Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkirjoitus: Israelin osallistuminen Euroviisuihin oli oikein Yleisömenestyskin todisti sen

Vierailija
12.05.2024 |

just niin!

Kommentit (411)

Vierailija
241/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää, kun politiikkaa sotketaan viisuihin.

Vierailija
242/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israel-temput vei Kroatialta voiton. Not good.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin pihalla, kuin moni tällä palstalla, suosittelen lukemaan Israelilaisia lehtiä. Ei kaikille juutalaisille tai edes Israelilaisille tilanne ole erityisen suotuisa. Moni vastustaa Gazan silmitöntä pommitusta ja oikeistohallitusta. 

Itse olen seurannut tilannetta jo vuosia paikallisista lehdistä, moni yrittää tulkita tilannetta vanhojen tietojen perusteella. Sodat ja tilanteet muuttuvat. 

Jenkeilläkin menee nyt hermot ja he ovat vetäytymässä yhteistyöstä Israelin kanssa, koska oikeistohallitus on menneet aivan liian pitkälle.  

Vierailija
244/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uppis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Israel on perustettu ryöstetyille maille. Eli turha väittää täällä, että palestiinalaiset aloittivat konfliktin.

Huutaa se, joka ei tunne historiaa, koska on liian tyhmä lukemaan siitä. Todellisuudessa maa oli juutalaisten hallussa jo kauan ennen kuin ensimmäinen muslimi alkoi  tallata tätä planeettaa, sitä kutsuttiin juudean maaksi, sen tuntee raamatusta alkaen kaikki kirjoitettu historia, tiernapojat jne. paitsi sinä, joka olet ns. vajaaladattu.

Kaikki ei ota satukirjoja todesta 😂 Raamattua ja sen versioita on vuosituhansien aikana muokattu omien tarkoituksen mukaan. Juutalaiset eivät ole auttaneet tuota paikkaa vuosisatoihin, alue oli jatkuvien ristiretkienkin kohteena ja asuttajana on vuosituhansien aikana ollut milloin mikäkin kansa. Toki voisimme alkaa noudattamaan tuota kuka ensi asui sääntöä, Amerika

Saisimmeko top-3 tärkeimmät Raamatun muutokset?

Vierailija
245/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin pihalla, kuin moni tällä palstalla, suosittelen lukemaan Israelilaisia lehtiä. Ei kaikille juutalaisille tai edes Israelilaisille tilanne ole erityisen suotuisa. Moni vastustaa Gazan silmitöntä pommitusta ja oikeistohallitusta. 

Itse olen seurannut tilannetta jo vuosia paikallisista lehdistä, moni yrittää tulkita tilannetta vanhojen tietojen perusteella. Sodat ja tilanteet muuttuvat. 

Jenkeilläkin menee nyt hermot ja he ovat vetäytymässä yhteistyöstä Israelin kanssa, koska oikeistohallitus on menneet aivan liian pitkälle.  

Ei kai hamasrottia voi jättää eloon. Muuten on sama taas edessä.

Vierailija
246/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis Suomenkin pisteet kirjaimellisesti masinoitiin Ylilaudalla

Suomi ei antanut 12 pistettä!

Äänestin Israelia yhdellä viestillä. Minua ei ainakaan kukaan masinoinut.

Sama.

Eka kerta ja ikää 52.

Vierailija
247/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai hamasrottia voi jättää eloon. Muuten on sama taas edessä.

Eli ehdotat kansanmurhaa? Lapset, naiset, miehet ja kaikki vaan hengiltä, kuin teuraseläimet? 

Vierailija
248/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten äänestit?

Vierailija
249/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Israel-temput vei Kroatialta voiton. Not good.

Päinvastoin toi Kroatialle enemmän sekä yleisö- että raatipisteitä kuin maa muuten olisi saanut, koska Israelia protestoivat äänesti Kroatiaa estääkseen Israelin voiton.

Vierailija
250/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten äänestit?

Että ideologista vastustajaa vituttaisi.  Saint Sanna käski valitsemaan puolen, valitsin näin.  Olen toisinajattelija.

Vierailija
251/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Siksi nytkään ei pidä olla ehdoton ja mustavalkoinen eikä varsinkaan tuomita ilman päteviä perusteita. En ymmärrä äärivasemmalta kumpuavaa halua tuomita hätäisesti kun monissa muissa asioissa höyryävät tuota ei saa tuomita-lausetta. Kaksoisstandardit?*

Gazassa kuolee 420 lasta päivässä. Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta, joten yhtään liian hätäistä reagointia ei kyllä ole ollut. 

Ensinnäkään en usko terroristihallinnon ilmoituksiin, ovat todistetusti monta kertaa olleet valhetta aiemmin.

Toiseksi, ovatko gazalaiset tehneet kaikkensa lapsiaan suojellakseen? Tähän asti ovat käyttäneet heitä ihmiskilpinään. Aikanaan Golda Meir sanoi: "Rauha tulee Lähi-itään siinä vaiheessa, kun arabit rakastavat lapsiaan enemmän kuin vihaavat meitä." Vielä tuota lapsirakkautta ei ole siellä nähty. Vrt. Suomi lähetti lapsiaan Ruotsiin turvaan

Gazalaiset pitävät sitä vain kunniallisena sankaritekona, jos heidän lapsensa kuolee itsemurhaiskussa tap pa essaan tai yrittäessään t app aa juutalaisen. Lapsia käytetään paljon välikappaleena te rro risti-iskuissa. Samalla saadaan kätevästi tunteisiin vetoava propaganda-ase Israelia vastaan, kun joutuvat ampumaan pommia kantavan alaikäisen, koska he tietävät länsimaalaisen rakkauden lapsia kohtaan. 

Vierailija
252/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tämä on nyt vähän ohis, mutta Raamattu on hyvinkin luotettava historiallinen lähde."

Miten se voisi olla sitä, kun se ei sisällä juuri mitään historiallisia faktoja?

On se joissakin asioissa.

Ensinnäkin pitää huomata, että Raamattu ei ole yksi ainoa kirja, vaan pikemmin kirjasto, eli kokoelma eri aikoina syntyneitä tyylilajiltaan erilaisia ja ihan eri tarkoituksiin kirjoitettuja tekstejä. Osa niistä on aikansa historiankirjoitusta, tosin niihin on ajan tavan mukaan lisätty kirjoittajan omia tulkintoja tapahtuneesta. Lähdekritiikki ei täytä ihan nykyajan vaatimuksia, ja viihteellistä liioittelua on lisätty.

Esimerkiksi Kuningasten kirjat ja Aikakirjat sisältävät samanlaisia hallitsijaluetteloita kuin muillakin alueen kansoilla on ollut. Ja kun kerrotaan kahnauksista naapurikansojen kanssa, voidaan löytää samoja kuninkaita joita näissä muiden kanso

Hyvä kiteytys. Tuo usein tunnutaan unohtavan, että ei noilta ajoilta ole muistakaan asioista usein juuri sen enempää lähteitä olemassa, ja tapahtumia on voitu määritellä historiankirjoihin vain yhden lähteen perusteella.

Vierailija
253/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä auta järkipuhe. Titetopohjainen kommenttisi sai heti 5 alapeukkua ja vastaavasti 5 yläpeukkua pamahtaa "hyvä kun arabilapset kuolee" -tyylisille kommenteille.

Täällä on ylilaudalta masinoitu Israel-trolliporukka kokoajan päivystämässä. Heille vaan sellainen viesti että älkää ihmeessä tätä ilmaiseksi tehkö, Israel on rikas maa.

Vierailija
254/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että kun lähes koko Eurooppa oli Israelin puolella ( toimittajia, Gretaa ja ammattiraatilaisia ja joitakin muita lukuunottamattaniin silti YLE suoltaa sitä samaa saissee et pitääkö Euroviisut laittaa tauolle? 

Hei haloo, yle yrittää vaientaa ihmiset. Enemmistö on Israelin puolella laulukipailuissa. 

Israel ei edes kuulu euroviisuihin. Israel ei edes ole eurooppalainen valtio.

Venäjä on osittain Euroopassa. Pitäisikö senkin saada osallistua, kun muutkin sotivat maat saa?

(Kysyn vaan filosofiselta kannalta. En ole Putinin kannattajia.)

Jos yrittäisitte ottaa asioista selvää. Taitaa olla tosin liikaa vaadittu. Pääasia, että pääsee heiluttamaan Palestiinan lippua ja äänestämään Vihreitä.

Euroviisujen edustajia ei valita maantieteellisen sijainnin mukaan vaan sen mukaan, kuuluuko maa (eli maksaako maa maltaita siitä, että kuuluu) EBU:n televisiojakeluverkkoon.

Vierailija
255/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä maa kun on niin rasismin läpitunkema.

Tämäkin palsta oikein tihkuu vihaa, etenkin muslimeja kohtaan. Kun ei ymmärretä asioita, mennään tunteella ja se tunne on viha. 

hmiset ovat kuitenkin tasa-arvoisia! Mikä ihme suomalaisia pelottaa?  Minä sanon, että monilla rasisteilla menee vaan itse huonosti. 

Äänestin Israelia, että listivät lisää arabeja. 

Tiesittekö, että Euroviisut voi voittaa kuka tahansa vaikka avaruusolio, jos saadaan kaikki avaruusmieliset äänestysuurnille. 

Vierailija
256/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä maa kun on niin rasismin läpitunkema.

Tämäkin palsta oikein tihkuu vihaa, etenkin muslimeja kohtaan. Kun ei ymmärretä asioita, mennään tunteella ja se tunne on viha. 

hmiset ovat kuitenkin tasa-arvoisia! Mikä ihme suomalaisia pelottaa?  Minä sanon, että monilla rasisteilla menee vaan itse huonosti. 

Äänestin Israelia, että listivät lisää arabeja. 

Tiesittekö, että Euroviisut voi voittaa kuka tahansa vaikka avaruusolio, jos saadaan kaikki avaruusmieliset äänestysuurnille. 

Mitäs meinasit toisinajattelijoille tehdä? Hmm?

Vierailija
257/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tiedettiin. Sitä ei ole voinut huomaamatta esimerkiksi viimeisten kymmenen vuoden aikana. Kyllä Viisuja katsellessa kalpenee moni avaruusoliokin.

Oletko miettinyt koskaan sellaista, että Euroopassa on mielipiteen- ja sananvapaus? Toisin kuin esimerkiksi siellä Palestiinassa.

Vierailija
258/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Gretakin oli paikalla. Kauankohan Greta oli Malmön putkassa.

259/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö Hamasia tukevat julkkikset canceloida?

Itse en usko mihinkään cancelointiin. Jokainen saa itse päättää. Itse en kanna rahojani eli osta palveluita keneltäkään, joka tukee teroja mutta thats just me, muut saa tehdä kuten haluavat.  Kaikki saa valita oman tunnon mukaan. Sitä on vapaus. Siksi sanon ei canceloinnille.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
260/411 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle-johtaja Euroviisuista: Tunnelma oli huono, selkkauksia oli liikaa

Euroviisut|Ylen Ville Vilén toteaa, että viisut ovat Ebun omistama kilpailu, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Hän toivoo Ebulta toimia alkuperäisen tunnelman palauttamiseksi.

TÄMÄN vuoden finaalissa sijaiskärsijöiksi joutuivat artistit.

Hollannin edustaja Joost Klein vältteli Israelin edustajan kanssa kuvatuksi tulemista ja tuli diskatuksi finaalista, koska hänen väitettiin käyttäytyneen uhkaavasti kuvaajaa kohtaan. Hollannin yleisradioyhtiön mukaan Klein ei koskenutkaan kuvaajaan.

Torstain semifinaalin jälkeisessä lehdistötilaisuudessa Israelin edustajalta Eden Golanilta kysyttiin, oliko hän ajatellut, että hänen osallistumisensa voisi aiheuttaa turvallisuusriskin muille esiintyjille.

Kun tilaisuuden järjestäjä sanoi Golanille, ettei tämän tarvitse vastata kysymykseen, Klein oli kysynyt, miksi ei.

MAALISKUUSSA Suomen ja kahdeksan muun maan edustajat julkaisivat lausunnon, jossa he ilmaisivat huolensa Israelin sotatoimista Gazassa ja tuomitsevansa antisemitismin ja islamofobian.

Artistit saivat kritiikkiä sekä Israelin että palestiinalaisten puolustajilta. Myös Eden Golanin kerrottiin saaneen tappouhkauksia sosiaalisessa mediassa.

Ville Vilén myöntää, että tämän vuoden kisan herättämät reaktiot voivat vaikuttaa artisteihin. Myös Windows95man eli Teemu Keisteri sai sosiaalisessa mediassa osakseen painetta Israelin osallistumisen takia.

Itse finaalin aikaan Keisteri ei enää halunnut osallistua Israel-keskusteluun. Viisuedustajan valintakilpailu UMK on ollut viime vuosina Ylelle suuri menestys, joka on vauhdittanut myös artistien menestystä ja jossa ei ole tarvinnut pohtia poliittisia ristiriitoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän