Onko totta, että toimeentulotuen saaja ei saa omistaa autoa, vaikka asuisi landella?
Työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut (tai päässyt) yh omistaa vanhan auton rämän, joka on ainoa kulkuväline landella, jossa ei ole toimivia julkisia yhteyksiä. On tipahtamassa toimeentulotuelle, kun asumistukia leikattiin ja 300 € suojaosa poistettiin. Hänellä ei ole lainkaan turvaverkostoa, jolta saisi tarvittaessa kyydin kauppaan, sairaalaan, apteekkiin tai päiväkotiin. Onko hänen pakko myytävä auto pois ja alettava käyttämään taksia?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelassa sanoivat että minun pitää myydä autoni ennen kun saisin toimeentulotukea. Sanoin että tarviin sitä että saan töitä mutta ei auttanut mitään. Myin auton ei siitä saanut kuin 600 euroa. Sen jälkeen en ole töitäkään saanut kun tein raksatöitä ennen ja auto oli pakko olla. Ei saa omistaa edes kallista sähköpyörää.
Ei kannata ilmoittaa heille sähköpyörästä.
Ei kannata? Sinun PITÄÄ. Se on velvollisuutesi ja se on mitä laki sanoo. Jos et noudata tätä ohjetta, olet rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun landella ja mulla ei ole autoa. Päiväkoti, kauppa ja postin, yms palvelut on kävelymatkan päässä. Apteekki, yms tarpeet saa tilattua postiin. Satunnaisesti taksi tulee halvemmaksi kuin oman auton ylläpito.
Voi jessus taas! SINULLA on kaikki palvelut kävelymatkan päässä.Sinä ilmeisesti pääset hyvin liikkumaan. Itse asun myös landella ja lähimpään kauppaan on 5 km ja muihin palveluihin 15 km. Mitään julkisia kulkuneuvoja ei ole. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta kävellä kauppaan sairauteni vuoksi. Olemmekin puolisoni kanssa katselleet asuntoa "sivistyksen parista".
Tästä on jo aikaa, kun itse kysyin toimeentulotukea. Auton omistus hyväksyttiin kyllä, ei siinä mitään. Virkailija sanoi, että auton kustannuksia ei voida ottaa huomioon tt-tuessa.
Tuttavani omistaa auton ja hän saa toimeentulotukea. Hän ei pä
Niin, olen ihan itse saanut valita paikan jossa asun. Moni esim liikuntarajotteinen vanhus on hoksannut samaan ja suhaa rollaatorilla samoilla kaduilla.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelassa sanoivat että minun pitää myydä autoni ennen kun saisin toimeentulotukea. Sanoin että tarviin sitä että saan töitä mutta ei auttanut mitään. Myin auton ei siitä saanut kuin 600 euroa. Sen jälkeen en ole töitäkään saanut kun tein raksatöitä ennen ja auto oli pakko olla. Ei saa omistaa edes kallista sähköpyörää.
Ei kannata? Sinun PITÄÄ. Se on velvollisuutesi ja se on mitä laki sanoo. Jos et noudata tätä ohjetta, olet rikollinen.
Sinulla on aika ihmeellinen tapa takertua lillukanvarsiin ja syyllistää heikommassa asemassa olevaa. Samaan aikaan superrikkaat piilottavat miljardiomaisuuksia veroparatiiseihin ja saavat tarpeettomia yritystukia.
Eläkeikäisten asumistuki ei muuttunut.
Mistä Kela saisi tietää että hakijalla on auto? Ei sellaisia kysytä hakemuksessa. Eikä autoa pakoteta myymään. Sama kuin käskettäisiin myymään oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Mistä Kela saisi tietää että hakijalla on auto? Ei sellaisia kysytä hakemuksessa. Eikä autoa pakoteta myymään. Sama kuin käskettäisiin myymään oma koti.
Jaa mistäköhän? Miten olisi ajoneuvorekisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitetaanko kaikesta muustakin omaisuudesta? Jos omistaa vaikka arvokkaamman television, tietokoneen, ruohonleikkurin, lumilingon, jne.? Ei, ei ne Kelaa kiinnosta, miksi siis sähköpyörä kiinnostaisi. Autokin kiinnostaa vasta sitten jos se on tyyliin kymppitonnin arvoinen.
Eipä ne sitä käskenyt myymäänkään, vaikka ihan kaupungissa asuin. No, ikäloppu auto ja siitä olisi romuttamolla saanut ehkä muutaman kympin.
Mitään ei saa olla jos haluaa toimeentulotukea. Ne rahat jaetaan niille ketkä on ryypänny ja pelannu rahansa. Ja tietty ma muille. Mulla asunto ja säästöjä vanhuuden varalle niin en saa tukea, kärvistelen alle tonnilla kuukaudessa Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aika ihmeellinen tapa takertua lillukanvarsiin ja syyllistää heikommassa asemassa olevaa. Samaan aikaan superrikkaat piilottavat miljardiomaisuuksia veroparatiiseihin ja saavat tarpeettomia yritystukia.
Älä yhtään koita puolustella muitten saastaisuutta nostamalla muita asioita joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Se että jotkut tekevät jotain ei tarkoita että toiset saisivat tehdä näin myös.
Tämäkään, kuten valtaosa Kelan etuusasioista, ei ole salatiedettä vaan ihminen voi omin silmin käydä lukemassa etuusohjeen https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf?version=1712365565596
On myös mahdollista jättää varallisuus harkinnalla kokonaan huomioimatta tai huomioida se vain osittain, jos varallisuus turvaa asiakkaan toimeentuloa, esimerkiksi perheessä oleva auto voi olla tarpeen työn vuoksi ja toimeentulon turvaamiseksi varallisuudesta saatavissa oleva myyntitulo on vähäinen, varallisuutta ei pystytä realisoimaan tai kyseessä on lasten tavanomaiset harrastusvälineet.
Huom. mitään eurorajoja etuusohje ei tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mistäköhän? Miten olisi ajoneuvorekisteri.
Aivan sama, mutta hakemuksessa ei kysytä omistatko auton. Joten tyhmää edes jankata tästä. Sen sijaan metsän omistuksesta kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Asun landella ja mulla ei ole autoa. Päiväkoti, kauppa ja postin, yms palvelut on kävelymatkan päässä. Apteekki, yms tarpeet saa tilattua postiin. Satunnaisesti taksi tulee halvemmaksi kuin oman auton ylläpito.
Se on tosi hienoa. Minäkin asun maalla ja jokainen mainitsemasi palvelu on noin 25 kilometrin päässä. Ei julkista liikennettä.
Suomessa on eletty tuhansia vuosia landella ilman sen paremmin omia autoja kuin julkista liikennettäkään.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikäisten asumistuki ei muuttunut.
Jos olisit lukenut ensimmäisen sivun niin ymmärtäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitetaanko kaikesta muustakin omaisuudesta? Jos omistaa vaikka arvokkaamman television, tietokoneen, ruohonleikkurin, lumilingon, jne.? Ei, ei ne Kelaa kiinnosta, miksi siis sähköpyörä kiinnostaisi. Autokin kiinnostaa vasta sitten jos se on ty
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-varat-jotka-vaikuttavat
LUE SE SAATANA. Eli kela päättää, onko omaisuutesi välttämätön opiskelua ja tai työtä varten, ja mikäli näin ei ole, pyydetään se realisoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne sitä käskenyt myymäänkään, vaikka ihan kaupungissa asuin. No, ikäloppu auto ja siitä olisi romuttamolla saanut ehkä muutaman kympin.
Tuosta poikani autojutusta on vähän yli 6 vuotta - täältä ei edes ole julkista liikennettä. Kun Kela käyttää aikaa tyhjänpäiväisyyksiin, tukipäätökset roikkuvat viikkoja tai kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosi hienoa. Minäkin asun maalla ja jokainen mainitsemasi palvelu on noin 25 kilometrin päässä. Ei julkista liikennettä.
Hommaa hevonen ja kärryt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikein. Mene töihin.
T. Purra ja Orpo
Jos Ap muuttaisi lähemmäksi palveluja, tulisi sellainen ongelma, että joutuisi myymään ensin mökkipahasensa ja muuttamaan vuokralle. Sillä eikös Kela vaadi ensin käyttämään kaikki asunnon myynnistä saadut rahat ennen kuin voi saada toimeentulotukea? Jos ylipäänsä kukaan haluaisi ostaa huonokuntoista mökkiä syrjäseudulta...