Hullua miten laaja on normaalipainon alue!
Olen 175 cm pitkä ja painan nyt vähän alle 60 kg enkä ole mitenkään laiha. Voisin painaa melkein 20 kg enemmän ja olisin edelleen normaalipainossa. Kuulostaa älyttömältä ja olisin kyllä todella massiivinen 76-kiloisena.
57-76 kg on mun mittaiselle toi haarukka..
Kommentit (97)
No et sä jokaisessa painossa ole omassa normaalipainossasi mitkä osuu tuohon haarukkaan vaan siinä on nimenomaan otettu huomioon erilaiset ruumiinrakenteet. (vaikka muuta kyllä usein väitetään)
Joku skrodevartaloisempi on omassa normipainossaan siellä normipainon ylärajalla ja kevytrakenteisempi sitten siellä alarajalla, mutta kumpikaan ei ole omassa normipainossaan enää sitten jos ovat vastakkaisella rajalla tai edes lähellä sitä.
Sä et taida ymmärtää tuota bmi-taulukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa bmi-laskuria kaivaa mutta outoa jos et muka siellä taulukon alapäässä ole laiha🧐
En ole laiha. Löytyy kunnon reidet, pakarat ja käsivarretkin on ihan kiitettävän paksuiset.
Ap
🤣🤣😂😂😂😂😂😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmö, tottakai siinä on otettava huomioon erilaiset ruumiinrakenteet.
Luiden painoero on maksimissaan jotain pari kiloa samanpituisilla ihmisillä. Mistä se loppu ruumiinrakenne tulee?
Ap
Ja mihin tämä tieto perustuu. Siron ja raskasluisen luuston ero todellakaan ole vain pari kiloa, jos kyseessä pitkä ihminen
Vierailija kirjoitti:
Sä et taida ymmärtää tuota bmi-taulukkoa.
Eikä paljon muutakaan 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luiden painoero on maksimissaan jotain pari kiloa samanpituisilla ihmisillä. Mistä se loppu ruumiinrakenne tulee?
Ap
Ja mihin tämä tieto perustuu. Siron ja raskasluisen luuston ero todellakaan ole vain pari kiloa, jos kyseessä pitkä ihminen
"Aikuisen luuranko painaa kokonaisuudessaan vain 712 kilogrammaa."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/d87ab377-8d29-566c-bdf7-7…
Paljonko kuvittelit niiden "painavien luiden" painavan?
Ap
Jos luusto on vaikka 10cm leveämpi kuin jollain toisella, ei siitä tule kauheasti lisää painoa.
Luustojen painoissa ei ole suuria eroja, mutta kyllä se luuston eli vartalon malli vaikuttaa. Mä esim. olen leveälanteinen eikä se lantio siitä kapene vaikka näännyttäisin itseni alipainoiseksi. Se riippuu vartalon mallista mikä sopii kenellekin.
Vierailija kirjoitti:
Luustojen painoissa ei ole suuria eroja, mutta kyllä se luuston eli vartalon malli vaikuttaa. Mä esim. olen leveälanteinen eikä se lantio siitä kapene vaikka näännyttäisin itseni alipainoiseksi. Se riippuu vartalon mallista mikä sopii kenellekin.
Vaikuttaa mihin? Siltä miltä näyttää? Vai terveyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen sattumalta juuri samanpituinen kuin sinä ja olen painanut yhtä vähän kuin sinä joskus lapsena. Minulla on varmaan juuri raskas ruumiinrakenne. Leveiden hartioiden alapuolella ei ole sivuissa kuoppaa, koska myös koko rintakehäni on iso. (Näki jo nuorena esim. siinä, että rintsikoiden senttimitta oli iso, vaikka olin normaalipainoinen.) Niiden isojen luiden välissä on myös lihasta ym. kudosta, ei siellä mitään ilmaa ole. Vaikka tiristäisin rasvaprosentin miten alas, olisin silti iso. Joidenkin toisten ruumiinrakenne on ihan erilainen. Juuri siksi se normaalipainon vaihteluväli on niin laaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen sattumalta juuri samanpituinen kuin sinä ja olen painanut yhtä vähän kuin sinä joskus lapsena. Minulla on varmaan juuri raskas ruumiinrakenne. Leveiden hartioiden alapuolella ei ole sivuissa kuoppaa, koska myös koko rintakehäni on iso. (Näki jo nuorena esim. siinä, että rintsikoiden senttimitta oli iso, vaikka olin normaalipainoinen.) Niiden isojen luiden välissä on myös lihasta ym. kudosta, ei siellä mitään ilmaa ole. Vaikka tiristäisin rasvaprosentin miten alas, olisin silti iso. Joidenkin toisten ruumiinrakenne on ihan erilainen. Juuri siksi se normaalipainon vaihteluväli on niin laaja.
Kuinka leveät hartiat sulla sitten on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos luusto on vaikka 10cm leveämpi kuin jollain toisella, ei siitä tule kauheasti lisää painoa.
Eihän ne luut paljaana ole, vaan kyllä niitten ympärille lihasta tarvitaan.
No kiva sulle. Mä oon 167cm pitkä ja painoin jo 15-vuotiaana 58kg ja huomattavasti enemmän kuin mun kaverit, vaikka olin ihan hoikka ja kurvikas. Aikuisena olen laihimmillaan painanut noin 60kg ja silloin jo kylkiluut törrötti enkä voinut syödä paljon mitään, että pysyin siinä painossa. Nykyään keski-ikäisenä olen muutaman kilon jo ylipainon puolella, 74kg, mutta en kyllä ole mikään valas. Vähän voisi mahamakkara pienentyä, mutta ei se ole vaivan arvoista jättää herkkuja pois, kun kuitenkin olen terve ja liikun melko paljon. Mulle olisi ihan luonnotonta, jos paino olisi 60kg tuntumassa puhumattakaan sen alle. Ei vaan ole semmoinen kroppa ollut koskaan.
Eihän bmi rajoilla etsitä mitään ihannevartaloa, vaan sitä tasoa, jossa ihminen on terveimillään. Sen takia normaalipainon alue on laaja eikä edes normaalipainon rajojen ylittäminen tee ihmisestä sairasta. Jostain juuri luin, että eläkeikäisillä naisilla terveellisin bmi taso olisi 24-29.
Vierailija kirjoitti:
No kiva sulle. Mä oon 167cm pitkä ja painoin jo 15-vuotiaana 58kg ja huomattavasti enemmän kuin mun kaverit, vaikka olin ihan hoikka ja kurvikas. Aikuisena olen laihimmillaan painanut noin 60kg ja silloin jo kylkiluut törrötti enkä voinut syödä paljon mitään, että pysyin siinä painossa. Nykyään keski-ikäisenä olen muutaman kilon jo ylipainon puolella, 74kg, mutta en kyllä ole mikään valas. Vähän voisi mahamakkara pienentyä, mutta ei se ole vaivan arvoista jättää herkkuja pois, kun kuitenkin olen terve ja liikun melko paljon. Mulle olisi ihan luonnotonta, jos paino olisi 60kg tuntumassa puhumattakaan sen alle. Ei vaan ole semmoinen kroppa ollut koskaan.
Olen saman pituinen ja painan 62 kg. Se tuntuu itselläni liialta ja muutaman kilon voisin pudottaa, eikä kylkiluut törröttäisi. Painoin jokin aikaa sitten 68 kg ja silloin oli jo aika tukala olo. Näin me ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko oikeasti noin tyhmä?
Ap on oikeassa, luiden painon arvailua parempi olisi katsoa peiliin, siitä kyllä näkyy onko lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Aikuisen luuranko painaa kokonaisuudessaan vain 712 kilogrammaa."
Kyllä se parikymmentä kiloa painsota selittää :)
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/d87ab377-8d29-566c-bdf7-7…
Paljonko kuvittelit niiden "painavien luiden" painavan?
Ap
Lihas ei paina juurikaan enempää kuin läskikään. Ei kenenkään mikään kohta ole pelkkää lihasta, se olisi jo hirviömäisen näköinen.
Ilman rasvaa ihminen kuolisi pian. Sitä tarvitaan mm suojaamaan elimiä ja lieventämään iskuja.
Anorektikoita katsomalla voi vähän päätellä miksi rasva on tarpeellista.
Ei ap:lla riitä äly tällaiseen.