Onko sairaanhoitajat muka palkkakuopassa, tienaavat saman kuin koneinsinööri
Kun katselin palkkatilastoja, niin esimerkiksi sairaanhoitaja ja koneinsinööri tienaavat kutakuinkin saman. Vaikea nähdä, että sairaanhoitajat olisivat missään erityisessä palkkakuopassa, kun tätä aina säännöllisesti kuulee.
Kommentit (128)
Oletko ollut sairaalassa? Minä olen, ja olen sitä mieltä että hoitajalle pitäisi maksaa enemmän palkkaa. Paljon enemmän kuin jollekin insinöörille. Siellä pidetään huolta ihmisistä jotka ovat heikoimmillaan. Aivan uskomattomia tyyppejä, ammattitaitoisia, kärsivällisiä ja lämpimiä kiireestä huolimatta. Enemmän palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Alalta lähtee yhä enemmän sairaanhoitajia pois, kun mahdollisuudet vuorotyöhön viedään. Mikä enää houkuttelee sairaanhoitajan ammatissa siinä vaiheessa, kun ei saa vuorolisiä, ei pyhä/ylityökorvauksia, ei pidempiä vapaita vaan työaika on ma-pe kello 7.30-15.30 ja pitää kantaa vastuu kaikkein vaativimmista työtehtävistä, mutta käteen jää vähemmän kuin lähihoitajakollegalla.
Juuri näin. Mutta ehkä halpatuonti ugabuga hymyilee nätisti ja antaa mukavan medcockin, tosin ei ymmärrä mitä siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla terveydenhuollon palkat menevät linjassa näin: ammattikoulutaso (lähihoitaja tms.) 2000 euroa - alempi korkeakoulutaso (sairaanhoitaja tms.) 4000 euroa - ylempi korkeakoulutaso (lääkäri tms.) 6000 euroa.
Suomessa palkat menevät linjassa näin: ammattikoulutaso (lähihoitaja tms.) 2000 euroa - alempi korkeakoulutaso (sairaanhoitaja tms.) 3000 euroa - ylempi korkeakoulutaso (lääkäri tms.) 7000 euroa.
Mikä maa tämä "muualla" on?
https://www.euronews.com/next/2023/12/14/nurses-salaries-across-europe-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hyvin tienaavat sairaanhoitajat käyvät vuorotöissä+tekevät extravuoroja.Sairaanhoitajien töissä on mun mielestä paljon eroa ja en puhuisi niistä massana.
No sairaanhoitajat ovat massaa, jonka vuoksi suomen terveydenhulto on nykyisessä jamassa. Niitä on aivan liikaa, liian suurella palkalla. Puolet palkoista pois ja puolet lisää töihin.
Miksi tällainen käsittämätön vihanpurkaus sairaanhoitajia kohtaan?
koska veronmaksajille kalliista julkisesta terveydenhuollosta ei saa mitään hoitoa. vain pitkää jonotusta.
Se ei ole hoitajan vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alalta lähtee yhä enemmän sairaanhoitajia pois, kun mahdollisuudet vuorotyöhön viedään. Mikä enää houkuttelee sairaanhoitajan ammatissa siinä vaiheessa, kun ei saa vuorolisiä, ei pyhä/ylityökorvauksia, ei pidempiä vapaita vaan työaika on ma-pe kello 7.30-15.30 ja pitää kantaa vastuu kaikkein vaativimmista työtehtävistä, mutta käteen jää vähemmän kuin lähihoitajakollegalla.
Juuri näin. Mutta ehkä halpatuonti ugabuga hymyilee nätisti ja antaa mukavan medcockin, tosin ei ymmärrä mitä siinä on.
Sanopa yksikin syy, miksi ugabuga tulisi Suomeen, vaikka voi valita sellaisen maan, missä saa parempaa palkkaa ja on matalammat elinkustannukset. Ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on perheessä koneinsinööri ja sairaanhoitaja. Insinööri tienaa huomattavasti paremmin. Molemmat päivätyössä.
Ja kumpi tekee älyllisesti haastavampaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Ehlä tulevaisuudessa luovutaan sairaanhoitajista ja lähihoitajat alkavat tehdä kaikki hoitotyön tehtävät sairaaloissa. Lyhyempi koulutus ja pienemmät palkkakustannukse, edullisempaa veronmaksajille.
No heh, lähihoitaja teho-osastolla, päivystyksessä, diabeteshoitajana, psykiatrian vastaanotolla tai leikkaussalissa. Halvaksi tulee, mutta hoidon laadussa mennään kyllä sitten kehitysmaatasolle. Tätäkö halutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa yksikin syy, miksi ugabuga tulisi Suomeen, vaikka voi valita sellaisen maan, missä saa parempaa palkkaa ja on matalammat elinkustannukset. Ei tule.
Ja kivempi ilmaista ja ennen kaikkea hallitus joka ei vihaa ulkomaalaisia. Kuka hullu tänne haluaa jos on valinnan varaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut sairaalassa? Minä olen, ja olen sitä mieltä että hoitajalle pitäisi maksaa enemmän palkkaa. Paljon enemmän kuin jollekin insinöörille. Siellä pidetään huolta ihmisistä jotka ovat heikoimmillaan. Aivan uskomattomia tyyppejä, ammattitaitoisia, kärsivällisiä ja lämpimiä kiireestä huolimatta. Enemmän palkkaa!
Olen ollut potilaana ja siitä oli henkilökunnan ammattitaito kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on perheessä koneinsinööri ja sairaanhoitaja. Insinööri tienaa huomattavasti paremmin. Molemmat päivätyössä.
Selvästikin aliarvostat sairaanhoitajien työtä. Et taida tietää, mitä se pitää sisällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut potilaana ja siitä oli henkilökunnan ammattitaito kaukana.
Varmaan joissakin paikoissa alkaa jo näkyä, että alalle ei saada enää parasta ainesta, palkkataso on jäänyt matalaksi niin se ei enää houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan tulee tienata vähemmän kuin koneinsinöörin koska sairaanhoitajan työ on haalarihommaa. Vai kuinka kauan luulisitte kestävän koneinsinöörin opetella sairaanhoitajan työt, ja sairaanhoitajan koneinsinöörin hommat?
Sote-alalla se haalarihommia tekevä duunari on lähihoitaja. Jos on helpompi hahmottaa kun vertaa tekniikan alaan niin näin:
lähihoitaja - asentaja (ammattikoulu)
sairaanhoitaja - insinööri (AMK/alempi korkeakoulututkinto)
osastonhoitaja - diplomi-insinööri (ylempi korkeakoulututkinto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan tulee tienata vähemmän kuin koneinsinöörin koska sairaanhoitajan työ on haalarihommaa. Vai kuinka kauan luulisitte kestävän koneinsinöörin opetella sairaanhoitajan työt, ja sairaanhoitajan koneinsinöörin hommat?
Sote-alalla se haalarihommia tekevä duunari on lähihoitaja. Jos on helpompi hahmottaa kun vertaa tekniikan alaan niin näin:
lähihoitaja - asentaja (ammattikoulu)
sairaanhoitaja - insinööri (AMK/alempi korkeakoulututkinto)
osastonhoitaja - diplomi-insinööri (ylempi korkeakoulututkinto)
Eikö lääkäri ja DI ole vastaavat ammatit koulutuksen puolesta?
Koneinsinöörit tekevät harvemmin vuorotyötä niin kuin suuri osa sairaanhoitajista. Vuorotyölisät vaikuttavat aika paljon palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat luulee olevansa palkkakuopassa, koska he eivät erota bruttoa netosta ja heidän mielestään vuoro- ja pyhälisät ei ole palkkaa.
Vain noin puolet sairaanhoitajista saa vuoro- ja pyhälisiä. Puolet ei saa. Suunta on, että yöpäivystyksiä harvennetaan, ja vanhushoivassa yövuorot teetetään vain lähihoitajilla, sairaanhoitajat tekevät päivätyötä.
Sairaanhoitajat työskentelevät yövuoroissa enää pääasiassa vain isoissa sairaaloissa olevissa päivystyksissä ja sellaisilla osastoilla, joilla potilaat tarvitsevat sairaanhoidollista hoitoa yölläkin, ja niitä on koko ajan vähemmän kuin ennen.
Miksi sitten on mahdotonta päästä päivätyöhön, jos hoitajalla on sairaus tai joku muu henkilökohtainen syy, että ei voi tehdä yövuoroja?
Todellako koneinsinööri tienaa kaikilla kokemuslisillä vain 2998 e? En usko. Mun koko palkka sairaanhoitajana on toi summa kaikilla lisillä. Joka kuukausi sama palkka.
Minun sairashoitajaperuspalkkani täysillä kokemuslisillä on yksityisellä 2788€. Mikä se koneinsinööri palkka on?
No nyt kyllä valehtelet tai olet ymmärtänyt väärin. Kaikki insinöörit tienaa enemmän. Vuorotyölisä tietenkin tuo vuorotyötä tekevälle sh:lle lisiä, mutta on paljon hoitajia päivätyössä. Ja jos insinööri tekee vuorotyötä, nii hänkin saa vuorolisät, jolloin hän edelleen tienaa enemmän kuin vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja.
"Diplomi-insinöörin mediaanipalkka vakituisessa työsuhteessa oli vuoden 2023 lokakuussa 5 597 euroa ja keskipalkka 6 051 euroa. "
https://www.tek.fi/fi/tietoa-tekista/tutkimus/tek-tutkii-tyoelama-ja-ty…