Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NP-turvotus, lapsivesipunktio tiedossa

24.01.2007 |

Sikiöllä oli niska poimu turvotusta 2.8mm. ikäni on 27.

Onko ketään joka on joutunut tai joutuu käymään saman läpi kuin minä? Vauva 45mm pitkä ja viikoja piti olla 12+2 mutta ultra näytti 11+0. 15 viikolla on lapsivesipunktio kun istukkanäytettä ei voi kokoni taki ottaa. Pelottaa pirusti...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan sinulle onnea ja rohkeutta tulevaan. Paljon mahdollista, että kaikki on ihan kunnossa.

Vierailija
2/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sielläkään mitään ja lopulta odotin rakenneultraa ja kun siitäkin puhtaat paperit uskalsin vihdoin ruveta odottamaan. Terve läskiniska poika syntyi ihan ajallaan.

Nyt odotan taas vauvaa ja panikoin jo valmiiksi np-ultraa ja tavallaan haluaisinkin joutua taas biopsiaan kun silloin saa ainakin tietää jos on jokin kromosomivirhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä niskapoimuturvotusta oli 3,3 . Itselläni ikää 35v. Lapsivesipunktio tehtiin ja tulos oli ok. Joten...ei peli ole vielä menetetty.

Eve ja napero rv 33+3

Vierailija
4/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riskiluku 1:530, olemme menossa lapsivesipunktioon ensi maanantaina.

Kuulemma " normaalisti" mun ikäisellä se riskiluku on 1:1300, joten veriseulani oli nostanut lukemaa. Mennään mun mielenrauhani takia varmistamaan asia..

Vierailija
5/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita että olen 28v ja niskaturvotusta oli " vaan" 1mm..

Vierailija
6/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopuksen kohdalla menin innolla np-ultraan, joka muutti sitten seuraavat viikot ihan hirveiksi. Meillä turvotusta oli mittaajan mukaan 3 mm. Olin tuolloin 30 v. vanha. Vauvan pituutta en muista... sori.

Minusta koko niskaturvotusmittaus oli tämän kokemukseni jälkeen turha. Kävin nimittäin pyytämässä yksityisellä uuden ultrauksen ja selitin asian yksityiselle lääkärille. Hän otti onneksi murheeni vakavasti ja ultrasi oikein kunnolla, puoli tuntia kesti ja kaksi eri ultrauslaitetta oli käytössä. Lääkäri nimittäin haetutti paikalle järeimmän laitteen mitä lääkärikeskuksesta löytyi ja otti silläkin vielä tarkistusmittoja. Sai mitoiksi 1,6 ja 1,9 mm. Totesi vielä, että tästä ei saa 3 mm sitten millään, vaikka kuinka mittaisi. Olin melko varmalla mielellä tämän yksityislääkärillä käynnin jälkeen. Mutta silti menen lapsivesipunktioon, joka oli, jos nyt voi sanoa, helppo toimenpide, henkisesti odottelu oli kyllä raskasta. Älä nyt vielä siis kirvestä kaivoon heitä, mittausvirheitä sattuu, turvotusta voi oikeasti olla ja silti voi saada terveen lapsen. Ja minun vinkkini on, että jos mahdollista, pyydä toinenkin mittaustulos, jos se olisi " pienempi" saisit ainakin jonkinlaista mielenrauhaa punktiota odottaessasi. Ja tuntuisi itsestä siltä, että ainakin tekee jotakin... Meille syntyi lopulta ihan terve poika.

Vierailija
7/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt mihinkään lisätutkimuksiin. Loppuraskaus meni kuitenkin miettiessä että mitä jos. Mutta itsellä lisätutkimukset eivät tulleet kuuloonkaan, tieto lisää tuskaa koska aborttia en olisi pystynyt kuitenkaan tekemään. Terve poika syntyi. Voimia sinulle, voin kuvitella mitä mielessäsi käyt tällä hetkellä.

Vierailija
8/20 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Meillä niskaturvotus oli 4,6 ja riskiluku 1:10. Kävin lapsivesipunktiossa ja kaikki oli ok.....vaikka ennen tulosten saapumista annettiin sellanen kuva ettei noin suurilla luvuilla kaikki voi olla ok....

Sit kävin rakenne ultrassa ja sielläkin oli kaikki ok ja vielä muutama viikko sen jälkeen sydäntä katsottiin ultralla, koska sydänvika voi aiheuttaa turvotuksen muttei siitäkään mitään poikkeavaa löytynyt.

joten iloisin mielin odotan pojan syntymää...vielä 3 viikkoa laskettuun aikaan.

tsemppiä....se tulosten odotus on aivan kaameaa mut sisulla jaksaa!

Vierailija
9/20 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun turvotusta oli 2,4 ja riskiuku oli veriseulan jälkeen 1:124.

Tulokset oli normaalit ja tytsy tulossa vkolla 30:)

Rauhallista mieltä :)

Vierailija
10/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo teidän vauvan np- ole ihan sallittujen arvojen sisällä ? Mielestäni Helsingissä raja on 3.0, tai ainakin meille sanottiin, että olisi hyvä, jos np-olisi alle 3.0. Meillä oli np-3.2 ja istukka biopsiassa käytiin ja tuloksia jänskättiin 2vkoa, koska sikiön solut eivät lähteneet jakautumaan, mutta lopulta saatiin vastaus : ok.

Kaikkea hyvää odotukseen !!!

Rohkeasti vain kokeisiin, jos haluaa asiaan selvyyttä. t. emmi rv-31+5

Vierailija
11/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan, että jos esim. riskiluku on 1/530, vauva on 99,8% todennäköisyydellä kromosomihäiriöiden suhteen täysin terve.

Ja vaikka riskiluku olisi niinkin suuri kuin 1/150, niin siltikin vauva olisi vielä 99,3% todennäköisyydellä kunnossa.

Kannattaa ajatella noita riskilukuja myös näin päin. Minä ainakin hahmotan sillä tavalla paremmin, millaisesta riskistä on kyse.

Toivon, että tämä rauhoittaa edes vähän.

Vierailija
12/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin riskiluku oli pienempi, mut muuten homma eteni juuri noin.

Aydin Tekayn sivuilla on taulukko niskaturvotuksesta suhteessa sikiön mittaan, jos joku haluaa käydä kattelemassa.

Meidän paikkakunnalla ei liitetä ollenkaan veriseulaa tuohon tutkimukseen.

Älä vielä hätäile!!!Useimmiten nämä ovat vääriä hälytyksiä.

Vierailija
13/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ikää 26v. ja raskausviikkoja nyt 37.

Np-ultrassa rv 12 vauvalla oli turvotus 3.2.

Järkytys oli kamala, kun kahden ensimmäisen rakauden aikana ei mitään tälläistä ollut. Kaikki suosittelivat minulle lapsivesipunktioon menemistä, ihan oman mielen rauhan takia ja jos huonoja uutisia tulee, niin ehtii valmistautua henkisesti.

Punktiossa käytiin (ajatuksena kamala, mutta oikeasti ihan helppo juttu. Se ei satu, hiukan nipistää ja kestää n. ½min.)

Seuraavat 4 viikkoa odoteltiin kauhunsekaisin tuntein tuloksia, mutta kun lääkäri sitten vihdoin soitti ja kertoi kromosomien olevan normaalit, olo oli mahtava!

Ehdittiin toki valmistautua siihenkin, että kromosomit ei olisikaan normaalit.

Tiedän kuinka pelottavaa ja kurjaa kaikki odottelu on sinulla siihen asti kunnes saat asialle varmuuden ja tutkimukset on tehty, joten voimia ja tsemppiä! Toivotaan parasta!

Ja kannattaa muistaa että suomessa tutkitaan paljon ns. vääriä hälyytyksiä alhaisten riskilukujen takia!

Vierailija
14/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid…

tuolla kerrotaan esimerkiksi siitä miten JOKAISELLA sikiöllä on niskaturvotusta ja normaalia on kun sitä on 1mm-3mm.

Vierailija
15/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onhan noissa seulonnoissakin aina omat riskinsä...

Meillä omakohtainen kokemus siitä että menetimme terveen lapsemme lapsivesipunktion takia, eli ei se TODELLAKAAN ole riskitön juttu, vaikka näitä sattuukin toki TODELLA harvoin.

Ja kuten moni jo totesi, useimmat näistä tapauksista ovat ns. " vääriä hälytyksiä" , eli suurempi todennäköisyys on että teille on terve vauva tulossa. Kuulostaisi myös kyllä siltä että ette kuulu niin tähän " riskiryhmään" , olettehan nuoria ja nähtävästi terveitä itse, joak omalta osaltaan pienentään riskiä. Itse en halua punktiota suositella, jos saisin kerran edes minuutin elämässäni muuttaa toisin, niin se olisi tämä punktio, siihen en menisi enää mistään hinnasta. (tällöin punktio tehtiin lääkäreiden suositusten takia, ja kadun sitä joka ikinen päivä, varmasti loppu elämäni) =(

Mutta niinkuin totesin, useimminhan näistä toimenpiteistähän ei mitään vaaraa lapselle/äidille tule.

Tsemppiä ja voimia päätöksien tekoon. Onnea myös odotukseen!

Vierailija
16/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samoilla linjoilla edellisen vastaajan kanssa. Jos lapsen riski on kohonnut ja vaikka on 1:500, niin se on kuitenkin viisinkertainen riski, että täysin terve sikiö abortoituu kuin että löytyisi sitten vammainen.

Tietysti jos se on varmaa, että haluaa abortin tehdä ja tiedon saada, jos on vammainen lapsi, niin se on jokaisen oma päätös. Tuo riski on kuitenkin hyvä tietää varsinkin siinä tapauksessa, jos ei kuitenkaan olisi edes aikomusta abortoida esim. down-lasta. Itse en ainakaan pelkän niskapussiultran takia lähtisi biopsiaan, vaan luultavasti vaatisin toisen niskapussin mittauksen (ja todella kokeneen lääkärin kanssa, mieluiten sikiödiagnostiikkaan erikoistuneen gynekologin eli perinatologin kansa) ja lisäksi vielä sen veriseulan (jonka tulokset tulee viikossa). Nämä lisätutkimukset kun ovat kuitenkin sikiölle täysin vaarattomia ja sen jälkeen voisi sitten tehdä päätöksen, että vieläkö on halua/tarvetta lisänäytteiden ottoon.

Edelliselle vielä pahoitteluni, jokainen toki toimii varmasti jokaisessa tilanteessa sille tilanteelle parhaalla mahdollisella tavalla ja siten kannattaa olla omaa itseäänkin kohtaan armollinen.

Vierailija
17/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä Nalantille!

Itselläni viime syksy meni NT-ultran jälkeen ns. pilalle. Turvotusta oli rv 11+3pvää 2.6mm, ikäni 28v. ja lääkäri suositteli varmuuden saamiseksi punktiota. Laskeskelin silloin riskejä punktion aiheuttamasta mahdollisesta keskenmenosta ja vertailin sitä saamaani 1:663 riskitulokseen (mukana veriseula). En halunnut riskeerata raskauttani, koska punktion riskit keskenmenoon olisivat olleet huomattavasti suuremmat kuin trisomia 21:een. Vaikka en halunnutkaan puktioon stressasin koko syksyn enkä osannut nauttia kunnolla raskaudestani. Kun sitten kävin eri lääkärillä rakenneultrassa, lääkäri katsoi saamiani ultrakuvia rv:lta 11+3. Hänen mielestään kuvassa ei millään ollut niin paljoa turvotusta ja nenäluukin näkyi, joka sotii trisomia 21 vastaan. Rakenneultrassa kaikki oli täysin kunnossa ja vasta sen jälkeen pystyin todella uskomaan, että vauvallani on kaikki hyvin.

Suosittelisinkin erittäin lämpimästi, että kävisit (jos vain ehdit raskausviikkojesi puolesta) vielä toisella lääkärillä ja mielellään juuri ultriin erikoistuneella, joka voisi antaa vertailevan mielipiteen. NT-ultrissa valitettavan moni narahtaa aivan turhaan ja joskus jopa lääkärin ammattitaidottomuudella/huonolla ultralaitteella on oma osuutensa. Mieti kuitenkin kaikessa rauhassa ennen kuin päätät punktiosta. Se kun ei tosiaan ole riskitön toimenpide. Itse en halunnut suotta riskeerata punktiolla raskauttani ja nyt voin olla vain tyytyväinen päätökseeni.

Vierailija
18/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin alkanut miettiä tosissaan sitä keskenmenon riskiä. Ennestään minulla on 4 tervettä lasta. Lääkärin pitäisi olla hyvä (oulun Ilkka Järvelä) ultrakin oli minusta 3D ultra kun vauvasta sai niin selvän kuvan.

Vierailija
19/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisit, jos lapsella olisi downin syndroma. Muista, että vain joitakin kromosomimuutoksia selviää, useita todella vaiketa ei. Riittääkö se sinulle? Eli epävarmuus kuitenkin säilyy, vaikka varmuus mahdollisista trisomioista selviää. Lapsella voi kuitenkin olla vaikeita vammoja aiheuttavia kromosomimuutoksia ja monia muita vammoja. Todennäköisin vaihtoehto on että lapsi on ihan kunnossa.

Vierailija
20/20 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

veriseulonassa kiinni. se otetin rv 9+1. ilmoitin jo ennen tulos np-uä:n, koska halusin sen tehdä joka tapauksessa. ikäni on 33v. sain soitto sieltä OYs:sta.... riski oli 1:40, kehotus että tehdään np:uä. tuli tehty rv 12+0. kaikki ok , oli 1,3mm ja sikiön koko vastaa vikkoja. riskin lasku uudestaan, muuta nousi " vain" 1:120een. siis käyn ensi ke. lapsivesipunktion koska haluan tiedä onko vauvelin kanssa kaikki ok. jos joku olisi sanonut jotain että verikoe voidaan tehdä uudestaan rv 11+6 asti ... p...e, sain sen tieto 2 päivää liian myöhe, olisin mennyt HETI. ehkä voisin jo nyt nauttia tätä luomurauskaudesta(meillä on 1 PAS-lapsi ja kaikki 3 hoidot oli tehty... ) ensimäinen rauskaus oli riski 1: 1502 ja olin silloin 30v. vähän outo tätä homma nyt!!!

Ps. minulla oli sama lääkeri kuin sinulla I.J. molemmat kertaa

tsempiä sinullekin!!!