Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä huume/alkoholiriippuvaisille pitäisi mielestäsi tehdä?

Vierailija
08.05.2024 |

Pitäisikö heidät jättää omiin oloihinsa, vai auttaa raittiiksi kaikin keinoin? Millaista apua heille pitäisi ihannetilanteessa saada? Pitäisikö heidät kovin keinoin pakkohoitaa, vai tarjota heille perusasiat kuten ruoka, peseytymistilat ja nukkumapaikka? Miten mielestäsi homma ihannetilanteessa hoidettaisiin?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista tärkeintä olisi ymmärtää, että riippuvuus on aina pelkkä oire ja jotta oireen saa pois, täytyy hoitaa varsinainen syy oireen takaa. Päihdeongelman hoitaminen on juuri tästä syystä tilastollisestikin tehotonta, koska oire palaa yleensä ennemmin tai myöhemmin, jos oikeaa syytä ei saada kuntoon.

Tämä vain on helpommin sanottu, koska syyt riippuvuuden takana ovat mitä moninaisempia ja tälläkin hetkellä esim. mielenterveyspalvelut pahasti ruuhkautuneet.

Mielenterveys ongelmat ja päihdeongelmat kulkevat usein käsi kädessä. Suomessa on niin pöljä käytäntö ettei mielenterveysongelmiin saa apua jos on samaan aikaan ongelmia päihteiden/huumeiden kanssa. Tuohan on ihan idioottimainen käytäntö.

Vierailija
22/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addiktiot pitäisi olla ja on terveydenhuollollinen ongelma. Ei se ratkea ikinä sillä, että niille annetaan rikostuomioita. Suomessa on nytkin pulaa hoidoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan vaikea ymmärtää, että joitain ihmisiä kiinnostaa päihteet. Ihan nuoresta asti. Olen nyt keski-ikäinen ja itselläni oli turvallinen lapsuus, hyvä koti, hyvä koulutus ja palkka enkä päivääkään ole koskaan ollut työttömänä. Siitä huolimatta minua on nuoresta asti kiinnostaneet erilaiset päihteet ja olen niitä laajalla skaalalla kokeillutkin. Ne ovat antaneet elämälleni todella paljon, mm. sienet ja lsd. Viihdekäytän vielä vanhoilla päivilläkin ganjaa ja sieniä ja teen niin varmaan loppuelämäni ajan eikä siihen ole kenelläkään nokan koputtamista. Jokainen elää tyylillään.

Vierailija
24/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista tärkeintä olisi ymmärtää, että riippuvuus on aina pelkkä oire ja jotta oireen saa pois, täytyy hoitaa varsinainen syy oireen takaa. Päihdeongelman hoitaminen on juuri tästä syystä tilastollisestikin tehotonta, koska oire palaa yleensä ennemmin tai myöhemmin, jos oikeaa syytä ei saada kuntoon.

Tämä vain on helpommin sanottu, koska syyt riippuvuuden takana ovat mitä moninaisempia ja tälläkin hetkellä esim. mielenterveyspalvelut pahasti ruuhkautuneet.

Mielenterveys ongelmat ja päihdeongelmat kulkevat usein käsi kädessä. Suomessa on niin pöljä käytäntö ettei mielenterveysongelmiin saa apua jos on samaan aikaan ongelmia päihteiden/huumeiden kanssa. Tuohan on ihan idioottimainen käytäntö.

Kyllä, juuri tätä  järjettömyyttä tarkoitin.

Lähipiiristäni löytyy huumeille menetetty nuori nainen. Hän joutui toistuvasti sukulaismiehensä hyväksikäyttämäksi ikävuosien 7-12 välillä ja pakeni tätä traumaa huumeisiin. Hän on käynyt läpi useamman laitosjakson ja vieroituksen, koska ehtona mielenterveyspalveluille on tosiaan päihdeongelman hoitaminen. Se vieroitus on kuitenkin täysin hyödytön kun sen jälkeen joudut jonottamaan 1,5 vuotta traumaterapiaan koska palvelut ovat ylikuormittuneet niin pahasti. Ei traumojaan päihteisiin lapsesta asti paennut ihminen yhtäkkiä vain odottele selvinpäin, että pääsee terapiaan joka sekin on monen vuoden prosessi. Mutta näin täällä ilmeisesti ajatellaan.

Vierailija
25/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan ammattilaisten hoitaa asian, en ole kaikkien asioiden erityisasiantuntija.

Vierailija
26/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan ammattilaisten hoitaa asian, en ole kaikkien asioiden erityisasiantuntija.

No osa ongelmaa on se, että asia on ulkoistettu rikosoikeudelle eikä asiantuntijoille.

Vierailija
27/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä ihmiset ovat menetettyjä, päihteistä riippuvaiset hyvin harvoin kuntoutuvat veronmaksajaksi, parhaimmillaan täriseviksi ihmisraunioiksi, joiden elämä ei ole elämisen arvoista ja veronmaksajien varassa ja varsinkin huumevieroitukseen käytetty raha olisi parempi lapioida takkaan, edes vähän lämmittäisi, kun tuhlatata huumevieroitukseen. Kyllähän keinoja olisi, mutta kun ne ei kestä päivänvaloa, esim. narkkarit saisivat apteekista kilon pussin 100% heroiinia, sen tekeminen ei maksa juuri mitään, narkkarit hoituisi sillä ja sama viinan kanssa. Samalla kaikki rikollisuus lopuuisi huumeiden ympärillä, kun ei kukaan sitä enää ostaisi. Mutta, ei jatketaan samaan malliin.

Ihanko oikeasti kuvittelet, että narkit ja alkoholistit eivät kuole yliannostuksiin vain sen takia, ettei heillä ole tarpeeksi huumeita tai viinaa kerralla? Yliannostuskuolemia esim. huumeiden kohdalla on vain muutamia satoja vuosittain, kun ongelma käyttäjiä on kymmeniä tuhansia ja nämä kuolemat eivät pääsääntöisesti johdu siitä, että aineita olisi vedetty liikaa vaan siitä, että toistensa kanssa epäsopivia aineita on käytetty yhdessä. 

Alkoholistitkit kuolevat pitkäaikaissairauksiin tai tapaturmiin, eikä niinkään yliannostukseen. Juoppo ehtii sammumaan, ennen kuin juomaan hengenlähtöön vaadittavan määrän.

Vierailija
28/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Addiktiot pitäisi olla ja on terveydenhuollollinen ongelma. Ei se ratkea ikinä sillä, että niille annetaan rikostuomioita. Suomessa on nytkin pulaa hoidoista.

Minun mielestä käyttörikos tuomiot ovat väärin. Kun on se itsemääräämisoikeus niin on oikeus tehdä myös huonoja valintoja. Ei se ole mikään oikea rikos kun päihdyttää tai huumaa itsensä. Ei itseen kohdistuva teko täytä mitään rikoksen kriteereitä. Näitä käyttörikoksia on vuosittain yli 20 000. Niihin tuhlataan poliisien aikaa kun kyse ei ole oikeista rikoksista.

Vierailija
29/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan vaikea ymmärtää, että joitain ihmisiä kiinnostaa päihteet. Ihan nuoresta asti. Olen nyt keski-ikäinen ja itselläni oli turvallinen lapsuus, hyvä koti, hyvä koulutus ja palkka enkä päivääkään ole koskaan ollut työttömänä. Siitä huolimatta minua on nuoresta asti kiinnostaneet erilaiset päihteet ja olen niitä laajalla skaalalla kokeillutkin. Ne ovat antaneet elämälleni todella paljon, mm. sienet ja lsd. Viihdekäytän vielä vanhoilla päivilläkin ganjaa ja sieniä ja teen niin varmaan loppuelämäni ajan eikä siihen ole kenelläkään nokan koputtamista. Jokainen elää tyylillään.

Sama juttu, meidät kaksi erottaa ongelmakäyttäjistä se, että me haluamme silloin tällöin käyttää päihteitä, ongelmakäyttäjä taas ei halua koskaan selvinpäin.

Vierailija
30/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heille voi tehdä yhtään mitään elleivät he itse halua apua ja parantua. Väkisin heitä ei pysty kukaan auttamaan.

Vierailija
31/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pari vuotta juonut 30-40 annosta viikossa (olen ainakin YTHS:n mielestä alkoholisti: käskevät mennä a-klinikalle eivätkä auta missään tai hoida mitään ennen kuin olen ollut ties kuinka kauan juomatta), ja nyt olen mennyt (kesä)töihin, mikä pakottaa heräämään arkiaamuisin klo 8 ja jaksamaan tehdä mitään.

Eipä ole enää aikaa ryypätä enkä jaksaisi herätä töihin jos joisin. Olen käynyt täällä töissä nyt vasta viikon ja ollut siten arkisim juomatta viikon, katsotaan kuinka käy ja kauanko tätä jaksaa :D

(Olen nyt tauolla kun kirjoitan tätä)

N22

Vierailija
32/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyinen järjestelmä ei ainakaan toimi, toimin sairaanhoitajana päihdepalveluissa ja monet asiakkaat eivät halua ottaa apua vastaan, koska pelkäävät rikossyytteitä ja siitä tulevaa leimaa otsaan. Ei yksikään näistä ihmisistä ole yksi aamu miettinyt et oispa ihan sairaan hauskaa vetää elämä pöntöstä alas ja ryhtyä narkomaaniksi. Ei yksikään.

Mielestäni käyttörikoksesta pitäisi olla "rangaistuksena" vahva hoitoonohjaus ja minnesotahoitoa saatavilla muutenkin, kuin kovalla rahalla. 

Ongelma on myös siinä, että hoitomallimmekin perustuvat pääosin repressiolle. Asiakkaan motivointi on yhtä kuin sanktiot, sekä niiden uhka. On vaikeaa nähdä miten hoitotyön arvot ja etiikka toteutuvat nykyisellään. Psyk.sh.

Vierailija
33/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä käyttörikos tuomiot ovat väärin. Kun on se itsemääräämisoikeus niin on oikeus tehdä myös huonoja valintoja. Ei se ole mikään oikea rikos kun päihdyttää tai huumaa itsensä. Ei itseen kohdistuva teko täytä mitään rikoksen kriteereitä. Näitä käyttörikoksia on vuosittain yli 20 000. Niihin tuhlataan poliisien aikaa kun kyse ei ole oikeista rikoksista.

Eikä tämä ole vain sinun mielipiteesi, vaan myös lähes poikkeuksetta kaikkien päihdetyötä tekevien ammattilaisten tai päihteidenkäyttöä tutkivien asiantuntijoiden mielipide. Mutta toki on järkevämpää pistää poliisit johonkin Flowhun sakottamaan silloin tällöin pudia polttavaa keskiluokkaa. 

Vierailija
34/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeiden käyttö alkaa nuorena. Harva aloittaa käytön yli 30-vuotiaana. Eli mitä tehdä nuorisolle jotta se pysyy poissa aineiden ääreltä? 

Tosiasioihin perustuva valistus voisi olla kova sana. En tiedä, miksi huumeista pitää kehitellä legendoja. Videokuva Kensington Avenuesta on mielestäni ihan riittävän rankkaa matskua.

Lisäksi tietysti hyvä sosiaalipolitiikka, jotta syrjäytymistä saisi minimoitua. Turha odottaa tältä hallitukselta, eli eiköhän mekin oma fentanyylikriisimme saada.

Vierailija
35/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttojätteeksi. Niistä voi tehdä kaukolämpöä.

Vierailija
36/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttojätteeksi. Niistä voi tehdä kaukolämpöä.

Menisi suurin osa persujen eduskuntaryhmästä, eli kannatan.

Vierailija
37/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on. Aina ei ole ollut näin. Psyk.sh.

Vierailija
38/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tämä ole vain sinun mielipiteesi, vaan myös lähes poikkeuksetta kaikkien päihdetyötä tekevien ammattilaisten tai päihteidenkäyttöä tutkivien asiantuntijoiden mielipide. Mutta toki on järkevämpää pistää poliisit johonkin Flowhun sakottamaan silloin t

Lakia voivat muuttaa vain kansanedustajat niin sitä muutosta saa odottaa ties kuinka kauan. Nyt on yli 50 vuotta koitettu yhdellä tavalla niin vaikea sanoa montako vuosikymmentä tarvitaan että voidaan kokeilla toista tapaa.

Vierailija
39/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän sulla ole päihdeongelmaa. Se on ihan eri asia. Et sä tarvitsekaan mitään hoitoa. Mut ne, joilla on subutex- tai amfetamiiniriippuvuus ehkä tarvitsee. 

Vierailija
40/106 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ihan suurimpia ongelmia. Esim. kun skitsofreenikko ajautuu narkomaaniksi, niin ei saa mitään hoitoa siihen skitsofreniaansa, kun hoitotahot katsoo vaan sitä huumeiden käyttöä. Ja kun se huumeiden käyttö johtuu siitä skitsofreniasta, niin ei oo mitään mahdollisuutta lopettaa sitä huumeiden käyttöä ensin, että voisi saada apua oikeaan ongelmaansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan