Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini ei ole ollenkaan kiinnostunut lapsenlapsistaan

Vierailija
08.05.2024 |

Eli minun lapsistani. Ovat nyt 2v. ja 4v. Ei ollut kiinnostunut edes vauvoina. Työssäkäyvä ihminen kyseessä, monta vuotta vielä eläkeikään. Ei tapaa lapsia, ellen minä mene sinne lasten kanssa. Ei käy meillä kuin pari kertaa vuodessa lasten synttäreillä. Olen jotenkin pettynyt ja katkera häneen. Tuntuu, että hän on kuitenkin jotenkin mustasukkainen anopille, joka on lasten elämässä ihan omasta halustaan viikottain ja tekee asioita sen eteen, että on hyvä suhde heihin. 

Äitini kyllä hoidatti minut ja veljeni aikoinaan omalla äidillään... Ja mummu olikin rakas ja tärkeä, edesmennyt jo. 

En tiedä miten tällaista ottaa puheeksi? Jotenkin nyt tämä tuntuu hiton pahalta, kun on kesällä tulossa kahdet lapsettomat häät, joihin toisiin osallistuu anoppikin, joten hän ei ole silloin lapsenvahtina. En voisi omalta äidiltäni pyytää, kun jotenkin tiedän jo vastauksen ja kyllä sen huomaa, ettei hän halua. Anoppi on ihan korvaamaton, upea ja ihana ja häneltä uskaltaa kysyä ja hän tarjoaa itse apua. 

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinua ottaa vain päähän se, kun on tulossa lapsettomat häät, joihin anoppikin osallistuu, ja näin joutuisit palkkaamaan lastenhoitajan.

On jokaisen äidin ja isän vastuu hoitaa omansa. Ei voi odottaa, vaatia, eikä velvoittaa isovanhempaa osallistumaan, ei vaan voi 

Jos ei itse selviydy, niin jätä sitten menemättä omat menisi, itsepähän lapsesi teit.

Kun on ollut alkoholistin puolisona, ja saanut kokea sieltä ties mitä, niin kun omat muksut on saanut aikuisiksi, niin saa tehdä mitä itse haluaa 

Ja jos ei halua hoitaa lapsenlapsia, niin ei todellakaan tarvitse.

Erään jo poisnukkuneen isoisän pohdinta on jäänyt mieleeni.

"Kun ne sanoo, että se on oma lapsi, tai lapsenlapsi, niin kait sitä on pakko rakastaa. Joo-o, mutta ei siitä ole pakko pitää".

Ei nämä häät ole se ongelma, vaan heräsin nyt siihen todellisuuteen kuinka vaikea suhde minulla on äitiini! Nimenomaan, kun mietin näitä häitä ja tulevaa äitienpäivää... Ja kuinka hän ei ole ollenkaan kiinnostunut minun lapsistani. Ap

Vierailija
22/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut jonkin verran näitä palstan mummitarinoita. Niiden mukaan mummit eivät osaa tehdä mitään oikein. Joko eivät välitä lapsenlapsistaan eli eivät halua toimia lapsenvahteina, tuppautuvat lapsiperheen elämään liikaa, mummit ei osaa ostaa lapsille edes sopivia lahjoja, ostavat krääsää ja huonoja ja halpoja vaatteita. Mikään ei tunnu olevan hyvin. Teetpä niin tai näin, aina mummi on väärässä. Jos olisin itse mummi, miettisin monta kertaa haluaisinko osallistua lapsenlapseni elämään aktiivisesti, pelkäisin näitä haukkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen, saat ruokkia ja kasvattaa heidät mielesi mukaisesti.

Vierailija
24/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut jonkin verran näitä palstan mummitarinoita. Niiden mukaan mummit eivät osaa tehdä mitään oikein. Joko eivät välitä lapsenlapsistaan eli eivät halua toimia lapsenvahteina, tuppautuvat lapsiperheen elämään liikaa, mummit ei osaa ostaa lapsille edes sopivia lahjoja, ostavat krääsää ja huonoja ja halpoja vaatteita. Mikään ei tunnu olevan hyvin. Teetpä niin tai näin, aina mummi on väärässä. Jos olisin itse mummi, miettisin monta kertaa haluaisinko osallistua lapsenlapseni elämään aktiivisesti, pelkäisin näitä haukkuja.

Täällä palstalla on näitä ongelmatapauksia. Miksi kukaan valittaisi normaalista ja välittävästä mummista? Ja kyllä, näitä on paljon irl! 

Vierailija
25/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä voi viedä vanhemman ihmisen voimat ja vapaa-aika kuluu lepäämiseen. 

Vierailija
26/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mietin nyt vaikka parin viikon päästä tulevaa viikonloppua, kun ollaan lähdössä suunnitellulle laivaristeilylle, niin anoppi lähtee mukaan. Ei olisi tullut mieleenkään kysyä omaa äitiäni. Ehkä siksikin, että äidin mielestä risteilyt on ryyppäämistä. Ja ei, ei anoppi tule sinne lapsenvahdiksi. Ap 

Vierailija
27/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mummo sanoin 3 lapselleni selväksi että en tule olemaan lastenhoitaja kenenkään lapsille ja kehoitin että kysyvät tulevalta kumminta  että tuleeko heistä lapsesi hoitajia.. Näin ei tarvitse odottaa kun tapaamista vain silloin kun kaikille osapuolille se sopii. 

Vierailija
28/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mietin nyt vaikka parin viikon päästä tulevaa viikonloppua, kun ollaan lähdössä suunnitellulle laivaristeilylle, niin anoppi lähtee mukaan. Ei olisi tullut mieleenkään kysyä omaa äitiäni. Ehkä siksikin, että äidin mielestä risteilyt on ryyppäämistä. Ja ei, ei anoppi tule sinne lapsenvahdiksi. Ap 

Ei kuitenkaan siellä tule mieleen jättää mummia hyttiin lasten kanssa ja juopotella yö kun kerrankin ilman lapsia?   Ei, eihän nyt toki varmaan.

Vierailija
29/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mummo sanoin 3 lapselleni selväksi että en tule olemaan lastenhoitaja kenenkään lapsille ja kehoitin että kysyvät tulevalta kumminta  että tuleeko heistä lapsesi hoitajia.. Näin ei tarvitse odottaa kun tapaamista vain silloin kun kaikille osapuolille se sopii. 

Hoisiko sinun äitisi/anoppisi lapsiasi? Mitäpä lapsesi tähän sinun ilmoitukseesi suhtautui? Älä ihmettele, jos jäät itseksesi.

Vierailija
30/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuitenkaan siellä tule mieleen jättää mummia hyttiin lasten kanssa ja juopotella yö kun kerrankin ilman lapsia?   Ei, eihän nyt toki varmaan.

No, ei todellakaan. Ei meistä kukaan käytä alkoholia. Ap

Vierailija
31/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet katkera äidillesi, vaikka alkoholisti-isäsi on paljon suurempi ongelma? Sinulla on kuitenkin ihana anoppi, joka auttaa. Monilla ei ole lainkaan turvaverkostoja. Äitisi on lopulta se, joka tässä häviää, kun lapsenlapset jäävät etäisiksi.

Isäni ei ole ongelma, kun emme tapaa häntä. Ap

:D :D :D :D :D :D :D :D Nyt yrität vitsailla!

Isäsi ei ole ongelma, koska hän on mies etkä sen vuoksi vaadi häneltä mitään! Jos äitisi lopettaisi tapaamisenne kokonaan, valittaisit siitäkin, etkä sanoisi että "äitini ei ole ongelma, koska emme tapaa häntä".

Vierailija
32/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet katkera äidillesi, vaikka alkoholisti-isäsi on paljon suurempi ongelma? Sinulla on kuitenkin ihana anoppi, joka auttaa. Monilla ei ole lainkaan turvaverkostoja. Äitisi on lopulta se, joka tässä häviää, kun lapsenlapset jäävät etäisiksi.

Isäni ei ole ongelma, kun emme tapaa häntä. Ap

:D :D :D :D :D :D :D :D Nyt yrität vitsailla!

Isäsi ei ole ongelma, koska hän on mies etkä sen vuoksi vaadi häneltä mitään! Jos äitisi lopettaisi tapaamisenne kokonaan, valittaisit siitäkin, etkä sanoisi että "äitini ei ole ongelma, koska emme tapaa häntä".

En ole hänen kanssaan koskaan ollut läheinen. Vanhempamme erosivat, kun olin 7v. ja jäätiin äidille - toki hän hoidatti meitä omalla äidillään usein. Ap 

Vierailija
33/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni yksi syy vapaaehtoiseen lapsettomuuteen on juuri se, etten halua lastenlapsia. Syynä on nämä ylisuuret vaatimukset isoäitejä kohtaan.

Vierailija
34/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsilla isoisiä? 

Miehen puolelta ei ole ja minun isäni on alkoholisti. Eli tavallaan ei ole. Ap

Miksi sitten syyllistät ainoastaan äitiäsi, vaikka lapsella on myös isoisä?

Ihmettelen tätä nykynaisen logiikkaa, äiti sitä, anoppi tätä ja syyllistetään isoäidit. 

Missä on miehet - lasten isä ja isoisät?

Miksi heitä ei syyllistetä ja haukuta, vaan aina mummoja. Suomessa naisen osa on kova. Hoidat lapset, teet työuraa 45v, tutkimusten mukaan edelleen naiset tekevät suurimmaksi osaksi kotityöt, opiskelet ja pidät ammattitaitoa yllä työuran ajan, hoidat iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat, passaat ja kuuntelet äksyilevää puolisoa, omakin terveys reistaillee ja sitten nämä lastenlapset, joita pitäisi hoitaa ja sitä ei koskaan ole riittävästi ja kylliksi. 

Vaikka jokaisella lapsella kunnallinen päivähoito-oikeus iästä riippumatta, lisäksi yhteiskunta mahdollistaa palkkaamaan hoitoapua kotiin, samoin siivousapua ja palkkakustannukset voi vähentää kotitalousvähennyksenä verotuksessa, joka kahden vanhemman perheessä on 2 x 3500€ eli 7000€/v. 

Lisäksi pitkät perhevapaat,.äitiysloma 10kk ja jompikumpi vanhempi voi olla kotona hoitamassa lasta, kunnes täyttää 3v ja siitä jopa maksetaan. 

Ja nämä kaikki yhteiskunta on mahdollistanut 80-90-luvun jälkeen ja sitten vielä haikaillaan oman lapsuuden aikoihin, jolloin iäkkäät mummot joutuivat hoitamaan lastenlapsia, oman terveytensä kustannuksella, kun yhteiskunta ei tarjonnut lapsiperheille palveluita. 

Vierailija
35/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. En ole kenenkään hyväksikätettävä ja kaistat vähiten että lähimmäiset sitä tekee. Tavataan kun sovitaan. Mittikkööt kaikki lasta harkitsevat valmiiksi kuka suostuu lastenhoitajaksi jaa kuka ei. Ne lapset tehdään itse hoidettavaksi ja jos tarvis palkkaa hoitajan. Aamen. 

Vierailija
36/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se sieltä lopulta, ap haluaa mummin lapsenvahdiksi. 

En tajua tuota asennetta.

On luonnollista tukea lapsiaan silloin kun he tarvitsevat.

On luonnollista, että isovanhempi iloitsee lapsenlapsista ja rakentaa suhteen heihin.

Kun olin nuori äiti, toivoin, että minulla olisi ollut äiti, joka olisi tukenut ja johon olisin voinut turvautua niin henkisesti kuin käytännössä. Ei ollut ja lähin tukiverkkohenkilöni (sisar) asui sen verran kaukana, että lähinnä puhelimitse seurustelimme - hyvä toki sekin.

Silloin ajattelin, että jos omat lapseni joskus tarvitsevat tukea siinä vaiheessa, kun heillä on pieniä lapsia, olen saatavilla kaikin tavoin. Nyt lapsenlapsia on useampia ja olen saanut olla heidän elämässään syntymästä lähtien.   

Vierailija
37/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinunkaan ei tarvitse vanhuksia autella aikanaan.

Ei se auttaisi muutenkaan. Tällä palstalla ollaan täysin yksimielisesti sitä mieltä, ettei omaisilla ole mitään velvollisuutta auttaa iäkkäitä.

Vierailija
38/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on työelämässä mutta anoppi ei?   Anoppi asuu lähellä, äiti ei?   

Vierailija
39/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on työelämässä mutta anoppi ei?   Anoppi asuu lähellä, äiti ei?   

Anoppi on myös työelämässä. Äiti asuu kyllä vähän kauempana, kuitenkin vain vajaan puolentunnin ajomatkan päässä. Ap

Vierailija
40/187 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vara hankkia lapsia niin on oltava varaa pakata Lapsen hoitaja jos joskus tarttee.. Hoitakaa itse lapsenne.