Voiko psykoosi alkaa siitä, että kuulee ikään kuin hyvin kaukaa tulevaa ja vaimeaa kuorolaulua päässään?
Tällaista ollut nyt pari päivää. Hyvin hyvin vaimeaa musiikkia. Minulla on kyllä usein myös korvamatoja, mutta tämä on jotenkin erilaista. Sellaista musiikkia, jota en ole kuullut koskaan aikaisemmin. Jos osaisin säveltää, kirjoittaisin tuon musiikin ylös.
Kommentit (127)
Kärsin tästä lapsena! Tuli yleensä ennen nukkumaanmenoa. Luulin pitkään, että jostain kuuluu oikeasti kuoromusiikkia kunnes tajusin voivani vaikuttaa rytmiin ja sävelkulkuun keskittymällä siihen.
Meni ohi itsekseen, enkä ole ollut koskaan psykoottinen.
Naapuri se on vaan. Soittaa ämyreillä kuoromusaa. Tai laulelee kavereineen vuorokauden ympäri.
Mulla on joskus ollut sellaista, että nukkumaan mennessäni, kun en siis vielä ole nukahtanut vaan makaan valveilla sängyssä, kuulen kuin jossain kauempana olisi radio tai tv ihan hiljaa päällä. Kuulen, että sieltä tulee joko puhetta tai musiikkia tai urheiluselostusta tms. Siis tunnistan äänen "tyylilajin", mutta en saa selvää sanoista. Joitakin kertoja olen jopa käynyt tarkastamassa, onko tv jäänyt päälle alakerrassa (asun omakotitalossa). Ääni on juuri niin hiljainen, ettei voi olla varma, kuvitteleeko sen vain, mutta kun siihen alkaa kiinnittää huomiota, ei saa rauhaa.
En siis tiedä, mistä on kyse, mutta ihan täyspäinen, perheellinen keski-ikäinen olen ja tuota on ollut toisinaan jo nuorena. Olen tyyppi, joka tarkkailee liikaakin itseään ja huolestuu helposti, joten jotain srllsista siihen ehkä liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä uskalla veikata vain kertomasi perusteella, mutta sen tiedän, että vielä ehdit hankkia apua. En suosittele, että jäisit itseksesi seuraamaan, vaikka onhan se mahdollista, että tuo ei ehkä olekaan vaarallista.
Psykoosi on erilainen tilanne ja jos jollekin alkaa kehittymään psykoosi niin hän luultavastikaan ei itse ymmärrä sitä tai ei ainakaan tunne tarvetta avulle. Onko aloittajalla psyykkisiä ongelmia tai psyykkistä sairastumista? Onko hänellä aiemmin ollut psykoosia tai muita sekavuustiloja? Hän ei nyt aloituksessa kerro tarkemmin asioita omasta terveydentilastansa.
Ei minulla ole ollut aikaisemmin mitään psykoottisia oireita. Ihan "perusmasennusta" on, johon minulla on lääkitys tällä hetkellä. Mutta siis ei mitään erityisen pahoja mielenterveysongelmia ole ollut koskaan, esimerkiksi juuri to
Masennus ei ole myöskään psyykkinen sairaus enkä usko että välttämättä haluaisitkaan kokea psykoosia, se voi olla aika paha psyykkisesti eikä koskaan leikin asia. Monille tulee humalassakin psyykkeen takia ongelmia, ovat aivan sekavia ja jopa aggressiivisia, hyvin impulsiivisia tai arvaamattomia. Sekavuustiloiksikin kutsuttuja mutta käytös kertoo paljon. Psykoosissa on taas hieman erilainen tilanne kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan tinnitusta.
Tinnitus on fysiologinen oire kuten esimerkiksi lihasnykähtelytkin ovat, elohiiret mukaan luettuna.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin tästä lapsena! Tuli yleensä ennen nukkumaanmenoa. Luulin pitkään, että jostain kuuluu oikeasti kuoromusiikkia kunnes tajusin voivani vaikuttaa rytmiin ja sävelkulkuun keskittymällä siihen.
Kyllähän näitä nyt tulee useimmille elämän aikana jollakin tavalla, enemmän tai vähemmän. Meillä on mielikuvituskin olemassa..
Vierailija kirjoitti:
Minulla on välillä sellaista, että juuri kun olen nukahtamassa, kuulen jonkun yksittäisen äänen. Kuten pamauksen, rämähdyksen, ovikellon pimputuksen. Tätä kutsutaan kai "räjähtävän pään syndroomaksi". Joskus herään noihin pimputuksiin ja kolahduksiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös alkavaa tinnitusta, siinä kuulee kyllä vaikka minkälaista sävelmää ja ujellusta. Mulla menossa 32. vuosi sitä lystiä.
Mulla on heinäsirkkojen sirinää, toisinaan kuulostaa kuin joku viulu vetäisi iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, toisinaan on vain kova suhina joka peittää esimerkiksi pieniä ääniä alleen kuin pitäisi simpukkaa korvaa vasten. Osa äänistä kuuluu vääristyneesti esim kuulen jonkun äänen päälle vihellystä. Vissiin on muutama aistinsolu korvassa laonnut kovaäänisen musiikin myötä ja ne ei kuulu oikein
Suojatkaa korvanne. Itse suojaan nykyään mutta tinnitus on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joskus ollut sellaista, että nukkumaan mennessäni, kun en siis vielä ole nukahtanut vaan makaan valveilla sängyssä, kuulen kuin jossain kauempana olisi radio tai tv ihan hiljaa päällä. Kuulen, että sieltä tulee joko puhetta tai musiikkia tai urheiluselostusta tms. Siis tunnistan äänen "tyylilajin", mutta en saa selvää sanoista. Joitakin kertoja olen jopa käynyt tarkastamassa, onko tv jäänyt päälle alakerrassa (asun omakotitalossa). Ääni on juuri niin hiljainen, ettei voi olla varma, kuvitteleeko sen vain, mutta kun siihen alkaa kiinnittää huomiota, ei saa rauhaa.
En siis tiedä, mistä on kyse, mutta ihan täyspäinen, perheellinen keski-ikäinen olen ja tuota on ollut toisinaan jo nuorena. Olen tyyppi, joka tarkkailee liikaakin itseään ja huolestuu helposti, joten jotain srllsista siihen ehkä liittyy.
Henkimaailman kokemuksiakin voi olla. Liitit asiaan selkeästi tuon huolestuvaisuutesi, tunteita voi tulla kaikista kokemuksistakin. Olen itsekin kokenut erilaisia vastaavia tilanteita ja kyllähän ne voivat aiheuttaa pelkoa, stressitilanteita, vainoharhoja tms ja sehän on täysin luonnollista. Jos kuulemme jotakin kummallista tai aistimme pelkästään jotakin, lähdemme helposti katsomaan tilannetta. Minullakin oli jo lapsena vilkas mielikuvitus ja joskus vanhempani jo ärsyyntyivät kun pyysin tarkastamaan paikkoja peloissani. Olin aivan varma että meillä asuu kummituksia tai henkiä. Kaikenlaista sitä elämässä sattuukin.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri se on vaan. Soittaa ämyreillä kuoromusaa. Tai laulelee kavereineen vuorokauden ympäri.
Joskus on näin mutta aina ei edes ota sitten selvyyttä koko asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama kokemus ja se kesti muutaman päivän. Outoa ja vähän pelottavaakin. Sitä edelsi kolmen päivän juopottelu.
Oho. En ole itse nyt edes käyttänyt mitään päihteitä. Huonosti olen nukkunut muutaman yön, en tiedä voiko väsymys herkistää tällaiselle kun tosiaan korvamatoja minulla on useinkin. Tämä on vain ihan erilaista.
Mutta jollain tavalla helpottavaa kuulla, että joillakuilla muillakin on ollut vastaavaa ja saattanut olla kyse ihan "vain" tinnituksesta ja mennyt ohikin. Ehkä annan itsekin vielä kuoron laulaa rauhassa ja jos ei vaikka loppuviikkoon mennessä lopu niin soitella sitten johonkin hoidontarvearvioon
Mikset soittaisi heti, niin saat mielenrauhan?
Kuulohermon vauriot voi myös aiheuttaa kaikenlaisia outoja aistimuksia, ja mitä nopeammin niihin puututaan, sen parempi. Psykoosin ja tinnituksen välillä kun on paljon kaikenlaista ihan elimellistä mahdollisuutta.
Kyse voi siis olla siitä, että tulehduksen tai vaikka kasvaimen takia kuulohermo sähköttää omiaan, ja aivot sitten kääntävät sen musiikiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on välillä sellaista, että juuri kun olen nukahtamassa, kuulen jonkun yksittäisen äänen. Kuten pamauksen, rämähdyksen, ovikellon pimputuksen. Tätä kutsutaan kai "räjähtävän pään syndroomaksi". Joskus herään noihin pimputuksiin ja kolahduksiin.
Tuohon liittyy se että nämä kuuluvat pään sisältä ja liittyvät myös siksi fysiologisiin asioihin. Voihan sitä samalla kuulla kyllä päänsä ulkopuoleltakin asioita mutta ei nyt liity tuohon kuitenkaan oikeasti ja varsinaisesti. Ei ole myöskään koko elämän kestävä aihepiiri, joskus kokee tuollaisen vain yhden kerran ja joskus useamman mutta aina ne loppuvat aikanansa nekin kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama kokemus ja se kesti muutaman päivän. Outoa ja vähän pelottavaakin. Sitä edelsi kolmen päivän juopottelu.
Oho. En ole itse nyt edes käyttänyt mitään päihteitä. Huonosti olen nukkunut muutaman yön, en tiedä voiko väsymys herkistää tällaiselle kun tosiaan korvamatoja minulla on useinkin. Tämä on vain ihan erilaista.
Mutta jollain tavalla helpottavaa kuulla, että joillakuilla muillakin on ollut vastaavaa ja saattanut olla kyse ihan "vain" tinnituksesta ja mennyt ohikin. Ehkä annan itsekin vielä kuoron laulaa rauhassa ja jos ei vaikka loppuviikkoon mennessä lopu niin soitella sitten johonkin hoidontarvearvioon
Mikset soittaisi heti, niin saat mielenrauhan?
Kuulohermon vauriot voi myös aiheuttaa kaikenlaisia outoja aistimuksia, ja mitä nopeammin niihin puututaan, sen p
Ei käännä musiikiksi mutta monet selittävät asioita ymmärrettäviksi kuvailemalla miltä joku kuulostaa. Esimerkiksi kuulostaa kuin musiikki rätisisi korvassa tai kuulostaa samalta kuin radion suhina. Jos kuulee selkeästi musiikkia niin ei liity kyllä itse asiaan varsinaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon liittyy se että nämä kuuluvat pään sisältä ja liittyvät myös siksi fysiologisiin asioihin. Voihan sitä samalla kuulla kyllä päänsä ulkopuoleltakin asioita mutta ei nyt liity tuohon kuitenkaan oikeasti ja varsinaisesti. Ei ole myöskään koko elämän kestävä aihepiiri, josku
Kyllä ne kuulostavat siltä kuin ne tulisivat ulkopuolelta. Vaikka ovatkin aivojen tuotosta.
Oon kuullut jo vuosia ajoittain, psykoosiin en oo mennyt, epäilen tinnitys tai joku vastaava, sen jälkeen alkoi, kun oli kerrostalossa häiriköivät yöllä musiikkia kuuntelevat naapurit, vaiva ei poistunut muutonkaan jälkeen
Mä olen aina kuullut tuollaista. Lapsesta asti. Se oli yksi syy miksi pelkäsin yksin öisin, kun heti kun tuli hiljaista, kuului kuin olisi telkkari päällä tai ihmisiä puhuisi alakerrassa, vaikka tiesin ettei ollut. Sitten kun olin vielä tietysti kuullut jotain kummitusjuttuja, olin varma että henget mellastaa siellä meidän alakerrassa, ja pelotti että ne voi tulla ylöskin. Rationaalisille vanhemmille ei kummituspeloista voinut puhua, olisivat nauraneet pihalle. Joten täytyi vaan sietää pelko, kunnes siihen tottui, jolloin se ei enää häirinnyt. Kai se jotain aivojen taustakohinaa vaan on .Mitään mt-häiriöitä mulla ei ole koskaan ollut vaikka olen aina tuollaista kokenut.
Onko asunnossa uusi jääkaappi? Jotkut jääkaapit pitävät ääntä, joka muistuttaa etäältä kantautuvaa kumisevaa kuorolaulua.
Ei minulla ole ollut aikaisemmin mitään psykoottisia oireita. Ihan "perusmasennusta" on, johon minulla on lääkitys tällä hetkellä. Mutta siis ei mitään erityisen pahoja mielenterveysongelmia ole ollut koskaan, esimerkiksi juuri todellisuudentajussa ei ole koskaan ollut mitään häiriöitä.
-ap