Sairaaloissa hoidossa aliravitsemuksesta kärsiviä vauvoja siis Suomessa (ov)
www. karjalainen. fi
Vauva ja nälkä on huono yhdistelmä - Sairaaloissa hoidetaan kuivuneita vauvoja
Sairaaloissa hoidetaan vauvoja, jotka kärsivät aliravitsemuksesta. Kuivuneiden vauvojen taustalta löytyy usein äiti, jonka rintamaito ei yksinään riitä täyttämään lapsen ravinnontarvetta.
- Äidit yrittävät sinnitellä rintamaidolla vielä silloinkin, kun lapsen hyvinvointi vaatisi jo lisäruokintaa. Moni äiti on sisäistänyt täysimetyksen vaatimuksen niin vahvasti, että suorastaan pelkää korvikkeen antamista, Helsingin yliopistollisen sairaalan ylilääkäri Anna-Liisa Järvenpää kertoo.
- Asiasta on puhuttu ja siihen on alettu kiinnittää huomiota, joten aliravittujen vauvojen määrä on onneksi vähentynyt. Muutama vuosi sitten kuivuneita vauvoja tuli osastoille selvästi enemmän kuin nyt.
Lääkäreiden mukaan äidit saavat osittain väärää imetystietoa internetin imetystukipalstoilta. Vertaistueksi tarkoitetuilla sivustoilla neuvotaan asioista, joihin tarvitaan terveydenhoitoalan ammattilaisen asiantuntemusta.
- Rintaruokinnan edistäjät tekevät hyvää ja tärkeää työtä. Toisinaan he ovat kuitenkin niin voimakkaita mielipiteissään, että eksyttävät kokemattoman äidin näkemästä sitä tärkeintä asiaa: lapselle on tärkeintä saada ruokaa, ei se, että ruoka on nimenomaan rintaruokaa, Lasten ja nuorten sairaalan lastenlääkäri Eeva Salo muistuttaa.
Rintamaidon
määrä vaihtelee
Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että rintamaito on vauvan ensisijaista ja parasta ravintoa. Lastenlääkärit kumoavat kuitenkin yksiselitteisesti uskomuksen, jonka mukaan kaikkien äitien rintamaito riittää lapsen ainoaksi ravinnonlähteeksi tämän ensimmäisten kuukausien aikana.
- Äitien maidontuotanto on yksilöllistä. Osalla maitoa tulee yli litra vuorokaudessa, toisilla maidon määrä jää alle puolen litran, Anna-Liisa Järvenpää kertoo.
Suomen lastenlääkäriyhdistyksen rintaruokintaa koskevan lausunnon mukaan useilla puolen vuoden ikään yksinomaan rintaruokituilla lapsilla kasvu hidastuu poikkeavasti 4-6 kuukauden iässä. Lääkärit suosittelevat, että lisäruokinta aloitetaan lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan noin 4-6 kuukauden iässä.
Lisäravintoon ei kannata turvautua heti ensimmäisten imetysongelmien ilmetessä. Rintamaidon heruttamiseksi on monta keinoa, ja ammattilaisten tukemana äiti ja lapsi voivat kehittää juuri heidän tarpeisiinsa sopivan imetyksen.
- On tärkeää, että ammattilaiset opastavat imettäviä äitejä, joilla on ongelmia mm. maidon riittävyyden kanssa. Ammattilainen osaa kertoa keinoista, joilla rintamaidon määrää voidaan lisätä. Nähdessään, että lapsi on kuivumisvaarassa, osaa hän ohjata äitiä myös korvikkeen käytössä, Pohjois-Karjalan keskussairaalan kätilö Pirjo Piirainen sanoo.
Vauvan saamasta maidon määrästä kertovat parhaiten puntari ja vaipat. Vauva saa tarpeeksi ravintoa, kun paino lisääntyy, kakka on keltaista maitokakkaa ja vaippa on pissasta raskas. Jos ruoka ei riitä, sitä saa pullosta.
- Pitkään täysimetykseen varautuneelle äidille osittaiseenkin pullomaitoon siirtyminen on kova paikka. Toisille äideille lisämaidon antaminen ei ole niin iso juttu, Joensuun Kauppakadun neuvolan terveydenhoitaja Eeva-Liisa Smolander kertoo.
Smolanderin mukaan imetys on tärkeä osa kokonaisuutta, joka turvaa vauvan hyvinvoinnin. Imettämisen onnistumisella tai epäonnistumisella ei sen sijaan ole mitään tekemistä onnistuneen äitiyden kanssa.
- Kun rintamaito ei äidin kovasta yrittämisestä ja tukitoimista huolimatta riitä, on vauvan saatava lisäravintoa. Tärkeintä on, että vauva saa tarvitsemansa energiamäärän ja voi hyvin.
Apua sairaalan
imetyspoliklinikalta
Pohjois-Karjalan keskussairaalan synnytysosastolla tammikuussa aloittanut imetyspoliklinikka tarjoaa apua imetysongelmien kanssa painiskeleville äideille. Äidit voivat varata synnytysosastolta ajan, jolloin imetykseen perehtynyt kätilö kuulostelee äidin ja vauvan tilannetta ja opastaa imetyksen sujumisessa.
- Äidillä voi olla huolta maidon riittävyydestä tai ongelmia lapsen imemisotteen kanssa. Lapsi voi kieltäytyä imemästä tai saada raivareita rinnalla. Imetykseen kuuluvat usein myös rintoihin liittyvät ongelmat, kätilö Iiris Nevalainen kertoo.
Imetysklinikka toteuttaa maailmanlaajuista vauvamyönteisyysohjelmaa, jonka yhtenä tavoitteena on kuuden kuukauden täysimetys ja imetys lisäruuan ohella vähintään vuoden ikään saakka.
- Imetysohjauskäytäntö on muuttunut, joten kaikki neuvoloiden terveydenhoitajat eivät voi olla imetyksen erityisosaajia. Ammatillinen tuki on tarpeen myös siksi, etteivät äidit olisi pelkästään kolmannen sektorin tuen varassa, Pirjo Piirainen toteaa.
Synnytysosastolle voi soittaa ympäri vuorokauden. Imetysklinikan henkilökohtaista opastusta tarjotaan keskiviikkoisin kello 10-18.
Kommentit (71)
Vierailija:
Yksikään normaalilla maalaisjärjellä varustettu ei pidä lastaan jatkuvasti rinnalla tarkoitan tuntikausia /yökausia yhteen menoon. Mistä se lapsi poloinen oppii että on ruoka-aika jos nänni on jatkuvsti suussa, tissi on silloin huvitutti eikä varsinaisessa tarkoituksessaan ruokinnassa.
No entäs jos neuvolasta sanotaan äidille, joka valittaa lapsen jatkuvaa tissillä olemista, että sellaista sen kuuluu ollakin? Lapsi imee itselleen sopivan maidontuotannon. Menin lääkärillekin ja kysyin miksi lapsi itkee. Lääkäri sanoi, että vauvalla on ilmavaivoja ja rouva hyvä, tuollaista se lapsen kanssa oleminen on. Imetin itseni ihan puolikuoliaaksi ennen kuin tajusin omin luvin antaa lisämaitoa lapselle. Siihen loppui jatkuva kitinä.
koulutuksen käyneet imetystukiohjaajat osaavat ohjata imetyksessä oikein. Imetystukihenkilöksi ei kannata tituleerata kaikkia " imetysmyönteisiä" , jotka eivät välttämättä ihan oikeasti tiedä seikoista voi päätellä riittääkö maito vai tarvitaanko lisämaitoa. Ammattitaitoinen imetystukihenkilö osaa suositella lisämaitoa tarpeen sitä vaatiessa.
Valitettavasti taas sairaaloiden ja neuvoloiden neuvahenkilöstön tapa on määrätä lisämaitoa hutkimalla, tietämättä lainkaan onko siihen todellista tarvetta. Väliin jäävä kuilu synnyttää vääjäämättä eripuraa ja ristiriitoja.
Kyllä olen ajoittain muutaman vuoden ajan korostanut rytmin tärkeyttä ja vastustanut jatkuvaa rinnalla oloa koska se ei ole luonnonmukaista.
Olen ottanut vertauksia muista nisäkkäistä milloin kissoista, koirista tai lehmistä. Ne ei pidä jälkeläisiään jatkuvasti nisässä. Nousevat pois ja kävelevät tiehensä. Emo ei syö ja imetä yhtäaikaisesti, vain ihminen on niin hölmö että tätä harrastaa (palstalta luettu muuten en tietäsi näin tehtävän).
Kun imetin lapsiani tunsin että rintoihin nousi maitoa ja ne muuttui pulleimmiksi kun syöttöaika oli lähestymässä ja edellisestä imetyksestä oli kulunut pari tuntia. Minulla oli taktiikka että imetin vuorotellen kummastakin ja ero oli rintojen välillä suuri toisessa oli runsaasti maitoa ja toinen oli vajaampi. Joskus kun oli näitä ahmattikausia niin imetin molemmista rinnoista samalla syöttökerralla.
Vettä lasillinen ennen imetystä ja imetyksen jälkeen ja omat ruokailut täytyy muistaa. Tällä pärjää pitkälle. Syöttövälit mieluusti 2-5 tuntia tilanteen mukaan ja jos nälkäinen niin vaikka tunnin päästä edellisestä syötöstä. Kenelläkään ei ole jatkuvasti nälkä jos on saanut vatsansa täyteen, itku on silloin jotain muuta kun nälästä johtuvaa.
Ennen joutui pesemään parin päivän välein ja imettäessä ei edes viikon päästä olleet likaiset. Kädet kuivui koppuraksi ja ryppyisiksi ja iho kuivui hilseileväksi. Ei auttanut vaikka joi 3 litraa vettä päivässä.
Mulla sekä oma äiti, että mummo olleet tärkeitä lasten hoidossa ja hankinnssa. Äitiysneuvolan terkkarikin jäi eläkkeelle juuri sen jälkeen kun sain esikoiseni. Vanhan koulukunnan naisia, tuli vielä kotikäynnille mun synnytyksen jälkeen. Sanoi mulle: " Jos olisit oma tyttäreni, köyttäisin sut sänkyyn." Olin ollut liikaa jalkeilla ja kohtu ei ollut supistunut kunnolla.
mutta turha panikoiminen ja pelottelu ei.
Tosiasia on kuitenkin, että tietääkseni pieni prosentti vauvoista kuivuu imetyksen takia. Imetykseen tulisi kaikesta huolimatta panostaa. Pitäisi kertoa äideille rehellisesti, mistä tietää tuleeko maitoa tarpeeksi. Kiinnittää enemmän huomiota kaikkiin asioihin, ja toki isillekin, koska jos äiti ei huomaa, isä voi huomata vierestä etteivät asiat olekaan hyvin.
Itse olen imettänyt lastani, eikä mieleenkään tullut epäillä maidon riittävyyttä ja siitä ei edes ole ollut huolta. Lapsi pissas, kakkas, nukku, söi, itki, kiukkus, söi, nukku ja sitä rataa.
Vauvat kuivuvat nopeasti, mutta jos lähtee hakemaan apuja ja neuvoja, yleensä on ohje ollut tarkkailla pissavaippojen määrää. Lisäksi on sanottu että vauva ei kuivu päivässä, jos saa ravintoa, voimakkaasti oksentava ja ripuloiva vauva/lapsi on tietysti eri asia.
Minusta on jotenkin ärsyttävää, että imetystä ollaan heti tuomitsemassa, kun jotkut äidit eivät tajua (tai halua tajuta?) että maito ei riitä tai sitä ei tule. Tosiasia kuitenkin on, että suurimmalla osalla maito riittää vallan mainiosti ja silloin on turha antaa varmuuden vuoksi korviketta.
Tässäkin ketjussa on monesti sanottu, että maalaisjärjen käyttö on sallittua ja se on ihan totta.
Ja oikeasti, vaikka vauvat syövät usein ja pitkään, eivät ne syö kuitenkaan 24 tuntia putkeen. Kyllä ne jossain välissä päästävät rinnasta irti ja nukkuvat ilman tissiä. Jos siihen mennään, kannattaa kysyä apua, seurata niitä parjattuja pissavaippoja, kokeilla lisämaitoa, muistaa itse juoda, mennä vaikka neuvolaan kysymään neuvoa ja apua paikan päälle. Soittamalla luulisi ajan järjestyvän, kun sanoo olevansa huolissaan tilanteesta.
ennen kuin mitään luita pääsee törröttämään--- 10:lle vastaan siis...
Ei saa sanoa ettei jaksa, ei pysty tai on väsynyt ja lapsi vain imee ja imee ja huutaa. Heti paikalle pyyhältää joku litratissi kotiemo joka on imettänyt kaikki kahdeksan lastansa ja TIETÄÄ, että kaikki naiset on samanlaisia ja kyllä sitä maitoa tulee jos lapsen antaa imeä vielä enemmän kuin sen 24/7 rintaa.
" Minusta on jotenkin ärsyttävää, että imetystä ollaan heti tuomitsemassa, kun jotkut äidit eivät tajua (tai halua tajuta?) että maito ei riitä tai sitä ei tule. Tosiasia kuitenkin on, että suurimmalla osalla maito riittää vallan mainiosti ja silloin on turha antaa varmuuden vuoksi korviketta. "
Erittäin hyvä juttu tännekkin palstalle! Itse olen äiti jolla maitoa riittää, enemmän kuin on tarvis. Mutta olen niin monen äidin kanssa jutellut jolla näin ei ole ja eivät millään tuntuneet ymmärtävän että joskus on vain lisäruokaa annettava, toisin kuin " imetys-fanaatikot" mouhuaa.
Viesteistä on välittynyt että imetystä kannatetaan jos maitoa tulee riittävästi.
Sitä ei kannateta jos maitoa on vähän ja lasta pidetään nälässä.
Imettämisellä ei ole mitään tekemistä maalaisjärjen kanssa. Minä en edes tajunnut esikoisen kohdalla olevani väsynyt ennen kuin heräsin olohuoneen lattialta. Olin ollut menossa vessaan ja nukahtanut kävellessäni olohuoneen poikki. En ollut edes herännyt siihen kun mätkähdin lattialle. Jos ei tajua olevansa väsynyt, miten voi tajuta mitään muutakaan ja syyllisyyshän on hirveä.
Vierailija: