Miksi käyttää kallista olivviöljyä edullisen rypsiöljyn sijaan
Oliiviöljyllä kun ei voi edes paistaa tai tehdä siitä majoneesia. Lisäksi se suurella todennäköisyydellä on väärennettyä.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Käytän oliiviöljyä myös paistamiseen. Yleensä ottaen käytän sitä rypsiölyn sijasta ihan kaikessa siksi, että se on terveellisempää ja maistuu hyvältä (rypsiöljyhän on aika mautonta).
Oliiviöljy on pahaa ja kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän oliiviöljyä myös paistamiseen. Yleensä ottaen käytän sitä rypsiölyn sijasta ihan kaikessa siksi, että se on terveellisempää ja maistuu hyvältä (rypsiöljyhän on aika mautonta).
Oliiviöljy on pahaa ja kallista.
Kallista pahvia!
Tulehdustilaa aiheuttavat siemenöljyt saavat jäädä kauppaan. Siemenöljyissä ja margariineissa se syy suomalaisten sydänsairauksille on. Ranskalaiset vetää voita kaksin käsin ja siellä ei sydänsairaudet vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyissä on valtavia eroja, pidän vain miedoista vaihtoehdoista.
Öljy pilaantuu nopeasti Gordon Ramsayn mukaan, kokkaan harvoin, en saa kitattua pullollista parissa viikossa. Rypsiöljyä säilyy jääkapissa.
Tätä minäkin mietin että kuinka kauan se öljy säilyy käyttökelpoisena. Mulla kuluu tosi vähän eli rypsiöljypullokin kestää puoli vuotta mutta onko se sitten jo vanhentunutta? Oliiviöljyn mausta en pidä yhtään.
Miten teet ruokaa, jos öljyä kuluu noin vähän? Mä teen yhden lämpimän ruoan päivässä, ja siihen tulee aina öljyä, niin kuluu sitä, vaikkei kovin paljoa laittaisikaan.
Siis ihmettelen, mitä on sellainen ruoanlaitto, joka ei ala ainesten öljyssä kuullottamisella 🤔.
Vierailija kirjoitti:
Tulehdustilaa aiheuttavat siemenöljyt saavat jäädä kauppaan. Siemenöljyissä ja margariineissa se syy suomalaisten sydänsairauksille on. Ranskalaiset vetää voita kaksin käsin ja siellä ei sydänsairaudet vaivaa.
Ok. Otit varmaankin ihan itse selvää?
Kreikkalaiset johtavat kyllä Euroopassa sydän- ja verisuonitautitilastoja...
Näin se valitettavasti nykyään on. Ruokavalio on muuttunut nuorisolla mäkkäriannoksiin ja kaikkeen muuhun pskaan, mitä Euroopassa nyt yleensä nuoret syö ja juo. Muutamassa kymmenessä vuodessa tuhottiin kansanterveys.
Hyvälaatuinen oliiviöljy säilyy reilusti yli vuoden, kun se säilytetään oikein eli valolta suojattuna ja huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen paistanut kaiken oliiviöljyllä enkä ole ikinä kuullutkaan ettei niin voisi tehdä. Käristäminen tai uppopaistaminen ei muutenkaan ole terveellinen tapa laittaa ruokaa.
Kreetalla kaikki ruoka tehdään oliviiöjyssä, ei siis paisteta voissa mitään. Ranskiksetkin uppopaistetaan oliiviöljyssä. Verisuonet pysyvät auki ja tukoksista ei tietoakaan. Kreetalaiset oliivit ovat kaikki luomuja. Tietty samaten myös oliiviöljy.
Matkaopas paljasti, että italialIset ostavat kreetalaisilta oliiviöljyä ja lantraavat sekaan omaa jotain kehnonlaatuista, mitä eivät itse käyttäisi. Sitten myydään laadukkaana italialaisena oliiviöljynä. Ehkä ihmisten ikävät makukokemukset johtuvat Italiassa tehdyistä sekoituksista.
Kreetalainen neitsyt oliiviöljy käy kaikkeen ruoanlaittoon. Niitä saa eri makuisia ja oma
Näistä väärennöksistä on oillut paljon artikkelaita. Joitakin kalliita erinomaisiksi mainittuja oliliiviöljyä oli testattu labroissa ja todettu väärennöksiksi. Mainittiin nimeltäkin mutten enää muista.
Minä käytän rypsiöljyä, mutta tuota sitruunan makuista neitsyt oliiviöljyä täytyy kyllä kokeilla, jos sitä saa jostain normikaupasta. Lähettyvillä ei ole mitään erikoiskauppoja en kä netistä viitsi yhtä pulloa tilata.
Minä ostan cittarista. Kerran erehdyis ostamaan Pirkka parhaat sitruunan makuisen oliiviöljyn. Voi itku, mikä perttymys. Siinä oli käytetty, mitä meilläkin myydään oikein happamia sitruunoita. Hyi että! Kreetalaisessa Knossos sitruunan makuisessa oliiviöljyssä on käytetty heillä kasvavia makeita sitruunoita, nam. Kokeile ihmeessä, mutta osta aitoa eikä mitään Pirkka = paha tuotetta.
En tee koskaan kastikkeita vaan lorautan hyvää kreetalaista Knossos oliiviöljyä joukkoon, namiiii.
Vierailija kirjoitti:
Kreikkalaiset johtavat kyllä Euroopassa sydän- ja verisuonitautitilastoja...
Näin se valitettavasti nykyään on. Ruokavalio on muuttunut nuorisolla mäkkäriannoksiin ja kaikkeen muuhun pskaan, mitä Euroopassa nyt yleensä nuoret syö ja juo. Muutamassa kymmenessä vuodessa tuhottiin kansanterveys.
Sitä se hiilarien mättäminen teettää. Lihaa syömällä pysyy terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt on selvää, että sinä et ole asioista ottanut selvää lainkaan. Oletko edes selvänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt on selvää, että sinä et ole asioista ottanut selvää lainkaan. Oletko edes selvänä?
Itsesi lisäksi sait yläpeukun toiseltakin kylähullulta. Varmaan mahtifiilis.
Vierailija kirjoitti:
Sanotko siis että ranskalaisilla on terveelliset elämäntavat? Hehän syövät paljon myös valkoista vehnää ja juustoja.
Tulehdustilaa aiheuttaa paljon muutkin asiat kuin ruokavalio, ihan vain vaikka saasteet. Ei moderni ihminen säästy siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko siis että ranskalaisilla on terveelliset elämäntavat? Hehän syövät paljon myös valkoista vehnää ja juustoja.
Tätä "Ranskalaista paradoksia" on tutkittu pian 40 vuotta, selvää selitystä ei ole löydetty:
https://en.wikipedia.org/wiki/French_paradox
Itse noudatan noista mahdollisista syista viiniä, vettä, kävelyä ja vihanneksia/hedelmiä...
...ja mätän juustoa ilman rajoituksia. Varsinkin homesellaisia. Voita sinänsä menee vähemmän, vain erikoistilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Me täällä Espanjassa käytämme ruuanlaitossa vain oliiviöljyä. Rypsiöljy kelpaa korkeintaan saranoiden rasvaamiseen.
Minäkin täällä Suomessa käytän vain oliiviöljyä ruuanlaittoon. Ja todellakin, viimeksi kun olen rypsiöljyä käyttänyt, voitelin sillä saranoita ja polkupyörän ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljy ei ole mautonta, vaan pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljy pilaantuu nopeasti Gordon Ramsayn mukaan, kokkaan harvoin, en saa kitattua pullollista parissa viikossa. Rypsiöljyä säilyy jääkapissa.
Tätä minäkin mietin että kuinka kauan se öljy säilyy käyttökelpoisena. Mulla kuluu tosi vähän eli rypsiöljypullokin kestää puoli vuotta mutta onko se sitten jo vanhentunutta? Oliiviöljyn mausta en pidä yhtään.
Haista ja maista.
Pullossa on kyllä parasta ennen päiväys. Ei tarvitses arvuutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista ja maista.
Pullossa on kyllä parasta ennen päiväys. Ei tarvitses arvuutella.
Se on vain sinnepäin, voi olla huonosti säilytetty ja härskiä jo paljon aiemmin tai sitten päinvastoin. Onhan se hunajassakin mutta hunaja on ihan hyvää vielä vuosia parasta ennen päiväyksen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä "Ranskalaista paradoksia" on tutkittu pian 40 vuotta, selvää selitystä ei ole löydetty:
https://en.wikipedia.org/wiki/French_paradox
Itse noudatan noista mahdollisista syista viiniä, vettä, kävelyä ja vihanneksia/hedelmiä...
...ja mätän juustoa ilman rajoituksia. Varsinkin homesellaisia. Voita sinänsä menee vähemmän, vain erikoistilanteissa.
Ranskalaiset eivät suinkaan laita voita ja veistä juustoa 100 grammaa patongin päälle. vaan osaavat syödä kaikkea kohtuullisesti ja vielä kaikessa rauhassa pöydän ääressä. Ei siinä sen enempää paradokseja ole, kuin kohtuullinen herkullisen ruuan syöminen.
Itse en ole lähelläkään äärioikeaa, ja tämän artikkelin aiheenahan oli oliiviöljy.
Sinänsä hienoa, että Rolling Stonen artikkeli käyttää Andrew Tatea "referenssinä".
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Tate
Oikea "asiantuntija", jos kyseessä on ra*skaukset ja human trafficking...