Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä huume/alkoholiriippuvaisille pitäisi mielestäsi tehdä?

Vierailija
08.05.2024 |

Pitäisikö heidät jättää omiin oloihinsa, vai auttaa raittiiksi kaikin keinoin? Millaista apua heille pitäisi ihannetilanteessa saada? Pitäisikö heidät kovin keinoin pakkohoitaa, vai tarjota heille perusasiat kuten ruoka, peseytymistilat ja nukkumapaikka? Miten mielestäsi homma ihannetilanteessa hoidettaisiin?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeaddikti on ikuisesti addikti ja se elämänlaatu tulee olemaan aina muita heikompi, vaikka lopettaisikin jollain ihmeellä huumeiden käytön. Kaikkein toimivin lääke tuntuu olevan jokin Minnesotahoito ja sieltä NA-ryhmiin, mutta addiktin pitää itse haluta tätä.

Mun mielestä ongelma lähtee lapsuudenkodista, vanhempien riippuvuudet yleensä kukkivat näissä kodeissa. Moni aikuinen ei tiedosta olevansa läheisriippuvainen tai käsittelevänsä tunteitaan alkoholilla tai laihduttamisella tai urheilulla tms. Eivätkä esim mielenterveysongelmaiset vanhemmat välitä siitä, jos lapsi pelaa 8h koulun jälkeen tietokonetta, koska sairaille vanhemmille on helppoa, kun lapsi on poissa tieltä.

Vierailija
62/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei voi auttaa vastoin hänen tahtoaan.

Ketään ei voi myöskään auttaa ilman, että hän sitoutuu raitistumiseen ja haluaa raitistua.

Katkaisuhoitoja käytettiin paljon väärin, addiktit käyttivät katkoja vain huilitaukona, saattoivat viikon-pari levätä laitoshoidossa lääkittynä, kun alkoi narkkaaminen tai ryyppääminen tuntua jo raskaalta.

Kun oli viikon-kaksi levännyt niin takaisin jatkamaan.

Tässähän sää kiteytit tämän hyvin ja asia on oikeasti näin. 

Väitän, että kukaan ei raitistu ilman omaa motivaatiota. Olen itse ollut täysin pohjalla, meni jo narkkaamiseksi. Niin vain oman motivaation avulla nostin itse itseni sieltä selville vesille ja olen pysynyt niin, että lähes 20 vuotta ilman huumeita, n 15 vuotta ilman alkoholia ja tupakkaa. Ja jatkan myös näin.

Jeppe juo, koska jeppe haluaa juoda. Jossain vaiheessa Jeppe ei uskalla enää lopettaa. Mutta kun ei se missään hoitolaitoksissa lopu. Se loppuu vain ja ainoastaan kun Jeppe sen itse lopettaa.

Kaikenlainen hyysääminen ja päänsilittely tulee lopettaa. Toki heikoille voi myös sitä apua tarjota, esim. viekkareihin, mutta ei sitäkään määräänsä enempää. Eli ei niin, että vuosikausia pyörii saman lopetusteeman ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes katkaisuhoito pitäisi olla pakollinen siinä vaiheessa kun päihteiden käyttö alkaa olla ongelma muiden turvallisuudelle.

Monessa perheessä pelätään päihdeongelmaista perheenjäsentä.

Vierailija
64/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän amfetamiinia pieninä annoksina noin 265 päivänä vuodessa koska siitä on hyötyä arjessa toimimisessa. Jos menisin jollekin viralliselle taholle kertomaan niin pitäisivät varmaan huumeriippuvaisena vaikka käyttö on täysin harkittua eikä pyrkimyksenä ole päihtyä.

Sulla on ADHD, muuten olisit jo seonnut tuosta käytöstä, hakeudu tutkimuksiin.

Vierailija
65/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoshan lähtee ihmisestä aina itsestään, oli sitten mikä tahansa riippuvuus kyseessä. Jos ihminen ei itse halua parantua, niin hän on sitä hoitoa koko ajan vastaan. Ja monihan narkeista ei halua parantua, vaikka tilanne olisi miten paha. Ne, jotka pääsevät hoitoon, menevät sinne ainoastaan sen takia, koska haluavat katon päänsä päälle joksikin aikaa. Tämä voi taas viedä hoitopaikan sellaiselta, kuka oikeasti haluaa parantua. 

Sitten pitää ottaa huomioon myös se, että Suomessa ei ole tarpeeksi resursseja päihdeongelmaisten hoitoon. Monilla päihdeongelmaisilla on myös päihteidenkäytön johdosta vakavia mt-ongelmia, ja myös niiden hoito pitäisi sisältyä hoito-ohjelmaan. Kun niitä mt-ongelmia ei muutenkaan hoideta täällä maassa, niin tuskinpa niihin aletaan panostaa narkkienkaan kohdalla. 

Itse näkisin, että ainut toimiva ratkaisu on pakkohoito. Sen jälkeen seurantajakso, jonka aikana ei saa käyttää mitään päihteitä - jos käyttää, menettää yhteiskunnan maksavat tuet tai joutuisi uudelleen pakkohoitoon. Mun mielestä on ihan reilua asettaa ehtoja selvänä olemisen suhteen, jos kerta yhteiskunta maksaa asumiset yms. Pakkohoitolaitokset eivät olisi missään kaupungin keskustassa. Yksi typerimmistä ideoista on järjestää näitä "kuntoutuslaitoksia" kaupunkien keskustoihin: sieltä pääsee helposti lähtemään ja hakemaan itselleen lisää kamaa. Laitokset laitettaisiin maaseudulle, ja asukkaat maksaisivat kuntoutusjaksonsa työllä. Mä ymmärrän, että päihteidenkäyttäjissä on monenlaisia ihmiskohtaloita, mutta jokainen tekee aina itse sen päätöksen, käyttääkö vai ei (paitsi nyt jos olet joku ihmiskaupan uhri). Mun mielestä on väärin, että päihteidenkäyttöön suhtaudutaan yhä hyväksyttävämmin, ja kaikki mukavat, turvalliset ja siistit alueet sotketaan ja muutetaan kaatopaikoiksi. Katsokaa vaikka USA:sta minkälaiseksi meno meni Portlandissa, jossa kovat huumeet laillistettiin.

Vierailija
66/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjametsään ja päivän annoksen Subutexia saa vaihdossa 30 litraan kerättyjä marjoja. Työkalut ja ohjeet laavun tekoon ym. erätaitoihin voi tarjota valtion puolesta. Veikkaan että moni kuntoutuu pysyvästi kunhan aikaa kuluu riittävästi.

Vierailija
67/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetetään Ahvenanmaalle

Vierailija
68/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjametsään ja päivän annoksen Subutexia saa vaihdossa 30 litraan kerättyjä marjoja. Työkalut ja ohjeet laavun tekoon ym. erätaitoihin voi tarjota valtion puolesta. Veikkaan että moni kuntoutuu pysyvästi kunhan aikaa kuluu riittävästi.

Metsissä on marjoja ehkä kuukauden. Entä jos vain pössyttelee niin minkä verran siitä tuomitset pakkotöitä? Ei ole koskaan kiinnostaneet nuo kovat huumeet.

Vierailija
69/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmakäyttö on pakopaikka joltain ongelmalta. Jos poistaa ongelmakäytön niin jäät vain kärsimään siitä ongelmasta. Tämmöseen ei auta kieltolait. Ne vaan pahentaa tilannetta. Pitäisi tunnistaa ja saada hoitoa siihen takana olevaan syyhyn kuten muutama on jo maininnutkin.

Juuri tämä. On aivan pöyristyttävän älytöntä, että päihdeongelmaiset ei saa apua taustalla oleviin mielenterveysongelmiinsa. 

Vierailija
70/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyinen järjestelmä ei ainakaan toimi, toimin sairaanhoitajana päihdepalveluissa ja monet asiakkaat eivät halua ottaa apua vastaan, koska pelkäävät rikossyytteitä ja siitä tulevaa leimaa otsaan. Ei yksikään näistä ihmisistä ole yksi aamu miettinyt et oispa ihan sairaan hauskaa vetää elämä pöntöstä alas ja ryhtyä narkomaaniksi. Ei yksikään.

Mielestäni käyttörikoksesta pitäisi olla "rangaistuksena" vahva hoitoonohjaus ja minnesotahoitoa saatavilla muutenkin, kuin kovalla rahalla. 

Juuri näin. Itselläni oli onni saada maksusitoumus hyvää hoitotulosta tekevään minnesotamalliseen paikkaan. Tätä ennen olin 2 kertaa "kuntoutettavana" ja "hoidossa" laitoksissa joissa oltiin lähinnä säilössä, työntekijät täysin leipiintyneitä ym. Nyt 7 vuotta raittiina. 

Vierailija
71/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes katkaisuhoito pitäisi olla pakollinen siinä vaiheessa kun päihteiden käyttö alkaa olla ongelma muiden turvallisuudelle.

Monessa perheessä pelätään päihdeongelmaista perheenjäsentä.

Katkolla hoidetaan vain akuuteimmat vieroitusoireet, se pelkästään ei raitista ketään.

Vierailija
72/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni alkoholisti ja varmasti huumeriippuvainenkin on ihan työssäkäyvä, jopa hyvätuloinen, on kyllä asunto ja ruokaa. Että hassu kysymys. Pitäisi enemmän puhua elämänhallintansa menettäneistä, ja se on oikeastaan se ja sama, että mikä se syy on, että se elämänhallinta on mennyt. Eli kysyisin enemmin, että pitääkö sellaisille tarjota asuntoa, ruokaa jne., ketkä eivät itse osaa huolehtia asioistaan.

Vierailija
73/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulkea reservaatteihin, minkä aitojen sisälle toimitetaan rajattomat määrät fentanyyliä ja pirtua. Ajan kuluessa "luonnollinen" poistuma hoitaa huonot geenit pois.

Vierailija
74/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeaddikti on ikuisesti addikti ja se elämänlaatu tulee olemaan aina muita heikompi, vaikka lopettaisikin jollain ihmeellä huumeiden käytön. Kaikkein toimivin lääke tuntuu olevan jokin Minnesotahoito ja sieltä NA-ryhmiin, mutta addiktin pitää itse haluta tätä.

Mun mielestä ongelma lähtee lapsuudenkodista, vanhempien riippuvuudet yleensä kukkivat näissä kodeissa. Moni aikuinen ei tiedosta olevansa läheisriippuvainen tai käsittelevänsä tunteitaan alkoholilla tai laihduttamisella tai urheilulla tms. Eivätkä esim mielenterveysongelmaiset vanhemmat välitä siitä, jos lapsi pelaa 8h koulun jälkeen tietokonetta, koska sairaille vanhemmille on helppoa, kun lapsi on poissa tieltä.

Tiedän  monta alkoholistia joiden vanhemmat eivät juoneet.

Enempi hoitopaikkoja ja  nopea puuttuminen tilanteeseen.

Vierailija
75/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappaa aktiivisesti pois sotkemasta muiden elämää. Juuei, empatiaa on saman verran ku ylimääräistä rahaa eli ei senttiäkään.

Vierailija
76/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa käyttää rahaa niiden hoitoon. Voivat raitistua jos haluavat. Tärkeämpää hoitaa muita sairauksia sairastavia, ei itseaiheutettuja ongelmia.

Vierailija
77/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmakäyttö on pakopaikka joltain ongelmalta. Jos poistaa ongelmakäytön niin jäät vain kärsimään siitä ongelmasta. Tämmöseen ei auta kieltolait. Ne vaan pahentaa tilannetta. Pitäisi tunnistaa ja saada hoitoa siihen takana olevaan syyhyn kuten muutama on jo maininnutkin.

Juuri tämä. On aivan pöyristyttävän älytöntä, että päihdeongelmaiset ei saa apua taustalla oleviin mielenterveysongelmiinsa. 

Kyllä saa, itse tiedän monia, jotka saa apua molempiin yhtä aikaa. 

Vierailija
78/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle rattijuopolle pakollinen alkolukko. Auto takavarikkoon niin pitkäksi aikaa kunnes sen omistaja on maksanut siihen alkolukon asennuksen, jonka jälkeen voi noutaa takavarikosta. Sama huumeratista kärähtäneille.

Vierailija
79/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän amfetamiinia pieninä annoksina noin 265 päivänä vuodessa koska siitä on hyötyä arjessa toimimisessa. Jos menisin jollekin viralliselle taholle kertomaan niin pitäisivät varmaan huumeriippuvaisena vaikka käyttö on täysin harkittua eikä pyrkimyksenä ole päihtyä.

Sulla on ADHD, muuten olisit jo seonnut tuosta käytöstä, hakeudu tutkimuksiin.

Niin on ja aine on apteekista. Eikö ole jännää miten sama toiminta voi olla helvetin tuomittavaa ja vaarallista tai ok ja turvallista?

Vierailija
80/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa, itse tiedän monia, jotka saa apua molempiin yhtä aikaa. 

Useimmat ei saa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän