Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hullua miten laaja on normaalipainon alue!

Vierailija
08.05.2024 |

Olen 175 cm pitkä ja painan nyt vähän alle 60 kg enkä ole mitenkään laiha. Voisin painaa melkein 20 kg enemmän ja olisin edelleen normaalipainossa. Kuulostaa älyttömältä ja olisin kyllä todella massiivinen 76-kiloisena.

57-76 kg on mun mittaiselle toi haarukka..

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihas ei paina juurikaan enempää kuin läskikään. Ei kenenkään mikään kohta ole pelkkää lihasta, se olisi jo hirviömäisen näköinen.

Ilman rasvaa  ihminen kuolisi pian. Sitä tarvitaan mm suojaamaan elimiä ja lieventämään iskuja.

Anorektikoita katsomalla voi vähän päätellä miksi rasva on tarpeellista.

Anorektikon ja normaalipainon ylärajan väliin mahtuu aika paljon. 

Vierailija
62/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihas ei paina juurikaan enempää kuin läskikään. Ei kenenkään mikään kohta ole pelkkää lihasta, se olisi jo hirviömäisen näköinen.

Ilman rasvaa  ihminen kuolisi pian. Sitä tarvitaan mm suojaamaan elimiä ja lieventämään iskuja.

Anorektikoita katsomalla voi vähän päätellä miksi rasva on tarpeellista.

Anorektikon ja normaalipainon ylärajan väliin mahtuu aika paljon. 

Joidenkin ihmisten maailmassa on vain mustaa ja valkoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa bmi-laskuria kaivaa mutta outoa jos et muka siellä taulukon alapäässä ole laiha🧐

En ole laiha. Löytyy kunnon reidet, pakarat ja käsivarretkin on ihan kiitettävän paksuiset. 

Ap

Toki olet liian laiha nykyisenä kehopositiivisuus aikakautena, kun ihmisten mieli on vääristynyt luulemaan ylipainoa normaalipainoksi. Hoikka olet, mutta kertomuksesi mukaan en pidä liian laihana. Kilot eivät kaikkea kerro.

64/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olisin luuranko 53-kiloisena 😅 

Vierailija
65/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani ihmettelen, kuinka matala paino on bmi:n mukainen normipaino. Tai parempi olisi sanoa, etten hahmota oman ylipainoni määrää. Aikuisikäni, eli viimeiset 15 vuotta olen painanut 90-95. Nyt olen painavampi kuin koskaan (104) ja pituutta 176. Silti tuntuu oudolta, että vielä 30-40 kiloa kevyempänäkin olisin aivan normaalipainoinen. Olen joskus ajatellut pudottaa 10-20, mutta silti olisin vielä ylipainoinen.

Näinhän siinä käy, että normaalipaino hämärtyy, kun ihmiset painavat yhä enemmän ja enemmän. Pian kaikkia hoikkia pidetään nälkiintyneinä.

Vaimoni on 161 cm pitkä, ja painaa 41-42 kg, eikä hän ole todellakaan nälkiintynyt. Kylkiluut eivät hänellä näy normaalisti seistessä. Syö kokoisekseen hämmentävänkin suuria annoksia. Hän vain sattuu olemaan hyvin sirorakenteinen. Vihkisormuksenkin koko oli 14, eli lasten kokoa. Sormet ovat silti pitkät kuin pianistilla.

Tosiaan ihimisiä, jotka olivat 40 vuotta sitten normaalin hoikkia, pidetään nykyään hyvin laihoina. Ihmisiä, jotka tuohon aikaan olivat muita sirompia t. hoikempia, pidetään nykyään nälkiintyneinä.

Vierailija
66/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli AP on 59kg, on hän painoindeksin mukaan jo lievästi alipainon puolella. Jos alipainoinen ei näe itseään laihana, on pakko olla päässä vikaa.

Vierailija
67/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino voi vaihdella paljon aikuisiän aikana. Elämän fyysinen rasittavuus ja perhetilanne vaikuttavat. Suurperheen äitinä painoin noin 15 kg enemmän kuin nyt. Olenkin sanonut, että ihminen painaa sen verran kuin tarvitsee. Vuorotyö, viljelystyöt, talon ja perheen hoito olivat tuolloin etusijalla.

Nytkin olen tehnyt raskasta fyysistä työtä, mutta perheen vastuut ovat paljon vähäisempiä. Paino putosi huomaamatta. Tosin ikääntyessä täytyy varoa, sillä alipainossakin on vaaransa. Rasvat, esim. ruokaöljyt, olen huomannut tärkeiksi niin aivojen (mieliala, muisti) kuin ihonkin kannalta.

Tärkeintä olisi, että ulkonäöstä tai painosta ei huomauteltaisi. Olen saanut kuulla elämäni aikana paljonkin. "Oletpas lihonut" tai "kuinka olet noin laiha" tuntuvat molemmat asiattomilta ja kertovat sanojan typeryydestä. 

Vierailija
68/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani ihmettelen, kuinka matala paino on bmi:n mukainen normipaino. Tai parempi olisi sanoa, etten hahmota oman ylipainoni määrää. Aikuisikäni, eli viimeiset 15 vuotta olen painanut 90-95. Nyt olen painavampi kuin koskaan (104) ja pituutta 176. Silti tuntuu oudolta, että vielä 30-40 kiloa kevyempänäkin olisin aivan normaalipainoinen. Olen joskus ajatellut pudottaa 10-20, mutta silti olisin vielä ylipainoinen.

Näinhän siinä käy, että normaalipaino hämärtyy, kun ihmiset painavat yhä enemmän ja enemmän. Pian kaikkia hoikkia pidetään nälkiintyneinä.

Vaimoni on 161 cm pitkä, ja painaa 41-42 kg, eikä hän ole todellakaan nälkiintynyt. Kylkiluut eivät hänellä näy normaalisti seistessä. Syö kokoisekseen hämmentävänkin suuria annoksia. Hän vain sattuu olemaan hyvin sirorakenteinen. Vihkisormuk

Todella alipainoinen.

Vierailija
69/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassan määrä vaihtelee ihmisillä tosi paljon. Minäkin olen 175 cm pitkä nainen. Ennen voimailuharrastusta painoa oli n. 60 kg ja nyt useamman vuoden voimailun jälkeen 72 kg, enkä siis vieläkään ole mitenkään lihava.

Lihas kyllä painaa yllättävän paljon. Olen pienentynyt sellaiset 2 vaatekokoa (nyt M ja BMI on 22) ja paino on silti noussut.

KIlo lihasta kyllä painaa saman verran kuin kilo läskiä.

Ja luiden painoero ei ole todellakaan kovin suuri, jos vertaillaan esim naisia keskenään. Tykittäkää vaan alapeukkuja.

Ja outoa on, että yli 70 kg:n painoa pidetään normaalina esim 165-senttisellä. Kyllä se on jo ylipainoa.

T hyvin hoikka nainen

Vierailija
70/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli AP on 59kg, on hän painoindeksin mukaan jo lievästi alipainon puolella. Jos alipainoinen ei näe itseään laihana, on pakko olla päässä vikaa.

Painoindeksi (BMI) = 19.3 kg/m2.

Normaali paino.

En tiedä mistä tuon alipainon oikein saat.

Vierailija
71/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se ole mitenkään hullua.

Ihmisiä on eri vartaloisia ja eri määrä lihasta syntyjään.

Itse olen vartalotyypiltäni samaa sorttia kuin se uimari Hanna-Maria Seppälä (vai mikä hänen  nimensä nyt olikaan..), mutta vielä leveämmällä hartioilla ja lihasta on aina ollut paljon, ihan tekemättä töitäkään sen eteen.

Olen 170cm pitkä, mutta silloinkin kun painan normaali bmi: n ylärajan tienoilla, ihmiset luulee, että olen jossain lähellä alipainoa.

Jos taas painaisin sen 55kg, mikä lienee bmi:n alarajan tienoilla, olisin anorektikon näköinen.

Vierailija
72/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa bmi-laskuria kaivaa mutta outoa jos et muka siellä taulukon alapäässä ole laiha🧐

En ole laiha. Löytyy kunnon reidet, pakarat ja käsivarretkin on ihan kiitettävän paksuiset. 

Ap

Ei ne nyt kovinkaan isot voi olla, kun ne ei ole minullakaan. Olen 164/64kg. Urheilen paljon. Kyykyssä nousee yli 100 helposti. Käytän vaatteissa s kokoa. 

Eli provoa pukkaa. Ihmettelen vain kyllä, että miksi. Onko sinulla pahaolo? 

167 cm/ 58 kg urheilen paljon. Enkä todellakaan saa S kokoisia vaatteita mahtumaan ylle...En ole ns paksu 

Vierailija
73/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 171 cm ja 68 kiloa. Näytän edelleen hoikalta, mutta se johtuu rakenteesta. Mulla on kapea vyötärö, sirot pitkät kädet ja jalat. Saan esim. yhden käden sormet nilkan ympäri. Paino on pyllyssä ja rinnoissa, vaikka nekään ei ole kovin isot. Mitat 98-74-98. Painoin kymmenen vuotta sitten 59 kg ja 20 vuotta sitten 51 kg. Olin mielestäni tuolloin tosi laiha. Nyt olen aika sopivan mehevä. 

N44

Vierailija
74/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ne nyt kovinkaan isot voi olla, kun ne ei ole minullakaan. Olen 164/64kg. Urheilen paljon. Kyykyssä nousee yli 100 helposti. Käytän vaatteissa s kokoa. 

Eli provoa pukkaa. Ihmettelen vain kyllä, että miksi. Onko sinulla pahaolo? 

167 cm/ 58 kg urheilen paljon. Enkä todellakaan saa S kokoisia vaatteita mahtumaan ylle...En ole ns paksu 

Esim. Mun työhousut on kokoa 40, joten ei mahdu s-koko mullekaan. Tai mahtuu jos änkeää, mutta ei ole sopiva.

Ap

Vierailija
75/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. 150 cm ja 50 kg kuulostaa aika tuhdilta...normaalisti painan n. kymmenen kiloa vähemmän.

Vierailija
76/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on 161 cm pitkä, ja painaa 41-42 kg, eikä hän ole todellakaan nälkiintynyt. Kylkiluut eivät hänellä näy normaalisti seistessä. Syö kokoisekseen hämmentävänkin suuria annoksia. Hän va

Todella alipainoinen.

BMI:n mukaan, kyllä. Mutta kun luut eivät törrötä, henkilö on täysin terve, vitaaliarvot ovat kunnossa, rauta-arvo on hyvä, ruokailu on kunnossa, kuukautiskierto on säännöllinen... niin pitäisikö väkisin yrittää lisätä elopainoa vain saadakseen painoindeksiä ylös? Kun ne karttuvat kilot nähtävästi ensi sijassa kasvattavat vyötärönympärystä (mikä yleisesti tiedetään terveydelle haitalliseksi).

Vierailija
77/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa väärältä, että olisit lihavampi, kun ole alkanut urheilla. Sanoisin mieluummin, että painavampi. Tai no joo, LIHAvampi, ehkä sanan voidaankin ajatella viittaavaan lihakseen? 

Vierailija
78/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toki olet liian laiha nykyisenä kehopositiivisuus aikakautena, kun ihmisten mieli on vääristynyt luulemaan ylipainoa normaalipainoksi. Hoikka olet, mutta kertomuksesi mukaan en pidä liian laihana. Kilot eivät kaikkea kerro.

Hohhoi, vai kehopositiivisuusaikakausi... Kyllä te läskivihamieliset jaksatte. Saattaisitte jopa yllättyä miten hoikka ja urheilullinen ihminen on siellä normaalipainon yläpäässä. BMI ei todellakaan kerro kaikkea, rasva% ja lihasten suhde on tärkein mittari!

Vierailija
79/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksi (BMI) = 19.3 kg/m2.

Normaali paino.

En tiedä mistä tuon alipainon oikein saat.

https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri/uusi-painoindeksil…

Nyt tiedät. 

Tavallinen painoindeksitaulukko antaa lyhyille ihmisille matalammat arvot ja pitkille ihmisille korkeammat arvot. Uusi laskentatapa ottaa myös pituuden huomioon. 

Vierailija
80/97 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole yhtään hullua. Meitä ihmisiä on monen mallisia. Toiset on rakenteeltaan hinteliä, toiset jo luustoltaan selkeästi vankempia. Olisihan se käsittämätöntä että molempien pitäisi painaa tietyssä pituudessa saman verran.