Sairaaloissa hoidossa aliravitsemuksesta kärsiviä vauvoja siis Suomessa (ov)
www. karjalainen. fi
Vauva ja nälkä on huono yhdistelmä - Sairaaloissa hoidetaan kuivuneita vauvoja
Sairaaloissa hoidetaan vauvoja, jotka kärsivät aliravitsemuksesta. Kuivuneiden vauvojen taustalta löytyy usein äiti, jonka rintamaito ei yksinään riitä täyttämään lapsen ravinnontarvetta.
- Äidit yrittävät sinnitellä rintamaidolla vielä silloinkin, kun lapsen hyvinvointi vaatisi jo lisäruokintaa. Moni äiti on sisäistänyt täysimetyksen vaatimuksen niin vahvasti, että suorastaan pelkää korvikkeen antamista, Helsingin yliopistollisen sairaalan ylilääkäri Anna-Liisa Järvenpää kertoo.
- Asiasta on puhuttu ja siihen on alettu kiinnittää huomiota, joten aliravittujen vauvojen määrä on onneksi vähentynyt. Muutama vuosi sitten kuivuneita vauvoja tuli osastoille selvästi enemmän kuin nyt.
Lääkäreiden mukaan äidit saavat osittain väärää imetystietoa internetin imetystukipalstoilta. Vertaistueksi tarkoitetuilla sivustoilla neuvotaan asioista, joihin tarvitaan terveydenhoitoalan ammattilaisen asiantuntemusta.
- Rintaruokinnan edistäjät tekevät hyvää ja tärkeää työtä. Toisinaan he ovat kuitenkin niin voimakkaita mielipiteissään, että eksyttävät kokemattoman äidin näkemästä sitä tärkeintä asiaa: lapselle on tärkeintä saada ruokaa, ei se, että ruoka on nimenomaan rintaruokaa, Lasten ja nuorten sairaalan lastenlääkäri Eeva Salo muistuttaa.
Rintamaidon
määrä vaihtelee
Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että rintamaito on vauvan ensisijaista ja parasta ravintoa. Lastenlääkärit kumoavat kuitenkin yksiselitteisesti uskomuksen, jonka mukaan kaikkien äitien rintamaito riittää lapsen ainoaksi ravinnonlähteeksi tämän ensimmäisten kuukausien aikana.
- Äitien maidontuotanto on yksilöllistä. Osalla maitoa tulee yli litra vuorokaudessa, toisilla maidon määrä jää alle puolen litran, Anna-Liisa Järvenpää kertoo.
Suomen lastenlääkäriyhdistyksen rintaruokintaa koskevan lausunnon mukaan useilla puolen vuoden ikään yksinomaan rintaruokituilla lapsilla kasvu hidastuu poikkeavasti 4-6 kuukauden iässä. Lääkärit suosittelevat, että lisäruokinta aloitetaan lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan noin 4-6 kuukauden iässä.
Lisäravintoon ei kannata turvautua heti ensimmäisten imetysongelmien ilmetessä. Rintamaidon heruttamiseksi on monta keinoa, ja ammattilaisten tukemana äiti ja lapsi voivat kehittää juuri heidän tarpeisiinsa sopivan imetyksen.
- On tärkeää, että ammattilaiset opastavat imettäviä äitejä, joilla on ongelmia mm. maidon riittävyyden kanssa. Ammattilainen osaa kertoa keinoista, joilla rintamaidon määrää voidaan lisätä. Nähdessään, että lapsi on kuivumisvaarassa, osaa hän ohjata äitiä myös korvikkeen käytössä, Pohjois-Karjalan keskussairaalan kätilö Pirjo Piirainen sanoo.
Vauvan saamasta maidon määrästä kertovat parhaiten puntari ja vaipat. Vauva saa tarpeeksi ravintoa, kun paino lisääntyy, kakka on keltaista maitokakkaa ja vaippa on pissasta raskas. Jos ruoka ei riitä, sitä saa pullosta.
- Pitkään täysimetykseen varautuneelle äidille osittaiseenkin pullomaitoon siirtyminen on kova paikka. Toisille äideille lisämaidon antaminen ei ole niin iso juttu, Joensuun Kauppakadun neuvolan terveydenhoitaja Eeva-Liisa Smolander kertoo.
Smolanderin mukaan imetys on tärkeä osa kokonaisuutta, joka turvaa vauvan hyvinvoinnin. Imettämisen onnistumisella tai epäonnistumisella ei sen sijaan ole mitään tekemistä onnistuneen äitiyden kanssa.
- Kun rintamaito ei äidin kovasta yrittämisestä ja tukitoimista huolimatta riitä, on vauvan saatava lisäravintoa. Tärkeintä on, että vauva saa tarvitsemansa energiamäärän ja voi hyvin.
Apua sairaalan
imetyspoliklinikalta
Pohjois-Karjalan keskussairaalan synnytysosastolla tammikuussa aloittanut imetyspoliklinikka tarjoaa apua imetysongelmien kanssa painiskeleville äideille. Äidit voivat varata synnytysosastolta ajan, jolloin imetykseen perehtynyt kätilö kuulostelee äidin ja vauvan tilannetta ja opastaa imetyksen sujumisessa.
- Äidillä voi olla huolta maidon riittävyydestä tai ongelmia lapsen imemisotteen kanssa. Lapsi voi kieltäytyä imemästä tai saada raivareita rinnalla. Imetykseen kuuluvat usein myös rintoihin liittyvät ongelmat, kätilö Iiris Nevalainen kertoo.
Imetysklinikka toteuttaa maailmanlaajuista vauvamyönteisyysohjelmaa, jonka yhtenä tavoitteena on kuuden kuukauden täysimetys ja imetys lisäruuan ohella vähintään vuoden ikään saakka.
- Imetysohjauskäytäntö on muuttunut, joten kaikki neuvoloiden terveydenhoitajat eivät voi olla imetyksen erityisosaajia. Ammatillinen tuki on tarpeen myös siksi, etteivät äidit olisi pelkästään kolmannen sektorin tuen varassa, Pirjo Piirainen toteaa.
Synnytysosastolle voi soittaa ympäri vuorokauden. Imetysklinikan henkilökohtaista opastusta tarjotaan keskiviikkoisin kello 10-18.
Kommentit (71)
Eikö jokaiselle pitäisi olla itsestään selvää, että nälkäiselle lapselle annettaan korviketta?
Nykyajan äidit ovat vain niin helvetin uusavuttomia, että ei osata ajatella omilla aivoillaan. Jos lapsi huutaa nälkää niin sille pitää antaa maitoa, tuli se sitten pullosta tai rinnasta.
Imetystukilistaa pidän hyvänä asiana, itsekin olen sieltä saanut paljon hyviä neuvoja. Neuvolan ja synnytyslaitoksen neuvoilla imetykseni olisi loppunut jo heti alkuunsa.
Vierailija:
Tuttavani molemmat lapset olivat -3-4 käyrällä ekat vuodet. molemmilla on laajoja kehitysviivästymiä ja pahoja vaikeuksia suoritua koulussa.
Aivot ja elimet tarvitsevat rasvaa kehittyäkseen.
Tämä ap:n aloitus on ERITTÄIN HYVÄ!!!!
voi johtua myös vauvasta itsestään.
Joillain vauvoilla voi olla niin pahoja ongelmia imemisessä, että eivät saa tarpeeksi ruokaa, vaikka äidin rinnoissa ei sinänsä olisi mitään vikaa. Näin minulla kävi esikoisen kanssa, kun taas kuopuksen täysimetys onnistui hienosti. Vauvoilla oli eroa kuin yöllä ja päivällä heti synnytyssalista saakka. Toinen saatiin tarttumaan rintaan vasta n. vuorokauden iässä, kun taas toinen imi heti synnyttyään kuin pikku vampyyri. Ja kasvoi ekoina viikkoina hirveää vauhtia.
Itselläni oli ensikertalaisena äitinä ongelmia tajuta, että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa. Varsinkin, kun rinnat tuntuivat täysiltä aina imetyksen jälkeenkin ja vaikka lapsi lopetti imemisen, niistä suihkusi puristaessa maitoa. Vauvan kasvu oli juuri ja juuri käyrillä, niin ettei neuvolassakaan liiemmin huolestuttu. Kävin imetystukiryhmässä ja vauvan imuotekin todettiin erinomaiseksi.
Vauva oli kaksi kuukautta, kun tajusin antaa lisämaitoa. Oma maidontulokin oli siihen mennessä alkanut ehtyä, koska rinnat eivät saaneet tarpeeksi stimulaatiota. Lisämaitoa saadessaan vauvan paino hyppäsi heti miinuskäyristä reippaalle plussalle ja pituuskasvukin nopeutui. Tunsinpa itseni tosi tyhmäksi, kun tajusin pitäneeni vauvaani nälässä.
Tästä lähtien osittaisimetin ja kun aloitin kiinteät, lisämaito jäi taas pois ja vauva pärjäsi rintamaidollani. Imetinkin sitten kaksivuotiaaksi asti. Lisämaito oli meidän tapauksessani todella hyvä juttu. Uskoin vain liian pitkään sokeasti imetysohjeita ja imetin ja imetin lähes sekoamispisteeseen. Aina kun muistelen tuota, hävettää ja kaduttaa ja tunnen itseni syylliseksi siihen, etten tarjonnut lapselleni tarpeeksi ruokaa.
Toisaalta imetysohjeissa on paljon hyvääkin ja imetysvalistukselle menee iso kiitos siitä, että esim. inetyslistan ohjeilla onnistuin osittaisimetyksessä niinkin hyvin, eikä imetykseni missään vaiheessa kaatunut lisämaidon tarjoamiseen.
jo useamman vuoden ajan. Onneksi neuvola vielä pitää silmänsä auki. Vielä sairaalaan tuotaessa nämä äidit inttävät että kyllä heillä maitoa on riittävästi vaikka lapset sitten ovat jo kuivuneita. Eikä vauva kuivu tosiaankaan yhdestä huonosta imetyskerrasta vaan siihen tarvitaan pitempi aika. Toivottavasti hörhöt saadaan kuriin, lapsien edun nimessä. Ja se joka väitti että kirjoittajat eivät ole koulutettuja imetykseen puhuu varmaan imetystukilistan nimissä. Anna- Liisa Järvenpää nimenomaan on imetyksen kannattaja ja asiaan perehtynyt.
tämän päivän äideistä liian moni on uusavuton, ei osata hoitaa omia lapsia ja nyt niille ei edes osata ruokaa antaa. Maalaisjärkeä ei käytetä ollenkaan tai sitä ei ole huh huh.
Olen itsekin potenut hunoa omaatuntoa, kun annoin vauvalle lisämaitoa imetyksen ohella. Vauvalla oli huono imuote, eikä siihen puututtu sairaalassa tai neuvolassa, enkä ensikertalaisena osannut kai hakeakaan tarpeeksi apua. Imetin pulloruokinnan lisäksi maratonsessioita yötä päivää. Sitten päätin, että synkistely saa loppua, pääasia, että vauva kasvaa ja kehittyy. Nyt vauva on melkein vuoden ja imetän yhä korvikkeen ja kiinteän ruoan ohella. Tilanteen ei siis tarvitse olla jokotai, vaan imetystä ja pulloruokinta voi jatkaa rinnakkain.
Nykypäivänä kaikesta syytetään jotain toista, mistään ei osata ottaa itse vastuuta. Kyllä pitää olla tosi idiootti jos pitää lasta nälässä.
En ole vielä koskaan nähnyt tervettä vauvaa, joka ei itkisi nälkäänsä.
Vierailija:
Nykypäivänä kaikesta syytetään jotain toista, mistään ei osata ottaa itse vastuuta. Kyllä pitää olla tosi idiootti jos pitää lasta nälässä.
En ole vielä koskaan nähnyt tervettä vauvaa, joka ei itkisi nälkäänsä.
Asiat eivät ole näin yksioikoisia. Meidän vauvalla oli sairaus, jonka vuoksi hän itki paljon. Itku jatkui myös silloin kun sai tarpeeksi ruokaa. Tämä sairaus oli myös syynä siihen, ettei pystynyt imemään rinnasta tarpeeksi tehokkaasti.
Itse tunnen ainakin ihan tarpeeksi syyllisyyttä siitä, etten huomannut vauvani nälkää. En kaipaa enempää syyllistämistä, kiitos. Mutta puolustaudun sillä, että sairaan vauvan 24/7 hoitaminen on muutenkin niin raskasta, että siinä ei aivot välttämättä raksuta kaikessa ihan täysillä.
28
Tämä on minulle näköjään herkkä aihe :) . Sori.
28
Kalja auttaa maitoa herumaan. Ihan yksi tai kaksi kaljaa jos juo, niin mulla ainakin maidon määrä tuplaantui oitis. Eikä siis vaikuta maidon laatuun kuulemma, jos nyt ei mäyräkoiraa vetäse naamaan!
Mutta itse antaisin ilmanmuuta korviketta, jos näyttäisi siltä, että vauvalla on nälkä eikä maito riittäisi.
on fenugreek (sarviapila) -tabletit. Niitä myydään luontaistuotekaupoissa sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin, mutta lisäävät maidon määrää jopa kaksinkertaiseksi. Tätä on tutkittu ihan kaksoissokkotutkimuksella.
Itse jouduin pumppaamalla pitämään yllä maidontuotantoa useita viikkoja ja huomasin itsekin, että kun otin fenugreekia, parin päivän sisällä pumppaustulokset kasvoivat n. 30%.
Erittyy kyllä äidinmaitoon ja saattaa aiheuttaa oireita vauvoilla, jotka ovat allergisia palkokasveille. Muuta haittaa siitä ei pitäisi olla. Varovaisuus on toki hyvästä, mutta toisaalta jos imetys on kaatumassa maidon vähyyteen, ottaisin kyllä riskin. Lyhytkin kuuri, esim. viikko riittää. Kun maidontulo on saatu kasvamaan, se pysyy kyllä yllä, jos vauva imee tehokkaasti.
Itse kyllä käytin fenugreekia tosiaan vain pumpatessani ja maito meni tuolloin suoraan viemäriin, joten sillä ei ollut väliä.
Että äidit saisivat ohjausta imetykseen. Valitettavasti vaan terveydenhuollon ammattilaislla ei yleensä ole tähän aikaa. Ja lisämaitoa tarjotaan automaattisesti ratkaisuksi.
Tuossakin siteeratussa jutussa näytti olevan lääkärin suusta lipsahtanut virhe. Se, että imetettyjen lasten painon kehitys yleensä tasaantuu 3kk iässä ei ole merkki aliravitsemuksesta.
Korvikkeen autuaaksi tekevyyteen uskottiin aikanaan juuri siksi, että korvikeruokituilla on yleensä suurempi painonlisäys allle puolivuotiaana. Se, että paino kohoaa hurjalla tahdilla ja aliravitsemuksen välissä on aikamoinen ero.
Mutta nettiä ei pidä pitää terveystiedon lähteenä, jos kyse on palstoista, niin niihin voi aina kirjoittaa mitkä tahansa sekopäät.
T. äiti, jonka lapsen paino kaksinkertaistui 3kuukaudessa täysimetyksellä
ja päädyimme sairaalahoitoon kuivumisen takia. tiheän imun kausi ja silleen...
Kylläpä nousi kyyneleet silmiin!
Minä imetin esikoista reilu vuoden, ja onnistui helposti. Esikoinen oli 1,5 -vuotias pikkusiskon syntyessä. Pikkusisko oli rinnalla 24/7, esikoinen osoitti mieltään, minä oli väsynyt ja tunsin olevani ihan jaksamisen äärirajoilla. Maitoa ei vaan kertakaikkiaan tullut vauvan tarpeisiin nähden riittävästi. Kaikki helpottui, kun siirryimme pulloruokintaan.
Arvostelijoita on riittänyt. Esikoiselle olisi pitänyt kuulemma hommata hoitaja (millä rahalla? Onko esikoiselle todellakin paras vaihtoehto joutua hoitoon heti kun uusi pikkusisarus on syntynyt??), ja mun ois pitänyt levätä ja syödä hyvin, niin maitoa olis tullut. Ketunmarjat! Kukaan arvostelijoista ei katsonut kokonaisvaltaista tilannetta, vaan piti tärkeimpänä sitä, että vauva saa rintamaitoa.
Eiköhän kuitenkin TÄRKEIN asia ole se, että vauva on kylläinen ja koko perhe voi hyvin. Imetys tulee vasta kolmanneksi tärkeimpänä! Voi kun tämän tajuaisivat kaikki!
Todellakin ne kiihkomieliset imettäjät joilla lapsi on rinnalla jatkuvasti puuttuu tästä ketjusta, paitsi ne jotka on tajunneet asian oikean laidan ja antaneet nälkäiselle lapselleen ruokaa.
Imetystä kannatan toki ja olen omia imettänyt pisimmillään 11 kk ja maitoa on tullut runsaasti. Lisäruoan tarpeen olen tajunnut tulevan 4 kk iässä ja silloin on aloitettu soseet.
Lapsilla ei ole oppimisvaikeuksia eikä neurologisia ongelmia.
Niin siis täh?!?!
Kuka sinen kotiin oikeasti tulee estämään lisämaidon antamisen?! Ainakin viimeisimmän tiedon mukaan sitä saa ostaa kaupasta ihan kuka vain.
En ymmärrä sitä alkuunkaan, että vedotaan siihen, että " ei anneta antaa lisämaitoa" , koska lähtökohtahan on, että lapsi on ruokittava.
Ja jos maitoa ei tule, niin sitä on annettava muualta kuin tissistä.
Ja edelleenkään en halua, että tässä mennään siihen, että kaikkien on annettava tuttelia tietty määrä päivässä varmuuden vuoksi, ettei lapsi kuivu. koska kuitenkin on paljon, erittäin paljon, äitejä joilla se maito riittää vallan mainiosti ainoaksi ravinnoksi.
Kyllä kai jokaisen pitäisi tajuta miettiä lapsensa parasta, eikä sitä, että kun naapurin Irma-Kaija on imettäny viittä lasta jokaista vähintään kaks vuotta, niin pystyn minäkin siihen.
Se kauan huudeltu maalaisjärki, sille olis jälleen kerran käyttöä.
Vierailija:
Todellakin ne kiihkomieliset imettäjät joilla lapsi on rinnalla jatkuvasti puuttuu tästä ketjusta, paitsi ne jotka on tajunneet asian oikean laidan ja antaneet nälkäiselle lapselleen ruokaa.Imetystä kannatan toki ja olen omia imettänyt pisimmillään 11 kk ja maitoa on tullut runsaasti. Lisäruoan tarpeen olen tajunnut tulevan 4 kk iässä ja silloin on aloitettu soseet.
Lapsilla ei ole oppimisvaikeuksia eikä neurologisia ongelmia.
Itse olen imetyksen puolella, mutta kuten tässäkin ketjussa monesti sanottu, TÄRKEINTÄ ETTÄ LAPSI SAA RUOKAA. Stressaantuneenakaan ei maito heru normaalisti, ja silloin lapsi saattaa tarvita jo nopeastikin lisäruokaa (=päivässä).
Aivot ja elimet tarvitsevat rasvaa kehittyäkseen.