Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko narsistit yleensä mukavia niille, joiden yläpuolella kokevat olevansa?

Vierailija
05.05.2024 |

Olen miettinyt tätä paljon viime aikoina. Te, jotka olette myös tunteneet paljon narsistista porukkaa (joko ihan diagnosoitavia tapauksia tai vaan todella monia narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä), oletteko huomioineet kenelle he ovat ystävällisiä ja kenet valitsevat silmätikuikseen?

Itse olen ollut huomaavinani, että narsistiset ihmiset on yleensä ilkeimpiä niitä kohtaan, joille ovat kateellisia, eli ihmisille, joiden kokevat olevan itseään kauniimpia, sosiaalisempia, menestyksekkäämpiä jne., kun taas kohtelevat ystävällisemmin niitä, joita eivät koe "kilpailijoikseen". Haluavat ehkä olla kaveriporukan nätein tai puheliain, tai jotain vastaavaa? Onko tämä yleinen huomio? Ja toisaalta sitten juoruilevat ja ilkeilevät, jopa kiusaavat niitä nätimpiä tai älykkäämpiä ihmisiä, jotka sitten jätetään porukan ulkopuolelle?

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi mielenkiintoista pohdintaa täällä, kiitos. Mitä ajattelette siitä, miten valikoivat kiusaamisen kohteet? Koska voisi ajatella, että alaspäin potkiminen ei tuo statusta muiden silmissä, ja kilpailijan "voittaminen" tai ulos pelaaminen puolestaan pönkittää sitä omaa asemaa, oli kyseessä sitten työ tai mikä tahansa sosiaalinen porukka, niin onko se siis se suurin motivaatio kaltoinkohtelulle? Eli tosiaan se, että kokee toisen "uhkana" omalle egolle?

Ainakin ne joita narsisti ei voi määräillä tai jotka näkevät hänen lävitseen ovat aina uhka. Kiusattavaksi valitsee heikkoja ja helppoja kohteita.

Vierailija
22/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut muutaman narsistin työelämässä ja minusta surullisinta näissä ihmisissä on heidän sairautensa läpinäkyvyys. Manipulointi, valheet ja jatkuva itsensä korostaminen ovat kuin punaisia lippuja muille.

Häpeällisintä sairaudessa on se ettei narsisti itse ymmärrä ongelman juuren olevan heidän sairas persoonansa, huono itsetuntonsa ja sairaalloinen oman edun tavoittelu.

Olen myös huomannut että usein narsistin puheissa toistuu kertomukset kaltoinkohtelusta vanhassa työpaikassa ja muut ns marttyyritarinat. Myöhemmin saattaa paljastua että totuus onkin ollut se että hän on itse ollut työpaikkakiusaaja ja siksi hiillostettu pois, kuten eräässä tapauksessa. Ulkopuolisen on joskus mahdoton nähdä totuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi mielenkiintoista pohdintaa täällä, kiitos. Mitä ajattelette siitä, miten valikoivat kiusaamisen kohteet? Koska voisi ajatella, että alaspäin potkiminen ei tuo statusta muiden silmissä, ja kilpailijan "voittaminen" tai ulos pelaaminen puolestaan pönkittää sitä omaa asemaa, oli kyseessä sitten työ tai mikä tahansa sosiaalinen porukka, niin onko se siis se suurin motivaatio kaltoinkohtelulle? Eli tosiaan se, että kokee toisen "uhkana" omalle egolle?

Minä ajattelen, että aika usein näille sadismi on silkka nautinto. Minua tällainen ihminen kiusasi sairauden/lääkityksen tuomista merkeistä ulkonäköön, samasta syystä kaventuneesta elinpiiristäni, yksinäisyydestä. Kun keski-ikäinen ihminen lähtee kiusaamaan tällaisista syistä, on siitä saatava mielihyvää. Minä en ainakaan tuossa kohtaa ollut minkään valtakunnan kilpailija, vaan hän potki into piukkana maassa makaavaa. 

24/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan nimenomaan alapuolella. Nehän esittää mukavaa ainoastaan, jos on tarvetta. Esim. pomolle voi olla narsisti mukava, että saa ylennyksen.

Joo, sellainen ainakin kuulemma kuuluu narsistiseen persoonallisuushäiriöön, että ne ihmiset, joiden narsisti katsoo olevan hierarkian pohjalla ja hyödyttömiä itselleen, joutuvat pahimmillaan tämän roskakoriksi. He ovat hänelle mitättömiä luusereita, joita saa ja pitääkin potkia. Varmaan tuossa on kyse siitä, että narsistisesti persoonallisuushäiriöinen näkee heissä itsensä, siis oman heikkoutensa ja epäonnistuneisuutensa jonka kieltää itsessään.

Psykopaateille sen sijaan joku sattumanvarainen ja hänen tavoitteidensa kannalta mitätön tyyppi on pelkästään merkityksetön eikä hän tuhlaa voimavarojaan tämän kiusaamiseen.

Vierailija
25/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit saattavat aluksi esittää mukavaa alempiarvoisena pitämälleen, mutta sitten voivat antaa tehtäviä heille ja alkaa komentelemaan. Pitävät ikään kuin palvelijanaan, eivät ignooraa täysin vaan muistavat silloin kun tarvitsevat jotain palvelusta.

Vierailija
26/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni eristettäväkseen kaapannut narsku potki ja haistatteli ulos erityisesti lähipiirin naiset, mutta myös hyvät ystävät. Vähintään miehen kautta manipuloiden häntä.

Vain tämän äitiä yritti mielistellä. Ja aluksi miespuolisia kavereita, kunnes kääntyi näitä vastaan kun ei ollutkaan näille mieleen.

Vierailija
27/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli narsistinen esimies joka sai onneksi potkut. Hän oli todella inhottava esimies kaikista alemmille alaisilleen ja samaan aikaan vertaisilleen lähti joka viestin mukana hymiö ja muuta perseenlipitystä.

Olin asemassa jossa näin kaiken hänen toimintansa ja opin että jos hän on mukava toiselle, on hän entistä inhottavampi toisille, eli niille alemmille.

Vierailija
28/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen, että aika usein näille sadismi on silkka nautinto. Minua tällainen ihminen kiusasi sairauden/lääkityksen tuomista merkeistä ulkonäköön, samasta syystä kaventuneesta elinpiiristäni, yksinäisyydestä. Kun keski-ikäinen ihminen lähtee kiusaamaan tällaisista syistä, on siitä saatava mielihyvää. Minä en ainakaan tuossa kohtaa ollut minkään valtakunnan kilpailija, vaan hän potki into piukkana maassa makaavaa.&n

Oletko varma, ettei kyseessä ollut psykopaatti/sosiopaatti? Toki narsisteja he ovat aina myös, mutta sen lisäksi on juuri se todella sadistinen puoli ja empatian puute. Olen joka tapauksessa tosi pahoillani kokemuksestasi, ihan käsittämätönä porukkaa tässä maailmassa.

Vierailija
29/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon ? Häviävän pieni joukko on narsisteja ja vain noin 10% on narsistisia piirteitä vaikkeivat ole narsisteja.

Unohdit nyt että vauvapalstan mammat tuntee enemmän narsisteja kuin kaikki muut ihmiset yhteensä.

Ei varmaan, mutta tuskin ne tulevat tänne puhumaan narsisteista, joilla ei heistä ole kokemusta. Itse en esim. kommentoi ketjuun, jossa puhutaan vaikka hevosista, koska en tiedä niistä yhtään mitään. En edes tiedä miten päätyisin sellaiseen keskusteluun. Eli totta kai kun narsisteista puhutaan, niin siellä kommentoi ne, joilla heistä on kokemusta. Oletettavasti.

Niinpä. On hyvin huvittavaa, kun jokaiseen narsismia käsittelevään ketjuun tulee aina se yksi tyhmä ihminen ihmettelemään, miten kukaan voi muka tuntea narsistia oikeasti, kun sehän on niin harvinaista. Onpa joo harvintaista jos arvioissa puhutaan prosenteista (1-4%). Tyhmät ihmiset luulee että joka sadas ihminen on tos harvinaista. Ei ole, vaan se on yllättävän yleistä, jos joka sadas ihminen on jotain. Tietysti jollekin tynnyrissä kasvaneelle tuppukylän juntille, joka asuu äitinsä kellarissa, voi 1% väestöstä olla harvinaisuus. Jos et tapaa eläissäsi muita ihmisiä kuin äitisi, isäsi, mummisi ja naapurin sedän, niin joka sadas ihminen on sinulle harvinaisuus. Normaalit ihmiset tapaavat tuhansia ja tuhansia ihmisiä, ja ovat tekemisissä niin monen ihmisen kanssa, että tulevat 100% varmuudella kohtaamaan eläissään naristin jos toisenkin.

Vierailija
30/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskuesimiehestä vielä että tämä sairaus sokaisee. Hän ei itse kokenut tai ymmärtänyt tekevänsä väärin edes silloin kun sai potkut. 

Hän lähti niin että hänen hovinsakin piti hänen puoliaan ja koki isomman esimiehen kiusanneen häntä. Me alaiset itkimme onnesta..

Vierailija
31/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan nimenomaan alapuolella. Nehän esittää mukavaa ainoastaan, jos on tarvetta. Esim. pomolle voi olla narsisti mukava, että saa ylennyksen.

Joo, sellainen ainakin kuulemma kuuluu narsistiseen persoonallisuushäiriöön, että ne ihmiset, joiden narsisti katsoo olevan hierarkian pohjalla ja hyödyttömiä itselleen, joutuvat pahimmillaan tämän roskakoriksi. He ovat hänelle mitättömiä luusereita, joita saa ja pitääkin potkia. Varmaan tuossa on kyse siitä, että narsistisesti persoonallisuushäiriöinen näkee heissä itsensä, siis oman heikkoutensa ja epäonnistuneisuutensa jonka kieltää itsessään.

Psykopaateille sen sijaan joku sattumanvarainen ja hänen tavoitteidensa kannalta mitätön tyyppi on pelkästään merkityksetön eikä hän tuhlaa voimavarojaan tämän kiusaamiseen.

Tosi mielenkiintoista, koska oma kokemukseni on ihan päinvastainen. Tuntemani psykopaatti nimenomaan etsi syitä päästä kiusaamaan niitä, jotka eivät voi puolustautua (sadismia, ei mitään kykyä katumukseen, empatianpuute), kun taas tuntemani narsistit kokivat kiusaamisesta nautintoa, jos sillä pääsi päihittämään jonkun, ja sitten juoruilivat, kun toisen elämä romahti heidän tekojensa seurauksena. Koska halusivat vaikuttaa muiden silmissä hyviltä ihmisiltä ja kiillottaa sädekehää päänsä päällä, niin eivät voineet kiusata niitä, joilla asiat oli alusta alkaen huonommin. Se olisi johtanut nopeasti huonoon maineeseen, joka olisi osunut narsistin feikki-identiteettiin raskaasti. Mutta näissä on varmasti yksilöllisiä eroja.

Vierailija
32/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi miele

Narsisti kiusaa heikkoja tavalla josta ei jää kiinni. Kiusattua ei uskota

Vierailija
33/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon ? Häviävän pieni joukko on narsisteja ja vain noin 10% on narsistisia piirteitä vaikkeivat ole narsisteja.

Unohdit nyt että vauvapalstan mammat tuntee enemmän narsisteja kuin kaikki muut ihmiset yhteensä.

Ei varmaan, mutta tuskin ne tulevat tänne puhumaan narsisteista, joilla ei heistä ole kokemusta. Itse en esim. kommentoi ketjuun, jossa puhutaan vaikka hevosista, koska en tiedä niistä yhtään mitään. En edes tiedä miten päätyisin sellaiseen keskusteluun. Eli totta kai kun narsisteista puhutaan, niin siellä kommentoi ne, joilla heistä on kokemusta. Oletettavasti.

Niinpä. On hyvin huvittavaa, kun jokaiseen narsismia käsittelevään ketjuun tulee aina se yksi tyhmä ihminen ihmettelemään, miten kukaan voi muka

Aivan näin. Ja sitten on niitä eri psykologisia syitä, jotka johtaa juuri siihen, että joutuu joko usein narsistien uhreiksi tai ystäviksi ("ystäviksi"). Ei se ihan randomisti tapahdu. Sitähän tässä ketjussakin vähän pohditaan.

Vierailija
34/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ne joita narsisti ei voi määräillä tai jotka näkevät hänen lävitseen ovat aina uhka. Kiusattavaksi valitsee heikkoja ja helppoja kohteita.

Terapeutin mukaan narsisti kelpuuttaa puolisokseen usein vahvoja ihmisiä, myös muiksi uhreiksi valikoituu usein vahvoja ihmisiä siksi että heillä on usein enemmän annettavaa ja enemmän hyödynnettävää.

Narsismin naamio on normaali luonne jonka esittämisen hän hallitsee hyvin, ja tämän takia me kaikki olemme yhtä lailla vaarassa joutua uhriksi. :(

Vierailija
35/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyödynnettävissä, sinua halveksitaan, mutta kohtelu voi olla ok. Jos et ole hyödynnettävissä, sinua tuhotaan. Jos olet kilpailija, sinua tuhotaan tarmolla.

Vierailija
36/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Narsisti kiusaa heikkoja tavalla josta ei jää kiinni. Kiusattua ei uskota"

Olen tästä heikkousasiasta vähän eri mieltä. Uhri murtuu paineen alla ja näyttää lopulta siksi ehkä joidenkin mielestä siksi heikolta, mutta ei sitä ollut aluksi, vaan se on sen kiusaamisen lopputulos ja päämäärä. Narsisti joutuu kiusaamaan uhrejaan usein todella pitkään, ennen kuin se tapahtuu. Olen nähnyt näitä keissejä paljon. 

Vierailija
37/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmissuhteet ovat valtapeliä. Hyödyn maksimointi on se, mihin narsisti pyrkii: sex, supply, services & safety.

Vierailija
38/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset alkavat onneksi jo tunnistaa narsisteja paremmin ja silloin manipuloinnin läpi on helppo nähdä. Narsismi on sairaus joka vaikka työpaikoilla on monessa tapauksessa tunnistettu, mutta siihen ei voi puuttua sillä pelailu, manipulointi ja epäsuora kiusaaminen ei ole irtisanomisperuste. 

Vierailija
39/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä heikkousasiasta vähän eri mieltä. Uhri murtuu paineen alla ja näyttää lopulta siksi ehkä joidenkin mielestä siksi heikolta, mutta ei sitä ollut aluksi, vaan se on sen kiusaamisen lopputulos ja päämäärä. Narsisti joutuu kiusaamaan uhrejaan usein todella pitkään, ennen kuin se tapahtuu. Olen nähnyt näitä keissejä paljon. 

En osaa muotoilla tätä nyt tänään tämän paremmin, pahoittelen karkeuttani. Minulla on yhä sellainen fiilis, että jos olisin ns sallinut, narsisti olisi kiusannut minut kuoliaaksi saakka. Ja nauttinut siitä. En puhu nyt fyysisestä väkivallasta.

Vierailija
40/140 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa muotoilla tätä nyt tänään tämän paremmin, pahoittelen karkeuttani. Minulla on yhä sellainen fiilis, että jos olisin ns sallinut, narsisti olisi kiusannut minut kuoliaaksi saakka. Ja nauttinut siitä. En puhu nyt fyysisestä väkivallasta.

Älä pahoittele, ilmaiset vaan ihan faktuaalisen kokemuksen, joka on monelle kaltoinkohtelun kohteelle tuttu. Vahvuus ei ole sitä, että ei joudu näiden tyyppien hampaisiin, vaan se, että on lopulta edelleen täällä ja paranemisen potentiaali on olemassa. Voimia.