Opiskelisinko terveydenhoitajaksi? Mielipiteitä kaivataan ja mahdollisesti kokemuksia
Työskentelen tällä hetkellä kaupallisella alalla, asiantuntijatehtävissä. Työni on periaatteessa ihan mielenkiintoista, palkka on ok ja paikkakin vakituinen. Olen kuitenkin jo useamman vuoden ajan tuntenut, etten ole omalla alallani ja olen haaveillut työstä terveydenhoitoallalla. Olen miettinyt niin terveydenhoitajan kuin lääkärinkin ammatteja. Terveydenhoitaja olisi ns. helpompi tie, mutta toisaalta haaveilen myös lääketieteen opinnoista.
Olen tällä hetkellä 29-vuotias, 2 lapsen äiti. Kannattaako siis hakeutua opiskelemaan terveydenhoitajaksi, minne varmastikin pääsisin vuoden-kahden sisällä vai satsata kaikki lääkiksen pääsykoetta ajatellen? Saattaahan olla, etten koskaan pääsisi lääkikseen sisään. Toisaalta mietityttää, kannattaisiko enää tässä iässä lähteä opiskelemaan sitä ns. kakkosvaihtoehtoa...
Mielipiteitä siis kaipaan, ja mahdollisesti kokemuksia.
Kommentit (8)
Onko terveydenhoitajan työn arvostus todella niin huonoa?
Palkka ei välttämättä niin paljoa huonontuisi (ainakaan yksityisellä), palkkani on tällä hetkellä n.2500€.
vaan palkkaa miettii vastaus on varmaan ihan selvä
terkan ja lekurin ammarin arvostuskin on aika eri luokkaa
terkaksi pääsee varmasti tuhat kertaa helpommalla
1500 on reilusti alakanttiin, kunnassani lähihoitajatkin saavat peruspalkkaa enemmän.
Th:n työ on varmasti mielenkiintoista. Itsestään selvää ei kuitenkaan ole, että pääsisit sitä opiskelemaan. Ammattikorkeakouluun kun ei välttämättä hyvilläkään papereilla pääse sisälle. Se on totta, että sinne on helpompi kuitenkin "kokeilla" sisälle kuin lääkikseen, jonne lukemiseen pitää oikeasti panostaa. Mieti sitäkin, että terveydenhoitajaksi opiskelet neljä vuotta, lääkäriksi kuusi, jonka jälkeen teet ne palkolliset pari vuotta pakkotyötä. Käsitykseni myös on, että lääketieteen opintojen ohessa työnteko ei useimmilta kunnolla onnistu, mutta th-opintojen sivussa voit helposti tehdä töitä joko entiseltä alalta tai tulevalta - hoitopuolen hommia pääsee tekemään ekan puolen vuoden jälkeen. Mieti siis, mitkä ovat taloudelliset realiteetit, etenkin opintojen alkuvaiheessa.
Senhän tiesitkin, että valintasi on "nyt tai ei koskaan", tuskin enää sen jälkeen aloitat uusia opintoja.
Terkkarit eivät yleensä myöskään saa mitään vuorolisiä, joten palkka ei juuri tuosta kohene.
Tilanne on varmastikin nyt tai ei koskaan.
Tiedän myös, ettei ammattikorkeaan välttämättä pääse niin helposti, vaikka paperini ovat ihan hyvät. Mutta varmasti helpommin kuin lääkikseen.
Tuohon nyt tai ei koskaan tilanteeseen liittyen, olen miettinyt myös sitä, että jos ensin hakeutuisin terveydenhoitajaopintoihin ja jos edelleen valmistuttuani haaveilisin lääkiksestä, olisiko helpompaa yhden alan tutkinnon jälkeen hakeutua myös lääkikeen...
tämä tuntuu olevan loputon kehä..
Itse työskentelin aikaisemmin lasten - ja äitiysneuvolassa ja nykyisin 40 ov:n lisäkoulutuksella yksityisellä työterveyshoitajana.
Palkka ei ole kovin hyvä, mutta kaikilla ikälisillä reippaasti yli 2500 e jossakin jopa lähes 3000 e. Lisäksi pitkät lomat , yhteensä 7 vk.
Työ on itsenäistä ja asiakkaat ihania yleensä.
Ja koen kyllä olevani ihan arvostettu omassa työssäni
Jos opiskelee ensin th:ksi ja sitten lääkäriksi, ei saa hyvityksiä lääkiksen opinnoista (paitsi muuntokoulutuksen kautta puoli vuotta, ja niitä ei taideta enää järjestää).
Mulla oli sama dilemma muutama vuosi sitten. Aloitin onnekseni sh-opinnot. Katunut en ole päivääkään, eikä lääkärintyö käy kateeksi. Saman intohimon äärellä sitä kuitenkin ollaan, vaikka eri roolissa. Mutta jos epäilet, että vielä th-opintojen jälkeenkin haikailisit lääkikseen, mene sinne nyt! Älä siirrä unelmiasi enempää! Voit ihan hyvin "varmuuden vuoksi" hakea samaan aikaan myös ammattikorkeaan. Jos et pääse lääkikseen, pääset ehkä aloittamaan AMK:ssa
9
terkkarin työ valitettavasti ole kovin arvostettua. Hae lääkikseen suoraan jos siitä haaveilet