Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinien vanhemmat, miten saatte pidettyä itsetunnon kunnossa?

Vierailija
05.05.2024 |

Olen saanut viimeisen 1,5v ajan kuulla pelkkää kritisointia. Alkaa olla itsetunto sitä luokkaa, että tuntuu todella, että olen surkein äiti ja täysin huono ihminen. Vanhemman kunnioitus tuntuu olevan ihan vieras käsitys. Tai tarkemmin äidin kunnioitus. Ollaan erottu lasten isän kanssa ja rivien välistä kuulee miten isä on niin paljon mukavampi. 

Alussa osasin olla välittämättä niistä haukuista ja siitä kun mikään ei kelpaa, mutta nyt alkaa tuntua, että ehkä minä sittenkin olen ihan paska. Miten te jaksatte? 

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kun nuorin on jo 15 v ja ne muut vanhempia, niin lakkaa passaamasta heitä. Sinä käyt töissä ja he koulussa. Elleivät ole esim kohta kesätöissä, pistä tekemään ruokia, käymään kaupassa( eka kerroilla teet listan ,ei myöhemmin) , saavat tehdä ruokia, pestä pyykkiä ja astiat koneeseen ja pois sieltä jne. 

Kun ovat ilkeitä, niin ei se pahemmaksi voi muuttua. Olkoot isällään, jos siellä on niin hyvä.

Ala elämään myös  omaa elämää. 

Tämä kaikki, jos haukkuvat sinua suotta, MUTTA , jos sanovatkin vain totuuksia, niin sitten ei voi mitään.

Vierailija
62/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ovat erilaisia samassakin perheessä. Toiset hankaliakin. Se menee useimmiten ohi. Kerro heille ihan suoraan, miten haluaisit tilanteen muuttuvan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä neuvotaan sanomaan tiukasti, että Minulle et puhu noin.

Tyttö hymyilee ivallisesti ja sanoo Mee pois idiootti ja laittaa huoneen oven kiinni.

Se siitä taas sitten.

Elämä on pilalla, en kestä tätä enää kauan, huutoa ja kiroilua, haukkumista ja ivaa.

-Ei ap

Vierailija
64/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö hymyilee ivallisesti ja sanoo Mee pois idiootti ja laittaa huoneen oven kiinni.

Se siitä taas sitten.

Elämä on pilalla, en kestä tätä enää kauan, huutoa ja kiroilua, haukkumista ja ivaa.

-Ei ap

Oven takaako teini huutaa ja kiroilee? 

Vierailija
65/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siitä taas sitten.

-Ei ap

Kokeilepa seuraavaksi olla reagoimatta ollenkaan tai ala nauraa päin naamaa.

Vierailija
66/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut puhua heille aivan suoraan siitä, että tunnet olevasi jaksamisesi rajoilla ja ymmärtävätkö he mitä tapahtuu, kun sinun jaksamisesi loppuu? Että he joko muuttavat sen hauskan isän luo tai heidät otetaan huostaan. Yleensä teini-ikäisilläkin kuitenkin se järki ja empatia jossain siellä on, kun vähän pintaa rapsuttaa. Mitä jos ihan vaan romahtaisit heidän edessään ja näyttäisit oman jaksamattomuutesi, etkä esittäisi enää mitään?

Vierailija
67/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siitä taas sitten.

-Ei ap

Teini oppii olemaan reagoimatta mihinkään ja nauramaan päin naamaa, mutta mikäs siinä jos se on se toivottu käyttäytyminen.

Vierailija
68/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huutele oven takaa vaan ihan päin naamaa, jos asiat ei mene mielikseen. Esim. aamuisin kouluun lähtöä jos yritän hoputtaa, räjähtää. Tai illalla kun pitää alkaa nukkumaan, tai ehdotan vaatteita jotka ei miellytä jne. Lista on loputon. Tyttö on ollut pienestä pitäen todella tulinen ja nyt ikä vasta esiteiniydessä, kammoan tulevia vuosia kun nyt jo olen ihan lannistunut.

-Ei ap

Vierailija
69/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttavat kohta pois. Auta siinä, edistä asiaa. 

Vierailija
70/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun lapset ole haukkuneet mua koskaan enkä minä heitä. Jospa todella oletkin surkea äiti?

Mulla on kaksi poikaa. Kumpikaan ei ole koskaan käyttäytynyt epäkunnioittavasti minua, äitiä kohtaan. Toinen on jo aikuinen, toinen yläasteella. Johtunee siitä, että meillä ei yksinkertaisesti ole koskaan ollut tarjolla sellaista vaihtoehtoa, että vanhemmalle auottaisiin asiattomasti päätä, mistään haistattelusta puhumattakaan. Tiukkoja väittelyitä kyllä on käyty ja väitteensä joutuu perustelemaan. Molemmat on aina olleet ihania kakaroita ja meillä on aina hauskaa yhdessä.

Vierailija
71/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huutele oven takaa vaan ihan päin naamaa, jos asiat ei mene mielikseen. Esim. aamuisin kouluun lähtöä jos yritän hoputtaa, räjähtää. Tai illalla kun pitää alkaa nukkumaan, tai ehdotan vaatteita jotka ei miellytä jne. Lista on loputon. Tyttö on ollut pienestä pitäen todella tulinen ja nyt ikä vasta esiteiniydessä, kammoan tulevia vuosia kun nyt jo olen ihan lannistunut.

-Ei ap

Älä hoputa, äläkä puutu vaatteisiin. Ei nuo ole asioita joiden takia kannattaa riidellä. Pukekoot mitä pukee ja myöhästykööt niin joutuu itse vastaamaan seurauksista koulussa. Omilla lapsillani tuosta tulee automaattinen jälki-istunto. Valitse ne taistelut.

Vierailija
72/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Tytär on autismikirjolla ja vaatii minulta täydellisyyttä kaikessa. En jaksa enää. Hän on 18 ja saa lähteä. Ei enää munankuorilla kävelyä ja jatkuvaa riitelyä. Saa sitten syyttää itseään, jos sälekaihtimet ovat väärässä asennossa tai lempipaita pesemättömänä.

Vierailija
73/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ei ap

Tottakai teini kapinoi entistä enemmän mitä enemmän yrität määräillä. Teinin kanssa ei kannata käydä valtataistelua. Ei sitä oikein kannata käydä minkään ikäisen kanssa.

Vierailija
74/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siitä taas sitten.

-Ei ap

Ne käytöstavat on opetettava jo pienenä. Turha niitä enää on yrittää. 

Vierailija
75/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siitä taas sitten.

-Ei ap

Teini oppii olemaan reagoimatta mihinkään ja nauramaan päin naamaa, mutta mikäs siinä jos se on se toivottu käyttäytyminen.

Teini haluaa vanhemmasta ulos reaktion ja sen hän myös joka kerta saa. Joskus kannattaa jättää vaan huomioimatta.

Vierailija
76/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kai helppo teini kun tosi harvoin haukkuu ja kritisoi tai raivoaa yhtään mitään.

Vierailija
77/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teinin pitäisi saada haukkua toisia päivät pääksytysten? Oletko sanonut hänelle ettei tuollaista ole kovin kiva kuunnella? Voisi myös auttaa jos kritiikille olisi aika ja paikka

Ei se ole heillä suoranaista haukkumista. Sellaista, että selväksi käy miten olen huono ihminen. Väärin teen sen ja sen asian. 

ap. 

No mutta tuohan on aika normaalia kun on teini talossa. Teinien täytyy itsenäistyä ja irrottautua vanhemmistaan.  Ja yksi tapa tehdä se on kritiikki omaa äitiä/isää kohtaan. 

Veikkaan että teinisi on tyttö. Tytöt ovat aika kriittisiä äitejään kohtaan tuossa vaiheessa ja sehän kuuluu vaan asiaan.

Sun kannattaa keskittyä omaan hyvinvointiisi ja tehdä asioita joista saat iloa ja voimaa elämääsi. 

EN TAHDO että vauvani irrottautuu minusta. Minä en irrottaudu. MINÄ tahdon hoivata, ja MINUN seuraksi olen hänet hankkinutkin.

Vierailija
78/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilta kuulee totuuden. Katso peiliin ja ota vaikka isän kasvatustavasta mallia jos et muuta tiedä.

Etävanhemman on niin helppo olla se hauska vanhempi ja noukkia rusinoita pullasta.

Meillä on ihan ydinperhe ja isä tekee osansa perheen arjessa, silti teini kaataa stressinsä lähinnä minun niskaani. Nykyään jo harvemmin, kun on menossa kovaa vauhtia kohti nuorta aikuisuutta. 

Vierailija
79/135 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuuntele tuollaista kotona, enkä töissä pätkääkään. Asiallisesti saa toki kritisoida jos tarve on.

Miksi annat sen tapahtua?

-yläkoulun ope ja teinien vanhempi

Sinulla on ollut hyviä kommentteja, joten kysyn neuvoa minäkin.

Teini haukkuu minuakin todella rumasti ja haastamalla haastaa riitaa ja huutaa. Olen yrittänyt olla huomioimatta huutoa ja suhtautua rauhallisesti, välillä olen yrittänyt laittaa stopin huudolle ja välillm on kieltänyt puhumasta minulle niin ja vaatinut kunnioitusta, mutta mikään ei auta. Teini jatkaa huutoa ja ikäänkuin riitelee yksinään ja haastaa riitaa aktiivisesti. Joskus olen sanonut, että en osallistu keskusteluun niin kauan kuin huuto jatkuu ja sitten ollut puhumatta, mutta teini nimittää sitä mykkäkouluksi. En ymmärrä, MITEN sen riidan haastamisen ja haukkumisen ja huudon saa loppumaan. Mitä voi tehdä, että ei anna sen tapahtua?

Vierailija
80/135 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up