Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset tulot pitää olla, että on mahdollista rakennuttaa omakotitalo?

Vierailija
09.05.2024 |

Muuttui niin kaukaiseksi haaveeksi kun selvittelin mitä tulee maksamaan. Miten tavallisilla duunareilla on varaa? Ainakin täällä maaseudulla kaikenlaiset ihmiset on rakentaneet taloja, tosin viime aikoina on ollut hiljaisempaa. Täällä sopivan matkan päässä kaupungista tontit on puoli-ilmaisia, mutta rakennuskustannukset alkaen 300t? 

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotien jälkeen rakennettiin mistä vaan mitä oli tarjolla. Nykyään on määräykset ettei tule kellekään yllätyksiä.

Vierailija
2/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon koko tulojen mukaan. Koirankopin kokoisen saa hyvinkin pienillä tuloilla ja kartanoon ei riitä välttämättä miljoonatulotkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vanha talo. Remontoi vähitellen.

Vierailija
4/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa semmonen perusmökki on naputeltu kasaan huoletta 100 000 euroa halvemmalla. Lainan korot ovat olleet pienemmät ja muutenkin eläminen oli halvempaa. Silloin kaksi duunaria tai yksi toimihenkilö teki talon. Nykyisin ehkäpä vaaditaan yhden toimihenkilön ja yhden duunarin tulot.

Vierailija
5/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule olemaan mahdollista, elämä maksaa muutenkin.

Vierailija
6/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu pankista, kuinka paljon lainaa antavat. Tosi harvalla suoraa käsirahaa on.

Vierailija
7/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut noin 70-90 neliön talopaketteja. Siihen tontti yms., autokatos.. Ei edes olla sillä "kalleimmalla alueella". Vaikka lukuja kuinka pyörittelee, niin hinta nousee 300 000e.  Eli tarkoittaa lyhennykseksi äkkiä 1300e/kk. Ei tavallisilla keskituloilla tarvitse kuin haaveilla. 

Vierailija
8/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotien jälkeen rakennettiin mistä vaan mitä oli tarjolla. Nykyään on määräykset ettei tule kellekään yllätyksiä.

Sotien jälkeen kaikki asui omissa yllätyksineen. Nykyään ollaan vuokraorjia ja jallitus/EU järjestää yllätykset.

Pääaisia on ettet saa itse päättää asioistasi, koska et vaan osaa ja muut tietää paremmin.

Vierailija
9/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syynsä miksei syrjäseuduilla ole uusia hienoja omakotitaloja. Myydessä ei saa läheskään sitä mitä rakentaessa maksoi.

Vierailija
10/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein pienen rakentaa, niin 1 000 euroa kuussa :)

Vierailija
11/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai ne tulot ratkaise kaikkea. Enemmänkin merkkaa se paljonko jää kuukaudessa lainan lyhennyksiin. Eli tulot-menot.

Toinen asia on millaisen talon tekee ja osallistuuko itse.

20 vuotta sitten rakennettiin itse pääosin talo niin tontti 15000, liittymät noin 5000, rakennusmateriaalia sähkömiehen ja putkimiehen työtä noin 50 tuntia yhteensä ja kirvesmiehen työtä noin 200 tuntia. Itse tehtiin sitten vuosi kaikki mahdolliset vapaat raksalla töitä ja tehtiin siis melkein kaikki kirvesmies, sähkömies ja putkimies hommatkin niin muiden työt ja materiaalit maksoi noin 70000€. Niin ja puutavara oli omasta metsästä.

Eli meillä talo tuli maksamaan noin 100 000€. Pinta-ala reilu 150 neliöä. Mutta tottakai hinnat on nousseet todella paljon sen jälkeen. Mutta minusta avainsana on että jos itse rakentaa niin kulut jää noin puoleen. Eli sen takia huonommillakin tuloilla voi rakentaa jos pystyy itse tekemään paljon raksatöitä.

Vierailija
12/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai ne tulot ratkaise kaikkea. Enemmänkin merkkaa se paljonko jää kuukaudessa lainan lyhennyksiin. Eli tulot-menot.

20 vuotta sitten rakennettiin itse pääosin talo niin tontti 15000, liittymät noin 5000, rakennusmateriaalia sähkömiehen ja putkimiehen työtä noin 50 tuntia yhteensä ja kirvesmiehen työtä noin 200 tuntia. Itse tehtiin sitten vuosi kaikki mahdolliset vapaat raksalla töitä ja tehtiin siis melkein kaikki kirvesmies, sähkömies ja putkimies hommatkin niin muiden työt ja materiaalit maksoi noin 70000€. Niin ja puutavara oli omasta metsästä.

Eli meillä talo tuli maksamaan noin 100 000€. Pinta-ala reilu 150 neliöä. Mutta tottakai hinnat on nousseet todella paljon sen jälkeen. Mutta minusta avainsana on että jos itse rakentaa niin kulut jää noin puoleen. Eli sen takia huonommillakin tuloilla voi rakentaa jos pystyy itse tekemään paljon raksatöitä.

20-vuotta sitten semmonen yksikerroksinen perustalo oli rakennutettuna alta 200k ja perhekokoinen 1,5 krs takoilla, autokatoksilla yms. päälle 200k.

Vierailija
13/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin pankit ei mielellään lähde rahoittamaan rakentamista, "jossa puut omasta metsästä " jne. Jos on rakentamassa, niin lähtevät rahoittamaan ns.talopaketteja, ja rahaa nostetaan valmiusasteen mukaan. 

Vierailija
14/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin..no se oli 20 vuotta sitten. Maailma on muuttunut siitä. 

Vierailija
15/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä tulen tässä vielä kertomaan itsestäänselvyyden sen sijaan että vastaisin kysymykseen.

Tulojen lisäksi on otettava huomioon myös menot. Jos säästää riittävää pääomaa lainaa varten ja tyytyy siksi ajaksi kaameeseen mutta vaikkapa pari sataa halvempaan vuokraluukkuun ja muutenkin elää toiset pari sataa vaatimattomammin, hän saa säästettyä vuodessa sen reilut 4k enemmän, kuin paremmassa kämpässä tuhlailevammin elävä.

Lisäksi jos merkkaa omat tulot ja menot pitkältä aikaväliltä ylös, niitä voi yrittää käyttää pankin kanssa lainaneuvotteluissa. En itse tätä käyttänyt, mutta pankin laskukaavassa vaikkapa auton kulut oli moninkertaiset mitä itselläni, kun ajoin ns. Tonnin romulla ja huolsin itse.

Vierailija
16/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No konkurssiin on  talotehtaita mennyt , kaikki kustannukset ovat nousseet , jotka luonnollisesti nostavat hintoja .

Kun taas Paikkakunnilla myydään tontteja , rantatonteilla tai ilman omaa rantaa .

Eikä se ole hyvä, että Kaikki rannat yleiset uimarannat ne  hävitetään keskustan läheisyydestä !

Kun vielä pitää raivata , kääntää muokata Uusille asuin alueille tie.

Koneilla ajaa soraa. 

Kaikki maksaa .!

On niin kallista. Siten kun se talo 🏠 ois valmis ja , haluaisi muuttaa Pois paikkakunnalta miten vaikeaa sen talon myyminen on .

Näinä aikoina .

Vierailija
17/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää talonrakennusprojekteissa se, että hinnat ovat monen mielestä salaisia eikä niitä kerrota.

Rakennutimme omakotitalon 2022.

Toki maailman tilanne on muuttunut, korot nousseet ja muuta, eli tänä päivänä laina  kalliimpaa ja rakennustarvikkeet/talopaketin  kalliimmat.

Meidän tontti uudellamaalla maksoi

45 000€

Rakennuslupa 1300€

Sähköliitymä 2600€

Vastaava mestari ja LVI valvoja 7000€

Vesi/viemäriliittymät 11 000€

Talopaketin hinta (135m2) oli sopimusta tehdessä 218k€. Lisävalintojen ja muutoksien jälkeen 240k€.

Paalutus 23k€

Maarakennustyöt tein itse, koneet sain ilmaiseksi lainaan, eli kuluna polttoaineet ja lavettikulut noin 2k€.

Itse tekemällä säästin noin 15-20k€. Alan kokemusta mulla yli 15 vuotta, eli ihan YouTube pohjalta en tehnyt.

Kiviainekset 15k€

Terassi 70m2 6000€

Ulkoporeallas 5000€

Ilmalämpöpumppu 2500€

Erinäisiin tiluliluihin, pientarvikkeisiin ja muuhun mitä en tässä muista meni se 10k€

Yhteensä 365k€ jolla siis sai ihan perus 135m2 talopaketin itseään miellyttävällä ratkaisuilla, ilman autotallia. Jos olisi tyytynyt kaikessa ihan halvimpaan, olisi hinnan saanut puristettua ehkä siihen 220-230k€ nurkille.

Jos taas ihan kaiken olisi urakoitsijalle teettänyt, hinta olisi ollut siellä 380-400k€.

Jännä havainto oli, että älvsbyhus mikä on ihan paskaa, ei oikeastaan ole paljoa halvempi kuin muut, parempilaatuiset paketit.

Lainaa otettiin 310k€/25v, omaa rahaa oli 55k€. Aikalailla maksimit oli tuo, muutama pankki kieltäytyi kokonaan ja pari pankkia lähti tarjoamaan about samaa.

Ja ei, nykykorot eivät kirpaise koska on korkosuojaus.

Yhteenlasketut bruttotulot reilu 7000€/kk.

M39

Vierailija
18/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva sitä ensiasunnoksi rakentaa omakotitaloa, pitää olla lyhentänyt edellistä asuntoa jokunen vuosi

Vierailija
19/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut noin 70-90 neliön talopaketteja. Siihen tontti yms., autokatos.. Ei edes olla sillä "kalleimmalla alueella". Vaikka lukuja kuinka pyörittelee, niin hinta nousee 300 000e.  Eli tarkoittaa lyhennykseksi äkkiä 1300e/kk. Ei tavallisilla keskituloilla tarvitse kuin haaveilla. 

Näin se vaan on.

Ja ihan metsään ei kannata rakentaa, koska tarvitset rakennusluvan poikkeusmenettelyllä, voi maksaa kuusi tonnia ja odotusaika puoli vuotta. Oma kaivo, viis tonnia, sähköjen veto 7500€, tien tekeminen rakennuspaikalle helpolla 10 tonnia jne

Halvin liene kunnan vuokratontti taajamassa, jos on sellainen kunta joka haluaa uusia asukkaita niin vuokra voi olla halpa.

Vierailija
20/86 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

M39 pisti sitten elämän eläkeikään asti pakettiin.

Meinaatko että ne "yhteenlasketut" tulot kestää jännyyden puutteen eläkkeelle asti? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi