Voiko psykoosi alkaa siitä, että kuulee ikään kuin hyvin kaukaa tulevaa ja vaimeaa kuorolaulua päässään?
Tällaista ollut nyt pari päivää. Hyvin hyvin vaimeaa musiikkia. Minulla on kyllä usein myös korvamatoja, mutta tämä on jotenkin erilaista. Sellaista musiikkia, jota en ole kuullut koskaan aikaisemmin. Jos osaisin säveltää, kirjoittaisin tuon musiikin ylös.
Kommentit (127)
Psykoottiset ihmiset eivät kyseenalaista kokemuksiaan. Heille kaikki psykoottinen on totta, olkoon kokemus kuinka kummallinen tahansa. Ihan sama, mitä muut ihmiset yrittävät toisin selittää tai taivutella.
Psykoosissa äänet tulevat yleensä pään ulkopuolelta tietenkin kuvitteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei itse tajua että hänellä on psykoosi. Eli tuo on jotain muuta.
Riippuu. Kyllä alkavan psykoosin oireita pystyy monet tunnistamaan. Harvemmin se täysillä alkaa, vaan siihen vajotaan hiljalleen. Toki on näitäkin, että jonain aamuna herää todellisuus nyrjähtäneenä, mutta usein alkaa tällaisilla pienillä asioilla kuten harhoilla, missä vaiheessa kannattaa hakeutua herkästi lääkäriin.
-johon ei pääse jos hakeutuu herkästi. Kannattaapa tosiaan.
Ei se sitä tarkoita vai onko sinulla oireita jotka kielisivät psykoosin mahdollisuudesta? Luovuus on eri asia, sävelmiäkin voi kuulla mielessä aivan selkeästi. Monet sanovat että enkelit saattavat puhua äänelläkin mielessä tai musiikki saattaa soida hyvin elävästi mielessä, en tiedä tarkoittaako tämä myös sitä että se kuuluisi äänenä varsinaisesti. Tinnitusta on monilla tuntemillani henkilöillä paljon elämän aikana, se on täysin vaaratonta. Jos korvissasi ilmenee kovaa kipuilua tai jos korvissasi vuotaa eritteitä niin suosittelen käymään lääkärissä varmistamassa korvien terveydentilan. Lääkäri näkee jos on mahdollisuus korvatulehdukselle tai esimerkiksi tärykalvon ongelmia. Pään alue on hyvin tärkeä huolehtia sillä kuten muukin terveydentila on tärkeä, myös päässä on elintärkeitä elimiä joista täytyy huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
sulle on jäänyt kuulokkeet päähän
Voisi olla mulle ihan mahdollistakin 😅 mutta ei oo kyse tällä kertaa
Ehkä tämä on tinnitusta kuitenkin. Tosi kummallista kun en ole aikaisemmin tällaista kokenut. Mistähän ihmeestä tinnituskin oikein aiheutuu? Aivot voivat olla kyllä kummalliset
-ap
Ei kyllä kuulosta ollenkaan psykoosiin liittyvältä asialta. Tinnitukselta enemmänkin. Tai meluvauriolta, jos on hiljattain altistunut poikkeuksellisen koville äänille. Tai jos on juonut enemmän alkoholia lähiaikoina niin joskus voi muutama päivä olla tuollaista. Mulla soi kerran 3 päivää jatkuva hanurimusikki korvissa, se oli sekä huvittavaa että ärsyttävää :D
Nuo siis, jos se kuuluu ihan samoin kuin ulkomaailmasta tuleva ääni. Jos se on "korvamatotyyppistä", eli ei kuulu varsinaisesti korvien kautta vaan pään sisäisesti, niin sitten se luultavasti on ihan vaan spontaania luovuutta, jossa mieli luppoaikana kehittelee melodioita. Muusikoilla hyvinkin yleistä. Joskus myös muilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös alkavaa tinnitusta, siinä kuulee kyllä vaikka minkälaista sävelmää ja ujellusta. Mulla menossa 32. vuosi sitä lystiä.
Tinnitukseen ei varsinaisesti kuulu nämä asiat vaan tuntemukset.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut kerrostalossa oletko varma ettei se kuulu jostain naapurista? Mulla asui kerran kolmen asunnon päässä sellainen idiootti joka soitti jotain ulvontaa toistolla monta tungia päivässä.
Myös yläasteelaispoikien perus hupia "kummitella"...
Vierailija kirjoitti:
Jos asut kerrostalossa oletko varma ettei se kuulu jostain naapurista? Mulla asui kerran kolmen asunnon päässä sellainen idiootti joka soitti jotain ulvontaa toistolla monta tungia päivässä.
Tämä on muuten hyvä juttu! Olen kuullut viime aikoina aamuisin vaimeasti herätyskellon ääntä, sellaista perinteistä ääntä ja olen aivan kummissani että mitä kummaa tämä on kun muita ääniä ei kuulu naapurista. Eräs päivä kuulin kotirappusia ylöspäin kulkiessani puhetta vaimealla äänellä. Olin varma että ylätasanteella on joitakin naapureita supisemassa omia asioita mutta ketään ei näkynyt kun pääsin raput ylös ja juuri ennen tätä havaintoa ääni vaimeni kokonaan. Kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama kokemus ja se kesti muutaman päivän. Outoa ja vähän pelottavaakin. Sitä edelsi kolmen päivän juopottelu.
Oho. En ole itse nyt edes käyttänyt mitään päihteitä. Huonosti olen nukkunut muutaman yön, en tiedä voiko väsymys herkistää tällaiselle kun tosiaan korvamatoja minulla on useinkin. Tämä on vain ihan erilaista.
Mutta jollain tavalla helpottavaa kuulla, että joillakuilla muillakin on ollut vastaavaa ja saattanut olla kyse ihan "vain" tinnituksesta ja mennyt ohikin. Ehkä annan itsekin vielä kuoron laulaa rauhassa ja jos ei vaikka loppuviikkoon mennessä lopu niin soitella sitten johonkin hoidontarvearvioon
Mä luulin, että kuulen ääniä kun välillä jossain soi randomisti nokkahuilu. Aina vaan vähän aikaa kerrallaan. Se olikin sitten vaan hyvin outo naapurini, joka soitteli nokkahuilua. Sillä on muitakin outoja tapoja. :D
Vierailija kirjoitti:
Enpä uskalla veikata vain kertomasi perusteella, mutta sen tiedän, että vielä ehdit hankkia apua. En suosittele, että jäisit itseksesi seuraamaan, vaikka onhan se mahdollista, että tuo ei ehkä olekaan vaarallista.
Psykoosi on erilainen tilanne ja jos jollekin alkaa kehittymään psykoosi niin hän luultavastikaan ei itse ymmärrä sitä tai ei ainakaan tunne tarvetta avulle. Onko aloittajalla psyykkisiä ongelmia tai psyykkistä sairastumista? Onko hänellä aiemmin ollut psykoosia tai muita sekavuustiloja? Hän ei nyt aloituksessa kerro tarkemmin asioita omasta terveydentilastansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama kokemus ja se kesti muutaman päivän. Outoa ja vähän pelottavaakin. Sitä edelsi kolmen päivän juopottelu.
Oho. En ole itse nyt edes käyttänyt mitään päihteitä. Huonosti olen nukkunut muutaman yön, en tiedä voiko väsymys herkistää tällaiselle kun tosiaan korvamatoja minulla on useinkin. Tämä on vain ihan erilaista.
Mutta jollain tavalla helpottavaa kuulla, että joillakuilla muillakin on ollut vastaavaa ja saattanut olla kyse ihan "vain" tinnituksesta ja mennyt ohikin. Ehkä annan itsekin vielä kuoron laulaa rauhassa ja jos ei vaikka loppuviikkoon mennessä lopu niin soitella sitten johonoivottavasti hoidontarvearvioon
Huono nukkuminen voi tosiaankin altistaa ohimeneville aistiharhoille. Toivottavasti menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei itse tajua että hänellä on psykoosi. Eli tuo on jotain muuta.
Voi hyvinkin tajuta
Vierailija kirjoitti:
Psykoottiset ihmiset eivät kyseenalaista kokemuksiaan. Heille kaikki psykoottinen on totta, olkoon kokemus kuinka kummallinen tahansa. Ihan sama, mitä muut ihmiset yrittävät toisin selittää tai taivutella.
Millainen on psykoottinen ihminen? Kerrohan tarkemmin esimerkkejä näistä kohtaamistasi tilanteista, tästä en aivan ymmärrä mitä sinä tarkoitat ja kuinka sitten todellakin toimit näissä tilanteissanne.
Mä olen kuullut tuollaista öisin tai siis se ei ole mitään enkelikuoron suloäänistä laulua vaan enemmänkin sellaista englantilaisten jalkapallofanien yhteistä mylvintälaulua stadionilla.
Hirmu vaimeasti kuuluu ja välillä sitten vaan humisee/ujeltaa kuin jotkin urut tai oboet(?) eikä siinä ole minkäänlaista säveltä toisin kuin tuossa kuorolaulussa.
Jostain luin, että tuo ääni olisi sellaisten jättimäisten voimalinjojen "laulua". Sellaiset on ollut jo tuollaisen parikymmentä vuotta parin kilsan päässä pellolla, mutta tämä ääni on kuulunut vain pari vuotta. Ja kun aakeella laakeella pellolla ovat niin ei siitä ole mitään puustoakaan ole sahailu väliltä veks, eikä edes tästä lähempää.
Mystistä.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosissa äänet tulevat yleensä pään ulkopuolelta tietenkin kuvitteellisesti.
Ei ole ainoa tapa, äänet voivat kuuluakin miten tahansa. Autotienkin ääni saattaa kuulua hyvin voimakkaana tai sekavana kuten missä tahansa sekavuustilassakin. Näihin saattaa liittyä myös tunteita kuten pelkoa, hysteriaa, suoranaista kauhua, vainoharhoja, epävarmuutta tai sitten jopa ihan pelottomuutta jolloin henkilö saattaakin toimia hyvin itsevarmasti ja tehdä jotakin ikävää tässä tietoisuudentilassa josta ei välttämättä myöhemmin enää edes muista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan
Voi ei :( tämä on ollut ihan mielenkiintoista, mutta nyt alkoi vähän pelottaa. Toisaalta tajuan koko ajan, että kyse on pääni sisällä olevasta asiasta, en koe musiikin tulevan ulkomaailmasta tai että uskoisin sen olevan "todellista"
Onpa kummallista, jos tää jatkuu niin pitää varmaan varalta soittaa jonnekin missä osaavat vähän neuvoa että miten vaaralliselta kuulostaa
Tarkkailet liikaa itseäsi ja ääniä, joita saatat kuulla. Hiljaisuudellakin on oma "äänensä", joten sun kannattaa ihan rauhoittua. Pelkäät aivan suotta, et ole sairastumassa. Sen näkee pelkästään sun tekstistä:)
Enpä uskalla veikata vain kertomasi perusteella, mutta sen tiedän, että vielä ehdit hankkia apua. En suosittele, että jäisit itseksesi seuraamaan, vaikka onhan se mahdollista, että tuo ei ehkä olekaan vaarallista.