Suomen talous kuntoon - mielipiteitä
Tähän mietin itse muutamia juttuja:
Opiskelijat - ei ole tarpeen että yhteiskunnan varoilla opiskelija asuu esim Hki keskustassa yksiössä. Soluasumisen pitäisi olla ensisijainen muoto kun elää pääosin toisten tuella. Soluasuntojen hinnat niin mataliksi (en tiedä ovatko jo) että asumistuki riittää siihen, ja ei jää paljoa maksettavaa
Tulorajat pois opintotuesta: sen sijaan sen sitominen opintojen etenemiseen (varmaan onkin jo) - eli kaikki, jotka opiskelevat suunnitelman mukaan saavat saman opintotuen. On väärin rokottaa niitä jotka tekevät lisäksi ansiotyötä, jos tämä ei vaikuta opintojen etenemiseen. Tällä poistetaan se eriarvoisuus, että osa opiskelijoista saa vanhemmilta rahaa JA opintotuen koska tuo ei ole verotettavaa tuloa, ja osa ei saa tukea vanhemmilta, tekevät töitä -> heiltä opintotuki leikataan, ei ole reilua näin.
Opiskelija- kun valmistut, haluatko maksaa enemmän veroja että seuraava opiskelijasukupolvi voi asua yksiöissä valtion rahoilla? Eikö olisi mukavampi säästää asumisessa muutaman vuoden ajan ja sitten kun saa työpaikan, olisi mahdollisuus oman asunnon ostoon ja vaurastumiseen?
Joka tapauksessa opiskeluvaihe on lyhytaikainen vaihe elämässä jonka tarkoitus on parantaa omaa asemaa, että saa tulevaisuudessa kiinnostavia/paremmin palkattuja töitä. Se on panostus omaan itseen ja sen aikana ei ole tarpeen asua kalliisti jollei itse rahoita sitä omalla työllä tai vanhemat halua sitä tukea. Yhteiskunnan ei pitäisi. Meillä on jo ilmaiset opinnot ja opiskelijaedut kuten edullinen opiskelijalounas, vr, hsl alennukset ja opintotuki sekä asumislisä. Myöskään opintolainaa ei pitäisi liikaa pelätä, tarkoitushan on työllistytä opintojen jälkeen.
Eläkkeet: yli mediaanitulojen suuruisia eläkkeitä leikattava (eli n. 3000 e/kk ylittävät) : eläkeläisyys on opiskelujen lisäksi toinen elämänvaihe jossa ollaan ns toisten kukkarolla - perustaso turvattava muttei liiallisuuksiin. Ne, jotka ovat saaneet isoa palkkaa, ovat pystyneet säästämään palkstaan ja heillä riittää kyllä eläkeläiselämään rahaa. Pientä kansaneläkettä saava ei ole myöskään saanut isoja työtuloja, joten hänellä ei ole pajloa pelivaraa, näistä ei pidä leikata. Parempi/keskituloisella eläkeläisellä on yleensä omistusasunto maksettuna, sen voi myydä ja muuttaa esim pienempään helpomaan kerrostaloasuntoon ja rahaa jää ihan hyvin elämiseen vaikkei saisi 5000 e kuussa eläkettä.
Lapsiperheet: jos halutaan Suomeen syntyvän enemmän lapsia, pitää lapsiperheitä tukea enemmän. Etenkin pienituloiset lapsiperheet, heidän asumistuestaan ei saa leikata ja samoin on älytöntä lopettaa lapsilisä 17-vuotiaaksi, kun lapsi ei ole edes täysi-ikäinen. Enenmmän rahaa menee mitä vanhempi lapsi on kyeessä, joten miksi korotukset 0-3 vuotiaille?
Kommentit (50)
Valtio voisi myöntää asuntolainoja ja ottaa nyt pankille menevät korkotuotot itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ovat rahansa ansainneet. Tiedän erään miehen, joka tienaa 13 000e/kk. Varoja hän maksaa 6 000e/kk, joten millä tavalla hän ei osallistu näihin talkoisiin? Elättää veroillaan monta työtöntä. Työ niin vaativaa, että harva Suomessa pystyy tekemään sitä. Palkassa se sitten näkyy.
Ei Suomi ole mikään umpio. Rahaa pitäisi saada ulkomailta. Maailman puhtaimmassa maassa ei pidetty raskaan teollisuuden kilpailukyvystä huolta. Nyt ollaan sitten köyhiä ja kurjia.
Verojen maksaminen on perustuslain mukaan velvollisuus. Se ei ole millään tavalla talkoisiin liittyvä!
Katos keppanaa kommentti meni heti poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitäisi työllistää helpommin syrjäytyviä. Esim yli 50 v. Hyvä työntekijä, mutta otetaan mielummin nuori, joka on max 2 v ja jatkaa eteenpäin.
Ongelma meidän tilanteessa on se, että liian moni ihminen on jo riippuvainen valtiosta työntekijänä julkisella sektorilla, ja sinä haluat kasvattaa sitä lisää?
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajille ja ministereille 1000 euro kuussa liksaa. Pressalle 1500. SP:n pääjohtajalle myös 1000 e. Kaikille yli 4000 netto saaville pudotus 1000 e/netto kuukausituloon. Ammattiyhdistyksille 80 % raippavero. Entisiltä kansanedustajilta ja ministereiltä etuudet pois, myös eläkekertymä.
Ulkomaalaiset menkööt kotimaahansa, täällä ei ole heille rahaa.
Kaikille, joilta orpopurra riistänyt elannon tuhat euroa lisää rahaa per kk (yksihuoltajat, monivammaiset, vanhukset, lapsiperheet).
Tämän jälkeen noihin virkoihin ei hakisi kuin persut. 😂
Vierailija kirjoitti:
Julkisen talouden ongelmahan ei ole raha vaan kyvyttömyys järjestää sillä rahalla laadukasta terveydenhoitoa riittäviä määriä. SOTE on itse itseään ruokkiva järkäle, mutta yksityistäminenkään ei ole ratkaisu.
Ei ammattilaisten määrää voi loputtomasti kasvsttaa, jos ihmiset ei pidä huolta itsestään. Jos riippuvainen sote-palveluista, ei voi itse hyvin. Aikuisuus on vastuuta!
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet, sano yksi syy miksi ponnistelisin työelämässä, jos en hyödy itse siitä mitään työurani jälkeen?
Miksi edes kävisin kouluni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen talouden ongelmahan ei ole raha vaan kyvyttömyys järjestää sillä rahalla laadukasta terveydenhoitoa riittäviä määriä. SOTE on itse itseään ruokkiva järkäle, mutta yksityistäminenkään ei ole ratkaisu.
Ei ammattilaisten määrää voi loputtomasti kasvsttaa, jos ihmiset ei pidä huolta itsestään. Jos riippuvainen sote-palveluista, ei voi itse hyvin. Aikuisuus on vastuuta!
No tämä on sitten se toinen tie - eletään niin, että sotepalveluita tarvitaan vähemmän. Ja taidetaan niillä julkisilla rahoitta tehdä ennaltaehkäisevää työtäkin. Palloiluhallin ja kuntoportaiden rakentaminen on hyvää sotea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on sitten se toinen tie - eletään niin, että sotepalveluita tarvitaan vähemmän. Ja taidetaan niillä julkisilla rahoitta tehdä ennaltaehkäisevää työtäkin. Palloiluhallin ja kuntoportaiden rakentaminen on hyvää sotea.
Meidän kunta rakensi portaat talkootyöllä, tuolla katoavalla luonnonvaralla. Ja luontaiseen liikuntaan ei tarvita palloiluhalleja, jne.
Mielestäni jos mitä niin alvia olisi pitänyt laskea. Tällöin kulutuksen lisääntyminen toisi varmasti enemmän valtion kassaan kuin korotusten myötä nihkeemmäksi kutistuva kulutus joka syö korotuksen hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunta rakensi portaat talkootyöllä, tuolla katoavalla luonnonvaralla. Ja luontaiseen liikuntaan ei tarv
Niin ja palloiluhallit ei ole kaikkien saatavilla. Niiden ajasta kilpailee etuoikeutetut lapset, niiden perheiden lapset joilla on varaa harrastaa.
Hallitus leikkaa ja syntyvyys vähenee entisestään. Kohta irtisanotaan opettajia. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Opiskelijoiden asumistuet ovat häviävän pieni osuus valtion budjetissa. Toista keskustelua varten laskin että se säästö mitä tavoitellaan sillä että opiskelijat pudotetaan pois yleiseltä asumistuelta on vain 0,06 prosenttia budjetista. Ei sitä kukaan verotuksessan huomaa. Soluasumisesta kärsineenä kannatan parempia tukia opiskeljoille, vaikka en itse siitä enää hyödykään (ja vaikka opiskelen taas enkä saa vuodenvaihteen jälkeen enää mitään tukia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö koskaan sairastu, lisäänny tai vanhene?
Lapsiperheitä ei tarvitse tukea, parempi olisi opettaa parinvalintaa ja estää eroja, lapsiperheiden verotusta voisi keventää. Meillä on neljä lasta, miksi tarvitaan isompi auto. Iso auto on verotettu monella tapaa kalliiksi käyttää. Eroissa syntyvät YH ja YI nostavat tukien saavien määrää.
Otetaan valtavasti lisää velkaa ja luodaan huikea määrä uusia palveluja kansalle.
Olen varma, että näin talous kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheitä ei tarvitse tukea, parempi olisi opettaa parinvalintaa ja estää eroja, lapsiperheiden verotusta voisi keventää. Meillä on neljä lasta, miksi tarvitaan isompi auto. Iso auto on verotettu monella tapaa kalliiksi käyttää. Eroissa syntyvät YH ja YI nostavat tukien saavien määrää.
Irtisanomissuojaa heikennetään. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Joko olette säästäneet puskurin irtisanomista varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitäisi työllistää helpommin syrjäytyviä. Esim yli 50 v. Hyvä työntekijä, mutta otetaan mielummin nuori, joka on max 2 v ja jatkaa eteenpäin.
Totta hitossa otetaan nuori. Viisikymppinen on väsähtänyt ja narisee kaikesta. Aina on joku polvi- tai selkäongelma.
Hah hah. Minä menen työelämässä eteenpäin. Sote ei, se saa jäädä. T. Pian ex-sotelainen.
Eläkkeet, sano yksi syy miksi ponnistelisin työelämässä, jos en hyödy itse siitä mitään työurani jälkeen?