Onko joku oikeasti saanut kropan kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen ilman leikkauksia?
Miten? Mulla on koko vyötärö muuttunut jotenkin löysäksi, onkohan tullut vatsalihasten erkauma? Raskauskiloja on enää vain 5 mutta näyttää kuin olisi 15.
Kommentit (88)
Ei kannata kysellä täällä... Täällä mammat kilpailee kuka sai vähiten raskauskiloja ja kenellä näkyi six pack nopeiten. Eikä vastata alkuperäiseen kysymykseen. Totuus varmaan jotain ihan muuta.
Voi jösses tätä ketjua! Oon kyllä ikuisesti kiitollinen siitä miten tulin kohdatuksi sekä neuvolassa että synnytyksessä. Kun hoitajat oikeasti huolehtivat siitä että vauva saa ruokaa ja että äiti saa levättyä. Kun sanottiin vaan että nuku kun vauva nukkuu, katso sarjoja ja imetä samalla, jos on monta huonoa yötä peräkkäin niin soita neuvolaan niin järjestetään apua. Eikä tästä oikeasti ole aikaa kuin reilu kymmenen vuotta. Että joku ihan kehottaa paastoamaan tai analysoi oman vatsanahan koostumusta!
Vierailija kirjoitti:
"Luepas tekstisi uudestaan. Kyllähän vatsalihasten erkauma on fyysinen muutos, josta ap esimerkiksi kysyi. Raskaus aiheuttaa erilaisia muutoksia, jotkut pääsee tosi vähällä ja jotkut saa loppuelämän vaivat. Jotkut raskauskilot on ihan pikkujuttu verrattuna niihin elämää haittaaviin vaivoihin.
Ja kyllä se ehkä pilaantumiselta tuntuu siinä vaiheessa, kun pidätyskyky on huono, keskivartalo tuntuu vellovalta, alapäässä tuntuu painetta eikä olo ole mitenkään "normaali" ja pahimmassa tapauksessa oireitasi ei oteta vakavasti, kun yrität saada apua. "
Vartalon muuttuminen on elämässä todella konkreettista eri elämänvaihessa, yksi merkkipaalu on synnytys. 56v. iässä on jo monenlaista fyysistäkin remppaa, joten nuo asiat kulkevat naisen elämässä rinnakkain koko ajan, nainen on paljon fyysisempi kuin mies, kuukautiset esimerkiksi ovat monelle (itselleni myös) yli 40 vuoden piina, koska en pysty käyttämään hormoneja.
Otsikossa ei missään kohtaa mainita sanaa kauneusleikkaus. Vatsalihasten erkauman leikkaus voi toki tarkoittaa sitäkin, mutta vatsan toiminnallisuuden ja naisen terveyden kannalta se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Voi jösses tätä ketjua! Oon kyllä ikuisesti kiitollinen siitä miten tulin kohdatuksi sekä neuvolassa että synnytyksessä. Kun hoitajat oikeasti huolehtivat siitä että vauva saa ruokaa ja että äiti saa levättyä. Kun sanottiin vaan että nuku kun vauva nukkuu, katso sarjoja ja imetä samalla, jos on monta huonoa yötä peräkkäin niin soita neuvolaan niin järjestetään apua. Eikä tästä oikeasti ole aikaa kuin reilu kymmenen vuotta. Että joku ihan kehottaa paastoamaan tai analysoi oman vatsanahan koostumusta!
No täällä vastattiin kun kysyttiin. Useimmat palautuu oikeasti hyvin.
Jokainen on erilainen ja raskaus varmasti näkyy jokaisen kehossa eri tavalla. Kun synnytyksestä alkaa olla vuosi tai yli, ei ole normaalia, jos vatsa on vieläkin kun pullamössöä ja siitä saa ollakin huolissaan. Raskaudesta voi jäädä arpia, nahkaa tai erkauma (joka täytyy kuntouttaa/korjata), mutta raskaus ei tarkoita sitä, että ihminen leviää ihan uusiin mittoihin pysyvästi, eikä asialle voi mitään.
Fysioterapia on paikoillaan, jos terveellisistä elämäntavoista huolimatta keho ei palaudu.
Mä en edes avaa tässä nyt muita ongelmia, joita voi raskauden jälkeen tulla, kun niitä ei kysytty.
Ap, jos nostat ylävartaloa selinmakuulta ja laitat sormet vatsalihasten väliin, jääkö siihen kolo?
Erkaumaa voi olla luonnollisesti kuukausien ajan ja rauhallinen liikunta auttaa terveellisen ruuan ohella palautumisessa.
Jos erkauma ei lähde palautumaan vuodessa, voi olla hyvä ajatus hakeutua fyssarille.
Ei kannata panikoida palautumisen kanssa, ei se maha yhdessä yössä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä juttuja yhtään. Itse synnytin alle kolmekymppisenä, samoin ystäväni, eikä kenenkään vartalo siitä miksikään mennyt. Raskauskiloja ei tullut, päinvastoin olin alipainoisuuden rajalla, kun maitoa tuli niin hyvin imettäessä. Rinnat laskeutuivat vain hieman, vaikka ovat isot.
Ilmeisesti joillakin kudostyyppi on niin erilainen, että tulee ihon venymistä yms. Ja ruokailutavoista varmaan myös kiinni. Aivan tuntematon ongelma tämä ysärin äideille, että vartalo menee synnyttäessä pilalle!
Vai ysärillä ei raskaus aiheuttanut naisille fyysisiä muutoksia... Ihan oikeasti, voi v i t t uuuu tätä palstaa! Ehkei sitten nuo ysäriystäväsi kertoneet paineen tunteesta alavatsalla, k usen ja p askan valumisesta housuihin, eriparitisseistä tai heikolta tuntuvasta keskivartalosta. Kyllä näitä on AINA OLLUT, mutta EI KAIKILLA.
Lopettakaa noiden trollien ruokkiminen, oma elämännekin helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä vastattiin kun kysyttiin. Useimmat palautuu oikeasti hyvin.
Jokainen on erilainen ja raskaus varmasti näkyy jokaisen kehossa eri tavalla. Kun synnytyksestä alkaa olla vuosi tai yli, ei ole normaalia, jos vatsa on vieläkin kun pullamössöä ja siitä saa ollakin huolissaan. Raskaudesta voi jäädä arpia, nahkaa tai erkauma (joka täytyy kuntouttaa/korjata), m
Kuka on puhunut mistään leviämisestä UUSIIN MITTOIHIN? Ihme läskivihaa, vaikka mitään ei edes kysytty! Jollakin on ihan järkyttävä tarve koko ajan vouhottaa jostain läskistä ja painosta.
4 raskautta ja entisessä painossa (52-58kg) ja normivaatteissa kuukausi synnytyksen jälkeen.
1 raskausarpi rinnassa, vatsan kaari näkyvissä koska lihakset on erkautuneet. Mitoissa ei muutoksia lantio/vyötärö/ry
Hyvä kudostyyppi, hyvä kunto ja hyvät elintavat
Ei mitään ongelmaa, liki 30 kg nousi paino molempien aikana, lähtöpaino 56 kg, paluu lähtöpainoon kummastakin raskaudesta noin puolessa vuodessa, ihan vaan normisti eläen. Vaunulenkit olivat ainoat lenkit. Hauskinta on, ettei tullut minkäänlaisia raskausarpia, maha oli kyllä melkoinen ilmestys kun olin viimeisilläni. Äidillänikään ei ollut raskausarpia neljä raskautta, eikä kahdella sisarellanikaan. Lapseni olivat isoja, esikoinen liki neljä kiloa ja kuopus hiukan alle 4,5 kg.
Vierailija kirjoitti:
Noudatin raskausaikana tiukkaa ruokavaliota, paino nousi silti 2 kg, mutta sairaalasta palasin kotiin yhtä hoikkana kuin olin ollut ennenkin. Raskausaika on hyvä hetki miettiä tarkasti ruokailutottumuksiaan ja pitää itsestään huolta 9 kk ajan. Lisäksi on helpompi synnyttää 3 kg painava vauva kuin 4,5 kg painava.
Ai pitääkö vauvaa pitää laihiksella? Tiesitkö muuten, että kolesterolista ja verisuonisairauksista kärsi aikoinaan epidemian lailla sellaiset ihmiset, jotka olivat sikiöaikana aliravitsemuksella? Lapsella on kaikki parhaan mahdollisuudet saada hyvät eväät elämälle jos hän on normaalin kokoinen, eli lähempänä neljää kiloa kuin kolmea. Silloin aivot ovat kehittyneet hyvin ja elämä voi antaa parastaan.
Vauva oli sitä sorttia joka ei nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa. Kolme vaunulenkkiä päivässä ja imetykset siihen päälle. Kolmessa viikossa ehti lähteä liikaakin.
Kyllähän kroppa muuttui raskauksien ja synnytyksien myötä (4kpl), mutta minusta se on vain elämään kuuluvaa ja ihan ok. Lantio leveni, jalkojen asento on myös eri, kengän koko kasvoi melkein kahdella numerolla, kun jaloista tuli lättänät. Rinnat on alempana ja pehmeämmät, eikä enää ollenkaan arat. Se mikä eniten näkyy on että ennen lapsia kohtuni oli enemmän selän puolella ja nyt maha pömpöttää pysyvästi vaikka olen normaalipainoinen, koska kohtu on laskeutunut eteenpäin. Alapää on karmea, kun tuli repeämiä, mutta seksi on silti hyvää ja orgasmit jopa parempia kuin ennen lapsia.
Jos olisin kauhean kriittinen niin saattaisi nämä harmittaa, mutta ketä ja mitä varten olla kriittinen?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa, liki 30 kg nousi paino molempien aikana, lähtöpaino 56 kg, paluu lähtöpainoon kummastakin raskaudesta noin puolessa vuodessa, ihan vaan normisti eläen. Vaunulenkit olivat ainoat lenkit. Hauskinta on, ettei tullut minkäänlaisia raskausarpia, maha oli kyllä melkoinen ilmestys kun olin viimeisilläni. Äidillänikään ei ollut raskausarpia neljä raskautta, eikä kahdella sisarellanikaan. Lapseni olivat isoja, esikoinen liki neljä kiloa ja kuopus hiukan alle 4,5 kg.
Minulla on kuvia kun esikoinen opettelee kävelemään 10 kuukauden ikäisenä, hän kävelee pitäen minua sormesta kiinni, Ollen kuin hoikka kuin mikä, itsekin hämmästellyt jälkikäteen, silloin nuoresta sitä ei ajatellut eikä laihduttaminen käynyt mielessä, kun aina ollut hoikka, raskauskilot meni siinä sivussa eikä kukaan huomautellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi tarvinnut raskauden ja synnytyksen vuoksi vartaloon leikkauksia. Vartalo muuttuu enemmän tai vähemmän iän vuoksi, olipa raskauksia tai ei.
Hyvinpä sinulle on sattunut. Itse olen kuullut mm. kohdun laskeuman leikkauksesta, vatsalihasten erkauman leikkauksesta ja avanneleikkauksesta.
Tämä. Itse sain kropan aika hyvään kuosiin ihan naturellusti, paino on sama kuin ennen raskauksia ja vyötärö kapea. Siitä huolimatta vatsa ei ole vailla muutoksia, sillä isoksi venynyt iho on saanut arpea ja roikkuu hieman.
Sitten taas ystävällä jäi roikkumaan itse vatsalihakset, ne oli pakko leikata erkauman vuoksi. Ja ei, mikään näistä muutoksista ei olisi ollut korjattavissa "itsekurilla" tai mitä näitä nyt olikaan, molemmat eletään terveellisesti ja liikuntamäärät on siellä tilaston yläpäässä.
Raskaus ei ole sairaus, mutta helvetillinen rasite se voi olla, kaikkine pysyvine arpineen. Vaikka joku selviäisi vähällä, se ei tarkoita että kyse olisi mistään muusta kuin tuurista.
Synnytyksestä n. vuosi. Raskauskiloja tuli 20 kg, 5 kg vielä lähtöpainoon. Ehkei tässä edes kysytty painosta. Olen ulkoiseen habitukseeni täysin tyytyväinen, en stressaa ja imetän edelleen.
Ainoa tällä hetkellä haittaava asia on jotain tuolla emättimessä... Esimerkiksi tamponit eivät enää tunnu mukavilta, seksi on välillä tosi nihkeän tuntuista... Mitään siellä ei kuitenkaan kuulemma ole!? Olen käynyt gynellä ja äitiysfysioterapiassa. Lantionpohjan lihakset kunnossa. Ei johdu kuivuudestakaan. Repeämiä tuli ja ne ommeltiin, mutta kaiken pitäisi olla ok...
Ettehän kadehdi vaan synnyttämättömiä? ;)
Vierailija kirjoitti:
No tietysti on.
Itse 4 lapsen jälkeen treenasin itseni huippukuntoon, ihan sixpackikin näkyi. Lihonut olen kyllä taas, mutta se ei liity raskauksiin mitenkään.
Raskausaika on vain ja ainoastaan tekosyy lihomiselle.
Mulla tuli raskausaikana 18 kiloa, mutta kaikki ja pari lisää lähti 10 päivän sisällä synnytyksestä. Oli pikkasen nesteitä!
Minulla jäi vaikka mitä. En käy uimassa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
4 raskautta ja entisessä painossa (52-58kg) ja normivaatteissa kuukausi synnytyksen jälkeen.
1 raskausarpi rinnassa, vatsan kaari näkyvissä koska lihakset on erkautuneet. Mitoissa ei muutoksia lantio/vyötärö/ry
Hyvä kudostyyppi, hyvä kunto ja hyvät elintavat
Olet tosi onnekas.
Minulla jäi vaikka ja mitä. Ei voi käydä uimassa ollenkaan.
Mulla on 2 vuotta synnytyksestä ja vyötäröllä on nyt selkeästi vähemmän rasvaa kun ennen raskautta.
Navan ympärys on aavistuksen pehmeämpi kun ennen, mutta vyötärön ympärys on silti pienempi kun aiemmin.
Vatsassa ei ole raskausarpia, mutta reisiin pakaran tienoille tuli jälkiä raskaudessa.
Paino ennen raskautta 56 kiloa, nyt 52 kiloa.
Vatsalihakset eivät näkyneet ennen raskautta, mutta nyt näkyvät.
Ennen mulla oli vatsassa kiinteän pehmeää rasvaa, joka ei lähtenyt millään, nyt vatsaläski on pehmeämpää ja myös lähti helpommin.