Tiedättekö ferritiini arvonne
Jos yhtään viittaa oireet et vois johtuu varastoraudan alhaisuudesta nii kandee testaa.
Kuinkahan paljon popsitaan turhaan jotain lääkkeitä vaikka väärän dgn vuoksi.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä oireet?
Ei kaikilla tule oireita, ei edes väsymystä. Itselläni ei ollut minkäänlaisia rautapuutoksen oireita vaikka hb:kin oli siinä 100 pinteessä, ferritiini oli 9.
Voisin kirjoittaa sanasta sanaan samoin. Siksi ymmärrän, että erään pitävät rautapuutosta hömppänä.
Kun rauta-arvot ovat laskeneet vähitellen, on yleiseen väsymykseen niin tottunut, että ei sitä osaa pitää erikoisena. Minullakin raudanpuutos todettiin aivan eri sairauden tutkimusten yhteydessä. Raudanpuutteen syytä selvitettäessä löytyi uusi sairaus, jota hoitamalla toivottavasti rauta-arvotkin kohenevat.
Minulla oli sama, vaikka sairaus on hoidossa niin rautavarastot eivät valitettavasti parantuneet, sain infuusioita, niissä olen säännöllisesti käynyt muutaman vuoden ajan. Voi toki olla että olen niin tottunut sitten ns oireisiin mutta väsymystä ei juuri ole, ei aivosumua eikä mt-ongelmia. Anemiaa on ja sekin hoidetaan pistettävällä lääkkeellä.
Menkäävittujonnekin syöpäjärjestöjen FB-sivuille itkemään elämänne kurjuutta. Tämä on Aihe vapaa eikä mikään Maailman sairaudet -palsta!
Vierailija kirjoitti:
25 oli viimeksi. Vuosikausien runsaat menkat taustalla, mutta vasta haavainen coliitti ja veri kuin hanasta kääntämällä romahdutti arvon. Rautaa ei vatsa kestä syödä, ripulointi pahenee heti. Olen silti yrittänyt, kun muuta hoitoa en saa.
Oireet: uupumistason väsymys (nukahtelin aina tyhjän hetken äärellä, mutta myös aktiivisesti toimiessa, esim. lukiessa, neuloessa, autossa kyytiläisenä jne.) hengästyminen, aivosumu, näköongelmat, masennus.
Neuloessa 😆🤣
En tiedä, eikä kiinnosta.
Taas uusi muoti-ilmiö.
Voin kertoa teille että se ns trendikäs aivosumu ei todellakaan johdu mistään alhaisesta yksittäisestä ferritiinistä, vaan siitä että syötte huonosti ja väärin. Mikään sosekeitto tai puuro ei ole työtä tekevän lounas!
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa teille että se ns trendikäs aivosumu ei todellakaan johdu mistään alhaisesta yksittäisestä ferritiinistä, vaan siitä että syötte huonosti ja väärin. Mikään sosekeitto tai puuro ei ole työtä tekevän lounas!
Sosekeitto tai puuro ei ole kenellekään riittävä lounas. Aamiainen joo.
Vierailija kirjoitti:
Menkäävittujonnekin syöpäjärjestöjen FB-sivuille itkemään elämänne kurjuutta. Tämä on Aihe vapaa eikä mikään Maailman sairaudet -palsta!
Älä avaa ketjuja joista et ole kiinnostunut, hyvin yksinkertaista. Vai eikö äly riitä?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, eikä kiinnosta.
Taas uusi muoti-ilmiö.
Tähän myös...ellei ketju kiinnosta älä avaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä avaa ketjuja joista et ole kiinnostunut, hyvin yksinkertaista. Vai eikö äly riitä?
Ap:n äly ei riitä edes yhdyssanojen oppimiseen.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009439854.html
MIKÄ AVUKSI, kun olen loputtoman väsynyt ja voisin vain nukkua? kysyy anonyymi keskustelija Facebook-ryhmässä.
Ei mene aikaakaan, kun useampi ryhmäläinen on nakutellut täsmävastauksen kysyjälle:
Olethan mittauttanut ferritiiniarvosi?
Kärsit hyvin todennäköisesti raudanpuutteesta.
Fyysistä suorituskykyä mittaavissa testeissä ei eroja ole juuri havaittu. Tilastollisesti merkitsevät erot tutkimuksissa ovat koskeneet potilaita, joiden ferritiini on ollut alle 15.
Ferritiini on ensinnäkin hyvin epäluotettava mittari. Verenkuva antaa paremman kokonaiskäsityksen potilaan tilanteesta, sillä hemoglobiinin lisäksi siinä selvitetään myös punasolujen kokoa. Koko antaa viitteitä siitä, onko potilaalla kenties kehittymässä anemia, Seppänen selittää.
Väsymys ja uupumus ovat Seppäsen mukaan niin yleisiä oireita, ettei niiden perusteella voi päätellä vielä mitään raudanpuutteesta.
Ketäpä ei lokamarraskuussa väsyttäisi? hän kysyy.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009439854.html
MIKÄ AVUKSI, kun olen loputtoman väsynyt ja voisin vain nukkua? kysyy anonyymi keskustelija Facebook-ryhmässä.
Ei mene aikaakaan, kun useampi ryhmäläinen on nakutellut täsmävastauksen kysyjälle:
Olethan mittauttanut ferritiiniarvosi?
Kärsit hyvin todennäköisesti raudanpuutteesta.
Fyysistä suorituskykyä mittaavissa testeissä ei eroja ole juuri havaittu. Tilastollisesti merkitsevät erot tutkimuksissa ovat koskeneet potilaita, joiden ferritiini on ollut alle 15.
Ferritiini on ensinnäkin hyvin epäluotettava mittari. Verenkuva antaa paremman kokonaiskäsityksen potilaan tilanteesta, sillä hemoglobiinin lisäksi siinä selvitetään myös punasolujen kokoa. Koko antaa viitteitä siitä, onko potilaalla kenties kehittymässä anemia, Seppänen selittää.
Väsymys ja uupumus ovat Seppäsen mukaan niin yleisiä oireita,
Hoh hoijaa. Kenen etu on jättää välttämättömän aineen puutos hoitamatta? Ei kenenkään.
Verenkuva ja ferritiinimittaus, olkoon kumpi tahansa mittari, jos selkeää puutosta näkyy näissä, niin se on hoidettava. Jos puutosta ei näy, niin hoitoa ei tarvitse. Yksinkertaista.
Kirjavia vastauksia.
Miten joillakin on asenne et jos asia ei koske itseä, sitä ei ole olemassa.
Joo, otettiin kolmenkymmenen muun veriarvon joukossa: 243.
Pari viikkoa sitten oli 3. Tuskin vielä on paljoa tuosta ehtinyt nousta. Syksyllä sitten kontrollilabrat. Kunhan suunta olisi oikea, niin olen tyytyväinen. Rautavarastot täyttyy hitaasti.
25 oli viimeksi. Vuosikausien runsaat menkat taustalla, mutta vasta haavainen coliitti ja veri kuin hanasta kääntämällä romahdutti arvon. Rautaa ei vatsa kestä syödä, ripulointi pahenee heti. Olen silti yrittänyt, kun muuta hoitoa en saa.
Oireet: uupumistason väsymys (nukahtelin aina tyhjän hetken äärellä, mutta myös aktiivisesti toimiessa, esim. lukiessa, neuloessa, autossa kyytiläisenä jne.) hengästyminen, aivosumu, näköongelmat, masennus.