Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkätyöläisen tunnustus

Vierailija
07.09.2008 |

Otan ns oman lomapäivän silloin tällöin, ehkä 1x/2-3kkssa.

Syy ihan vain oma jaksaminen, en saa ikinä mitään pitkiä vkonloppuja jos esim to olisi pyhäpäivä kun pe saa vapaaksi ne vakkarit, en ikinä saa joululomia, kesälomia enkä mitään. Työsopimus kun loppuu niin saan kertyneet lomapäiväni rahani ja siitäkin sitten rokotetaan ansiosidonnaisessa eli plusmiinusnolla sekin ilo.

Eläkeikää odotellessa=31v siihen aikaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on törkeää hyväksikäyttöä miten sinua kohdellaan. Millä alalla olet?

Et varmaan hoitoalalla, koska ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ei saada toimia täytetyiksi...

T :Sh

Vierailija
2/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sinun tapasi ratkaista tämä(kin) ongelma voi olla yksi syy, miksi olet pätkätyöläinen (olettaen, että et ole sitä omasta halustasi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, oletko koskaan miettinyt onko noilla asioilla jotain yhteyttä.

Minä itse nimittäin olen sitä mieltä, että syy miksi minulle löytyi lama-aikanakin joka päivälle töitä, on tavassani tehdä töitä. Pyrin ansaitsemaan palkkani joka päivä (siis tekemään tulosta). Mutta tämä(kään) ei ole pelkästään hyvä asia, perhe siitä välillä kärsii.

Vierailija
4/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakkari työntekijä on joko äitiyslomalla, hoitovapaalla, vuorotteluvapaalla, pitkällä sairaslomalla tai jatko-opiskelemassa.

Etkä pysty syyllistämään minua "tavastani", jos itse olisit pöksyissäni niin olen aikalailla 100% varma että toimisit samoin. Jos siis olet ihminen etkä kone.

Ap

Vierailija
5/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan "siunaukseni" sulle.

T: neljä vuotta pätkätöitä ilman päivänkään lomaa tehnyt. Jos joskus oli vapaapäivä ja olin vaikka mökillä, niin sieltäkin soitettiin töihin. Ja lähdettävä oli ! Muuten laitettiin nimeä listaan, että tuota ei oikein kiinnosta työnteko.. ja seuraavassa listassa kyllä sitten näki taas "koston"

Vierailija
6/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin on niin ihan sama työnsä tekee, vakituiset paikat saa parhaimmat nuoleskelijat.

Mietin vain, oletko koskaan miettinyt onko noilla asioilla jotain yhteyttä.

Minä itse nimittäin olen sitä mieltä, että syy miksi minulle löytyi lama-aikanakin joka päivälle töitä, on tavassani tehdä töitä. Pyrin ansaitsemaan palkkani joka päivä (siis tekemään tulosta). Mutta tämä(kään) ei ole pelkästään hyvä asia, perhe siitä välillä kärsii.

Vierailija
7/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko sellaisessa työpaikassa, että potenttiaalisia työnantajia on vain yksi (esim. ammattisotilas, tosin nehän on turvallisuuspuolella kysytyjä tyyppejä)?

Ihmistä kohdellaan suunnilleen just niin huonosti kuin mitä antaa kohdella.

Luin juuri, että kieltäytyminen (ei:n sanominen tai uloskäveleminen) nostaa statusta (arvovaltaa) ja kun sitä mietin, niin kyllä se varmaan pitää paikkansa. Toisilla on varaa kieltäytyä, toisilla ei.

Vierailija
8/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastelee ihmeen usein, on kremppaa milloin missäkin ja joka kuukausi jonkin verran poissa töistä. Eli tuo meikäläisen 1 päivä silloin tällöin on ihan hyttysenpeetä siinä seassa. Luulen myös että se on yksi niistä asioista jotka ovat pitäneet pääni ns kasassa tässä ihmistä ja työtäni arvostamattomassa yhteiskunnassa.

Ap

Vierailija
9/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kokemuksesta, millaista on olla vuosia pätkätyöläisenä. Kas kummaa, minulle pätkäläisenä (perheellisenäkin) jäi jäljelle työvuoroista aina pääsiäiset, joulut ja juhannukset. Nyt olen toiminut muutaman vuoden vakivirassa ja arvostan tätä suuresti! En kuitenkaan "maksata" takaisin pätkätyövuosien kokemuksiani, enkä pidä ylimääräisiä "sairaslomapäiviä" eli palkallisia vapaapäiviä, koska se ei yleisesti ole oikein ja voin pitää lomaa haluamanani aikana, toisen kuin pätkätyöläiset.

Muutenkin ajattelen, että on parempi, jos työntekijä on sitoutunut työhönsä ja hoitaa työnsä pitkällä aikavälillä tasalaatuisesti ja tunnollisesti kuin että mielistelee ja venyy yli äyräitten ja on sitten pitkällä burnissairaslomalla. On mielestäni parempi jossain välissä vaikka ottaa päivä sairaslomaa omalla ilmoituksella, jos on umpiväsynyt ja tietää, että tekee samat työt lyhyemmässä ajassa levättynä tehokkaammin. Tämä pätee tietysti töihin, missä työt eivät kaadu toisten niskaan, vaan odottavat kiltisti itseä, koska sijaista ei ole.

Flunssa-aikaan esim. toisilla ihmisillä ei nouse kuume, mutta ovat selvästi sairaita ja levon tarpeessa. Tällaisillakin ihmisillä on oikeus sairaslomaan. Myös omaa mielenterveyttä on oikeus hoitaa "oman tunnon mukaan", ei tietenkään asenteella "ei huvita mennä töihin, kun on Stockan Hullut päivät", mutta joskus on parempi, että jää peiton alle kuin vetää itsensä piippuun. Hyvä ja rehellinen työntekijä tietää, onko kyse systeemin väärinkäytöstä vai terveen maalaisjärjen käytöstä ja vastuullisuudesta oman työuran pitkäjänteiseen hoitamiseen.

Voimia ap ja pikaista vakinaistumista!

Vierailija
10/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kertyneet päivät ihan lomina. Etkä tietenkään saa ansiosidonnaista niiltä päiviltä, kun nehän sulle on jo maksettu. Muutenhan sulle maksettais tuplana. Sitten otat seuraavan pätkän vastaan vasta vaikka viikon päästä edellisen loputtua. Ja kas: olet viettänyt viikon palkallista lomaa.

Vierailija
11/11 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sun logiikkaa! Jos sulle maksetaan lomarahat, niin voithan sä pitää ne kertyneet päivät ihan lomina. Etkä tietenkään saa ansiosidonnaista niiltä päiviltä, kun nehän sulle on jo maksettu. Muutenhan sulle maksettais tuplana. Sitten otat seuraavan pätkän vastaan vasta vaikka viikon päästä edellisen loputtua. Ja kas: olet viettänyt viikon palkallista lomaa.

Monet ei-pätkätyöläiset eivät ymmärrä, millaista on vuosikausia pitää lomaa marraskuussa tai helmikuussa, silloin kun edellinen työpätkä loppuu. Mistähän kumman syystä vakitöissä olevat ihmiset haluavat mieluummin pitää lomaa kesällä ja joulun aikaa, ei lomakauden ulkopuolella ja räntässadeaikaan? Kokeilkaapa joskus ihan vaihtelun vuoksi!

Aina ei voi pitää lomaa silloinkaan, kun edellinen työ loppuu, vaan on otettava vastaan seuraava työ, jos sitä tarjotaan heti edellisen päätyttyä. Eikä uutta työtä oteta tuosta vaan, sillä väliin voi osua työttömyysjakso, joka kyllä antaa ns. lomaa, jolloin stressaantuneena etsitään uutta työtä. Jos pätkätyö on niin helppoa ja mukavaa, ei muuta kuin joukolla irtisanoutumaan vakitöissä olevat!

En tiedä, mikä on ap:n koulutus, mutta itse en toiminut pätkätyövuosina hoitotyössä, vaan akateemisena kolmekymppisenä naisena alalla, jossa töitä ei joka oksalla roiku. Toki siivoojaksihan aina pääsee...