Millä koulutuksella pääsee päiväkotiin töihin? Pääseekö ammattikoulutaustalla? Saako vakituisen työpaikan?
Riittääkö esimerkiksi lähihoitajan koulutus, jos haluaa vakituiseksi päiväkotiin?
Kommentit (25)
Minä olen lastenohjaaja ja vakkarina. Haaveissa tosin alanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajan koulutuksella ei saa vakipaikkaa päiväkodista, sijaisuuksia kyllä, niitä olenkin tehnyt viimeiset 15 vuotta kun lainaakaan ei saanut että olisi kouluttautunut lähihoitajaksi kun olin jo viisikymppinen
Jos sulla on pph ammattitutkinto, niin riittää että suoritat kasvatus- ja ohjausalan tutkinnosta pelkän pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteuttaminen (muistaakseni tämän niminen) osion, kestää noin 3kk. Sen jälkeen saa pätevyyden lastenhoitajaksi päiväkotiin.
Juuri alkuvuonna oli Ylen sivuilla artikkeli, jossa kerrottiin, että pk-seudulla on niin älytön työvoimapula päiväkodeissa, että sinne pääsee töihin kuka vaan. Siinä oli haastateltu ruokakaupan työntekijää ja vartijaa, jotka tekivät satunnaisesti töitä päiväkodeissa. Oikeastaan aika hullua, että päiväkoteihin pääsee kuka vaan hoitamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajan koulutuksella ei saa vakipaikkaa päiväkodista, sijaisuuksia kyllä, niitä olenkin tehnyt viimeiset 15 vuotta kun lainaakaan ei saanut että olisi kouluttautunut lähihoitajaksi kun olin jo viisikymppinen
Oisit saanut aikuiskoulutusrahaa silloin! Mäkin sain 22v sitte
Ei sinne pääse vaan joutuu.