Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset tulot pitää olla, että on mahdollista rakennuttaa omakotitalo?

Vierailija
09.05.2024 |

Muuttui niin kaukaiseksi haaveeksi kun selvittelin mitä tulee maksamaan. Miten tavallisilla duunareilla on varaa? Ainakin täällä maaseudulla kaikenlaiset ihmiset on rakentaneet taloja, tosin viime aikoina on ollut hiljaisempaa. Täällä sopivan matkan päässä kaupungista tontit on puoli-ilmaisia, mutta rakennuskustannukset alkaen 300t? 

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus näppäilyvirheeseen, oikein puristamalla olisi saanut 320-330k€ hintaan koko paketin, ei 220-230k€.

M39

Vierailija
22/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista se kyllä on nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No päivänselvyys täällä aina välillä unohtuu. Talonrakentamiseen tarvitaan 2. Lainan lyhentämiseen tarvitaan 2.  Harvassa on ne jotka talon yksin itselleen rakentavat ja yksin sitä lainaa lyhentävät.  Me olemme mieheni kaa pienituloisia. ( itellä netto k.a.  1500  €  käteen per kuu,  miehellä  jonkun verran enemmän )   n.900 euroa yht lyhennämme talolainaa  kuussa. Ihana 130 neliön omakotitalo ihanalla suojaisalla pihalla.  Oma osuus lainasta on siis 450€ / kk.  En pidä pahana. ( no tottakai sähkö ja vesi jne tulee päälle... ) mutta missä minä tuolla summalla yksin asuisin. Yksiössä vuokralla ?

Vierailija
24/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

#17 avasi vähän kuluja mutta karkeesti 3t€/m2 niin alkaa saamaan mieluista ja jos haluaa puristaa tiukalle budjetille niin ehkä 2700€/m2 riippuen oman kädentaidosta, omasta ajasta jne

Vierailija
25/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on syynsä miksei syrjäseuduilla ole uusia hienoja omakotitaloja. Myydessä ei saa läheskään sitä mitä rakentaessa maksoi.

Hmmmm. Entäpä, jos onkin rakentamassa kotia, eikä myyntikohdetta? Tarkoitus on asua 50 vuotta siinä. 

Vierailija
26/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaus näppäilyvirheeseen, oikein puristamalla olisi saanut 320-330k€ hintaan koko paketin, ei 220-230k€.

M39

Monta koota oot pinnan alla?

Vierailija
27/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan nettona 3000 e/kk, puoliso 2500 e/kk. Saimme lainaa 250 000 e, jolla rakensimme asuma-alueelle 200-neliöisen talon. Vanha talo piti tästä purkaa ensin. Teimme pitkästä tavarasta. Ulos maksoimme kattotuoleista+nosturista, kaivurista (salaojat) ja sähkömiehestä. Ikkunoiden laittamisessa oli apuna kaveri, keittiökaapiston laittamisessa toinen. Muistaakseni joku firma laittoi lattialämmitysputkiston, toinen firma puhalluseristeen seiniin ja katolle, kolmas firma pellitti katon. 

Lainaa maksamme tonnin kuussa. Korkosuoja ja tasaerä.

Vierailija
28/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No päivänselvyys täällä aina välillä unohtuu. Talonrakentamiseen tarvitaan 2. Lainan lyhentämiseen tarvitaan 2.  Harvassa on ne jotka talon yksin itselleen rakentavat ja yksin sitä lainaa lyhentävät.  Me olemme mieheni kaa pienituloisia. ( itellä netto k.a.  1500  €  käteen per kuu,  miehellä  jonkun verran enemmän )   n.900 euroa yht lyhennämme talolainaa  kuussa. Ihana 130 neliön omakotitalo ihanalla suojaisalla pihalla.  Oma osuus lainasta on siis 450€ / kk.  En pidä pahana. ( no tottakai sähkö ja vesi jne tulee päälle... ) mutta missä minä tuolla summalla yksin asuisin. Yksiössä vuokralla ?

Ja siis milloin olette tämän talonne rakentaneet? 

Vierailija
29/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon koko tulojen mukaan. Koirankopin kokoisen saa hyvinkin pienillä tuloilla ja kartanoon ei riitä välttämättä miljoonatulotkaan.

🤔 ihan turha vastaus. En ajatellut ottaa lainaa koirankoppia varten.

Vierailija
30/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kunnallisvaaleissa valtuustopaikkaa ensi vuonna. Ota vaaliteemoiksi asuinkuntasi ongelmia, jotka ratkeaa vain rakentamalla. 

Tarvitsemme uuden koulun, kunnantalon, uimahallin, kirjaston tms, Höttöä. Kun pääset valtuustoon -> ota vastaan rakennusliikeiden lautakasa korruptiota yms. ilmaisia rakennustarvikkeita ja olet rakentanut OKT:n 50% alle normikustannusten. 

Kysymykseesi on siis yhtä monta vastausta, kun on kysyjiäkin.

Vierailija
31/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M39 pisti sitten elämän eläkeikään asti pakettiin.

Meinaatko että ne "yhteenlasketut" tulot kestää jännyyden puutteen eläkkeelle asti? :D

Ihmisen elämä on täynnä riskejä, osa niistä on taloudellisia. Aamulla jos satut heräämään, siitä se riskiviidakossa elo alkaa, mitä tahansa voi sattua.

Luonnollisesti oman perheemme riskikartoituksen olen tehnyt ja määritellyt siinä mitä riskejä olen valmis kantamaan ja mitä riskejä ulkoistan esim vakuutuksilla.

Elämä on riski, asuntolaina on riski, jos aikoo pärjätä, on tunnistettava riskit ja hallittava niitä. Tämähän opetettiin jo yläasteen kaupallisten aineiden tunnilla?

Vierailija
32/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut noin 70-90 neliön talopaketteja. Siihen tontti yms., autokatos.. Ei edes olla sillä "kalleimmalla alueella". Vaikka lukuja kuinka pyörittelee, niin hinta nousee 300 000e.  Eli tarkoittaa lyhennykseksi äkkiä 1300e/kk. Ei tavallisilla keskituloilla tarvitse kuin haaveilla. 

Alle 300 te ei pysty nykyään ok-taloa rakennuttamaan. Ei millään.

Vierailija
33/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei oltais pystytty rakentamaan tätä nykyistä kotia, jos alla ei olisi ollut valmiiksi pääomaa. Kaksi omistusasuntoa tätä ennen.

Vierailija
34/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan 4 vuoden yhteisen bruttopalkan verran lainaa ja korot kalleimmillaan 15%, jos ei olisi korot olleet vähennyskelpoisia, niin kusessa olisi oltu.

Rahaa ei kyllä ollut mihinkään ylimääräiseen.

Nykyään on ihan hirveän kallista kaikki. Rakennettiin viisi vuotta sitten hirrestä kakkoskoti ja se tuli maksamaan kaikkineen n 250 000, tontti oli olemassa. Nyt nuo hirret olisivat olleet yli kaksinkertaiset hinnaltaan.

Vierailija
35/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harva sitä ensiasunnoksi rakentaa omakotitaloa, pitää olla lyhentänyt edellistä asuntoa jokunen vuosi

Mun mielestä taas on typerää vuosikymmen kitkuttaa osake huoneistoissa ja maksella kaikenmaailman vastikkeita, kun samaan aikaan maksaisit omaa, uutta taloa vailla remonttihuolia.

Vierailija
36/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että ne "yhteenlasketut" tulot kestää jännyyden puutteen eläkkeelle asti? :D

Ihmisen elämä on täynnä riskejä, osa niistä on taloudellisia. Aamulla jos satut heräämään, siitä se riskiviidakossa elo alkaa, mitä tahansa voi sattua.

Luonnollisesti oman perheemme riskikartoituksen olen tehnyt ja määritellyt siinä mitä riskejä olen valmis kantamaan ja mitä riskejä ulkoistan esim vakuutuksilla.

Elämä on riski, asuntolaina on riski, jos aikoo pärjätä, on tunnistettava riskit ja hallittava niitä. Tämähän opetettiin jo yläasteen kaupallisten aineiden tunnilla?

Rivien välistä voi selkeästi lukea, että elämäsi on nykyään pelkkiä riskejä ilman mahdollisuuksia. Vakuutusmyyjäkin silitteli myyntipuheessaan noita yläasteella sinuun ehdollistettuja traumoja.

Itse koitan mieluummin tunnistaa mahdollisuuksia, jotka katoaa olemattomiin, jos alkaa "pärjäilemään" ison asuntolainen kanssa.

Vierailija
37/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä talopaketteja saa  200 000 eurolla Riippuu talon koosta.  Tuossa on tuollainen talo

https://www.finnlamelli.fi/mallisto/hohde-86-klassinen/?location=rauma

Vierailija
38/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rivien välistä voi selkeästi lukea, että elämäsi on nykyään pelkkiä riskejä ilman mahdollisuuksia. Vakuutusmyyjäkin silitteli myyntipuheessaan no

Kukin tavallaan, kaikkea kaunista ja hyvää myös sinulle, ota positiivisesti, kohta on jo juhannus!

M39

Vierailija
39/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä talopaketteja saa  200 000 eurolla Riippuu talon koosta.  Tuossa on tuollainen talo

https://www.finnlamelli.fi/mallisto/hohde-86-klassinen/?location=rauma

Siihen tontti, liittymät, luvat, maarakennus ja muut muuttujat niin ollaan helposti siellä 300 tonnissa.

Vierailija
40/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harva sitä ensiasunnoksi rakentaa omakotitaloa, pitää olla lyhentänyt edellistä asuntoa jokunen vuosi

Mun mielestä taas on typerää vuosikymmen kitkuttaa osake huoneistoissa ja maksella kaikenmaailman vastikkeita, kun samaan aikaan maksaisit omaa, uutta taloa vailla remonttihuolia.

Ei meillä ainakaan ollut taloudellisesti mahdollista päälle parikymppisenä alkaa rakentamaan omakotitaloa. 

eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan