Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita hautajaisista

Vierailija
09.05.2024 |

Puolisolta kuolee ikääntyneitä sukulaisia kuin sieniä sateella, ja hänet haluttaisiin hautajaisiin aina äitinsä kuskiksi ja/tai arkunkantajaksi. Poikkeuksetta nämä sukulaiset on sellaisia että meidän 20 vuoden yhdessäolon aikana mies ei ole pitänyt heihin mitään yhteyttä tai puhunut heistä koskaan poislukien parin minuutin small talkit niissä muissa hautajaisissa. Aina hän ei ole edes varma kenestä on kyse. Aiemmin on käyty aktiivisesti perheenäkin kun olen halunnut osoittaa tukeni miehen äidille ja yrittää tutustua miehen sukuun, mutta pikkuhiljaa olen alkanut jäädä lasten kanssa useammin kotiin, kun ei ole tuntunut mielekkäältä varustaa kasvavia lapsia aina uusilla hautajaisvaatteilla ja ajaa 4-8h/pv tai maksaa hotellista jossain hevonjeerassa tai hevonjeeran lähimmässä kaupungissa, kun ei näissä tilaisuuksissa oikein jutella, vaan siunauksen jälkeen syödään karjalanpaisti, lauletaan virret, luetaan adressit ja lähdetään pois. Mies on jatkanut käyntejä äitinsä kanssa (olen kyllä sanonut että voidaan tulla mukaan jos hän haluaa, mutta mieskin kokee nuo reissut lasten kanssa vähän epätarkoituksenmukaisiksi). 

Nyt minua on alkanut nakertaa, kun jo kolmatta kertaa vuoden sisällä nämä hautajaiset olisi päällekkäin jonkun lapsille tärkeän jutun kanssa. Syysloman viikonloppureissu peruuntui, mies oli lapsen synttäripäivän poissa, ja nyt olisi jättämässä väliin lapselle tärkeän kevätnäytöksen. Olenko ihan mul**u kun ajattelen että elävälle lapselle miehen läsnäolo olisi tärkeämpää kuin edesmenneelle äidin serkun puolisolle?

Myönnän että olen jo moneen kertaan ajatellut että mikäs tässä, ei näitä voi loputtomiin riittää, mutta tuntuu riittävän. 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyajan ihminen on itsekäs. Olen miehesi puolella. On ymmärrettävää, että ikääntynyt ihminen tarvitsee saattajan hautajaisiin. jos on kuudet hautajaiset vuodessa, niin kyllä ne hautajaiset kohta loppuu, anoppi ole jostain suurperhesuvusta, jossa on 20 lasta joka ikäpolvessa.

Vierailija
22/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan ennen lukenut, että joku nainen olisi mustasukkainen miehen suvun vainajille, mutta piti näköjään tämäkin päivä elää ja moiseen havahtua.

Kyse on perheen lapsista, ei naisesta. Lapsi ajattelee asian niin, että isää ei kiinnosta ja tottahan se on.

Lapsi ei ole tänne kirjoittanut, eiköhän siinä taas äiti sanoita tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sukulaiset loppuu joskus, mutta lapset jää. 

Vierailija
24/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän sitä ihmistä, joka menee hautajaisiin. Viimeisen kerran kunnioittaa vainajaa. Minulle kuolema menee kevätnäytöksen edelle.

Vierailija
25/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outo suku, jos lähes tuntemattomien kaukaisten sukulaisten hautajaisissa odotetaan läsnäoloa, mutta sitten kuitenkaan ei pidetä yhteyttä, ei järjestetä sukujuhlia tms.

Jos se onkin The Addams Family, missä hautajaiset on ne juhlat.

Vierailija
26/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme hautajaiset vuodessa ei ole paljon. On ihan kohtuullista, että mies lähtee saattamaan vanhaa äitiään hautajaisiin. Hautajaiset on kerran / ihminen. Syysloma on joka vuosi, samoin koulun kevätjuhlat. Hautajaiset ovat varmasti tärkeitä miehesi äidille.

Tollo.

Vierailija
27/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudet hautajaiset! On kyllä aika monet. Siis lähes joka kuukausi yhdet?!? Periaatteessa tottakai kuskataan vanhuksia, mutta jos oikeasti on kyse ihmisistä joita mies ei ole tavannut tai joiden kanssa ei olla oltu tekemisissä yli kahteenkymmeneen vuoteen, niin onhan tuo aika kohtuutonta. 

Vierailija
28/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sukulaiset loppuu joskus, mutta lapset jää. 

Mihin se suku on loppumassa jos siellä kuoleekin noin paljon ihmisiä vuodessa. Kaikki naimattomia ja suku ei jatku.

Liioittelussakin kannata pitää joku raja että se pysyy silti uskottavana.

Vierailija
29/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on menossa kaikkien kumminkaimojen hautajaisiin, vaikka ei ole itsekään ollut heihin missään yhteydessä. Aiemmin itki minua aina mukaan, mutta sanoin ettei kiinnosta. Nyt on loppunut kyselyt ja ei itsekään enää käy, kun ei jaksa junalla tai lentokoneella mennä.

Vierailija
30/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on tärkeitä sosiaalisia näytön paikkoja maalla, siksi niihin mennään näyttäytymään. Joo, samalla kunnioitetaan vainajaa, mutta uskokaa pois. 

Onko miehen suku Kainuusta? 

Vierailija
31/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on tärkeitä sosiaalisia näytön paikkoja maalla, siksi niihin mennään näyttäytymään. Joo, samalla kunnioitetaan vainajaa, mutta uskokaa pois. 

Onko miehen suku Kainuusta? 

Kenelle mies haluaa näyttää ja mitä?

Vierailija
32/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän sitä ihmistä, joka menee hautajaisiin. Viimeisen kerran kunnioittaa vainajaa. Minulle kuolema menee kevätnäytöksen edelle.

Ei se vainaja tiedä, kuka hänen haudallaan huojuu, muille sukulaisille siellä näyttäydytään.

Kyllä omat lapset pitäisi panna etusijalle kaukaisten sukulaisten maahanpanijaisten sijaan.

Vierailija
33/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille ihmisille on vähän niinkuin kunnia asia nämä hautajaiset.Kunnioitetaan vainajaa ja saatetaan viimeiselle matkalle.

Sitten lasten juhlat/synttärit.On tietenkin tärkeää huomioida lapset ja heidän juhlansa myös.

Jos on paljon hautajaisia ja ap:n suvussa tuntuu olevan niin itse ottaisin lapset mukaan lähisuvun ihmisten hautajaisiin.En kymmeniin hautajaisiin,koska hautajaiset ovat surullisia..ihmiset itkevät ja surua surua paljon.

Lapset tarvitsevat iloa,valoa ja rakkautta elämäänsä.Toki myös suru näytetään, mutta ei niin, että lapsi surussa kasvaa.

Itse en ole vienyt lapsia muuta kuin lähisukulaisten hautajaisiin.

Vierailija
34/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tässä selityksenä yksinkertaisesti se, ettein mies  halua kieltäytyä äitinsä kuljettamisesta? Miten on ap?

Vierailija
35/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti sulla kehittää uusi trollaus😂

Vierailija
36/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda ne hautajaiset ja mieti miksi miehesi menee niihin mielummin kyin on sinun ja lapsen kanssa?! 

Varmaan siksi et äiti tarvii kuskin.

Vierailija
37/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille ihmisille on vähän niinkuin kunnia asia nämä hautajaiset.Kunnioitetaan vainajaa ja saatetaan viimeiselle matkalle.

Sitten lasten juhlat/synttärit.On tietenkin tärkeää huomioida lapset ja heidän juhlansa myös.

Jos on paljon hautajaisia ja ap:n suvussa tuntuu olevan niin itse ottaisin lapset mukaan lähisuvun ihmisten hautajaisiin.En kymmeniin hautajaisiin,koska hautajaiset ovat surullisia..ihmiset itkevät ja surua surua paljon.

Lapset tarvitsevat iloa,valoa ja rakkautta elämäänsä.Toki myös suru näytetään, mutta ei niin, että lapsi surussa kasvaa.

Itse en ole vienyt lapsia muuta kuin lähisukulaisten hautajaisiin.

Nykyisin ei oikein käydä kuin lähisuvun hautajaisissa.

Vierailija
38/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan ennen lukenut, että joku nainen olisi mustasukkainen miehen suvun vainajille, mutta piti näköjään tämäkin päivä elää ja moiseen havahtua.

Kyse on perheen lapsista, ei naisesta. Lapsi ajattelee asian niin, että isää ei kiinnosta ja tottahan se on.

Tuskin lapsi niin ajattelee, ellei sitä hänelle syötetä. 

Nykyään joka toinen avioliitto päättyy eroon ja yhä useampi lapsi asuu toisen vanhemman kanssa ja toinen etävanhempi, joka voi asua satojen kilometrien päässä ja harvoin molemmat vanhemmat paikalla. . Ja melko usein koulujen ja harrastusten juhlissa on jopa rajoitettu vieraiden määrää, jotta ainakin toinen vanhempi mahtuisi mukaan. En nyt ymmärrä, miksi lapsi tästä kärsisi, jos se selitetään hänelle. 

Vierailija
39/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässä selityksenä yksinkertaisesti se, ettein mies  halua kieltäytyä äitinsä kuljettamisesta? Miten on ap?

Ei halua? Herää kysymys miksi ei?

Vierailija
40/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda ne hautajaiset ja mieti miksi miehesi menee niihin mielummin kyin on sinun ja lapsen kanssa?! 

Varmaan siksi et äiti tarvii kuskin.

Eikö se suku nyt olekaan niin iso ja läheinen että sieltä löytyisi muitakin kuskeja?