Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kasvisruokaa voi syödä, jos kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä?

Vierailija
09.05.2024 |

Siis jos pavut, linssit ja soija aiheuttavat vatsavaivoja ja ripulia? Pelkällä tofullako pitää elää? Onko muita vatsaystävällisiä kasvisproteiini vaihtoehtoja? 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haudutettuja pokkanoita, perunaa, bataattia, sipulia. Lanttua voi kokeilla myös, mutta ehdottoman kypsänä. Kesäkurpitsa sopii myös hyvin.

Ihan kiva, mutta proteiinia tulee saada jostakin. 

Vierailija
22/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu on soijaa.

Tuo on oikeasti vaikeaa. Itse syön kasvisruokaa ja paras ystäväni on IBS-ruokavaliolla. On tosi hankalaa löytää molemmille käyviä täysipainoisia ja monipuolisia ruokia.

Sopiiko kauravalmisteet tai linssit?

Tofu ei ärsytä vatsaa, kuten soijarouhe yms.  Punaisia linsseja kestän vähän syödä. Kauravalmisteet ovat turhan kalliita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leena Putkosen kirjoista ja nettisivuilta löytyy apua tähänkin ongelmaan.

Kiitos, täytyypä tsekata. 

Vierailija
24/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä. En ainakaan minä pystyis vaikka kuinka totuttelis. Tykkään palkokasveista ja kasvisruuasta.mutta suoli ei paljon papuja siedä. Omalle suolelle kelpaa vaalea liha, kala ja kanamunat kasvispainotteisesti. 

Niimpä. Paljon puhutaan kasvisruuan terveellisyydestä, ekologisuudesta ja eettisyydestä, ja sitähän se onkin, mutta monet eivät valitettavasti pysty syömään noita kasvisproteiineja. 

Vierailija
25/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilemalla varmaan parhaiten selviää. Itselleni tofu sopii, linssi ehkä pahin mitä voi vain olla!

Mulla noin myös. Linssit aivan karmeaa myrkkyä mun suolistolle.

Vierailija
26/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen soijarouhetta niin, että keitän sen pariin kertaan ja huuhtelen välillä. Pakastan osan. Se sulaa paremmin. Ei kuulemma syö paljon ravintoarvoista.

Vierailija
27/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulista chiliä

Vierailija
28/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiblin, gefilustabletit sekä zolt. Alle viikossa rauhottui vatsa. Hyvin sulavaa mietoa ruokaa, kasviksista voin syödä vain porkkamasosekeittoa, tai porkkanaraastetta. Monta vuotta opettelin ja testailin tyyliin puolikas ohut kuorittu kurkkusiivu kerrallaan. No en pysty syömään muutakun noita. Ruokana kanaa, kalaa, löysää 4viljan puuroa, apteekin mutridrinkkejä..   Kaalit, pavut, uunikasvikset  yms eikä pun liha yms eivät sovi yhtään..  Muista juoda vettä tarpeeksi, nukkua tarpeeksi eikä saa stressata..  Ibs oireilee heti. 

Vierailija
29/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä. En ainakaan minä pystyis vaikka kuinka totuttelis. Tykkään palkokasveista ja kasvisruuasta.mutta suoli ei paljon papuja siedä. Omalle suolelle kelpaa vaalea liha, kala ja kanamunat kasvispainotteisesti. 

Niimpä. Paljon puhutaan kasvisruuan terveellisyydestä, ekologisuudesta ja eettisyydestä, ja sitähän se onkin, mutta monet eivät valitettavasti pysty syömään noita kasvisproteiineja. 

Samaan aikaan, kun nyhtökaura ja kaura-rypsi-emulgaattori-kahvimaidot yleistyvät, suolistosairauden lisääntyvät räjähdysmäisesti. 

Suosittelen kaikille kananmunaa, hapanmaitotuotteita ja vaikka villikalaa, jos kuuppa ei kestä lihan syömistä. 

Vierailija
30/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen soijarouhetta niin, että keitän sen pariin kertaan ja huuhtelen välillä. Pakastan osan. Se sulaa paremmin. Ei kuulemma syö paljon ravintoarvoista.

Ei kai, kun ei niitä alun perinkään ollut. Yhtä hyvin voi syödä raastettua, keitettyä pahvia. 

Vierailija
31/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai, kun ei niitä alun perinkään ollut. Yhtä hyvin voi syödä raastettua, keitettyä pahvia. 

Hauskaa kun joillain on niin kauhea tarve haukkua tuotteita joista ei itse pidä ja valehdella niistä. Tai enhän minä tiedä valehteletko vai uskotko oikeasti, että soija ei sisällä mitään ravintoaineita. Toisaalta ei ole väliä, koska molemmissa tapauksissa olet vain todella ääliö.

Vierailija
32/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa ja porkkanaa

Vierailija
33/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsa, ruusukaali, punajuuri ja porkkana sopivat minulle, joka olen kovin herkkävatsainen.

Vierailija
34/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun joillain on niin kauhea tarve haukkua tuotteita joista ei itse pidä ja valehdella niistä. Tai enhän minä tiedä valehteletko vai uskotko oikeasti, että soija ei sisällä mitään ravintoaineita. Toisaalta ei ole väliä, koska molemmissa tapauksissa olet vain todella ääliö.

Soijarouhe on soijaöljyn puristuksen sivuvirtatuote, jota 1950-luvulla kaavailtiin pahvin raaka-aineeksi. Silloin todettiin, että siihen ei pitäisi pakata elintarvikkeita liian korkean fytoestrogeenipitoisuuden vuoksi. 

Olen minäkin syönyt soijarouhetta aikani. Nykyään syön luomumunia ja luomulihaa, silloin tällöin myös misoa ja tofua. 

Vierailija
35/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva ruokavalio on yksilöllinen, ja valitettavasti se elää ja muuttuu vuosien varrella. Myös valmistustapa vaikuttaa paljon sopivuuteen. Itse sairastanut 10+ vuotta ja ensimmäiset pari vuotta käytin siihen, että rauhoitin tilanteen ja testasin systemaattisesti  mikä sopii itselle ja mikä ei.  Esim. Kaura tai linssit ovat mun sisuskaluille ongelma jo pieninä määrinä, herneet ja soija eivät aiheuta mitään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi