Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeistä. Loppujen lopuksi on pieni ero käteenjäävässä

Vierailija
08.05.2024 |

osuudessa, koska verotus tekee niin paljon. Jos saat 2000 e brutto vrs 1000 e brutto niin ero netossa on noin 427 e enemmän käteen mitä 2000 e bruttoeläkettä saava saa. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palvelut kotiin ovat maksullisia eläkeläisille. 

Kodin siivous pitää ostaa siivousyritykseltä. 

Niinhän ne ovat kaikille muillekin. Ja moni eläkeläinen jaksaa vielä siivota itse.  Ei eläkeläisyys tarkoita automaattisedti raihnaisuutta.

Just eläkkeelle jäänyt ei ole vielä lähelläkään vanhuutta saati huonokuntoisuutta.

Niinpä. Itse olen ollut kolme vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta kyllä multa kaupassa käynti ja siivoaminen vielä sujuu, kun saan ne omaan tahtiin tehdä. 

Vierailija
22/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku 2000e/kk bruttona ei kerrytä eläkettä paljoakaan nuoremmissa polvissa. Saat 20-30 vuotta painaa duunia tolla palkalla ennen kuin saa enemmän kuin takuueläkettä.

Eläkelait on laadittu ajatuksella, että töissä käydään 40-50 vuotta. 20 vuotta on ihan naurettavan vähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksuja alettava siirtää henk.kohtaiseen sijoiturahastoon. Nykysysteemi ei enää 2040 luvulla toimi.

Vierailija
24/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eläkettä 2650€ brutto

Netto 2133€

Veroprosentti 19,5

Saan melkein saman kun olin töissä 8vuotta sitten.

Vierailija
25/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan eläkettä 2650€ brutto

Netto 2133€

Veroprosentti 19,5

Saan melkein saman kun olin töissä 8vuotta sitten.

Sulla on lian alhainen veroprosentti. Tuolla brutolla veroprosentin pitäisi olla n. 22,5. Joko sulla on jotakin vähennyksiä tai joudut maksamaan lisää lopullisessa verotuksessa.

Vierailija
26/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki:työeläkeläinen saa eläkettä 2010 euroa brutto ja netto verojen jälkeen 1637 euroa ja asumistuki 30 euroa yhteensä netto 1667 euroa. Takuueläkeläinen saa eläkettä 977 euroa (siitä ei mene veroa) ja saa asumistukea n. 400 euroa (arvio) vastaavaan asuntoon kuin ensin mainittu ja nettotulot ovat yhteensä n.1367 euroa. Ensin mainitun työeläkettä saavan ja takuueläkettä saavan nettotulojen ero on 300 euroa. Verotus ja asumistukijärjestelmä siis tasaavat erilaisia eläkkeitä saavien nettotuloja ja tämä tulisi huomioida aina, kun vertaillaan erilaisia eläkkeitä saavien tuloja.

Vierailija
27/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:työeläkeläinen saa eläkettä 2010 euroa brutto ja netto verojen jälkeen 1637 euroa ja asumistuki 30 euroa yhteensä netto 1667 euroa. Takuueläkeläinen saa eläkettä 977 euroa (siitä ei mene veroa) ja saa asumistukea n. 400 euroa (arvio) vastaavaan asuntoon kuin ensin mainittu ja nettotulot ovat yhteensä n.1367 euroa. Ensin mainitun työeläkettä saavan ja takuueläkettä saavan nettotulojen ero on 300 euroa. Verotus ja asumistukijärjestelmä siis tasaavat erilaisia eläkkeitä saavien nettotuloja ja tämä tulisi huomioida aina, kun vertaillaan erilaisia eläkkeitä saavien tuloja.

Tämän vuoksi voikin jäädä jo kuusikymppisenä kotiin pötköttelemään.

Vierailija
28/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä pystyy sentään itse siivoamaan ja tekemään ruokaa ja käymään kaupassa. Eläkeläinen joutuu nuo palvelut ostamaan.

Pienellä nettoeläkkeellä ei osteta mitään ylimääräistä eikä varsinkaan mitään palveluita.

Vierailija
29/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä pystyy sentään itse siivoamaan ja tekemään ruokaa ja käymään kaupassa. Eläkeläinen joutuu nuo palvelut ostamaan.

Ja miksiköhän eläkeläinen ei pystyisi noita itse tekemään? Oma äitini (85v) ei ole eläissään ostanut siivous-, kauppa- tai ruokapalveluita, vaikka on ollut eläkkeellä jo pari vuosikymmentä. 

Luuletko sinä, että ihminen muuttuu täysin avuttomaksi sinä päivänä, kun siirtyy eläkkeelle?

Vierailija
30/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi voikin jäädä jo kuusikymppisenä kotiin pötköttelemään.

Sinulla täytyy olla jotain pääomatuloja tai joku elättäjä jos voit jäädä jo 60- vuotiaana pois työelämästä (työeläkkeelle et vielä silloin pääse).  Minä tein töitä pari vuotta yli alimman eläkeikäni jotta sain eläkkeeni nouseeman kahteen tonniin.

Vierailija
31/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksiköhän eläkeläinen ei pystyisi noita itse tekemään? Oma äitini (85v) ei ole eläissään ostanut siivous-, kauppa- tai ruokapalveluita, vaikka on ollut eläkkeellä jo pari vuosikymmentä. 

Luuletko sinä, että ihminen muuttuu täysin avuttomaksi sinä päivänä, kun siirtyy eläkkeelle?

Ainakin moni sairaseläkeläinen on alentuneella toimintakyvyllä.

Vierailija
32/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 600 euroa vuodessa on iso raha, kun kaikki mitä tulee, menee.

Vierailija
33/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi käydä melko äkkiä, kun ei enää pystykään noihin mainitsemiisi asioihin itse. Kokemusta on ihan lähipiirissä.

Vierailija
34/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin moni sairaseläkeläinen on alentuneella toimintakyvyllä.

Ja moni eläkeläinen on täysin toimintakykyinen. Kommentissa, johon vastasin, väitettiin, että eläkeläinen joutuu nuo palvelut ostamaan. Ei siis sanottu, että moni tai joku eläkeläinen, vaan väitettiin, että jos on eläkkeellä on ostettava nuo palvelut.

Vierailija
35/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että kannattaako hankkia superkertymää eläkkeeseen ja jäädä 70V eläkkeelle. Eläkkeen progressiivinen verotus syö hyödyn ja kuolet kumminkin tai vietät viime vuodet hoitokodissa joka vie koko eläkkeen. Mahdollisimman aikaisin eläkkeelle vaikka vähän pienemmällä eläkkeellä.

No tämä. 70 v alkaa jo krempat eikä elämästä ehdi nauttimaan. Mitä sillä suurella eläkkeellä silloin tekee. Ap

Kyllä sillä tekee. Tarvitaan kaikenlaista apua kotona elämiseen ja saattaa tulla sairauksia ja lääkekustannuksia. Iäkkäänä on hyvä olla rahaa tarpeeksi, että elämän saa järjestettyä mukavaksi. 

Vierailija
36/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi käydä melko äkkiä, kun ei enää pystykään noihin mainitsemiisi asioihin itse. Kokemusta on ihan lä

Joo voi käydä, mutta jos on pystynyt 85 vuotiaaksi olemaan noin itsenäinen ja hoitamaan ostokset ja siivoukset, niin on kyllä terve ihminen. Olen eri jolle vastasit. 

Vierailija
37/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 600 euroa vuodessa on iso raha, kun kaikki mitä tulee, menee.

Tuolla nettoeläkkeiden erolla 300 euroa kuukausi/3600 euroa vuosi esimerkin työeläkeläisen pitää itse selvitä sellaisista isommmista menoeristä mihin takuueläkettä tai muuta pientä eläkettä saava saattaa saada harkinnanvaraista toimeentulotukea (esim. iso hammasremontti, silmälasien hankinta, iso sairaalalasku jne.).

Vierailija
38/38 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa näitä kyttääjiä jotka päässään arpovat kuinka paljon kukakin mummo tai pappa heidän mielestään ansaitsisi saada. Yhyy, miks ero ei ole suurempi, yhyy. Mitäs jos keskittyisit omaan elämääsi tässä ja nyt? Mistä sitä edes tietää kuka edes elää sinne eläkkeelle asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä