Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein ja miten paljon kerrallaan venytellä, jos haluaa oikeasti notkeutta?

Vierailija
07.05.2024 |

Mä olen kuin rautakanki ja haluaisin aloittaa oikein tehovenyttelyn. Minkä pituisia venytyksiä per lihas pitäisi tehdä, ja kuinka usein? Toiveena olisi saada oikeasti notkeutta, ei nyt mitään super voimistelijan venyvyyttä mutta kuitenkin. 

Olen 42-vuotias nainen ja harrastan kuntosalia ja lenkkeilyä, ja skipannut venyttelyt aika huolella ja tulokset arvaatte.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko ihan ehdotonta lämmitellä ensin? Jos on jossain kiireen lomassa tyyliin sopivasti 5 minuuttia ekstraa aikaa, niin onko parempi jättää venyttely väliin jos siinä ei ole aikaa lämmitellä yhtään? Tarkoitan että jos yrittäisi venytellä vähän ns joka välissä.

Ap

Vierailija
2/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ennemmin liikkuvuusharjoituksia, ohjeita löytyy YOU tubesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? No pitääpä kokeilla. Eikö esim voimistelijat venyttele? Tietääkö joku miten paljon he venyttelee? Toistan että en haaveile sellaisesta notkeudesta, ikääkin on. Mutta vertailun vuoksi.

Vierailija
4/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen venytellyt 2 kuukautta 30-60 min päivässä, välillä lepopäiviä, ja saan nyt kädet lattiaan suorien jalkojen kanssa. Lihakset lämpiää venytellessä, usein ekat minuutit on kankeita mutta sitten alkaa venyä. Tärkeintä on pitää venytystä parin minuutin ajan, lyhyt venytys kiristää lihaksen eikä venytä. Ei myöskään kuulu sattua, ainoastaan tuntua vähän epämukavalta. Jos venyttää liikaa niin sitten vasta seuraavana päivänä on niin kipeä ja kankea ettei veny mihinkään

Vierailija
5/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? No pitääpä kokeilla. Eikö esim voimistelijat venyttele? Tietääkö joku miten paljon he venyttelee? Toistan että en haaveile sellaisesta notkeudesta, ikääkin on. Mutta vertailun vuoksi.

Varmasti tunteja päivittäin

Vierailija
6/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama asia kuin venyttely

Vierailija
7/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea alkuun vaikka tekemään perusvenyttelyt jokaisen kuntosalin ja lenkin päälle. Siis sellaiset mitä koulussa liikkatunnilla opetettiin.

Vierailija
8/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupea alkuun vaikka tekemään perusvenyttelyt jokaisen kuntosalin ja lenkin päälle. Siis sellaiset mitä koulussa liikkatunnilla opetettiin.

Heti treenin jälkeen ei kannata tehdä pitkiä venytyksiä ettei lihakset revähdä. Muutaman sekunnin verryttelyt ok.

Vierailija
9/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitatko lihasvenyttelyn ja kehon liikkuvuuden laajemmassa merkityksessä toisiinsa? Kannattaisi ehkä jonkun esimerkiksi fysioterapeutin avulla pyrkiä saamaan käsitys siitä, miten liikkuu, millainen ryhti on, ja millaisia asento- ja liikemalleja itsellä on. Rupea perehtymään asiaan. Hyvä, kun olet huomannut monipuolisemman liikkeen tarpeen.

Vierailija
10/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä kissoilta miten se tehdään. Vaikka niillä ei ole mitään luontaista tarvetta venytellä.

Vierailija
11/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos! Mut mitä noiden perusvenyttelyiden jälkeen seuraava askel? 

Ap

Vierailija
12/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen venytellyt 2 kuukautta 30-60 min päivässä, välillä lepopäiviä, ja saan nyt kädet lattiaan suorien jalkojen kanssa. Lihakset lämpiää venytellessä, usein ekat minuutit on kankeita mutta sitten alkaa venyä. Tärkeintä on pitää venytystä parin minuutin ajan, lyhyt venytys kiristää lihaksen eikä venytä. Ei myöskään kuulu sattua, ainoastaan tuntua vähän epämukavalta. Jos venyttää liikaa niin sitten vasta seuraavana päivänä on niin kipeä ja kankea ettei veny mihinkään

Mikä sulla oli lähtötilanne tuon eteenpäin venytyksen kanssa?

Ap

Vierailija
13/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä kissoilta miten se tehdään. Vaikka niillä ei ole mitään luontaista tarvetta venytellä.

Kissat venyttelee aina liikkeelle lähdettäessä. 

Vierailija
14/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitatko lihasvenyttelyn ja kehon liikkuvuuden laajemmassa merkityksessä toisiinsa? Kannattaisi ehkä jonkun esimerkiksi fysioterapeutin avulla pyrkiä saamaan käsitys siitä, miten liikkuu, millainen ryhti on, ja millaisia asento- ja liikemalleja itsellä on. Rupea perehtymään asiaan. Hyvä, kun olet huomannut monipuolisemman liikkeen tarpeen.

Ehkä sekoitan, hmm. Olen siis jäykkä, ja haluaisin olla notkeampi. Olen luullut että siihen auttaa venyttely 😅

Ap

Vierailija
15/24 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jooga?

Vierailija
16/24 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jooga?

Jostain syystä mua kiinnostaisi nyt venyttely 😅

Ap

Vierailija
17/24 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ohjeita sanoilla dynaaminen venyttely. Siinä tehdään melko nopeita venytyksiä liikkeen kanssa toistoilla. Pitäisi parantaa liikkuvuutta paremmin kuin pitkät, staattiset venytykset. Helppo tehdä aina joku sarja vaikka kahvia odotellessa. Näitä nykyään suositellaan tehtäväksi myös ennen ja jälkeen muun liikunnan.

Vierailija
18/24 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy hyviä ohjeita, esimerkiksi kanava Vuorelan kunto

Vierailija
19/24 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään FasciaMethodista, youtubesta löytyy videoita.

Vierailija
20/24 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ohjeita sanoilla dynaaminen venyttely. Siinä tehdään melko nopeita venytyksiä liikkeen kanssa toistoilla. Pitäisi parantaa liikkuvuutta paremmin kuin pitkät, staattiset venytykset. Helppo tehdä aina joku sarja vaikka kahvia odotellessa. Näitä nykyään suositellaan tehtäväksi myös ennen ja jälkeen muun liikunnan.

Jep. Staattiset venytykset auttavat lähinnä sitten, kun se varsinainen liikkuvuus on kunnossa ja halutaan oikeasti sitten venyvyyttä. Lähinnä siis jotkut voimistelijat tai balettitanssijat harrastavat noita pitkiä staattisia venytyksiä, missä jo ennestään liikkuvaa vartaloa yritetään saada venymään "yliasentoihin" (esim. "ylispagaati")