Koululaisten kännykänkäyttöön on viimeinkin tulossa tiukennus
Laki muuttuu niin, että kännykän käyttämiseen kouluaikana voidaan puuttua kunnolla: https://yle.fi/a/74-20087691
Nykyään kielto on mahdollinen vain oppituntien aikana, eikä riittävää mahdollisuutta pakottamiseen ole jos oppilas ei halua tehdä yhteistyötä.
Ihmetyttää vaan, että miksi kaikesta kurinpidosta kouluissa pitää olla oma lakipykälä? Eihän päiväkodeissa ja eskareissakaan ole mitään pykäliä siitä, että hoitaja saa vaikka ottaa lapselta lelun pois, mutta silti hoitajat tekevät niin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tulee. Nuo penikatkin ovat kännykän näplääjiä ja ovat saaneet mallin kotoaan. Nykyään kaikki näplää kännyköitään joka paikassa, miksi? Eikö ole muuta elämää? Ennenkin pärjättiin, vaikkei kännyköitä ollutkaan.
Tauoilla töissä luen puhelimesta uutisia. Ei kiinnosta jutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Oikeasuuntainen, mutta riittämätön toimenpide älypuhelinten aiheuttaminen haittojen estämiseen lapsilla. Tuohan yksinään ei tule missään nimessä lopettamaan esim. kiusaamista ja sen kuvaamista älypuhelimilla. Kiusaaminen siirtyy tuolloin vain koulujen sijasta entistä enemmän vapaa-ajalle, jossa älypuhelinten käyttöä ei ole rajoitettu mitenkään. Parempi olisi, että älypuhelimille asetettaisiin ikäraja, mitä nuoremmilta ne olisi kokonaan kielletty. Siis koulun lisäksi myös vapaa-ajalla.
Älypuhelimen käyttäminen loppuu kun siihen kun älypuhelimen nappaa käteen ja paiskaa sen maahan. Myös kuvaaminen loppuu. Sen jälkeen kiusaaja hakataan rautalapiolla PASKAKSI.
Luulet että kiusattu pystyis nappaamaam puhelimet ehkä kymmeniltä kiusaajilta? Rikkomaan ne? Mistä se rautalapio tulis? Kiusattuhan tuossa joutuis hoitoon.
Siis mitähelvettiä? Eihän kouluun saa tuoda muitakaan harrastusvälineitä tai vapaa-ajan tarvikkeita. Vain ne, joita opiskelussa tarvitaan. Pian joku rassaa luokan takaosassa kevaria. Ja huoltaja ottaa yhteyttä, että kyllä meidän Jorman pitää saada uskontotunnilla rassata kevaria tai peräprutkua, kun on kevät. Niin vai?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitähelvettiä? Eihän kouluun saa tuoda muitakaan harrastusvälineitä tai vapaa-ajan tarvikkeita. Vain ne, joita opiskelussa tarvitaan. Pian joku rassaa luokan takaosassa kevaria. Ja huoltaja ottaa yhteyttä, että kyllä meidän Jorman pitää saada uskontotunnilla rassata kevaria tai peräprutkua, kun on kevät. Niin vai?
Kyllä kouluun saa tuoda minkä vaan laillisen esineen mikä ei häiritse opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Ongelman alkulähde on aikuiset, jos otamme puhelimen mukaan joka paikkaan, esim töihin, lapset matkivat ja tekevät samoin.
Itse jätän työpuhelimen työpöydällä suljettuna ja avaan sen kun tulen aamulla töihin, oma puhelin jää kotiin TOTTAKAI, koska jonkun on sitä esimerkkiä näytettävä!!!!!
Juuri näin, en ymmärrä miten aikuinen ei voi olla jotain 20min työmatkaa ilman puhelinta, ennen se lankapuhelin oli kokopäivän siellä kotipöydällä, eikä kukaan ajatellut "onkohan mulle joku soittanut, kukahan mulle on soittanut, mitä jos se ja se on soittanut, mitä mitä mitä jos jos mitä jos jos....".
otan puhelimen kävelylenkille jos tulee esim sairauskohtaus ja sen verran ymmärrystä että osaan soittaa 112.
Viime keväänä olin koiran kanssa lenkillä ja huomasin yhdestä rakennuksesta tulevan savua. Soitin heti 112:een. Jos mulla ei olisi ollut kännykkä mukana, olisin vain jatkanut matkaani. Eihän se tietenkään mulle kuulu, jos jonkun koti palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Ongelman alkulähde on aikuiset, jos otamme puhelimen mukaan joka paikkaan, esim töihin, lapset matkivat ja tekevät samoin.
Itse jätän työpuhelimen työpöydällä suljettuna ja avaan sen kun tulen aamulla töihin, oma puhelin jää kotiin TOTTAKAI, koska jonkun on sitä esimerkkiä näytettävä!!!!!
Juuri näin, en ymmärrä miten aikuinen ei voi olla jotain 20min työmatkaa ilman puhelinta, ennen se lankapuhelin oli kokopäivän siellä kotipöydällä, eikä kukaan ajatellut "onkohan mulle joku soittanut, kukahan mulle on soittanut, mitä jos se ja se on soittanut, mitä mitä mitä jos jos mitä jos jos....".
otan puhelimen kävelylenkille jos tulee esim sairauskohtaus ja sen verran ymmärrystä että osaan soittaa 112:een. Jos mulla ei olisi ollut kännykkä mukana, olisin vain jatkanut matkaani. Eihän se tietenkään mulle kuulu, jos jonkun koti palaa.
Moni ei ole kertaakaan elämänsä aikana joutunut soittamaan hätänumeroon.
Sinulla on alentunut riskiottokyky. Turhia pelkotiloja.