Onko narsistit yleensä mukavia niille, joiden yläpuolella kokevat olevansa?
Olen miettinyt tätä paljon viime aikoina. Te, jotka olette myös tunteneet paljon narsistista porukkaa (joko ihan diagnosoitavia tapauksia tai vaan todella monia narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä), oletteko huomioineet kenelle he ovat ystävällisiä ja kenet valitsevat silmätikuikseen?
Itse olen ollut huomaavinani, että narsistiset ihmiset on yleensä ilkeimpiä niitä kohtaan, joille ovat kateellisia, eli ihmisille, joiden kokevat olevan itseään kauniimpia, sosiaalisempia, menestyksekkäämpiä jne., kun taas kohtelevat ystävällisemmin niitä, joita eivät koe "kilpailijoikseen". Haluavat ehkä olla kaveriporukan nätein tai puheliain, tai jotain vastaavaa? Onko tämä yleinen huomio? Ja toisaalta sitten juoruilevat ja ilkeilevät, jopa kiusaavat niitä nätimpiä tai älykkäämpiä ihmisiä, jotka sitten jätetään porukan ulkopuolelle?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon ? Häviävän pieni joukko on narsisteja ja vain noin 10% on narsistisia piirteitä vaikkeivat ole narsisteja.
Unohdit nyt että vauvapalstan mammat tuntee enemmän narsisteja kuin kaikki muut ihmiset yhteensä.
Ei varmaan, mutta tuskin ne tulevat tänne puhumaan narsisteista, joilla ei heistä ole kokemusta. Itse en esim. kommentoi ketjuun, jossa puhutaan vaikka hevosista, koska en tiedä niistä yhtään mitään. En edes tiedä miten päätyisin sellaiseen keskusteluun. Eli totta kai kun narsisteista puhutaan, niin siellä kommentoi ne, joilla heistä on kokemusta. Oletettavasti.
Niinpä. On hyvin huvittavaa, kun jokaiseen narsismia käsittelevään ketjuun tulee aina se yksi tyhmä ihminen ihmettelemään, miten kukaan voi muka
Periaatteessa joka koululuokassa on vähintään 1 narsisti, 1 psykopaatti ja 1 sosiopaatti.
Narsisteilla on monia tapoja koittaa vaikuttaa.
Ihmiset, ketkä eivät merkitse heille mitään, saavat olla rauhassa kunhan eivät ole eturistiriidassa heidän kanssaan ja myötäilevät.
Ne ketkä ovat samalla viivalla tai kilpailutilanteessa heidän kanssa, narsisti pyrkii eliminoimaan toisen vähättelemällä ja mustamaalaamisella. Yleensä he ovat narsistin ns parhaita kavereita.
Ne keitä narsistit ihailee, narsisti pyrkii esittämään itsestään hyviä puolia ja koittaa liittoutua. Jos toinen ei vaikutu, narsisti asettautuu uhriksi. Mutta aina kun tilaisuus tulee, narsisti Iskee heikkoihin kohtiin ja vihjailee "kavereille".
"Periaatteessa joka koululuokassa on vähintään 1 narsisti, 1 psykopaatti ja 1 sosiopaatti."
Ja jos yhdessä luokassa ei ole, niin toisessa on sitten kaksi. Ja aikuisten keskuudessa on tiettyjä aloja, joille nämä usein pyrkii, koska valta... Jos eivät päädy vankilaan, mikä on tilastollisesti toinen yleinen paikka näille. Mutta on niitä silti muuallakin, tietyillä aloilla saa vaan varautua siihen, että siellä on enemmän ja heidän käytöksensä näyttäytyy tietyllä tavalla, joka saattaa johtaa siihen, että muut ikään kuin joutuvat pelaamaan samanlaisilla likaisilla pelisäännöillä edetäkseen tai suojellakseen itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan nimenomaan alapuolella. Nehän esittää mukavaa ainoastaan, jos on tarvetta. Esim. pomolle voi olla narsisti mukava, että saa ylennyksen.
Tämä. Perseennuolentaa tehdään niille, joista voi olla jotakin hyötyä. Tuntemani mielisteli loputtomasti poliitikoille - oikeastaan puolueeseen katsomatta. Koki, että tällaisessa seurassa liikkuessa myös oma status nousi. Ja siis ihan pyrkyrinä tyrkytti itseään jutulle ja tutustumaan.
Minä en oikeasti tajunnut, kuinka hirvittävän tärkeää tällainen peli narsistiselle ihmiselle on. Se on koko elämä, jonka perustalle minuus rakentuu. Nauroin ja sanoin usein vinottainkin name droppingista ja perseennuolennasta, julkkishakuisuudesta, oudosta tarpeesta päteä. En sisäistänyt - oikeastaan en osannut edes _kuvitella_ - ettei tämän takana ollut mitään; tämä oli prioriteetti ja se materiaali josta egoa koottiin, koko minuus. Peli. Kilpailu.
En tiedä millä asteikolla itse olen ollut narsististyyppisen henkilön silmissä. Hänen taholtaan käytös muutui kuitenkin hetkessä ja minusta tuli vihollinen. En edes oikein tiedä mitä tapahtui, saati ollut mitenkään läheinen vaikka useamman vuoden olin tuntenutkin tämän henkilön.
Piti ensin pitkään mykkäkoulua, kunnes ilmestyi "selvittelemään" asioita työpaikalleni. Yritti lahjoa. Sen perään haukkui ja syytteli. Koomisinta oli että hänen minuun liittämät adjektiivit ja syyttelyt olivat sellaisia, jotka kertoivat täysin hänestä itsestään ja tekemisistään. Tämän jälkeen alkoi kosto, missä hän mustamaalasi minua työnantajlleni pitkän aikaa. Itse kieltää kaiken.
Kovin älykäs tämä tapaus ei kuitenkaan ole. Paljasti itse itsensä monin tavoin heti alkutekijöissään. Sen jälkeenkin jatkoi toimintaansa. Kaikesta yhteydenotosta jää kuitenkin lisäksi digitaalinen jälki. Se tulee tekijälle kostautumaan.
Voin vain ihmetellä miten sekaisin jotkut ovat. Itse pysyn hänestä mahdollisimman kaukana. Antaa kateellisen ja katkeran ihmisen elää elämäänsä. Ei se kovin onnellista taida olla.
Tälläiset tyypit on outoja ja todella sairaita jotka alkaa häiriköimään työpaikalla tai lähettelevät työnantajalle viestejä. Luulevatko oikeasti olevansa niin vaikutusvaltaisia ja saavuttavansa jotain. Parhaimmat esiintyy nimettöminä puskastahuutelijoina. Kiinni jäävät yleensä aina. Näistä saa aina toisinaan lukea kun päätyvät oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tälläiset tyypit on outoja ja todella sairaita jotka alkaa häiriköimään työpaikalla tai lähettelevät työnantajalle viestejä. Luulevatko oikeasti olevansa niin vaikutusvaltaisia ja saavuttavansa jotain. Parhaimmat esiintyy nimettöminä puskastahuutelijoina. Kiinni jäävät yleensä aina. Näistä saa aina toisinaan lukea kun päätyvät oikeuteen.
Tuossa nyt täytyy olla mukana jo selkeää tyhmyyttä, jos joku alkaa työpaikalle viestittelemään. Jotain henkilökohtaisia juttuja? Ketään ei kiinnosta.
Olen tuntenut yhden henkilön, jolla oli selkeästi narsistisia piirteitä. Hän keräsi lähipiiriinsä harrastusporukan vetäjänä paljon ihmisiä, joilla oli erilaisia elämänhallinnan ongelmia, kriisitilanne tai muita vaikeuksia, ja kohteli heitä ystävällisesti. Vastineeksi hän sai ihailua. Aina kun joku heistä saavutti jotain, menestyi jossain, tai puhui kenestäkään muusta henkilöstä ihaillen, hän aloitti järjestelmällisen mustamaalauskampanjan, eristi tämän ihmisen porukasta ja jopa masinoi muita erilaiseen kiusantekoon ja suoranaiseen vainoamiseen. Vaikka hän teki tätä vuosia, ja tekee varmaan edelleen, lähipiiri pysyi hänelle uskollisena - saivathan he nauttia niin hienon ihmisen ystävällisyydestä ja ohjauksesta. Itse en voinut hyväksyä sitä touhua ja asetuin kampanjan kohteeksi joutuneen puolelle. Tällä teolla pääsin nauttimaan itsekin tämän ylivertaisen tyypin manipulointitaidonnäytteistä ja kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä kovin pitkä ole, kun lööpeistä sai lukea, miten äiti oli lähetellyt herjaavia sähköposteja poikansa entisen naisystävän työpaikalle ja esihenkilöille. Tuomiolle joutui. Siinäpä taas vuoden äiti! Poikana pysyisin kukana tuollaisesta äidistä. Vai onko napanuora jäänyt tleensäkin katkaisematta?
Minun tuntemani narsisti on avioerolapsi ja myös ainoa lapsi. Narsistisen haavan syntyhistoria olisi luultavasti aika helppo tavoittaa lapsuudesta. En kuitenkaan usko, että se (läheskään) aina on näin helppoa. Mikäköhän on yleisin syy tällaisen persoonallisproblematiikan syntyyn?
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut yhden henkilön, jolla oli selkeästi narsistisia piirteitä. Hän keräsi lähipiiriinsä harrastusporukan vetäjänä paljon ihmisiä, joilla oli erilaisia elämänhallinnan ongelmia, kriisitilanne tai muita vaikeuksia, ja kohteli heitä ystävällisesti. Vastineeksi hän sai ihailua. Aina kun joku heistä saavutti jotain, menestyi jossain, tai puhui kenestäkään muusta henkilöstä ihaillen, hän aloitti järjestelmällisen mustamaalauskampanjan, eristi tämän ihmisen porukasta ja jopa masinoi muita erilaiseen kiusantekoon ja suoranaiseen vainoamiseen. Vaikka hän teki tätä vuosia, ja tekee varmaan edelleen, lähipiiri pysyi hänelle uskollisena - saivathan he nauttia niin hienon ihmisen ystävällisyydestä ja ohjauksesta. Itse en voinut hyväksyä sitä touhua ja asetuin kampanjan kohteeksi joutuneen puolelle. Tällä teolla pääsin nauttimaan itsekin tämän ylivertaisen tyypin manipulointitaidonnäytteistä ja kiusaamisesta.
Tuollainen on oikein oppikirjaesimerkki narsistin käytöksestä. Kerätty oma hovi ja manipulointi vahvasti läsnä.
Hyvä sulle että olet vahva ja oikeudenmukainen. Narsisti jolla on oma hovi on vittumainen tapaus kohdata.
Miten te ihmiset edes tunnistatte narsistin? Kuinka laaja psykiatrian tai lääketieteen osaaminen ja koulutus on taskussaomasta elämänkokemuksesta puhumattakaan? Kaikki ilmaisut ovat kärsineet inflaation nykyään; narsismi kunnianloukkaus,vaino,mustamaalaaminen.. Onko täällä ketään,joka ajattelee vielä puhtaalla maalaisjärjellä?
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani narsisti on avioerolapsi ja myös ainoa lapsi. Narsistisen haavan syntyhistoria olisi luultavasti aika helppo tavoittaa lapsuudesta. En kuitenkaan usko, että se (läheskään) aina on näin helppoa. Mikäköhän on yleisin syy tällaisen persoonallisproblematiikan syntyyn?
Sen kun tietäisi. Perimä, kasvatus ja kasvuolosuhteet selittävät vain osan. Jotkut vaikkapa narsistisesta vanhemmasta kärsineet ottavat itse saman mallin selviytymisstrategiakseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten te ihmiset edes tunnistatte narsistin? Kuinka laaja psykiatrian tai lääketieteen osaaminen ja koulutus on taskussaomasta elämänkokemuksesta puhumattakaan? Kaikki ilmaisut ovat kärsineet inflaation nykyään; narsismi kunnianloukkaus,vaino,mustamaalaaminen.. Onko täällä ketään,joka ajattelee vielä puhtaalla maalaisjärjellä?
Narsistiksi kyllä kutsutaan puhekielessä helpostikin henkilöitä, jotka ovat omasta mielestä hankalia. Aivan totta. Suuri osa on vain muuten kusipäitä.
Tähän hyvästi aikuiseen ikääni mennessä olen tavannut kaksi narsistisesti käyttäytyvää henkilöä, joilla on vahvoja piirteitä tähän suuntaan. Toinen oli entinen työkaverini, jonka kanssa oli vaikeuksia esimiehistä lähtien. Toinen oli juurikin tuollainen kostonsa työpaikalleni ulottava henkilö. Kyllä näiden henkilöiden käytös sen verran erikoista on, vielä jos yhtään on psykologiaan ja psykiatriaan muutoin perehtynyt, että epäilykset vahvistuvat. Asiaa auttaa, kun on tuntenut heidät pitemmältä aikaa.
Harva narsisti tuo todistusta näytille, saati vapaaehtoisesti hakeutuu psykiatrille tutkittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan voi tehdä tuollaisia yleistyksiä. Tätä on tutkittu paljonkin, ja ei ole aina edes traumataustaa narsisteilla, siis tuollaista selkeää. Itse tuntemani narsistit pääosin nimenomaan ydinperheistä, mutta siellä oli esimerkiksi narsistinen äiti ja alistuva isä (mukava, ei mitään pahaa sanottavaa hänestä, mutta opetti lapselleenkin, että tämä saa mitä ikinä haluaa), tunteita näissä perheissä ei käsitelty ja ylpeys oli omien sanojen mukaan tärkeämpää kuin anteeksipyytäminen, raha oli kaikkea muuta tärkeämpää. Se on sellainen hierarkinen ajattelu ja valtadynamiikat, mitkä nujertaa lapsen sisäisen, aidon maailman jo nuorena ja opettaa rakentamaan sellaisen "täydellisen" ulkokuoren itselleen. Mutta joo, kotoa ne jutut tulee, ei vaan aina avioeroperheistä eikä aina ole sellainen "hemmoteltu ainoa lapsi" tilanne.
Narsisti tarvitsee ihmisiä joita sääliä. Koska hän ei kykene normaalin empatiaan hän esittää hyvää ihmistä säälimällä muita. Voi tuon esityksen vuoksi vaikuttaa avuliaalta mutta kyse on siitä että hän säälii itseään alempitasoisia jotka eivät pärjää ilman mahtavaa apuaan.
Tuttua. Narsisti sanoi olevansa konservatiivi ja seuraavassa lauseessa liberaali - kumpi nyt hänen hyötyään missäkin tilanteessa eniten palvelee. Lapsuuden perheestä saanut hyvät kontaktit sekä RKP:n että Kok:n suuntaan. Tuntee presidentin läheisimmät neuvonantajat, toimii lautamiehenä käräjäoikeudessa jne. Tämän lisäksi fyysisesti (ja henkisesti) väkivaltainen. Lähdepä oikeustaistelemaan tällaista vastaan..