Onko narsistit yleensä mukavia niille, joiden yläpuolella kokevat olevansa?
Olen miettinyt tätä paljon viime aikoina. Te, jotka olette myös tunteneet paljon narsistista porukkaa (joko ihan diagnosoitavia tapauksia tai vaan todella monia narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä), oletteko huomioineet kenelle he ovat ystävällisiä ja kenet valitsevat silmätikuikseen?
Itse olen ollut huomaavinani, että narsistiset ihmiset on yleensä ilkeimpiä niitä kohtaan, joille ovat kateellisia, eli ihmisille, joiden kokevat olevan itseään kauniimpia, sosiaalisempia, menestyksekkäämpiä jne., kun taas kohtelevat ystävällisemmin niitä, joita eivät koe "kilpailijoikseen". Haluavat ehkä olla kaveriporukan nätein tai puheliain, tai jotain vastaavaa? Onko tämä yleinen huomio? Ja toisaalta sitten juoruilevat ja ilkeilevät, jopa kiusaavat niitä nätimpiä tai älykkäämpiä ihmisiä, jotka sitten jätetään porukan ulkopuolelle?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti tarvitsee ihmisiä joita sääliä. Koska hän ei kykene normaalin empatiaan hän esittää hyvää ihmistä säälimällä muita. Voi tuon esityksen vuoksi vaikuttaa avuliaalta mutta kyse on siitä että hän säälii itseään alempitasoisia jotka eivät pärjää ilman mahtavaa apuaan.
Minä en usko tuohon säälin tunteeseen. Se on käänteistä nautintoa, joka syntyy siitä, että näkee jollakin menevän huonommin kuin itsellään.
Sitä juuri. Sääli on sairautta sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten te ihmiset edes tunnistatte narsistin? Kuinka laaja psykiatrian tai lääketieteen osaaminen ja koulutus on taskussaomasta elämänkokemuksesta puhumattakaan? Kaikki ilmaisut ovat kärsineet inflaation nykyään; narsismi kunnianloukkaus,vaino,mustamaalaaminen.. Onko täällä ketään,joka ajattelee vielä puhtaalla maalaisjärjellä?
Ennen ei tunnistettu vaan heidät päästettiin esimerkiksi johtotehtäviin eri maissa, ja siitä seurasi sitten esim. pikkuongelmia kuten maailmansotia, noitavainoja, valloituskampanjoita... Oho, ei muuten kuulosta tänäkään päivänä ihan vieraalta, vai mitä? Niin, nykyään ihmiset vaan osaa nimetä nämä jutut, mikä helpottaa jo huomattavasi ja antaa enemmän toivoa paremmasta tulevaisuudesta sekä helpottaa tuen löytämistä uhreille. Tämä tietysti harmittaa narsisteja ja psykopaatteja, ja nyt uhriutuvat, kun heitä osataan kuvailla liian tarkasti. Taitaa ahdistaa, että ihmiset ymmärtävät heidän psykologiaansa paremmin kuin he monesti ymmärtävät itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit saattavat aluksi esittää mukavaa alempiarvoisena pitämälleen, mutta sitten voivat antaa tehtäviä heille ja alkaa komentelemaan. Pitävät ikään kuin palvelijanaan, eivät ignooraa täysin vaan muistavat silloin kun tarvitsevat jotain palvelusta.
Tyypillistä on se että saavat sinut tuntemaan ettet osaa yhtään mitään, ainakaan niinkuin pitää. Tuhoavia työympyröissä masentavuudessaan. Voivat kytätä aika avoimestikin tekemisiäsi ja valittaa esimiehille.
Toki noista hengissä selviää mutta jos monta tuommoista osuu kohdalle työuran aikana niin voi olla hyvinkin lannistavaa ja turhauttavaa. Jopa traumatisoi jos tukea ei löydy ja narsistia uskotaan. Silloin vaan äkkiä ulos/pyytää kohteen vaihtoa. Näitä häiriköitä on paljon nykytyöelämässä varmaan aloissa eroja, mutta kyllä tämä kiusaajatyyppi pitää ylensä kynsin hampain kiinni omasta työpaikastaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ignooraavat, ellei siitä "alempiarvoisesta" ole hyötyä johonkin tarkoitukseen.
Ja kannattaa katsoa miten kohtelee vaikka myyjiä, tarjoilijoita. On aika karua katseltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti tarvitsee ihmisiä joita sääliä. Koska hän ei kykene normaalin empatiaan hän esittää hyvää ihmistä säälimällä muita. Voi tuon esityksen vuoksi vaikuttaa avuliaalta mutta kyse on siitä että hän säälii itseään alempitasoisia jotka eivät pärjää ilman mahtavaa apuaan.
Tämä on mielestäni tosi hyvä kuvaus. Sitä on tosi vaikea selittää, jos ei ole kokenut tällaista ihmistä. "Olen huolissani sinusta", vaikka oikeasti haluaa vaan juoruilla muille elämästäsi. Etsii todisteita somesta toisten ikävistä elämäntilanteista ja tuntee siitä nautintoa ja vahingoniloa, mutta esittää sympaattista. Tekee jotain työtä, jossa auttaa muita, mutta puhuu todella ilkeästi tuntemistaan ihmisistä, jotka ovat vaikeassa tilanteessa. Sellaista kummallista tekopyhyyttä. Haluaa näyttää aina paremmalta kuin muut, ja siksi jatkuvasti etsii sellaisia tilanteita, joissa voi loistaa hyvillä teoillaan. Tämä on todella erilaista verrattuna ihmiseen, joka on oikeasti eettinen ja empaattinen ihminen, joka kykenee puhumaan myös omista virheistään ja haavoittuvaisuuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit saattavat aluksi esittää mukavaa alempiarvoisena pitämälleen, mutta sitten voivat antaa tehtäviä heille ja alkaa komentelemaan. Pitävät ikään kuin palvelijanaan, eivät ignooraa täysin vaan muistavat silloin kun tarvitsevat jotain palvelusta.
Tyypillistä on se että saavat sinut tuntemaan ettet osaa yhtään mitään, ainakaan niinkuin pitää. Tuhoavia työympyröissä masentavuudessaan. Voivat kytätä aika avoimestikin tekemisiäsi ja valittaa esimiehille.
Toki noista hengissä selviää mutta jos monta tuommoista osuu kohdalle työuran aikana niin voi olla hyvinkin lannistavaa ja turhauttavaa. Jopa traumatisoi jos tukea ei löydy ja narsistia uskotaan. Silloin vaan äkkiä ulos/pyytää kohteen vaihtoa. Näitä häiriköitä on paljon nykytyöelämässä varmaan aloissa eroja, mutta kyllä tämä kiusaajatyyppi pitää ylensä kynsin hampain kiinni omasta työpaikastaan.<
"Voivat kytätä aika avoimestikin tekemisiäsi ja valittaa esimiehille."
Tuo ei ole tyypillistä narsistille, vaan sanoo pikemmin ettei kerro esi miehelle jotta jäisit kiitollisuuden velkaa. Jättää sut riippuvaiseksi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki noista hengissä selviää mutta jos monta tuommoista osuu kohdalle työuran aikana niin voi olla hyvinkin lannistavaa ja turhauttavaa. Jopa traumatisoi jos tukea ei löydy ja narsistia uskotaan. Silloin vaan äkkiä ulos/pyytää kohteen vaihtoa. Näitä häiriköitä on paljon nykytyöelämässä varmaan aloissa eroja, mutta kyllä tämä kiusaajatyyppi pitää ylensä kynsin hampain kiinni omasta työpaikastaan.<
Nykyaika ja etenkin työelämä _suosii_ näitä lipeviä, supliikkeja kiusaajia. Kyynärpäillä eteneviä varjokansalaisia, jotka kylvävät irstas hymy huulillaan pahuuden siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani narsisti on avioerolapsi ja myös ainoa lapsi. Narsistisen haavan syntyhistoria olisi luultavasti aika helppo tavoittaa lapsuudesta. En kuitenkaan usko, että se (läheskään) aina on näin helppoa. Mikäköhän on yleisin syy tällaisen persoonallisproblematiikan syntyyn?
Epävakaa persoonallisuushäiriö on hyvin perityvää laatua pojille jos äidillä ollut vastaava häiriö. Epävakaa ilmentää hyvin monia narsisimin piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni tosi hyvä kuvaus. Sitä on tosi vaikea selittää, jos ei ole kokenut tällaista ihmistä. "Olen huolissani sinusta", vaikka oikeasti haluaa vaan juoruilla muille elämästäsi. Etsii todisteita somesta toisten ikävistä elämäntilanteista ja tuntee siitä nautintoa ja vahingoniloa, mutta esittää sympaattista. Tekee jotain työtä, jossa auttaa muita, mutta puhuu todella ilkeästi tuntemistaan ihmisistä, jotka ovat vaikeassa tilanteessa. Sellaista kummallista tekopyhyyttä. Haluaa näyttää aina paremmalta kuin muut, ja siksi jatkuvasti etsii sellaisia tilanteita, jois
Totta! Niin totta. Tuon eron oikeasti empaattiseen ihmiseen voi ihan aistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni tosi hyvä kuvaus. Sitä on tosi vaikea selittää, jos ei ole kokenut tällaista ihmistä. "Olen huolissani sinusta", vaikka oikeasti haluaa vaan juoruilla muille elämästäsi. Etsii todisteita somesta toisten ikävistä elämäntilanteista ja tuntee siitä nautintoa ja vahingoniloa, mutta esittää sympaattista. Tekee jotain työtä, jossa auttaa muita, mutta puhuu todella ilkeästi tuntemistaan ihmisistä, jotka ovat vaikeassa tilanteessa. Sellaista kummallista tekopyhyyttä. Haluaa näyttää aina paremmalta kuin muut, ja siksi jatkuvasti etsii sellaisia tilanteita, jois
Mukaempatiaa ja näennäishyvyyttä joilla pyritään - yllätys yllätys- hyötymään itse ja ajamaan omaa etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen itse juuri päässyt tuollaisesta tilanteesta ulos toiseen työhön, ja huomaan olevani jossain määrin traumatisoitunut kaikesta kokemastani. Entinen pomoni oli narsisti ja kohteli alaisiaan ihan kauheasti: kukaan ei osannut mitään jne. Narsisti nauttii vallan tunteesta, ja siksi alaisiaan kohtaan ei todellakaan ole asiallinen. Hän nauttii siitä, että alaiset ovat mitäänosaamattomia palvelijoita, vain hän itse on ainoa osaava työntekijä. Paljon olisi esimerkkejä, mutta täällä onkin mainittu jo vastaavia juttuja.
Itse tosiaan sain uuden työn (ylennys toisessa yksikössä - narsisti ei muuten todellakaan ylennä alaisiaan!). Nykyinen pomo on tosi ihana, mutta tulee olemaan pitkä matka tottua siihen, että pomo voikin välittää alaisistaan ja kohdella heitä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko tuohon säälin tunteeseen. Se on käänteistä nautintoa, joka syntyy siitä, että näkee jollakin menevän huonommin kuin itsellään.
Narsisti ei aidosti sääli, mutta voi muutoin esittää avuliasta ja anteliasta. Tämäkin on tapa saada kiitosta itselleen, pönkittää omaa egoaan ja saada toinen kiitollisuuden velkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei aidosti sääli, mutta voi muutoin esittää avuliasta ja anteliasta. Tämäkin on tapa saada kiitosta itselleen, pönkittää omaa egoaan ja saada toinen kiitollisuuden velkaan.
Niin, tai siis säälillä ehkä tässä tarkoitetaan sellaista alentuvaa asennetta, siis sitä, että voi tuota maan matosta verrattuna minuun ihanaan upeaan... Öö, en nyt keksi, joku hieno eläin :D Että minunpa pitää nyt auttaa tuota säälittävää pikku otusta kun olen itse niin upea pelastaja. Sitten ihailee ja liikuttuu omasta hyvyydestään ja kertoo siitä muille. En tiedä osaanko selittää. Mutta siis sääli on eri asia kuin empatia, jossa enemmänkin samaistuu toisen kokemukseen, koska tietää itsekin joskus olevansa avun tarpeessa, tai surullinen, tai epätäydellinen, ja osaa siksi kohdata toisen vaikeudet tasavertaisena.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen usein just sitä, että tekee toisen puolesta pyytämättä ja sitten saa toisen näyttämään täysin avuttomalta, kyvyttömältä, laiskalta.
Hirveä tarvea päteä jonkun toisen kustannuksella. Jos nämä tyypit saataisiin pois työpaikoilta veikkaan että hyvin monen työpaikan ilmapiiri kohenisi.
Hassua miten moni muka tuntee narsistin. Itse tunnen vain yhden edelliseltä työpaikaltani ja hän on ihan täysi malliesimerkki narsistista. Ei sitä edes uskoisi miten sekaisin jotkut voi olla, narsisti elää täysin omalla planeetallaan. Kaikki narsistit saisi lähettää avaruuteen etsimään sitä omaa planeettaansa.
Helppo temppu jolla saat narsistin kimppuusi on hymyillä hänelle leveästi. Hän rupeaa analysoimaan miksi tuo alempi nauraa minulle ja kohta huomaatkin olevasi syljeskelyn kohde. Narsistin kanssa ei leikitä.
Onko narsisti sellainen jonka puhetyyli ja äänensävy on ihan erilainen eri ihmisten seurassa.
Sanooko narsisti asiat suoraan. Esim kohtaat henkilön, kun olet lapsen kanssa ulkona. Hän sanoo sinulle lapsen kuullen: En pidä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikea edes kuvailla kuinka pitkälle tällainen totaalinen empatiakyvyttömyys narsistilla menee; se on ihan sitä olemisen ydintä. Kaiken tuon hyväntekijänä esiintymisen ja mukamyötäelävän naamion takana on ärsyyntynyt, toisen heikkoutta inhoava olento. Kun hyötysuhde - mitä ikinä se sitten olikin - päättyy, on narsistille totaalisen yhdentekevää mitä toiselle tapahtuu. Mielellään antaa myös lisäpotkut perseelle kohti nopeampaa loppua. Kärsimys on oikeasti hänen mielestään ansaittua; mitäs meni olemaan niin heikko että sairastui tms. Tällaista pimeyttä kohdanneena tulee aina mieleen, että pahuutta todellakin on keskellämme, ihan arkeen manifestoituneena.
Tiedän yhden. Olin pitkään ihastunut ja siedin kuumaa-kylmää leikkiä häneltä.