Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisellä monta persoonaa?

Vierailija
09.05.2024 |

Oletko ollut tekemisissä tälläisen ihmisen kanssa? Siis tänään ihminen on Maija ja huomenna aivan eri persoona Riitta. Mikä mt-sairaus/ ongelma kyseessä? Lisäksi on aivan kuin nämä persoonat eivät tuntisi toisiaan. Hämmentävää olla tälläisen ihmisen lähellä edes satunnaisesti. Itse henkilö ei tunnu huomaavan mitään ihmeellistä käytöksessään ja minua selvästi pitää yhtenä henkilönä (tulee ilmi asioista mistä esim. puhutaan).

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita vaihtoehtoja. Jos persoonia on selkeästi vain kaksi, voi kyseessä olla kaksoset, jotka ovat elämänsä alkumillimetreillä sulautuneet yhteen kehoon.

Hän voi olla myös autisti, jonka maskaus on mennyt niin pitkälle, että se joko aiheuttaa dissosiaatiohäiriöitä, jolloin maskauspersoona ja aito persoona eivät enää tunnista toisiaan.

Kukan polttelu vaikuttaa muistiin, lähimuistissa ei pysy mitään, eikä muistoja pysty muodostumaan, päihdeongelmaisissa on paljon sellaisia, jotka uskottelevat itselleen mustan valkoiseksi ja pitävät sitä totuutena ihan aidosti, varsinkin jos muistissa ei ole mitä oikeasti on tapahtunut.

Jos persoonan vaihtelussa tulee järjettömiä syytöksiä sinua kohtaan, voi kyseessä olla narsisti tai muu persoonallisuushäiriöinen, joka kaasuvalottamalla yrittää saada uhrinsa sekoamaan.

Tai sitten hänellä ei ole mitään tavallista tänään on hyvä päivä, eilen oli huono päivä -elämää kummempaa, vaan ap:n ongelma on se, että hän kuvittelee ihmisten olevan täsmälleen samanlaisia ihan sama mitä elämässä tapahtuu. Joillain (kuten itselläni) jopa yksi huonosti nukuttu yö vaikeuttaa muistijäljen muodotumista mitä väsyneenä on tehnyt, hyvin nukutun yön jälkeen on sitten "kuin eri ihminen".

T: AV:n arvauskeskus

Vierailija
22/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vain käyttäytyy eri tilanteissa kuin eri persoona, joskus tulee kohtauksia joiden aikana luulee olevansa eri niminenkin eikä muista näitä jälkeenpäin. On epävakaa ja huomionhakuinen persoonallisuushäiriö ja dissosiaatiohäiriö.

Mielenkiinnosta kysyn, miksi tätä kommenttiani on alapeukutettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erilaisia persoonia ja en miellä itteeni sairaaksi. Pikkutyttö persoona tykkää kaikesta söpöstä, kuten eläimistä ja katsoo niistä youtube videoita ja lastenohjelmiakin kuten muumeja.

Sitten on arjessa pärjäämisen kannalta tärkeä ns. aikuispersoona, joka ajattelee rationaalisesti ja hoitaa hommat. 

Joskus esille pilkahtaa sekava ja itkuinen teinipersoona, joka ei kykene hallitsemaan tunteitaan. Olen oppinut hallitsemaan sitä melko hyvin ja palaamaan takaisin ns. normi moodiin. Sen voi triggeröidä esim. hyökkäävä käytös. Voi olla muitakin, mutta nämä ovat pääpersoonat.

Vierailija
24/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20.Olet niin viisas.😏

Vierailija
25/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään. Päälle 40v. mieshenkilö. Akateeminen ja esimiesasemassa. Pukeutumistyyli ja puhetapa saattaa muuttua jopa saman päivän aikana. Myös kirjoitustyyli muuttuu tällöin; esimerkiksi asiallisesta alatyyliseksi. Tällöin kuuntelee jotakin hirveää, naisia alistavaa räppiä, pukeutuu repaleisiin farkkuihin, hupparin ja käyttää lippistä väärinpäin. Kerran vaihtui myös kieli ruotsiin.

Ei muista jonain toisena persoonana kertomaan juttuja/ lupauksia tai mitä hänelle tuolloin on kerrottu. Ei tunnu näkevän itsessään mitään epänormaalia.

Vierailija
26/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmismieli on niin mielenkiintoinen. 

Vierailija
27/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkaisin nopeasti kirjahyllyäni, ja siellähän se on: Truddi Chase: Jänis ulvoo. Suosittelen. Hänellä on 92 sivupersoonaa.

Vierailija
29/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkaisin nopeasti kirjahyllyäni, ja siellähän se on: Truddi Chase: Jänis ulvoo. Suosittelen. Hänellä on 92 sivupersoonaa.

Chase taisi olla insestin uhri? Trauma aiheutti tätä?

Vierailija
30/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kävelin naapurin talon ohi iäkkäiden vanhempieni kanssa. Pysähdyttiin juttelemaan naapurin kanssa ja mietin siinä, miten täysin eri ihminen olin kuin jos olisin tavannut naapurin yksin. Myös työkaverit näkevät minusta aivan eri version riippuen siitä, ketä on samassa vuorossa. En silti koe olevani jakomielitautinen. 

Vierailija
31/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää yrittää matchata ap:n vaihtuviin persoonallisuuksiin.

Vierailija
32/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on erilaisia persoonia ja en miellä itteeni sairaaksi. Pikkutyttö persoona tykkää kaikesta söpöstä, kuten eläimistä ja katsoo niistä youtube videoita ja lastenohjelmiakin kuten muumeja.

Sitten on arjessa pärjäämisen kannalta tärkeä ns. aikuispersoona, joka ajattelee rationaalisesti ja hoitaa hommat. 

Joskus esille pilkahtaa sekava ja itkuinen teinipersoona, joka ei kykene hallitsemaan tunteitaan. Olen oppinut hallitsemaan sitä melko hyvin ja palaamaan takaisin ns. normi moodiin. Sen voi triggeröidä esim. hyökkäävä käytös. Voi olla muitakin, mutta nämä ovat pääpersoonat.

Tutun kuuloisia kokemuksia. Mulle jo ala-asteella sanoi opettaja tietyissä tilanteissa häpäisten, että taas se Anna alkoi esittää. Nuorena aikuisena ystäväni sanoi samasta asiasta. Nyt kolmekymppisenä olen itse alkanut huomata kun muutun, yleensä läsnäolijoiden oudoksuvista reaktioista.

Pitäisi kai hävetä ja työskennellä tuon lopettamiseksi, mutta en vain voi sille mitään. Koen sen olevan osa minua. Mutta olen onnellinen kun en näe käytöstäni ulkopuolelta, sillä se olisi varmasti murentavaa ja häpeällistä. 

Vierailija
33/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helposti tälläinen ihminen saa toisen ihmisen mukaan rinnakkaistodellisuuteen? Oletettavasti tähän mukaan lähtemällä ihmisellä on jo valmiiksi jotain mt-ongelmaa tai paha trauma tausta.

Tämä ei ole ollenkaan sama asia mistä 32 kirjoittaa, vaan oikeasti tämä ihminen on eri ihminen näissä erikoisissa tilanteissa.

Vierailija
34/36 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on dissoiatiivinen identiteettihäiriö. Ei persoonallisuushäiriöitä, niin kuin joku tuolla sanoi. Toki osa persoonistani ovat huomionhakuisempia tai narsistisimpia kuin toiset, mutta se on eri asia, eikä heistä kukaan nyt dg:sia saisi. 

Psykoosi on aivan eri asia myös. Dissossa voi tulla esim. Näköhäiriöitä, mutta ne tunnistaa harhaksi. Näin nopeasti eroteltuna. 

Jos ihmisellä ei ole mitään yhteyttä eri osiensa kanssa, hän ei aidosti muista sinua toisessa persoonassa. Jos on, hän muistaa, mutta ei välttämättä kykene toimimaan aina samalla lailla, kun haluaisi, jonkun muun osan toimivan. 

Identiteettihäiriö on trauman tulosta ja tulee yleensä keskimääräistä älykkäimille. 

Osa psykiatreista ei tunnista ongelmaa, joka sinällään on outoa. Tästä on kuitenkin kirjoiteltu ja asia on tiedetty niin kauan. 

Minulla identiteettejä on yli 10, joten vauhtia on välillä, enkä aina itsekään pysy perässä, vaikka osat osaavat jo kohtuullisen hyvin keskenään puhua. Terapia auttaa. 

Vierailija
35/36 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyään saa itse valita mikä persoona haluaa milloinkin olla, sama juttu kuin sukupuolella. 

Unohdit iän.

Vierailija
36/36 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on dissoiatiivinen identiteettihäiriö. Ei persoonallisuushäiriöitä, niin kuin joku tuolla sanoi. Toki osa persoonistani ovat huomionhakuisempia tai narsistisimpia kuin toiset, mutta se on eri asia, eikä heistä kukaan nyt dg:sia saisi. 

Psykoosi on aivan eri asia myös. Dissossa voi tulla esim. Näköhäiriöitä, mutta ne tunnistaa harhaksi. Näin nopeasti eroteltuna. 

Jos ihmisellä ei ole mitään yhteyttä eri osiensa kanssa, hän ei aidosti muista sinua toisessa persoonassa. Jos on, hän muistaa, mutta ei välttämättä kykene toimimaan aina samalla lailla, kun haluaisi, jonkun muun osan toimivan. 

Identiteettihäiriö on trauman tulosta ja tulee yleensä keskimääräistä älykkäimille. 

Osa psykiatreista ei tunnista ongelmaa, joka sinällään on outoa. Tästä on kuitenkin kirjoiteltu ja asia on tiedetty niin kauan. 

Minulla identiteettejä on yli 10, joten vauhtia on välillä, enkä

Kerroin vain mitkä diagnoosit tuntemallani henkilöllä on. Osa tästä hänen käytöksensä muuttumisesta johtuu nimenomaan persoonallisuushäiriöstä. Hänellä on todella pahana epävakaus. Hänellä ei ole noin selkeästi eri persoonia, kuin sinulla, vaan painottuu enemmän siihen, että käyttäytyy hyvin eri tavalla eri ihmisten kanssa. Hän omaksuu myös paljon piirteitä siltä henkilöltä, jonka kanssa milloinkin viettää aikaa.

Identiteettihäiriö ei muuten tule keskimäärin muita älykkäämmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän