Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha äitini vastustaa kaikkea teknologiaa ja omatoimisuutta

Vierailija
09.05.2024 |

Hän on siis 78 vuotias, mutta olisi ihan hyvin päässyt aikanaan tietotekniikankin kyytiin, jos ei olisi kieltäytynyt jääräpäisesti. Hän oli alle 50 vuotias kun oli jo win-95. Tuohon aikaan hän kävi yrittäjäkurssin ja sielä olisi ollut perusopetusta atk.sta. Hän oli kieltäytynyt avaamasta edes konetta. Oli kuulemma sanonut, että hänen ei enää tarvitse osata, eikä aijo koskaan opetella. Jokainen tietää kuinka hankalaa nykyään on hoitaa mitään, jos ei ole edes älypuhelinta. No hänellä sitä ei tietenkään ole, koska sehän on "tietotekninen" laite. Turha varmaan sanoa, että hänellä on lankapuhelin. Viimeksi viikko sitten hän soitti pankkikonttoriinsa ja haukkui kun konttori oli lyhentänyt aukioloaikoja ja hänen olisi pitänyt saada nostaa rahaa. Ei ole opetellut edes rahan nostoautomaatin käyttöä. Kuulemma aivan liian vaikeaa ja se voi kuulemma viedä hänen rahansa. Onko kenelläkään vanhempaa elossa, joka vastustaa näin sitkeästi oppimista ja kehityksen kulkua? Siis minua hävettää!

Kommentit (449)

Vierailija
61/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole varmasti ainakaan toimivaa lankapuhelinta enää.

Ai mitenkä niin?  Kyllä tuo näyttää pelittävän ainakin etelä-pohjanmaalla.. 

ap.

Minkä palveluntarjoajan verkossa?

Vanhuksille ja tietysti muillekin  saa "lankapuhelimia", jotka oikeasti toimivat matkapuhelinverkossa. Moni ei enää näekään kännykän näyttöjä tai sormet ei toimi kunnolla.

Vierailija
62/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloitusta. Miten voi vastustaa samaan aikaan teknologiaa ja omatoimisuutta?

Ymmärrän hyvin. Teknologian avulla joutuu tekemään asioita itse. Oikein on se, että mennään paikalle silloin kun halutaan ja jonottamatta pitää löytyä joku oikein kohtelias näppärä nuori palvelemaan ja toteuttamaan vanhemman ihmisen haluja ja mielitekoja. Esimerkiksi vaatekaupassa ei ole mitään hauskaa jos pitää itse valita hyllystä vaatteet ja sovittaa ne. Oikein on se, että myyjä tuo vaatteen koppiin, sitten sanotaan että ei oo hyvä ja myyjä tuo ensin toisen koon ja sitten vielä kolmannen koon ja sitten sen saman tuotteen toisessa värissä. Sitten on hyvä ja voi todeta että se ensimmäinen oli sittenkin hyvä ja otan sen. Sitten voi vielä ääneen päivitellä että sulle jäi nyt kyllä kovasti siivottavaa mun jälkeen, tippui tuonne lattialle osa. Sitten saa ekstramielihyvää kun myyjä toteaa että ei se mitään ja se kuuluu minun työhöni.

Miksi se perusboomeri vaihtaisi tuon siihen, että itse tilaisi nettikaupasta mieluisan. Ovat vieneet palauttelurumbastakin kaiken ilon kun ne kaikki vaatteet joutuu ensin itse maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei halua edes opetella mitään uudistuksia, eivät luota tietokoneisiin ja pitävät pankkikirjansa liinvaatekomerossa.

Vierailija
64/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama laulu. Vanhemmilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus hoitaa asiansa ilman tietokoneita ja älypuhelimia. Tässä digivaatimuksessa pannaan ihmiset eriarvoiseen asemaan ja erityisesti vanhemmat ihmiset. Heiltä viedään mahdollisuus hoitaa itsenäisesti omat asiansa. Viranomaiset, pankit ym. ovat olemassa, mutta eivät enää palvele vanhempaa väkeä, vaan kaikki pakotetaan käyttämään tietokoneita, älypuhelimia jne. Tämä on ihmisoikeuksien rikkomista. 

Muuten hyvin kirjoitettu, mutta laajentaisin nuo oikeudet koskemaan nuorempiakin. Itselläni on kännykkä 90-luvulta, toimii hyvin, en hanki älypuhelinta ennen kuin hajoaa, on edulliset puh.laskut. Läppäriä käytän nettiasioihin kuten nytkin. Suomalaisille on uskoteltu, että on vain edistystä, kun pankkikonttoreita suljetaan ym. Vuosia sitten olimme Saksassa ja olisi

Hyvä systeemi ja kannatettavaa. Noin 16%:lla ihmisistä IQ on vähemmän kuin 85 (N(100,5)). Esimerkiksi US armeija ei ota riveihinsä henkilöitä, joidenka IQ on alle 83. Monen ihmisen kognitiiviset kyvyt ovat yksinkertaisesti niin huonot, että heille on tietoyhteiskunnassa vaikea löytää järkevää tekemistä. On parempi, että nämä henkilöt saavat kokea olevansa merkityksellisiä ja tärkeitä vaikka tekemällä tuetulla palkalla yksinkertaista työtä sen sijaan, että heidät tuomitaan tiukalla työmarkkinapolitiikalla ikuiseen työttömyyteen.

Vierailija
65/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole varmasti ainakaan toimivaa lankapuhelinta enää.

Ai mitenkä niin?  Kyllä tuo näyttää pelittävän ainakin etelä-pohjanmaalla.. 

ap.

Minkä palveluntarjoajan verkossa?

Vanhuksille ja tietysti muillekin  saa "lankapuhelimia", jotka oikeasti toimivat matkapuhelinverkossa. Moni ei enää näekään kännykän näyttöjä tai sormet ei toimi kunnolla.

Meidän kaupungissa ainakin Elisalla on täysin toimiva lankapuhelinverkko vieläkin.

Vierailija
66/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä iloinen 76v mummeli ,joka osaa ja opettelee heti joka risauksen mitä vain eteen tulee , ja nimenomaan applen parhaalla tabletilla. Sillä ei ole ikinä tullut mitään ongelmia koskaa ja olen köyytänyt kaikessa jo kymmenen vuotta. 

Älkää ihmeessä hankkiko niille vanhuksille pöytäkonetta ja älykännykkäkin on ikävä käyttää verrattuna tablettiin. 

tabletti on vähintään yhtö tärkeä kuin hammasharja ja vessapaperi! Tekee elämän superhelpoksi.

Vierailija
67/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikkahan kehittyy koko ajan. Jos on kerran oppinut jonkin laitteen ja ohjelman, pitää opetella taas, kun tulee uudet laitteet ja ohjelmat. Ja se on vaikeaa ellei mahdotonta, kun tulee vanhaksi ja huonokuntoiseksi. Sitä ei voi oikeastaan varmaan ymmärtää niin kauan, kun on itse vielä kyvykäs ja skarppi. Ohjelmat ovat vuosien mittaan muuttuneet koko ajan monimutkaisemmiksi ja vaikeammiksi oppia.

T. 60+

Nyt hei oikeesti. Mulla on eläkeikä 70, sinä kuusikymppinen vanha ja huonokuntoinen.

Vierailija
68/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläpä iloinen 76v mummeli ,joka osaa ja opettelee heti joka risauksen mitä vain eteen tulee , ja nimenomaan applen parhaalla tabletilla. Sillä ei ole ikinä tullut mitään ongelmia koskaa ja olen köyytänyt kaikessa jo kymmenen vuotta. 

Älkää ihmeessä hankkiko niille vanhuksille pöytäkonetta ja älykännykkäkin on ikävä käyttää verrattuna tablettiin. 

tabletti on vähintään yhtö tärkeä kuin hammasharja ja vessapaperi! Tekee elämän superhelpoksi.

Ihana sinä 😍, mutta alle 80-vuotiaat ei todellakaan ole vanhuksia. Ja näin on opetettu lääketieteessäkin jo pitkään.

Vierailija
69/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä. Tärkein tekijä on se motivaation puute, ei kiinnosta opetella niin kauan kuin saa paasausta itsensä lapsilla tai muilla läheisille. Se motivaatio kun löytyy, niin yllättävän usein ne taidot kehittyvät todella nopeasti. 

Suurissa ikäluokissa on paljon näitä, jotka on vaan tottuneet siihen että palvelu pelaa aina kaikessa kunhan vaan oikeasta narusta vetää. (Kuulisitpa kun nämä samat ihmiset vaatii itselleen pääsyä julkiseen terveydenhoitoon, ihan elukoita ovat.)

Vanhin siskoni täyttää 77 v. Ei osaa maksaa itse laskujaan, poika hoitaa. Kännykkään osaa vastata ja sillä soittaa, mutta ei kirjoittaa viestejä. Jos hänelle lähettää viestin, pitää odottaa että siskon 85 v (!) mies kirjoittaa vastauksen siskon puolesta. 

Miniä käy pesemässä ikkunat ja vaihtamassa verhot, samoin teke

77v ei ole mikään vanhus.

t. 6-kymppinen, joka koodaa omaksi iloksi, pyörittää kotona useampaa palvelinta ja virtualisointipalvelinta, jossa monta virtuaalikonetta ja containeria, kotona yritystason etähallittava lähiverkko. Olen hoikka, hyväkuntoinen, urheilen säännöllisesti ja taloudellisesti riippumaton. Tänään olin pihahommissa monta tuntia. Mistä näitä vätyksiä oikein sikiää?

Vierailija
70/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n äiti kuulostaa omalta äidiltäni, joka ei millään oppinut tietotekniikkaa. Kävi jopa jollain kurssillakin mutta ei vaan mennyt päähän tietokoneen käyttö. Sitten todettiinkin muistisairaus. Lankapuhelimestaan piti kiinni viimeiseen saakka, mutta siitä oli sitten pakko luopua. Samanikäinen appeni oppi ja oli jopa taitava kaikenlaisissa tietokonehommissa, teki sukututkimusta ja järkkäili koneella kuviaan. 

Toki näitäkin on, mutta ne ovat poikkeus. Kammottava tämä palstalla joltain osin vallitseva ajatusmaailma, jossa kaikki wanhat eli 70 täyttäneet on jotain muistihäiriöisiä höppänöitä. Nykyään normaali on se, että 80-vuotiaalla ihmisellä pää toimii, oppii uusia asioita ja selviytyy arjesta ilman apua. Toki on monia jotka sairastuvat johonkin rappeuttavat sairauteen, mutta ei joku muistisairaus sen enempää kuin Parkinsonin tautikaan ole mikään normioletus.

Ja eri asia sitten jos ihminen on todella vaikkapa 95-vuotias, hän on jo vanha ja todennäköisesti tarvii apua.

Vierailija
71/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt tietokoneita jo 1980-luvulta saakkaa, mutta silti en ole kovin innoissani nykyajasta, jossa koko elämä tapahtuu nettimaailmassa. Itselläni ovat laitteet viimeisen päälle, mutta tuntuu vähän oudolta hoitaa kaikki asiat koneilla ilman ihmiskontaktia. Toki olen siinä hyvässä asemassa, että voin valita menenkö hoitamaan asiani pankin konttoriin, virastoon jne., vai hoidanko asiat netissä. Suomessa asiat on viety äärimmilleen, eikä asioiden hoito enää onnistu ilman vahvaa tunnistautumista. Digitalisoituminen on tuonut paljon hyvää, mutta on siinä paljon synkkiä ja huolestuttavia piirteitä kun ajatellaan lapsia ja vanhempia ihmisiä. 

Vierailija
72/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia laitteita tarvitse osata käyttää. Jotkut ei osaa käyttää edes ompelukonetta tai  moottorisahaa, toiset ei tietokonetta tai älypuhelinta. Ei se sen kummempaa ole. 

Ei tarvitsekaan, mutta aikuisen ihmisen on osattava hoitaa itse asiansa. Eikä nakittaa niitä toisille vain siksi ettei viitsi itse opetella välttämätöntä teknologiaa. Et sinä moottorisahalla sähköistä veroilmoitusta tee etkä maksa laskujasi ompelukoneella.

Moottorisahalla kaadat puut, joilla lämmität talosi, ja ompelukoneella korjaat vaatteitasi tai teet uusia, sekä ompelet verhot sun muut. 

Juuri näin. Kyllä jokaisen kuuluu osata käyttää kaikkia laitteita. En ymmärrä miksi eivät naiset nykyään edes moottorisahaa ja raivau

Tarviiko jotain lumilingon käyttöä oikein opiskella? Siinä on out sekä in, se on fiksu vekotin. 😂

Vierailija
73/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä. Tärkein tekijä on se motivaation puute, ei kiinnosta opetella niin kauan kuin saa paasausta itsensä lapsilla tai muilla läheisille. Se motivaatio kun löytyy, niin yllättävän usein ne taidot kehittyvät todella nopeasti. 

Suurissa ikäluokissa on paljon näitä, jotka on vaan tottuneet siihen että palvelu pelaa aina kaikessa kunhan vaan oikeasta narusta vetää. (Kuulisitpa kun nämä samat ihmiset vaatii itselleen pääsyä julkiseen terveydenhoitoon, ihan elukoita ovat.)

Vanhin siskoni täyttää 77 v. Ei osaa maksaa itse laskujaan, poika hoitaa. Kännykkään osaa vastata ja sillä soittaa, mutta ei kirjoittaa viestejä. Jos hänelle lähettää viestin, pitää odottaa että siskon 85 v (!) mies kirjoittaa vastauksen siskon puolesta. 

Miniä käy pe

Enkä ole insinööri, vaan kaupallisen koulutuksen saanut

Vierailija
74/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen mummeli jolla on läppäri, älypuhelin ja tabletti. Älypuhelin on kyllä ihan ehdoton kun liikkuu kodin ulkopuolella. Raha-asiat hoidetaan aina läppärillä. 

Vierailija
75/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt tietokoneita jo 1980-luvulta saakkaa, mutta silti en ole kovin innoissani nykyajasta, jossa koko elämä tapahtuu nettimaailmassa. Itselläni ovat laitteet viimeisen päälle, mutta tuntuu vähän oudolta hoitaa kaikki asiat koneilla ilman ihmiskontaktia. Toki olen siinä hyvässä asemassa, että voin valita menenkö hoitamaan asiani pankin konttoriin, virastoon jne., vai hoidanko asiat netissä. Suomessa asiat on viety äärimmilleen, eikä asioiden hoito enää onnistu ilman vahvaa tunnistautumista. Digitalisoituminen on tuonut paljon hyvää, mutta on siinä paljon synkkiä ja huolestuttavia piirteitä kun ajatellaan lapsia ja vanhempia ihmisiä. 

Tietotekniikka on nykyajan tuli. Hyvä renki, mutta huono isäntä.

Vierailija
76/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti te vanhojen arvostelijat saatte 55 v muistisairauden, niin tiedätte, miltä tuntuu, ku ette enää osaakaan mitään😆

Vierailija
77/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja äiti onneksi ovat pysyneet kelkassa mukana, mutta kuulemani mukaan suvussa eräät jäärät ovat aloittajan äidin kaltaisia, ihan vaan periaatteesta vastustajia. Sedällä ei ole älypuhelinta, eikä tule, ihan vaan periaatteesta, täti ei ole opetellut tietotekniikan alkeitakaan, vaikka pikkupaikkakunnalla ei ole enää juuri mitään fyysisiä palveluita. Eihän näille jyrkästi vastustajille edes voi opettaakaan mitään, ja vaikka haluja olisikin oppia, aika pitkältä takamatkalta tänä päivänä jo olisi lähdettävä, mistä edes olisi järkevää aloittaa, tuskin enää kannattaa kertoa vaikkapa korpuista ja lerpuista :D

Vierailija
78/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa, kun meille tulee vieläkin isompi isäntä, AI. Lähtee rahatkin tililtä entistä helpommin 😉. Eiku sehän on jo täällä. 

Vierailija
79/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ö.

Vierailija
80/449 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alle 80-vuotiaan pitäisi osata hoitaa pankki- ja viranomaisasioinnit sekä nettiostot ihan itse. Mobiilivarmenteen avulla pääsee Omakantaan, Omaveroon ja jopa joihinkin pankkisovelluksiinkin. Paypalin käyttö parantaa maksamisen turvallisuutta. 

Työväenopistot/kansalaisopistot järjestävät kursseja ikäihmisille myös tietotekniikan käytöstä. 

Posti on nykyään niin hidas, että kannattaa laittaa kaikki laskut automaattimaksuun tai e-laskuiksi. Sekin vähentää tietoturvariskiä, kun ei tarvitse tallentaa toistuvia laskuja kuin kerran. Ne voi hyväksyä erikseen ennen maksua.