettei kukaan yrittänytkään mitään paistettua silakkaa tai kaalilaatikkoa lämmittää. Mikään ruoka ei saanut haista.
Olisihan siihen takatilaan voinut ehkä jotain ilmanvaihtoa yrittää järjestää, mutta sehän ei tullut mieleen. Eikä kukaan uskaltanut mitään sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijän vuorokautinen yhtäjaksoinen työaika on kuutta tuntia pidempi, eikä työntekijän työpaikallaolo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, hänelle on annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä tauko, jonka aikana työntekijä saa poistua työpaikaltaan. Taukoa ei saa sijoittaa työpäivän alkuun eikä loppuun. Työehtosopimuksen estämättä työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta tauosta.
Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä tauko tai tilaisuus aterioida työn aikana.
Työaikalaki 24
En tiedä miten nuo pikkulafkat perustelevat nämä ruokatauottomuuden jopa 8-9 tunnin päivinä. Mutta kuten sanoin sitten on inhimillistä tehdä virheitä. Itselleni tulee yli väsymys monesti kun en saa pitää taukoa ja pitää 4 tuntia vetää putkeen ilman taukoa koska kahvitauot pitää vetää putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijän vuorokautinen yhtäjaksoinen työaika on kuutta tuntia pidempi, eikä työntekijän työpaikallaolo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, hänelle on annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä tauko, jonka aikana työntekijä saa poistua työpaikaltaan. Taukoa ei saa sijoittaa työpäivän alkuun eikä loppuun. Työehtosopimuksen estämättä työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta tauosta.
Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä tauko tai tilaisuus aterioida työn aikana.
Työaikalaki 24
No, ainakin myymälätyössä kassatyö vähän kärsii, jos kassatyöntekijä on tunnin pois työpisteeltä. Eli on välttämätöntä olla paikalla. Myöskään kuormat ei mene hyllyyn ilman purkajaa, jne... Että se siitä lakipykälästä.
Ravintola-alalla saa syödä jos ehtii, yleensä ei ehdi.
Itsellä sote-alalla ei ole ruokataukoa, vaan joutuisa ruokailu työn ohessa. Työntekijät oikein halusivat näin ja tuli kauhea äläkkä, kun tuo etuus meinasi lähteä pois hyvinvointialueen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Työvuorot sommitellaan niin että kaikki on vain 7h töissä niin ruokatauko ei sisälly työaikaan. Ainakin tokmannilla
Tokmannilla käydessä muuten huomaa että kaikki työntekijät on takuulla 75 % tuella töissä.
Hoitoalalla, saat pitää ruokatauon, kunhan olet asukkaiden saatavilla, eli käytännössä syöt hoidettavien seurassa.näin on Avi päättänyt.
Ei monessa prosessiteollisuuden hommassa ole mitään erillisiä taukoja.
Yleensä työn ohessa ehtii hyvin huoltaa itseänsä.
Itse olen yhden miehen toimipisteessä ja prosessi pyörii koko ajan.
Jatkossa jos kyselet taukoa tai kerrot että joku toiminta ei ole ok saat iloisesti potkut
Vierailija kirjoitti:
Ei monessa prosessiteollisuuden hommassa ole mitään erillisiä taukoja.
Yleensä työn ohessa ehtii hyvin huoltaa itseänsä.
Itse olen yhden miehen toimipisteessä ja prosessi pyörii koko ajan.
Jep, olen itsekin ollut töissä tehtaassa missä sitten juostiin kesken ruokatunnin jos tilanne vaati. 99% ajasta ehdittiin ruokailla rauhassa porukalla ja prosessi toimi itsekseen.
Kaupan alalla jos olisi sama homma niin kukaan ei ikinä söisi eikä pääsisi vessaan, ikinä. Töissä saattaa illalla olla vaikka 3 henkilöä ja kun yksi lähtee tauolle niin sen 10min ajan se saattaa oikeasti näkyä asiakkaille jonoina. Ja siitä jos joku sairastuu niin puuttuu se yksi ja ainskin meillä ne tauot on silti pidettävä, ne leimataan ja huutia tulee jos lakia on rikottu.
En kuuna päivänä lähtisi töihin kauppaan tai kioskiin missä pitäisi työskennellä yksin kaikkien hullujen seassa eikä edes syömään ja vessaan pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Lidlissä ainakin oltiin tarkkoja että tauot ja ruokatunnit tulee pidettyä, nehän määräytyy työpäivän pituuden mukaan. Voi olla yksi tauko, 2 taukoa tai 2 taukoa ja palkaton ruokkis. Itse sai päättää jos halusi yhdistää tauot. Esimiehet kyllä teki töitä myös tauoilla koska töitä liikaa, mutta myyjien tauoista huolehdittiin.
Paskimmat paikat taukojen suhteen on k marketit ja s ryhmän pikkukaupat ja päivät jolloin työvoima on vedetty minimiin. K supereissa monesti saa pitää tauot riippuen kauppiaasta ja vuorot on ruokatauollisia usein. Jossain on ihania kauppiaita ja huolehtivat pikku ylimääräisestä tauosta jos on vaikka 7 tunnin päivä. Se on aika must esim kiireisessä cittarissa.
Hermot menee näihin, meillä ei pidetä ruokista myymälöihin.
Vuokratyössä
Itse myös hoitoalalla, ja tosiaan ei ole ruokataukoa vaan ruokailu työn ohessa. Meillä saa halutessaan valita myös ruokatauon päiväänsä, se on luonnollisesti sitten palkaton kuten yleensäkin. Harva haluaa pidentää työpäiväänsä, joten kaikki käytännössä valitsevat ruokailun työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Työvuorot sommitellaan niin että kaikki on vain 7h töissä niin ruokatauko ei sisälly työaikaan. Ainakin tokmannilla
Stockmann käyttää kans paljon näitä 7 tunnin työvuoroja. Siihen kuuluu 20 min. kahvitauko mutta se lasketaan alkavaksi heti kun poistuu työpisteestään ja matka taukopaikalle saattaa olla ensin talon toiseen päähän ja sitten vielä hissin odottelu. Eipä jää paljoo taukoa...
Eläinlääkärit ja hoitajat harvemmin ehtii taukoja pitää, välillä ei meinaa ehtiä edes vessaan. Ja usein työvuorot on pidempiä kuin 8h.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään TESsin mukaisin tauon töissä ollaan.
Mielenkiinnosta, miten tämän järjestät yksintyöskentelypaikoissa, esim r-kioskit, piene marketit jne? On niin helppoa huudella ja vaatia mutta miten se järjestyisi tässä?
Päiväkodissa lapsiryhmän kanssa syöminen ei ole ruokatauko, sillä se on työtä alusta loppuun saakka. Yksi tauko on päivän aikana ja se kestää 11 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään TESsin mukaisin tauon töissä ollaan.
Niinhän te ay-aktivistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärrällä ei ole ruokataukoa, eikä kahvitaukoja. Syödä saa työn ohessa, jos kerkeää. Tämä lukee myös tessissä.
Hoitotyössä sama. Syödä saa joustavasti työn ohessa.
No tuo on ihan omaa syytä. Pitäkää niistä oikeuksistanne kiinni. Ei se kruunu siitä kirkastu vaikka juosten söisitte.
Joissain kaupoissa huolehditaan vielä tollaisillekin päiville kolmas mini tauko. Se on työpaikkakohtaista.