Miksi käyttää kallista olivviöljyä edullisen rypsiöljyn sijaan
Oliiviöljyllä kun ei voi edes paistaa tai tehdä siitä majoneesia. Lisäksi se suurella todennäköisyydellä on väärennettyä.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen paistanut kaiken oliiviöljyllä enkä ole ikinä kuullutkaan ettei niin voisi tehdä. Käristäminen tai uppopaistaminen ei muutenkaan ole terveellinen tapa laittaa ruokaa.
Kreetalla kaikki ruoka tehdään oliviiöjyssä, ei siis paisteta voissa mitään. Ranskiksetkin uppopaistetaan oliiviöljyssä. Verisuonet pysyvät auki ja tukoksista ei tietoakaan. Kreetalaiset oliivit ovat kaikki luomuja. Tietty samaten myös oliiviöljy.
Matkaopas paljasti, että italialIset ostavat kreetalaisilta oliiviöljyä ja lantraavat sekaan omaa jotain kehnonlaatuista, mitä eivät itse käyttäisi. Sitten myydään laadukkaana italialaisena oliiviöljynä. Ehkä ihmisten ikävät makukokemukset johtuvat Italiassa tehdyistä sekoituksista.
Kreetalainen neitsyt oliiviöljy käy kaikkeen ruoanlaittoon. Niitä saa eri makuisia ja oma suosikk
Ei kun phuitkin nimenomaan kreetalaisista!
Terve taas, ei hätää en ollut mennyt mihkään tai ollut missään, piti laittaa hetkeksi ruudut säppiin kun kutina paheni.
Mutta itse asiaan, oliiviöljyn sijaan suosittelen maustamatonta jogurttia (valio).
Perusteella että jotta koska kun, tuosta tästä ja vielä sieltä;
Olemme vaimoni kanssa kärsineet jo vuosia hillitsemättömästä peräaukon kutinasta (vuosikausia kestänyt). Saimme kuitenkin vähän hillittyä sitä aamuisalla granola annoksella (joka luonnollisesti otetaan peräteitse).
Granola, maustamaton jogurtti (valio) joka aamu peräteitse. Aloittelijoille vinkkinä, vaipat, käytä vaippoja, pakkaa granolan tiukempaan pakettiin,eikä mene pökkystimet lunariin. Ja mikä tärkeintä, rapsut kestävät pitempään.
Granolan täytteistä kesää!
-K68
"Etelän maissa tuotetaan oliiviölyjyä valtavat määrät ja johonkin se pitää saada menemään. "
Itse asiassa siitä on parasta aikaa huutava pula. Tuotanto on kärsinyt kuivuudesta ja ei kyetä vastaamaan kysyntään.
Ns. "pakkomyynnistä" ei ole oliiviöljyn kohdalla ollut koskaan kyse. Tai ehkä on Italiassa. Sen suhteen olen samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa. Italialainen öljy sopii moottoreihin, ja niihinkin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän oliiviöljyä myös paistamiseen. Yleensä ottaen käytän sitä rypsiölyn sijasta ihan kaikessa siksi, että se on terveellisempää ja maistuu hyvältä (rypsiöljyhän on aika mautonta).
Tuon takia käytän itse lähinnä rypsiöljyä paistamiseen, en halua kasviksiini liikaa oliivin makua eli ne mieluummin purkista. Yksi kamalimmista hajumuistoistani on soijamurekeainesten paistaminen oliivöljyssä, täytyi pitää toisella kädellä nenää kiinni. Onneksi se ruoka ei syödessä maistunut ihan yhtä pahalle.
Ehkä tossa ei ongelmana ollut oliiviöljy vaan soijamureke.
Ei ollut, ensin kuumensin sitä öljyä ennen sipuiin laittoa, haisi koko ajan. Öljy ei päässyt edes kuumenemaan liikaa. Sonnan haju pysyi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ovat etelä-euroopassa selvinneet vanhoiksi ja terveiksi oliiviöljyn voimin. Entä me suomalaiset? Hmmm
He ovat eläneet vanhoiksi ja terveiksi pitkälti sen takia, että heidän elämäntapansa on paljon sosiaalisempi ja aktiivisempi, eikä alkoholin kanssa läträtä. Käytetyillä öljyillä ei ole merkitystä tuon taivaallista, kun kokonaisuus on kunnossa.
Vuosikymmeniä sitten tehtiin tutkimus, jonka tuloksena todettiin kreikkalaisten olevan Euroopan tervein kansa sydän- ja verisuonitautien suhteen. Nykyään ovat valitettavasti tasoissa muiden kanssa johtuen ruokailutottumusten ja elintapojen muutoksesta. Ei ole enää syytä olla tyytyväisiä ei. Hampurilaiset ja muut ylikansalliset ruoat ovat ottaneet paikkansa nuorison ruokailutottumuksissa jo muutaman sukupolven ja se näkyy heidän kansantervydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen paistanut kaiken oliiviöljyllä enkä ole ikinä kuullutkaan ettei niin voisi tehdä. Käristäminen tai uppopaistaminen ei muutenkaan ole terveellinen tapa laittaa ruokaa.
Kreetalla kaikki ruoka tehdään oliviiöjyssä, ei siis paisteta voissa mitään. Ranskiksetkin uppopaistetaan oliiviöljyssä. Verisuonet pysyvät auki ja tukoksista ei tietoakaan. Kreetalaiset oliivit ovat kaikki luomuja. Tietty samaten myös oliiviöljy.
Matkaopas paljasti, että italialIset ostavat kreetalaisilta oliiviöljyä ja lantraavat sekaan omaa jotain kehnonlaatuista, mitä eivät itse käyttäisi. Sitten myydään laadukkaana italialaisena oliiviöljynä. Ehkä ihmisten ikävät makukokemukset johtuvat Italiassa tehdyistä sekoituksista.
Kreetalainen neitsyt oliiviöljy käy kaikkeen ruoanlaittoon. Niitä saa eri makuisia ja oma suosikkini on makea sitruuna, ai että!!
Näistä väärennöksistä on oillut paljon artikkelaita. Joitakin kalliita erinomaisiksi mainittuja oliliiviöljyä oli testattu labroissa ja todettu väärennöksiksi. Mainittiin nimeltäkin mutten enää muista.
Minä käytän rypsiöljyä, mutta tuota sitruunan makuista neitsyt oliiviöljyä täytyy kyllä kokeilla, jos sitä saa jostain normikaupasta. Lähettyvillä ei ole mitään erikoiskauppoja en kä netistä viitsi yhtä pulloa tilata.
Näistä väärennöksistä on oillut paljon artikkelaita. Joitakin kalliita erinomaisiksi mainittuja oliliiviöljyä oli testattu labroissa ja todettu väärennöksiksi. Mainittiin nimeltäkin mutten enää muista.
Minä käytän rypsiöljyä, mutta tuota sitruunan makuista neitsyt oliiviöljyä täytyy kyllä kokeilla, jos sitä saa jostain normikaupasta. Lähettyvillä ei ole mitään erikoiskauppoja en kä netistä viitsi yhtä pulloa tilata.
Eiköhän sitä saa itsekin tehtyä ihan helposti laittamalla luomusiruunan kuorta öljypulloon.
Vierailija kirjoitti:
En osta italialaista oliiviöljyä väärennösten pelossa. Kreikkalainen tai espanjalainen siinä mielessä turvallisempia.
Kun Suomessa ollaan, niin eikö paistamiseen pidä käyttää voita?
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyissä on valtavia eroja, pidän vain miedoista vaihtoehdoista.
Öljy pilaantuu nopeasti Gordon Ramsayn mukaan, kokkaan harvoin, en saa kitattua pullollista parissa viikossa. Rypsiöljyä säilyy jääkapissa.
Tätä minäkin mietin että kuinka kauan se öljy säilyy käyttökelpoisena. Mulla kuluu tosi vähän eli rypsiöljypullokin kestää puoli vuotta mutta onko se sitten jo vanhentunutta? Oliiviöljyn mausta en pidä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ovat etelä-euroopassa selvinneet vanhoiksi ja terveiksi oliiviöljyn voimin. Entä me suomalaiset? Hmmm
Kokonaisuus ratkaisee, eikä koske vain ruokavaliota. Elämäntavat voivat olla muutoinkin erilaiset. Yksi öljy ei ketään tapa tai pelasta.
Sieltä tosiaan puuttuu ruokavaliosta ruisleipä ja peruna lähes täysin jotka suomessa se suurin terveysongelma.
Ei todellakaan puutu peruna siellä ruokavaliosta 😃.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyä todellakin voi käyttää paistamiseen. Välimeren maissa kaikki paistetaan extra virgin -oliiviöljyssä.
Ja tietenkin siitä voi tehdä majoneesiakin, miksi muka ei voisi?
Käytän toki molempia, riippuen millaista makua haluan ruokaan.
No ei paisteta, vaan siinä halvassa jäteoliiviöljyssä joka saadaan toisen tai useamman puristamisen jälkeen. Extra virginiä sitten muuhun käyttöön.
No kyllä paistetaan extra virginissä. Käy vaikka jossain Kreetalla katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyissä on valtavia eroja, pidän vain miedoista vaihtoehdoista.
Öljy pilaantuu nopeasti Gordon Ramsayn mukaan, kokkaan harvoin, en saa kitattua pullollista parissa viikossa. Rypsiöljyä säilyy jääkapissa.
Tätä minäkin mietin että kuinka kauan se öljy säilyy käyttökelpoisena. Mulla kuluu tosi vähän eli rypsiöljypullokin kestää puoli vuotta mutta onko se sitten jo vanhentunutta? Oliiviöljyn mausta en pidä yhtään.
Haista ja maista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei öljyä niin paljon käytetä, että hinta olisi liian korkea.
Oliiviöljyä siis.
Ei siinä kapeassa lasipullossa paljon ole.
Sull varmaan kuluu kanistereittain sitä rypsiöljyäsi.
Vierailija kirjoitti:
Terve taas, ei hätää en ollut mennyt mihkään tai ollut missään, piti laittaa hetkeksi ruudut säppiin kun kutina paheni.
Mutta itse asiaan, oliiviöljyn sijaan suosittelen maustamatonta jogurttia (valio).
Perusteella että jotta koska kun, tuosta tästä ja vielä sieltä;
Olemme vaimoni kanssa kärsineet jo vuosia hillitsemättömästä peräaukon kutinasta (vuosikausia kestänyt). Saimme kuitenkin vähän hillittyä sitä aamuisalla granola annoksella (joka luonnollisesti otetaan peräteitse).
Granola, maustamaton jogurtti (valio) joka aamu peräteitse. Aloittelijoille vinkkinä, vaipat, käytä vaippoja, pakkaa granolan tiukempaan pakettiin,eikä mene pökkystimet lunariin. Ja mikä tärkeintä, rapsut kestävät pitempään.
Granolan täytteistä kesää!
-K68
Jogurttia ruoan paistamiseen?
En ennen tiennytkään että rypsiöljyn vastustaminen on poliittinen kannanotto ja salaliittoteoriaa. Hakusanaksi seed oil conspiracy eli
https://www.google.com/search?q=seed+oil+conspiracy
niin huomaatte että äärioikealla olevilla on vahvaa vastustusta rypsiöljyn suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En ennen tiennytkään että rypsiöljyn vastustaminen on poliittinen kannanotto ja salaliittoteoriaa. Hakusanaksi seed oil conspiracy eli
https://www.google.com/search?q=seed+oil+conspiracy
niin huomaatte että äärioikealla olevilla on vahvaa vastustusta rypsiöljyn suhteen.
No kukapa yllättyi, on sen verran sakeita jutut ilman mitään todisteita.
Miksi käyttää kallista 3-kerroksista vessapaperia edullisen 1-kerroksisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me täällä Espanjassa käytämme ruuanlaitossa vain oliiviöljyä. Rypsiöljy kelpaa korkeintaan saranoiden rasvaamiseen.
Nyt ymmärrän paremmin espanjalaisia. Rypsiöljy on paljon oliiviöljyä terveellisempää.
No ei ole.
No on.
Oliiviöljyä en käytä ollenkaan, mutta rypsiöljyä laitan ruokalusikallisen aamupuuron sekaan. Paistamiseen en käytä mitään öljyä tai rasvaa, koska syön vain valmisruokia, joita ei tarvitse paistaa.