Näkyykö adhd sikiöseulonnassa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD ei ole sairaus eikä sitä aina edes tarvitse diagnosoida vaan on levottomuudesta johtuvaa keskittymiskyvyttömyyttä. Ole vain huoleti.
Aivojen kehityshäiriö = sairaus
No kannattaa varmaan sitten kehittyä jo varhain ja siitä aina eteenpäinkin koko elämän ajan.
Ehkä sinunkin jo pitäisi tässä iässä kun tänne palstallekin kirjoittelet perättömyyksiäsi tärkeisiin asioihin puuttuen?
ADHD-potilaat eivät saa luovuttaa siittiöitä ja heidän lisääntymistään pyritään rajoittamaan ja sinä väität ettei kyseessä ole sairaus???
Kyllä väitän koska se on totta. Ei ole myöskään sairausloman peruste ADHD sinänsä että jos saa saikkua niin syyt ovat muualla. Siittiöihin en ota kantaa.
Näkyy tietty,kuten myös äo,sukupuolinen suuntautuminen ja tykkääkö sushista.
No ei tietenkään näy!😂
Vierailija kirjoitti:
ADHD johtuu lapsella kasvatuksen, rajojen ja tunnetaitojen opetuksen puutteesta.
Ei johdu, ne kyllä helpottavat kovasti yhdessä liikunnallisen elämäntavan ja säännöllisen päivärytmin kanssa lasta arjessa, mutta ADHD:n syntyyn niillä ei ole mitään merkitystä. Tiedän, tulen tuollaisesta kodista ja pystyn pitkälle säätelemään itseäni, opiskellut itselleni hyvän ammatin ja maksan yhteiskunnalle veroni, mutta minulla on siltikin haasteita arjessani.
Toisaalta, vierestä katsoessani niin tuntuu monella neuronormatiivilla olevan ihan omat haasteensa elämässään verenpaineen, kolesterolin tai kokevat lapsi-vanhempisuhteen kautta traumaperäisiä ongelmia. Useammalla suomalaisella kuin adhd-ihmisillä on paljon puutteita tunne ja sosiaalisista taidoista. Toisen vaan tuntuu olevan tarvetta pönkittää omaa erinomaosuuttaan latistamalla muita ihmisiä, jokseenkin kai sekin huonoa omaatuntoa korjaa, vai korjaako, tietänet vastata siihen.
Kyllä keski-ikäisen elämä on kunnossa, kun omaa säännölliset elämäntavat ja lääkityksen (duagnoosistaan huolimatta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD ei ole sairaus eikä sitä aina edes tarvitse diagnosoida vaan on levottomuudesta johtuvaa keskittymiskyvyttömyyttä. Ole vain huoleti.
Aivojen kehityshäiriö = sairaus
No kannattaa varmaan sitten kehittyä jo varhain ja siitä aina eteenpäinkin koko elämän ajan.
Ehkä sinunkin jo pitäisi tässä iässä kun tänne palstallekin kirjoittelet perättömyyksiäsi tärkeisiin asioihin puuttuen?
ADHD-potilaat eivät saa luovuttaa siittiöitä ja heidän lisääntymistään pyritään rajoittamaan ja sinä väität ettei kyseessä ole sairaus???
englanninkielisillä termeillä illness ja sickness viitataan itse sairauteen ja termillä disease sairauden taustalta löytyvään rakenteelliseen tai toiminnalliseen poikkeavuuteen, jota ilman eläin tai kasvi ei voisi koskaan sairastua kyseiseen sairauteen
Vierailija kirjoitti:
No näkyy! Sikiö poukkoilee kohdussa kuin kuula flipperissä! Ping pong! Ding dong!
Olen synnytyssairaalan ylilääkäri, ja voin asiantuntijana sanoa, että tämä ei pidä paikkaansa.
Kohdussa flipperikuulan lailla poukkoilevista ADHD-sikiöistä lähtevä ääni on enemmänkin "plup plop".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD johtuu lapsella kasvatuksen, rajojen ja tunnetaitojen opetuksen puutteesta.
Adhd ei ole synonyymi käytöshäiriölle eikä huono käytös riitä koskaan diagnoosiin. Mun veli on oikein kiltti kiva ja hyväkäytöksinen. Mutta hän saattaa raivostua pienistä asioista.
Ongelmia satunnaisten raivareiden lisäksi keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan, kömpelyys, sotkuisuus, virtsaongelmat ja välillä kyvyttömyys pysyä paikallaan kun selittää jotain. Kohtelias on ja kiltti. Kasvatukseen on käytetty varmasti 10 kerta enemmän aikaa kuin meidän terveiden sisarusten.
ADHD ei liity raivareihin. Hänellä on psyykkisiä ongelmia. Toivottavasti hän tasaantuisi ja parantuisi pian! Keskittymiskyvyttömyyttä voi tulla myös stressistä kuten kaikesta kuormituksestakin elämässä.
Voi liittyä. Itse olen saanut lapsena ja teininä raivareita, samoin lapseni, jolla on ADHD. Liittyy kuormitukseen. Kun päivän käyttäytyy hyvin ja pinnistelee, purkautuu raivareina. Toki molemmilla loppuneet teini-iän mentyä ohi.