Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen sisäiset kultturierot, esim. Pohjois-Suomessa sovittu aika on n. plus/miinus 1 tunti

Vierailija
06.05.2024 |

Esim. kodinhoitaja saattaa tulla paikalle tuntia ennen tai tuntia jälkeen sovitun ajan. Siis tämä ei ole vielä niin suuri poikkeama, että siitä välttämättä vaivauduttaisiin soittamaan etukäteen. Tämä ei liity toettyyn henkilöön, vaan olen havainnut että on ihan yleinen piirre täälll. Aluksi tuntui oudolta kun olin Helsingissä tottunut että vaataava aika on siellä plus/miinus 5 minuuttia jos sitäkään. 

Mitä muita kulttuurieroja olette havainneet Suomen sisäisesti? 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulussa bussikuskia tervehditään ja bussikuski moikkaa kaikkia. Vuoron vaihdossa kuski huikkaa matkustajille heipat. Vantaalainen oli tästä aivan ihmeissään ja jakoi oikein someen. 

Oulun bussikuski tapaa 40-60 asiakasta päivän aikana. Pääkaupunki seudulla kuski tapaa 2000-4000 asiakasta per päivä. Siinä ei oikein jaksa jokaisen kanssa vaihtaa kuulumisia.

Eikä ehdi. Aikataulut eivät pidä, jos kaikkien kanssa moikkailee joka välissä.

Vierailija
22/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkulttuuri on täysin erilainen pohjoisessa ja etelässä. Olen ollut esimiehenä molemmissa. Pohjoisessa työntekijät ovat tunnollisia, sitoutuneita, rehellisiä ja joustavia. Etelässä päinvastoin. Kukaan ei oikein jousta esim. sairauspoissaoloissa. Vaaditaan kuuta taivaalta, jotta voidaan tulla paikkaamaan sairaana olevan vuoro. Työn tavoitteista ei voi puhua, koska siitä otetaan heti nokkiinsa ja irtisanoudutaan. Aivan järkyttävää meininkiä verrattuna pohjoiseen.

Muistan kun hain vuokra-asuntoa Helsingistä ja näytössä katsojia oli kymmeniä. Ajattelin, että asuntoa on mahdoton saada, kun joka paikkaan on niin kauhea tunku. Kun kävi ilmi, että olen pohjoisesta, sain asunnon samantien. Vuokranantaja sanoi, että vuokraa pohjoisesta tuleville ensisijaisesti, koska he ovat niin rehellisiä ja tunnollisia. Olen kuullut tätä myös muilta, joten vinkiksi, jos tarvitset asuntoa ja olet pohjoisesta, niin tuo se esiin.

Myös yleisesti elämänmeno

Tässä täytyy muistaa, että ihminen on omalla tavallaan viulun kieli, mitä tiukemmalle sitä jännittää, sen vähemmän se joustaa.

Eli sama suomeksi: jos työnantaja vaatii jo valmiiksi paljon, joustovaraa on aina vähemmän. Eikä se ole pelkästään työnantajasta kiinni, joustamattomuuteen riittää myös vaativa vapaa-aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla ollaan todella kärsimättömiä. Siellä ei jakseta odottaa esim. bussia tai muuta julkista liikennettä lainkaan. Pohjoisessa ihmiset odottaa helposti sen 15min eikä se kenenkään mielestä ole ongelma. Helsinkiläinen kiroilee ja huutaa 3 min odotuksen jälkeen. Tästä olin aivan ihmeissäni. 

Se on just siksi, koska ihmisen odotetaan olevan ajoissa perillä erinäisissä tapaamisissa. Ei onnistu, jos kulkuväline ei saavu ajallaan. 

Pitää ymmärtää että pohjoisessa ei odoteta ketään mihinkään. Yllätytään iloisesti jos joku tulee hautajaisiin jotka oli 3 vuotta sitten.

Vierailija
24/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla ollaan todella kärsimättömiä. Siellä ei jakseta odottaa esim. bussia tai muuta julkista liikennettä lainkaan. Pohjoisessa ihmiset odottaa helposti sen 15min eikä se kenenkään mielestä ole ongelma. Helsinkiläinen kiroilee ja huutaa 3 min odotuksen jälkeen. Tästä olin aivan ihmeissäni. 

Pk-seudulla halutaan maksimoida vapaa aika. Siksi töihin tai kouluun mennään julkisilla tiettyyn aikaan ettei tarvitse kaivaa napaa ja nenää tunti tolkulla kun saapuu paikalle.

En tiennyt että pohjoisessa on busseja. Taitaa mennä kerran päivässä.

Vapaa-ajalla rentoudutaan. Sulla ei ole rentoutuminen tainnut oikein onnistua kun olet noin kireän oloinen.

Siksi sitä pitää haalia ettei koko vapaa aika mene bussia odotellessa. tietenkin landella ei muuta ole kuin vapaa aikaa.

Vierailija
25/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämäläiset katsoo suu auki, lasittunut katse ja kuola valuu suupieltä pitkin kun heille puhuu. Kestää todella kauan ennen kuin tulee joku elonmerkki ymmärsikö he asian joka heille esitettiin.

Olen savosta lähtösin ja asuin 10 vuotta Lahessa. oli kulttuuri shokki kun menin pk seudulle kun ihmiset kommunikoivat ja hymyilivät.

Höpö höpö. Hämäläiset eivät vain luota savolaisiin. 

Menipä taas ihmeen kauan hämäläisellä vastata😂

Vierailija
26/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämäläiset katsoo suu auki, lasittunut katse ja kuola valuu suupieltä pitkin kun heille puhuu. Kestää todella kauan ennen kuin tulee joku elonmerkki ymmärsikö he asian joka heille esitettiin.

Olen savosta lähtösin ja asuin 10 vuotta Lahessa. oli kulttuuri shokki kun menin pk seudulle kun ihmiset kommunikoivat ja hymyilivät.

Höpö höpö. Hämäläiset eivät vain luota savolaisiin. 

Luottamus vaatisi jotain toimintaa kuten elonmerkkejä tietenkin niitä on mutta todella hitaasti.

Vierailija
27/27 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkin ketjussa oululaiset esiintyvät pohjoisen ihmisinä ja kaikki on " pohjoisessa " eli Oulussa aivan ihanaa.

Näin ei tietenkään ole. Esim kaikki bussikuskit Oulussa eivät tervehdi jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme