Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen sisäiset kultturierot, esim. Pohjois-Suomessa sovittu aika on n. plus/miinus 1 tunti

Vierailija
06.05.2024 |

Esim. kodinhoitaja saattaa tulla paikalle tuntia ennen tai tuntia jälkeen sovitun ajan. Siis tämä ei ole vielä niin suuri poikkeama, että siitä välttämättä vaivauduttaisiin soittamaan etukäteen. Tämä ei liity toettyyn henkilöön, vaan olen havainnut että on ihan yleinen piirre täälll. Aluksi tuntui oudolta kun olin Helsingissä tottunut että vaataava aika on siellä plus/miinus 5 minuuttia jos sitäkään. 

Mitä muita kulttuurieroja olette havainneet Suomen sisäisesti? 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen ero, että jos pohjois-Suomessa kysyt lainaan vaikka jotain työkalua, niin se on ihan ok. Jos sitä ei nyt juuri ehditä antaa lainaan, niin se sanotaan kiertelemättä. Muutin etelä-Pohjanmaalle ja kysyin naapurilta jotain lainaan ja meni aivan vaikeaksi, mutta lainasi. Myöhemmin kuulin että on sellainen ero, että siellä ei koeta että tuollaisesta pyynnöstä on jotenkin lupa kieltäytyä. Tästä syystä kukaan ei kysy mitään lainaan, koska se on sopimatonta, kun siitä ei tosiaan saa kieltäytyä. Aivan outoa.

Vierailija
2/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut asian olevan täysin päinvastoin. Pohjoisessa ihmiset ovat rehellisiä ja rehtejä, sovitusta pidetään kiinni. Kun taas etelässä työpaikoillakin on yleinen lusmuilu, töihin tullaan ja mennään miten huvittaa, eikä kuten on sovittu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämäläiset katsoo suu auki, lasittunut katse ja kuola valuu suupieltä pitkin kun heille puhuu. Kestää todella kauan ennen kuin tulee joku elonmerkki ymmärsikö he asian joka heille esitettiin.

Olen savosta lähtösin ja asuin 10 vuotta Lahessa. oli kulttuuri shokki kun menin pk seudulle kun ihmiset kommunikoivat ja hymyilivät.

Vierailija
4/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellanen ero, että jos pohjois-Suomessa kysyt lainaan vaikka jotain työkalua, niin se on ihan ok. Jos sitä ei nyt juuri ehditä antaa lainaan, niin se sanotaan kiertelemättä. Muutin etelä-Pohjanmaalle ja kysyin naapurilta jotain lainaan ja meni aivan vaikeaksi, mutta lainasi. Myöhemmin kuulin että on sellainen ero, että siellä ei koeta että tuollaisesta pyynnöstä on jotenkin lupa kieltäytyä. Tästä syystä kukaan ei kysy mitään lainaan, koska se on sopimatonta, kun siitä ei tosiaan saa kieltäytyä. Aivan outoa.

Joo, Pohjois-Suomessa tosiaan kaikki sanotaan päin naamaa kiertelemättä. Voi olla aluksi todella outoa jos ei ime tottunut, mutta sitten kun tottuu, niin se on tavallaan aika avointa. Terv. Ap

Vierailija
5/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virolaisessa kulttuurissa lainataan ilman lupaa eikä palauteta.

Vierailija
6/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, Pohjois-Suomessa tosiaan kaikki sanotaan päin naamaa kiertelemättä. Voi olla aluksi todella outoa jos ei ime tottunut, mutta sitten kun tottuu, niin se on tavallaan aika avointa. Terv. Ap

On kaksi eri asiaa olla suora ja olla asiaton. Yleensä ihmiset jotka sanoo olevansa suoria ovat moukkia.

Vierailija
7/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut asian olevan täysin päinvastoin. Pohjoisessa ihmiset ovat rehellisiä ja rehtejä, sovitusta pidetään kiinni. Kun taas etelässä työpaikoillakin on yleinen lusmuilu, töihin tullaan ja mennään miten huvittaa, eikä kuten on sovittu. 

En väittänyt että olisivat epärehellisiä. Kun tulevat paikalle, niin hommat kyllä hoidetaan usein hyvinkin, mutta käsitys siitä kuinka tärkeä joku tietty kellonaika on, tuntuu poikkeavan hieman ainakin Helsingistä. Terv. Ap

Vierailija
8/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ollaan todella kärsimättömiä. Siellä ei jakseta odottaa esim. bussia tai muuta julkista liikennettä lainkaan. Pohjoisessa ihmiset odottaa helposti sen 15min eikä se kenenkään mielestä ole ongelma. Helsinkiläinen kiroilee ja huutaa 3 min odotuksen jälkeen. Tästä olin aivan ihmeissäni. 

Vierailija
9/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa bussikuskia tervehditään ja bussikuski moikkaa kaikkia. Vuoron vaihdossa kuski huikkaa matkustajille heipat. Vantaalainen oli tästä aivan ihmeissään ja jakoi oikein someen. 

Vierailija
10/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla ollaan todella kärsimättömiä. Siellä ei jakseta odottaa esim. bussia tai muuta julkista liikennettä lainkaan. Pohjoisessa ihmiset odottaa helposti sen 15min eikä se kenenkään mielestä ole ongelma. Helsinkiläinen kiroilee ja huutaa 3 min odotuksen jälkeen. Tästä olin aivan ihmeissäni. 

Pk-seudulla halutaan maksimoida vapaa aika. Siksi töihin tai kouluun mennään julkisilla tiettyyn aikaan ettei tarvitse kaivaa napaa ja nenää tunti tolkulla kun saapuu paikalle.

En tiennyt että pohjoisessa on busseja. Taitaa mennä kerran päivässä.

Vierailija
11/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivallan, jopa murhien kanonisoijat ovat jo lähtökohtaisesti outoa porukkaa.

Vierailija
12/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa bussikuskia tervehditään ja bussikuski moikkaa kaikkia. Vuoron vaihdossa kuski huikkaa matkustajille heipat. Vantaalainen oli tästä aivan ihmeissään ja jakoi oikein someen. 

Oulun bussikuski tapaa 40-60 asiakasta päivän aikana. Pääkaupunki seudulla kuski tapaa 2000-4000 asiakasta per päivä. Siinä ei oikein jaksa jokaisen kanssa vaihtaa kuulumisia.

Vierailija
13/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalle muuttaminen oli minulle suurempi kulttuurishokki kuin Saksassa asuminen. Muutaman vuoden pystyin siellä elämään, mutta emme koskaan oikein ymmärtäneet toisiamme. Esimerkiksi asiat joista oli soveliasta puhua, rajattiin aivan eri tavalla kuin muualla Suomessa. 

Vierailija
14/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämäläiset katsoo suu auki, lasittunut katse ja kuola valuu suupieltä pitkin kun heille puhuu. Kestää todella kauan ennen kuin tulee joku elonmerkki ymmärsikö he asian joka heille esitettiin.

Olen savosta lähtösin ja asuin 10 vuotta Lahessa. oli kulttuuri shokki kun menin pk seudulle kun ihmiset kommunikoivat ja hymyilivät.

Höpö höpö. Hämäläiset eivät vain luota savolaisiin. 

Vierailija
15/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut keskisuomesta vähän pohjoisempaan muuttaneen puolisoni kanssa sellaisen eron, että sielläpäin ihmiset puhuu lämpimikseen ns. Small talkia, pyytää käymään vaikka ei välttämättä tosissaan tarkoita, mutta pidetään mukavaa pöhinää päällä siinä hetkessä.

Täällä ei sellaista ole. Jos kutsutaan käymään, niin silloin oikeasti halutaan sitä. Ja siis koskee vähän muitakin asioita. 

Hän kokee ongelmaksi sen, miten sisäänpäin kääntyneitä täällä ollaan ja mua ärsyttää se, että siellä puhutaan ihan toista mitä tarkoitetaan. Kuitenkin itse ihmiset ovat ihan yhtä paljon tai vähän vieraanvaraisia ja ystävällisiä, vain tuo mitä puhutaan eroaa.

Vierailija
16/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla halutaan maksimoida vapaa aika. Siksi töihin tai kouluun mennään julkisilla tiettyyn aikaan ettei tarvitse kaivaa napaa ja nenää tunti tolkulla kun saapuu paikalle.

En tiennyt että pohjoisessa on busseja. Taitaa mennä kerran päivässä.

Vapaa-ajalla rentoudutaan. Sulla ei ole rentoutuminen tainnut oikein onnistua kun olet noin kireän oloinen.

Vierailija
17/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkulttuuri on täysin erilainen pohjoisessa ja etelässä. Olen ollut esimiehenä molemmissa. Pohjoisessa työntekijät ovat tunnollisia, sitoutuneita, rehellisiä ja joustavia. Etelässä päinvastoin. Kukaan ei oikein jousta esim. sairauspoissaoloissa. Vaaditaan kuuta taivaalta, jotta voidaan tulla paikkaamaan sairaana olevan vuoro. Työn tavoitteista ei voi puhua, koska siitä otetaan heti nokkiinsa ja irtisanoudutaan. Aivan järkyttävää meininkiä verrattuna pohjoiseen.

Muistan kun hain vuokra-asuntoa Helsingistä ja näytössä katsojia oli kymmeniä. Ajattelin, että asuntoa on mahdoton saada, kun joka paikkaan on niin kauhea tunku. Kun kävi ilmi, että olen pohjoisesta, sain asunnon samantien. Vuokranantaja sanoi, että vuokraa pohjoisesta tuleville ensisijaisesti, koska he ovat niin rehellisiä ja tunnollisia. Olen kuullut tätä myös muilta, joten vinkiksi, jos tarvitset asuntoa ja olet pohjoisesta, niin tuo se esiin.

Myös yleisesti elämänmeno on etelässä tosi kiireistä ja kireää. Pohjoisessa puolestaan sellaista ihanan verkkaista. 

Vierailija
18/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli tavallista, että työpaikalla joku oli Jyväskylän AMK:sta, joku Lapin yliopistosta, joku Lahdesta ja muutama muu tietysti aina Metropoliasta tai Haaga-Heliasta. Opiskelupaikalla oli väliä vain opiskeluaikaisessa työelämäverkostoitumisessa, mutta aikuisten maailmassa vain tutkinto ja osaaminen (ja persoona) ratkaisivat, ei synnyin- eikä opiskelukaupunki.

Turussa kaikki vastaavissa firmoissa työssäkäyvät ovat käyneet joko Turku AMK:n tai Turun yliopiston, tai ainakin syntyneet Turussa ja muuttaneet takaisin.

Lähde: LinkedIn-stalkkaus ja jo vuosi turhauttavaa työnhakua Turussa. Saa alapeukuttaa, tuntuu pskalta jo valmiiksi.

Vierailija
19/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalle muuttaminen oli minulle suurempi kulttuurishokki kuin Saksassa asuminen. Muutaman vuoden pystyin siellä elämään, mutta emme koskaan oikein ymmärtäneet toisiamme. Esimerkiksi asiat joista oli soveliasta puhua, rajattiin aivan eri tavalla kuin muualla Suomessa. 

Pohjanmaa nyt ei ole järin pohjoisessa. Jos siis Pohjanmaan maakuntaa (Vaasan ympäristö) oikeasti tarkoitat.

Vierailija
20/27 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on just siksi, koska ihmisen odotetaan olevan ajoissa perillä erinäisissä tapaamisissa. Ei onnistu, jos kulkuväline ei saavu ajallaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan