Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko psykoosi alkaa siitä, että kuulee ikään kuin hyvin kaukaa tulevaa ja vaimeaa kuorolaulua päässään?

Vierailija
06.05.2024 |

Tällaista ollut nyt pari päivää. Hyvin hyvin vaimeaa musiikkia. Minulla on kyllä usein myös korvamatoja, mutta tämä on jotenkin erilaista. Sellaista musiikkia, jota en ole kuullut koskaan aikaisemmin. Jos osaisin säveltää, kirjoittaisin tuon musiikin ylös. 

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoottiset ihmiset eivät kyseenalaista kokemuksiaan. Heille kaikki psykoottinen on totta, olkoon kokemus kuinka kummallinen tahansa. Ihan sama, mitä muut ihmiset yrittävät toisin selittää tai taivutella. 

Tämä ei pidä paikkaansa. Itse sairastan skitsofreniaa ja psykoosin alussa epäilen kuulemieni asioiden todellisuutta. Vasta syvemmällä psykoosissa olen varma, että ne ovat totta.

Vierailija
62/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sulle on jäänyt kuulokkeet päähän

Voisi olla mulle ihan mahdollistakin 😅 mutta ei oo kyse tällä kertaa

Ehkä tämä on tinnitusta kuitenkin. Tosi kummallista kun en ole aikaisemmin tällaista kokenut. Mistähän ihmeestä tinnituskin oikein aiheutuu? Aivot voivat olla kyllä kummalliset

-ap

Oletko varma? Tutkitko korvakäytävät myös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanavointia kenties. Laulajakin kanavoi ja tulkitsee. Kurkku Chakra tulee ekana mieleen, Kolmas Silmä Chakra, Kruunu Chakra. Vahvat lääkkeet ja alkoholi voivat availla (tosin silloin ei olisi kai noin hienoa musiikkia). Stressin voi vähentää jos sitä on. Mutta ehkä on vain hyvä tunne? Trauma voi myös joillakin avata tai hormonitoiminta tms.

Vierailija
64/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10% väestöstä kuulee säännöllisesti ääniä. Valtaosa heistä ei sairastu koskaan psykoosiin. Paha univaje voi myös aiheuttaa hallusinaatioita.

Joku tässä keskustelussa kirjoitti, ettei psykoottinen ihminen tajua olevansa psykoosissa. Ennakko-oirevaiheessa tilanne on kuitenkin eri. Ennakko-oirevaihe voi olla hyvinkin pitkä, jopa vuosien mittinen. Jotkut taas sairastuvat äkillisesti.

Minun psykoosini puhkesi hitaasti. Ensin tuli pakkoliikkeitä, sitten aloin masentua ja väsyä, aloitekyky huononi.  Pakkoliikkeet lisääntyivät tasaisesti aina psykoosin puhkeamiseen saakka. 4v ennen sairastumista aloin kuulla satunnaisia ääniä: lauseita jotka kuuluivat itseni ulkopuolelta kuin mikä tahansa ääni. Päättelin ne hallusinaatioiksi, koska olivat outoja. Ruumiinosistani alkoi kuulua yksinkertaisia ääniä. Aloin nauraa vakavissa tilanteissa ja kyky tuntea iloa heikkeni merkittävästi. Samoihin aikoihin keskittymiskyky romahti ja tässä vaiheessa havaittiin myös älyllisten kykyjen heikkenemistä. 1,5v ennen psykoosia aloin nähdä yksinkertaisia visuaalisia hallusinaatioita, esim. kirkkaan värisiä kolmioita. 6kk ennen psykoosia aloin saada valemuistoja, lopulta psykoosissa ollessani muistini oli täynnä valetta. Tunne-elämäni latistui entisestään. Kun psykoosi puhkesi, kuulin kaikki ajatukseni pääni sisällä, kuulin myös ääniä itseni ulkopuolelta. Harhaluulot ja puheen häiriöt tulivat vasta kun psykoosi oli kunnolla päällä. Samoin sairaudentunto meni vasta siinä vaiheessa. Ensimmäisestä oireesta meni siis 10v ennenkö sairastuin.

Vierailija
65/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 10% väestöstä kuulee säännöllisesti ääniä. Valtaosa heistä ei sairastu koskaan psykoosiin. Paha univaje voi myös aiheuttaa hallusinaatioita.

Joku tässä keskustelussa kirjoitti, ettei psykoottinen ihminen tajua olevansa psykoosissa. Ennakko-oirevaiheessa tilanne on kuitenkin eri. Ennakko-oirevaihe voi olla hyvinkin pitkä, jopa vuosien mittinen. Jotkut taas sairastuvat äkillisesti.

Minun psykoosini puhkesi hitaasti. Ensin tuli pakkoliikkeitä, sitten aloin masentua ja väsyä, aloitekyky huononi.  Pakkoliikkeet lisääntyivät tasaisesti aina psykoosin puhkeamiseen saakka. 4v ennen sairastumista aloin kuulla satunnaisia ääniä: lauseita jotka kuuluivat itseni ulkopuolelta kuin mikä tahansa ääni. Päättelin ne hallusinaatioiksi, koska olivat outoja. Ruumiinosistani alkoi kuulua yksinkertaisia ääniä. Aloin nauraa vakavissa tilanteissa ja kyky tuntea iloa heikkeni merkittävästi. Samoihin aikoihin keskittymiskyky romahti ja tässä v

Korjaan, että keskittymiskyky alkoi heikentyä 4v ennen, mutta romahduksen huomasin 2v ennen. 2v ennen siis huomattiin myös älyllisten kykyjen heikentyminen.

Vierailija
66/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten kun olin pämpännyt muutaman viikon putkeen ja selvittelin itseäni, alkoi kuulua päässä laulunjollotusta, jopa ruotsiksi lauloivat, vaikka olen umpisuomalainen. Samoin kuului ikäänkuin tv:stä puhetta, vaikka tiesin kyllä että ei sieltä mitään kuulunut. Äänet olivat parin päivän ajan niin häiritseviä, ettei saanut nukutuksi niiden takia. Raitistuin sittemmin.

Vierailija
67/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoottiset ihmiset eivät kyseenalaista kokemuksiaan. Heille kaikki psykoottinen on totta, olkoon kokemus kuinka kummallinen tahansa. Ihan sama, mitä muut ihmiset yrittävät toisin selittää tai taivutella. 

Tämä ei pidä paikkaansa. Itse sairastan skitsofreniaa ja psykoosin alussa epäilen kuulemieni asioiden todellisuutta. Vasta syvemmällä psykoosissa olen varma, että ne ovat totta.

Totta ja se johtuu siitä ymmärrysmuutoksesta joka tapahtuu tietoisuuden tilan muutoksesta. 

Vierailija
68/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulen silloin tällöin myös musiikkia, joskus irkkumusaa, joskus iskelmää ym. Kuulostaa kuin olisi radio vaimealla soimassa. Alkuun häiritsi ja kävin myös tutkailemassa olisiko joku laite jäänyt päälle. Nykyään olen tottunut, ainoa häiritsevä asia on se, ettei ole nappulaa mistä saisi laitettua kiinni sen mölytoosan. Omakotitalossa asun, yksin, eikä naapureita lähellä. Ehkä se kuuluu rinnakkaisuniversumista, kuka tietää, hmm. Ei ole masista, ei tinnitusta, ei psykoosia.

Vierailija
69/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanavointia kenties. Laulajakin kanavoi ja tulkitsee. Kurkku Chakra tulee ekana mieleen, Kolmas Silmä Chakra, Kruunu Chakra. Vahvat lääkkeet ja alkoholi voivat availla (tosin silloin ei olisi kai noin hienoa musiikkia). Stressin voi vähentää jos sitä on. Mutta ehkä on vain hyvä tunne? Trauma voi myös joillakin avata tai hormonitoiminta tms.

Höpöjuttuja sinulla. Kaikki tuo on kuvainnollista kerrontaa, ei oikeasti ole edes mitään chakroja olemassa vaan niillä kuvataan energia-asioita. Näin selvennyksenä m vaikka ymmärrän asioita kerrottiin niitä miten tahansa. En halua pilata kenenkään opiskeluiloa mutta järki käteen ihmiset kaikissa näissäkin asioissa.

Vierailija
70/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei itse tajua että hänellä on psykoosi. Eli tuo on jotain muuta. 

Ei psykoosi paukahda yleensä kerralla päälle vaan vähitellen ja siinä vaiheessa voi tajuta kun ei ole vielä täysin psykoottinen.

Vierailija
71/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuuloaisti ja kuka tahansa voi kuulla mitä tahansa mutta kuulemmehan me ympäristöstämmekin ääniä joka ikinen päivä. Kuuloaisti on hyvin tärkeä. Henkimaailma saattaa antaa meille kokemuksia monistakin eri syistä tai esimerkiksi näkyjä joko mielessämme tai nähtäväksi jopa fyysisin silmin. Kannattaa jo hyväksyä tämä ikivanha totuus. Mieli on myös tärkeä jo ihan jokapäiväisen elämämme kannalta mutta jostakin ne nerokkaat ajatukset tai tieto tulevat emmekä ole pystyneet selvittämään sitä täysin että mistä ne tulevat. Mistä tulee mieleen jokin nimi tai asia josta ei ole ollut edes tietoinen koskaan? Tässä nyt vain yksi ajatus, palstalla on ollutkin aiheesta jo aiemmin keskustelua.

Vierailija
72/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itseasiassa tila missä henkilö kuulee musiikkia non stop eikä kyseessä ole mikään psyykehäiriö, en muista sen tilan nimeä. Mummot esim kuulevat "radiota" yötä päivää vaikka missään ei ole radio päällä. Kaikki äänien/musiikin kuuleminen ei ole psykoottista. 

Vierailija
73/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei itse tajua että hänellä on psykoosi. Eli tuo on jotain muuta. 

Ei psykoosi paukahda yleensä kerralla päälle vaan vähitellen ja siinä vaiheessa voi tajuta kun ei ole vielä täysin psykoottinen.

Ei tarvitse olla psykoottinen ihminen jotta voi puhjeta psykoositila. Psykoottinen ihminen on eri asia kuin henkilö jolle puhkeaa psykoositila täysin yllättäen. Ovat eri asioita.

Vierailija
74/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Sairaana, väsyneenä tai stressaantuneena minäkin kuulen kuorolaulua. Mieskuorolaulu tulee kaukaa vaimeana ja joskus siinä on irlantilaisen kansanlaulun tunnelma tai se vaikuttaisi latinomusiikilta. Sama kappale toistuu. Kuormituksen mentyä ohi soitto loppuu. Minulla on mennyt tärykalvo kerran puhki ja korva kohisee. Luulen, että kuulemani alituinen korvan kohina altistaa kuulemaan olemattomia. En usko vaivan olevan psykoosin alku. 

Vierailija
75/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On itseasiassa tila missä henkilö kuulee musiikkia non stop eikä kyseessä ole mikään psyykehäiriö, en muista sen tilan nimeä. Mummot esim kuulevat "radiota" yötä päivää vaikka missään ei ole radio päällä. Kaikki äänien/musiikin kuuleminen ei ole psykoottista. 

Ei tarvita mitään tilaa, jotkut kuulevat kaikenlaista. On esimerkiksi selväkuulijoita tai näkijöitä. Sairauksiin kyllä liittyy myös erilaisia asioita fyysisten asioiden lisäksi. Muistisairauksista voisi olla kyse tuossa mitä tarkoitat? 

Vierailija
76/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä biisi? Se kommari laulu?

Vierailija
77/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos psykiatrilta menet kysymään ni niiden mielestä migreenikin on skitsofreniaa. Sinuna menisin korvalääkärille tai neurolle.

Vierailija
78/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi voi ilmeisesti olla mitä vain oireita, joille ei löydy todistetta. Serkku sai kerran psykoosin diagnoosin, kun luuli että sillä oli aivoinfarkti. Toinen puoli kehosta meni tunnottomaksi, oksetti ja olo oli omituinen. Aivokuvauksessa ei kuitenkaan näkynyt päässä infarktia. Niinpä diagnoosiksi tuli psykoosi. Vaikka ei siis edes mitään ääniä kuullut. Parani kuitenkin parissa päivässä. "Psykoosi" alkoi kuitenkin toistua ja aina samanlaisena. Aina ne samat infarktioireet. Myöhemmin joku lääkäri tajusi, että se olikin joku tosi outo migreeni. Oliko joku basilomi migreeni. 

Vierailija
79/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko psykoosi yleisnimitys kaikenlaiselle sekoamiselle?

Psykoosi tarkoittaa sitä kun todellisuudentaju hämärtyy tai vääristyy. Onko olemassa muunlaista sekoamista?

Vierailija
80/127 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöjuttuja sinulla. Kaikki tuo on kuvainnollista kerrontaa, ei oikeasti ole edes mitään chakroja olemassa vaan niillä kuvataan energia-asioita. Näin selvennyksenä m vaikka ymmärrän asioita kerrottiin niitä miten tahansa. En halua pilata kenenkään opiskeluiloa mutta järki käteen ihmiset kaikissa näissäkin asioissa.

Eikö energia-asiat ole ihan yhtälailla hömpötystä, joten pata kattilaa soimaa.

Energia-sana sotketaan liian moneen asiaan kun on olemassa ihan oikeitakin mitattavia energioita.