Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

galluppi: miten kohonnut bensan ja ruoanhinta vaikuttaa teidän perheessä käytännössä?

Vierailija
17.05.2008 |

meillä siten , että lapselle ostan täysipainoista ruokaa, mutta itse syön puuroa tai lapsen jämät. Bensan hinnan kiinnikuromiseksi olen irtisaninut kaikki lehtitilaukset ja kohta netinkin. Sitten kun sekään ei riitä, on pakko muutttaa pienempään asuntoon ja pois maalta, niin säästää edes bensoissa

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kaikissa ostoksissa pyrkinyt hyödyntää ale/päiuoväystuotteet, ja näitä meillä aina pakastin täynnä, Asutaan keskustassa, joten autoa tarvitaan ehkä kahdesti viikossa, kun käydään isoissa marketeissa.

Tuoreet kotimaiset vihannekset ja maidon ostan maksoi "mitä vaan". Vaalean leivän leipomista olen miettinyt, tosin aika ei meinaa riittää, kun molemmat vanhemmat töissä.

Meillä ei rahasta ole tämä asia kiinni, yritän vain olla taloudellinen.

Vierailija
2/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa ei ole, kuljemme julkisilla. Ruokaa ostamme oikeastaan kuten ennenkin, tosin paprikan saatan jättää ostamatta, sillä ei enää ole hintansa (miltei 10e kilolta) väärti. Lihaa emme syö muutenkaan kuin todella harvoin, joten senkään nousu ei vaikuta.

Mutta kyllä huomaa että kauppalasku on kalliimpi kuin ennen :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keinoja saa miettiä ja en uskokaan että ruoka ja bensa tulisi tulevaisuudessa halvemmaksi. kun voisi ottaa kesäpossun tai -lampaan lähiötalon takapihalle saisi muutaman aterian lihat sitten siitä.

Vierailija
4/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään monipuolisempaa ruokaa ja käyttämään halpoja, mutta terveellisiä raaka-aineita. Näyttää siltä, että ruokavaliomme päätyy kasvispainotteisempaan suuntaan, kun on opin käyttämään enemmän mm. papuja, herneitä sekä edullisia juureksia yms. Halpaa ja terveellistä:)

Emme kasvissyöjiksi ala, mutta olen alkanut miettimään kuinka paljon ihan oikeasti tarvitsemme juuri lihaa. Olen todennut, että huomattavan osan voisi korvata helpostikin, kunhan opettelee monipuolisemman ruoka-ainesten käytön.

Vierailija
5/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensat ja ruuat saa työantajan piikkiin.

Vierailija
6/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan vielä eri suunnassa töissä. Joten kauheesti ei enää sen lisäksi ajella.

Ennen saatettiin töiden jälkeen treffata kotona ja lähteä yhdessä kauppoihin, mutta nyt jompikumpi tekee ostokset kotimatkalla.

Ruuan hinnan nousu ei vielä ole vaikuttanut ostoksiimme vaikka kyllä pitäisi, sillä aina loppukuusta on tilit miinuksilla. Herkkuja tulee ostettua turhaan.

Vierailija
7/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajellaan vain se, mikä on pakko. Muuten kävellään tai mennään bussilla (lapset ei jaksa pyöräillä pitkiä matkoja vielä). Bussiinkin ollaan hankittu matkakortti, ettei tarvi ihan sitä kolmea euroa suunnasta maksaa... Lasten takia teen monipuolista ruokaa ja koitan hyödyntää tarjoukset. Meillä ei ole just nyt pakastinta, joten en voi sitä hyödyntää :( Sen kun toivottavasti syksyllä saan, voin hyödyntää lähikaupan päiväystuotteita. Leipiä siellä on joka päivä aivan mielettömät määrät!

Meillä isoin vaikutus oli se, että myimme asunnon ja menimme kunnalle vuokralle. Nyt on ihanaa kun voi oikeasti ostaa ruokaa jokaiselle päivälle, eikä tarvitse olla syömättä tai pärjätä yhdellä aterialla koko päivää.

Vierailija
8/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuota noiden linssien ym. käyttö, kun mieheni on palkokasveille allerginen?

Tekisin mielelläni niistä joskus ruokaa, mutta en ole ihan varma mitä uskaltaa käyttää...:/

Vierailija
9/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuota noiden linssien ym. käyttö, kun mieheni on palkokasveille allerginen?

Tekisin mielelläni niistä joskus ruokaa, mutta en ole ihan varma mitä uskaltaa käyttää...:/

Jos on juuri noille allerginen, niin ei tietenkään kannata käyttää. Mutta riippuu ihan allergikosta. Jos on vain esim. herneelle allerginen, ei välttämättä ole pavuille. Mutta se on ihan yksilöllistä. Jos ei ole tietoa mille kaikelle on, voi tietenkin kokeilla. PAITSI jos saa muista palkokasveista anafylaksiaa, sitten pitää olla erityisen varovainen. Jos miehesi ei itse tiedä varmaksi, niin kannattaa varmaan käydä juttelemassa hyvän allergologin kanssa. Nykyään ei suositella enää aina täyttä välttämisdieettiä, mutta se tosiaan riippuu yksilöstä ja oireista. Noiden muuttuneiden suositusten ja saadun lisätiedon vuoksi kannattaa ehkä käydä allergologilla, jos ei ole pitkään aikaan käynyt.

t. se joka opettelee tekemään pavuista ruokaa ja itsekin allergikko

Vierailija
10/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostetaan ruokaa enemmän, kun olen äitiyslomalla ja siksi siis pitää syödä kotona. Kun vielä imetän, niin kamala nälkä koko ajan. Kauppalasku kasvanut siksikin paljon. Eipä myöskään käydä ravintolassa iltaisin, mutta se siis johtuu tuosta imeväisestä.

Meillä on yksi auto ja mieheni ajaa sillä töihin. Jos mulla on joku meno illalla yksin, niin saatan mennä autolla koska on nopeampaa.

Lapsen kanssa liikutaan lähinnä julkisilla, koska lapsi nukkuu vaunuissa hyvin. Turvakaukalossa ei niinkään.

Vierailija
11/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensan hinta ketuttaa, muttei sillä mitään käytännön vaikutuksia ole, ajan yhä sen, mitä pitääkin.

Vierailija
12/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan hinnan nousu on vaikuttanut niin, ettemme ole syöneet naudanlihaa kotona moneen kuukauteen.

Olen aina katsonut ruokakaupassa aika paljon hintoja, joten olen ihan tottunut siihen että just esim. paprikat ovat joka vuosi tiettyyn aikaan sikahintaisia. Ei mun ole pakko saada joka vuodenaikaan täsmälleen samoja vihanneksia ja hedelmiä.

Vierailija
13/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vaikuttanut, ylimääräistä autolla ajelua on tullut karsittua kyllä.

ja kaupassa vertailen tarkasti hintoja, joissain tuotteissa olen merkkiuskollinen, mutta en läheskään kaikissa.

olen päättänyt, että teen kerran viikossa keittoa, joka riittää kahdelle päivälle päivälliseksi. (lounas syödään muualla, mies töissä, minä koulussa ja lapset hoidossa) edullista, ja hyvääkin. tämä ei vielä ole oikein toteutunut, kun ei ole ihan pinttynyt vielä tavaksi.

olen irtisanonut joitain aikuisille tulleita lehtiä kuten mikrobitti, 7-päivää ja meidän perhe, sen sijaan aku ankka ja roope-setä tulee lapsille edelleen.

jään kohta äitiyslomalle, joten hyviä penninvenytyskeinoja olen tässä jo yrittänyt silmäillä..

Vierailija
14/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on vaihdettu halpaan lenkkimakkaraan. Vihanneksia vähemmän ja samoin hedelmiä. Kinkkuleikkeet lauantaimakkaraan. Leipää leivon paljon itse.

Eli epäterveellisempään suuntaan ollaan menossa. Ei voi mitään. Mutta pakko on elääkin ja kulutusluottoa ei haluta ottaa. Muut menot on jo kiristetty niin tiukille, ettei ei voi enempää.

Ja tähän varmaan älähtää kohta joku, että pakkoko sitä duunarien on kakaroita vääntää kun ei ole varaa ostaa sisäfilettä.

Kas kun niitä on tullut väännettyä niin jollain pitää ruokkia. Olen käskenyt koulussa juoda maitoa pari, kolme lapsia, ettei kotiin tarvitse ostaa niin paljon.

Epäilen, että tämä kalahtaa kuitenkin kalliimmaksi Suomelle, koska ihmiset syö epäterveellisemmin ja se vaikuttaa terveyteen.

Emme juo, emmekä tupakoi ja herkkuja emme syö ja lehtiä ei tule, joten niistäkään ei voi jättää enää pois.

Vierailija
15/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole tähän asti katsonut bensan enkä ruoan hintaa, enkä sitä nytkään ala katsomaan. Maksaa mitä maksaa.

Vierailija
16/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne uutisethan saa lukea netistä ilmaiseksi. Meillä kanssa sama juttu eli jään äitiyslomalle syyskuussa, onneksi saan kuitenkin täyttä palkkaa kolmelta ekalta kuukaudelta. Kesälomamatka jää, käytiin kuitenkin pääsiäisenä viikonloppumatkalla Euroopassa.

Vierailija
17/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta viime päivinä olen tajunnut, että meillä on normaalia huonompi rahatilanne. Tili kuhisee tyhjyyttään jo ennenkuin uutta rahaa tippuu tilalle. Ensin ajattelin, että se täytyy johtua lapsettomuushoidoista joissa kävimme useampaan kertaan talvella, mutta en tiedä - vaikuttaisiko se näin pitkään, kun kuitenkin säästöillä hoidot maksettiin. Nyt ei meinata millään saada säätötilille kerättyä uutta pesämunaa. Eikä ne pirun hoidot edes tehonneet! Ehkä pitäisi oikeasti alkaa myös kiinnittää huomiota ostoksiin...

Vierailija
18/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoasta valitaan tarjoustuotteita, hyödynnetään pakastinta, kasvatetaan omalla pihalla yrttejä, salaattia, porkkanaa, mustaherukoita ja omenia. Ostetaan pesuaineissa yms. halvinta. Jätetään turhat pois eli limut, karkit, jne. Ei suosita aina suomalaista, vaan ostetaan vastaavaa halvempaa ulkolaista.

Vierailija
19/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensanhinta niin, että jätetään turhat ajelut kokonaan pois. Ennen saatoimme lähteä hetken mielijohteesta jäätelölle keskustaan tms. Nyt ajamme pakolliset, mutta ei muuta.

Ruoanhinta ei oikeastaan vaikuta mitenkään. Ruokaa on lapsille oltava ja aina olen ollut hintatietoinen, joten muutosta kulutustottumuksiin ei ole tullut.

Vierailija
20/22 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa katsoin taas kerran silmät pyöreinä jauhelihan hintaa. Sikanautaa en söisi mielelläni korkean kolesterolini takia, mutta 3,50¬ 400g paketista oli ainoa, mihin oli varaa...:( Turha edes kuvitella syövänsä päivittäin kokolihaa; pieni kasa suikaleita/keittolihaa maksaa melkein kympin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi