Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita hautajaisista

Vierailija
09.05.2024 |

Puolisolta kuolee ikääntyneitä sukulaisia kuin sieniä sateella, ja hänet haluttaisiin hautajaisiin aina äitinsä kuskiksi ja/tai arkunkantajaksi. Poikkeuksetta nämä sukulaiset on sellaisia että meidän 20 vuoden yhdessäolon aikana mies ei ole pitänyt heihin mitään yhteyttä tai puhunut heistä koskaan poislukien parin minuutin small talkit niissä muissa hautajaisissa. Aina hän ei ole edes varma kenestä on kyse. Aiemmin on käyty aktiivisesti perheenäkin kun olen halunnut osoittaa tukeni miehen äidille ja yrittää tutustua miehen sukuun, mutta pikkuhiljaa olen alkanut jäädä lasten kanssa useammin kotiin, kun ei ole tuntunut mielekkäältä varustaa kasvavia lapsia aina uusilla hautajaisvaatteilla ja ajaa 4-8h/pv tai maksaa hotellista jossain hevonjeerassa tai hevonjeeran lähimmässä kaupungissa, kun ei näissä tilaisuuksissa oikein jutella, vaan siunauksen jälkeen syödään karjalanpaisti, lauletaan virret, luetaan adressit ja lähdetään pois. Mies on jatkanut käyntejä äitinsä kanssa (olen kyllä sanonut että voidaan tulla mukaan jos hän haluaa, mutta mieskin kokee nuo reissut lasten kanssa vähän epätarkoituksenmukaisiksi). 

Nyt minua on alkanut nakertaa, kun jo kolmatta kertaa vuoden sisällä nämä hautajaiset olisi päällekkäin jonkun lapsille tärkeän jutun kanssa. Syysloman viikonloppureissu peruuntui, mies oli lapsen synttäripäivän poissa, ja nyt olisi jättämässä väliin lapselle tärkeän kevätnäytöksen. Olenko ihan mul**u kun ajattelen että elävälle lapselle miehen läsnäolo olisi tärkeämpää kuin edesmenneelle äidin serkun puolisolle?

Myönnän että olen jo moneen kertaan ajatellut että mikäs tässä, ei näitä voi loputtomiin riittää, mutta tuntuu riittävän. 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti miehen äiti haluaa hautajaisiin siksi, että ne ovat hänelle ainoa mahdollisuus tavata sukulaisiaan. Ja äiti tarvitsee hautajaisiin kyydin. Olisiko hänen mahdollista päästä jonkun toisen sukulaisen kyydillä?

Vierailija
42/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan täyspäinen ala tänne postailla tuollasta " ongelmaa" joten on trolli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten elämässä ei ole enää muuta kivaa kuin hautajaiset.  Suvut eivät kokoonnu muissa merkeissä.  Ap:n anoppi tarvitsee autokuskin päästäkseen hautajaisiin.  Mä en ole käynyt vuosikymmeniin sellaisten sukulaisten hautajaisissa,  joihin en ole pitänyt aikuisiällä muutenkaan yhteyttä.  Onko mies ainoa lapsi vai voisiko joku muu sisaruksista toimia välillä kuskina?

Vierailija
44/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti miehen äiti haluaa hautajaisiin siksi, että ne ovat hänelle ainoa mahdollisuus tavata sukulaisiaan. Ja äiti tarvitsee hautajaisiin kyydin. Olisiko hänen mahdollista päästä jonkun toisen sukulaisen kyydillä?

Eihän sitä mahdollisuutta ole ellei kyyti jotenkin järjesty mutta miksi se olisi ainut mahdollisuus tavata sukulaisia. Miksi sukua ei voi käydä tapaamassa silloin kun sukulaiset on elossa?

Vierailija
45/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten elämässä ei ole enää muuta kivaa kuin hautajaiset.  Suvut eivät kokoonnu muissa merkeissä.  Ap:n anoppi tarvitsee autokuskin päästäkseen hautajaisiin.  Mä en ole käynyt vuosikymmeniin sellaisten sukulaisten hautajaisissa,  joihin en ole pitänyt aikuisiällä muutenkaan yhteyttä.  Onko mies ainoa lapsi vai voisiko joku muu sisaruksista toimia välillä kuskina?

Muita kivaa kuin hautajaiset? Kuulostaa enemmän joltain leikki-ikäisen touhulta kuin vanhuksen suvun vanhusten kunnioittamiselta.

Vierailija
46/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan ennen lukenut, että joku nainen olisi mustasukkainen miehen suvun vainajille, mutta piti näköjään tämäkin päivä elää ja moiseen havahtua.

Kyse on perheen lapsista, ei naisesta. Lapsi ajattelee asian niin, että isää ei kiinnosta ja tottahan se on.

Lapsi ei ole tänne kirjoittanut, eiköhän siinä taas äiti sanoita tunteita.

Meinaat,  että lapselle isä on ihan yhdentekevä mies, johon lapsella ei ole mitään tunnesidettä? Ihan sama olipa isä mukana lapsen tärkeissä hetkessä vai ei.

Vierailija
47/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita kivaa kuin hautajaiset? Kuulostaa enemmän joltain leikki-ikäisen touhulta kuin vanhuksen suvun vanhusten kunnioittamiselta.

Moni vanhus on yksinäinen.  Yksinäisyys ei ole kivaa.  Hautajaisissa tapaa vielä muita ihmisiä.  Sukulaisiaan,  joita ei muuten enää tapaa. Vanhuksille hautajaiset on mukavampi tapa viettää aikaa kuin kotona yksin. 

Vierailija
48/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhus on yksinäinen.  Yksinäisyys ei ole kivaa.  Hautajaisissa tapaa vielä muita ihmisiä.  Sukulaisiaan,  joita ei muuten enää tapaa. Vanhuksille hautajaiset on mukavampi tapa viettää aikaa kuin kotona yksin. 

Miksi vanhus ei tapaa elossa olevia sukulaisia muuten kuin hautajaisissa?

Vierailija
49/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syysloman viikonloppureissu peruuntui? Miksi sinä et lähtenyt lapsen kanssa? 

Koska perheen auto oli siellä hautajaisissa. Ja toki tämäkin haaste olisi ollut jotenkin (esim. vuokraamalla auto) kierrettävissä, mutta tällaiseen ratkaisuun mut päädyttiin, tehtiin reissu mieluummin joskus kun koko perhe pääsi. 

Ja miksi mies menee yksin mieluummin: tuskin hän menisikään mieluummin yksin ilman minua, mutta onhan tuollainen paljon ajoa ja pönötystä sisältävä reissu kevyempi ilman lapsia. Varsinkin silloin kun lapsen pitäisi saada juhlia niitä omia synttäreitään. Ja mieluummin säästetään ne perhehotelliöihin menevät rahat esim. kesälomaan.

Ap.

Olisiko ollut mahdollista matkustaa junalla tai lentokoneella tai linja-autolla tai jonkuun sukulaisen kyydissä hautajaisin ?

Vierailija
50/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syysloman viikonloppureissu peruuntui? Miksi sinä et lähtenyt lapsen kanssa? 

Koska perheen auto oli siellä hautajaisissa. Ja toki tämäkin haaste olisi ollut jotenkin (esim. vuokraamalla auto) kierrettävissä, mutta tällaiseen ratkaisuun mut päädyttiin, tehtiin reissu mieluummin joskus kun koko perhe pääsi. 

Ja miksi mies menee yksin mieluummin: tuskin hän menisikään mieluummin yksin ilman minua, mutta onhan tuollainen paljon ajoa ja pönötystä sisältävä reissu kevyempi ilman lapsia. Varsinkin silloin kun lapsen pitäisi saada juhlia niitä omia synttäreitään. Ja mieluummin säästetään ne perhehotelliöihin menevät rahat esim. kesälomaan.

Ap.

Olisiko ollut mahdollista matkustaa junalla tai lentokoneella tai linja-autolla tai jonkuun sukulaisen kyydissä hautajaisin ?

Eiköhän joku suvusta löydy kuskiksi, jos ap. mies ja anopin poika ei kiireeltään ehdi saattamaan hautaan ja arkunkantajaksi suvun edellisisiä sukupolvia.

Ja nykyään kun ihmiset ovat kovin kiireisiä, eikä enään perinteet ja arvot kiinnosta, myös seurakunnan vapaaehtoiset suorittavat omaisille/suvulle kuuluvia tehtäviä esim. arkunkantajat, laskevat omaisen puolesta kukat haudalle, lukevat adressit jne. Seurakunnasta löytyy saattamaan vainajan hautaan, vaikka ainuttakaan sukulaista ei olisi hautajaisissa. 

Parempi niin, kuin hautajaisia siirretään viikkojen päähän, jopa kuukausien, niin kuin nykyään yritetään tehdä, sillä se alkaa olla jo terveysriski srk työntekijöille. 

Ja on todenmäköisesti, että kysymys on  iäkkäästä ap. anopista  ja jos sukua kuolee, niin pian on hänenkin vuoronsa, eikä ongelma kestä kauan. 

Seurakuntaan vain yhteyttä. Ehkä kyytikin järjestyy sitä kautta, jos kysymyksessä vanha ihminen. Yleensä löytyy aina joku vapaaehtoinen. 

Vierailija
51/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta järjestäisi kyydin satojenkilometrien päähän jotta joku mummo pääsisi hautajaisiin? Niin varmaan juu.

Vierailija
52/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä sellainen hopeareunus, että joskus tulevaisuudessa joku terapeutti saa vähän vaihtelua istuntoihinsa, kun ap:n lapsi/et menee hälle itkemään, ei että "isä ei koskaan ollut läsnä missään mun tärkeissä jutuissa, koska se oli aina töissä", vaan "isä ei ollut koskaan läsnä mun tärkeissä jutuissa, koska se oli aina jonkun mummun serkunkumminkaiman monttupeijaisissa".

Vierailija
53/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän sitä ihmistä, joka menee hautajaisiin. Viimeisen kerran kunnioittaa vainajaa. Minulle kuolema menee kevätnäytöksen edelle.

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Se vainaja ei enää mistään mitään tiedä. Kunnioita ihmisiä heidän eläessään niin siitä on jotain hyötyäkin. 

Omaa perhettä varsinkin kannattaa kunnioittaa ennen kuin sen menettää. Lapsuus menee kiitäen ohi, ei sitä aikaa kannata kuolleille pyhittää. 

Vierailija
54/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi olla veljen vaimo, tämän mielestä kun veljellä ei saisi olla mitään tekemistä äitinsä ja tämän suvun kanssa. Ollaan kumpikin jo lähempänä 50v ikää, äiti kuuluu suuriin ikäluokkiin ja hautajaisia on paljon, minä olen mukana suunnilleen joka toinen kerta, veli samoin. Tai oli, koska koronan alkaessa käly ilmoitti, että ei käy, perhe ensin.

Nyt on muutama lapseton sukulainen mennyt tekemään testamentin minulle, kun "niin hyvin olet sitä Paulaa jaksanut kuljettaa". Tulossa on isot perintöverot, mutta myös osakkeita ja metsää. Avoimesti näistä puhutaan ja käly paheksuu, kun olen niin ahne, että vien kaiken ja lirkuttelen vanhuksille, jotta saisin lisää.

Vierailija
55/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi olla veljen vaimo, tämän mielestä kun veljellä ei saisi olla mitään tekemistä äitinsä ja tämän suvun kanssa. Ollaan kumpikin jo lähempänä 50v ikää, äiti kuuluu suuriin ikäluokkiin ja hautajaisia on paljon, minä olen mukana suunnilleen joka toinen kerta, veli samoin. Tai oli, koska koronan alkaessa käly ilmoitti, että ei käy, perhe ensin.

Nyt on muutama lapseton sukulainen mennyt tekemään testamentin minulle, kun "niin hyvin olet sitä Paulaa jaksanut kuljettaa". Tulossa on isot perintöverot, mutta myös osakkeita ja metsää. Avoimesti näistä puhutaan ja käly paheksuu, kun olen niin ahne, että vien kaiken ja lirkuttelen vanhuksille, jotta saisin lisää.

Eihän siinä jos perintökiinnostaa enemmän kuin oma perhe.

Vierailija
56/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käyty omien vanhempien sisarusten hautajaisissa, ei vanhempien serkkujen, saati nyt serkkujen puolisoiden. Tuollaiset äidin serkun hautajaiset on äiti hoitanut adressilla. 

Meillä ei myöskään ole kutsuttu vanhempien serkkuja hautajaisiin. Paikalla on vain lähisuku. 

Vierailija
57/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten elämässä ei ole enää muuta kivaa kuin hautajaiset.  Suvut eivät kokoonnu muissa merkeissä.  Ap:n anoppi tarvitsee

Moni vanhus on yksinäinen.  Yksinäisyys ei ole kivaa.  Hautajaisissa tapaa vielä muita ihmisiä.  Sukulaisiaan,  joita ei muuten enää tapaa. Vanhuksille hautajaiset on mukavampi tapa viettää aikaa kuin kotona yksin.&nbsp

Koska ei ole autokuskia

Vierailija
58/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä oikea perintöhaukka. 

Vierailija
59/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten elämässä ei ole enää muuta kivaa kuin hautajaiset.  Suvut eivät kokoonnu muissa merkeissä.  Ap:n anoppi tarvitsee

Moni vanhus on yksinäinen.  Yksinäisyys ei ole kivaa.  Hautajaisissa tapaa vielä muita ihmisiä.  Sukulaisiaan,  joita ei muuten enää tapaa. Vanhuksille hautajaiset on mukavampi tapa viettää aikaa kuin kotona yksin.&nbsp

Koska ei ole autokuskia

Kenelläkään suvussa?

Poika lähtee kyllä mielellään hautajaisiin käsiksi mutta ei muuten? Kuulostaa kyllä tosi erikoiselta suvulta.

Vierailija
60/71 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunta järjestäisi kyydin satojenkilometrien päähän jotta joku mummo pääsisi hautajaisiin? Niin varmaan juu.

Ei tietenkään seurakunta järjestä kenenkään hautajaiskyytejä, mutta edelleen löytyy pyyteettömiä ja hyväsydämesiä ihmisiä, jotka auttavat apua tarvitsevia. Seurakunnan vapaaehtoisille ei makseta palkkaa, eikä kulukorvausta, vaan sen tekevät omilla kustannuksillaan, rahalla ja ajalla.

Ihan samalla tavalla kuin seurakunnan vapaaehtoiset arkunkantajat tai leipäjonot, vähävaraisille ateriapalvelut, vanhuksille ulkoiluapua, kauppa-apua jne. Jos vanhuksen lapset ovat kiireisiä.

Nykyään toimii vapaaehtoisia mummo- ja ukkipalveluita lapsiperheille, ehkä tarvetta olisi näille vanhuksille myös "lapsi"palvelu, joka voisi osallistua sukujuhliin, kuten hautajaisiin, nuoremman sukupolven edustajana.