Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, että toimeentulotuen saaja ei saa omistaa autoa, vaikka asuisi landella?

Vierailija
05.05.2024 |

Työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut (tai päässyt) yh omistaa vanhan auton rämän, joka on ainoa kulkuväline landella, jossa ei ole toimivia julkisia yhteyksiä. On tipahtamassa toimeentulotuelle, kun asumistukia leikattiin ja 300 € suojaosa poistettiin. Hänellä ei ole lainkaan turvaverkostoa, jolta saisi tarvittaessa kyydin kauppaan, sairaalaan, apteekkiin tai päiväkotiin. Onko hänen pakko myytävä auto pois ja alettava käyttämään taksia? 

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä Kelasta. Jos auto on vaikka lähisukulaisen nimissä, sitä voi käyttää kuitenkin ongelmitta eikä vaikuta toimeentulotukeen. 

Ei ole ketään lähisukulaista, jolla olisi ajokortti. 

Ap

Vierailija
22/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos auto on alle kymppitonnin auto sitä ei lasketa omaisuudeksi. 

Tuo on totta asumistuen laskemisessa, mutta toimeentulotuen saajan on myytävä kaikki omaisuus pois, eikö? Paitsi omistamansa asunnon. 

Autoileeko toimeentulotuen saaja omalla autolla?

Lähtökohta on, että jos toimeentulotuen hakija tarvitsee autoa toimeentulonsa turvaamiseen, ei Kela edellytä kulkupelin muuttamista rahaksi. Toinen syy on se, että hakija asuu vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, esimerkiksi paikassa, jossa ei ole julkista liikennettä. Jos kumpikaan ehto ei täyty, raja on 5 000 euroa.

Jos auton myymällä saisi 5 000 euroa sen jälkeen, kun velat ja myyntikulut on vähennetty, voimme edellyttää auton realisointia. Nämä katsotaan tapauskohtaisesti, Valkonen huomauttaa.

googlella löytyi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelassa sanoivat että minun pitää myydä autoni ennen kun saisin toimeentulotukea. Sanoin että tarviin sitä että saan töitä mutta ei auttanut mitään. Myin auton ei siitä saanut kuin 600 euroa. Sen jälkeen en ole töitäkään saanut kun tein raksatöitä ennen ja auto oli pakko olla. Ei saa omistaa edes kallista sähköpyörää.

Älä valehtele. Harmittaako sinua, kun tällä palstalla on aika monta, jotka tasan tarkkaan tämän asian tietävät eikä sinun tarinasi mene läpi?

Vierailija
24/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas se sinä aloittaja sitten olet? 

Vierailija
25/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä Kelasta. Jos auto on vaikka lähisukulaisen nimissä, sitä voi käyttää kuitenkin ongelmitta eikä vaikuta toimeentulotukeen. 

Ap

Voisit selvittää, voiko ajokortiton kuitenkin OMISTAA auton, jos vain ei aja sillä itse?

Vierailija
26/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kukas se sinä sitten olet? Sullakaan ei ole ajokorttia? No, auton omistaminen ei vaadi korttia.

Vierailija
27/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voisit selvittää, voiko ajokortiton kuitenkin OMISTAA auton, jos vain ei aja sillä itse?

Ostin ekan autoni 17-vuotiaana mulla ei todellakaan ollut silloin ajokorttia. 

Vierailija
28/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Auto saa olla vain, jos se on välttämätön ammatin harjoittamiseen. 

Miten toimeentulotukia saava voi harjoittaa ammattia ja saa palkkaa ?

Vierailija
29/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei auton omistamiseen korttia tarvita vaan sen ajamiseen. 

Vierailija
30/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelassa sanoivat että minun pitää myydä autoni ennen kun saisin toimeentulotukea. Sanoin että tarviin sitä että saan töitä mutta ei auttanut mitään. Myin auton ei siitä saanut kuin 600 euroa. Sen jälkeen en ole töitäkään saanut kun tein raksatöitä ennen ja auto oli pakko olla. Ei saa omistaa edes kallista sähköpyörää.

Ei kannata ilmoittaa heille sähköpyörästä.

Jos jäät kiinni ilmoittamatta jättämisestä niin 2-4 vuoden ehdoton tuomio, en suosittele missään nimessä!

Vierailija
31/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöriä ei rekisteröidä, joten kukaan ei tiedä onko sinulla kallis polkupyörä vai ei, jos et sitä itse mene möläyttelemään.

Vierailija
32/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että saa autonsa pitää, voi laittaa perustelut kelaan miksi  auto on pakollinen.

Vierailija
33/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai asuu vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, esim paikassa, jossa ei ole julkista liikennettä. 

Vierailija
34/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli niin, että jos tarvitsi autoa toimeentulon hankkimiseen tai asui julkisen liikenteen ulkopuolella autoa ei huomioitu. Jos nuo ehdot ei täyttyneet auton arvo sai olla max.5000e.

Sitä mikä ohjeistus nyt on, kun kaikki järki on päätöksistä poistunut, en osaa sanoa. Kelasta kysymällä ehkä selviää.

Vierailija
35/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että saa autonsa pitää, voi laittaa perustelut kelaan miksi  auto on pakollinen.

Huoh, tuolla se lukee selvällä suomen kielellä että saa pitää jos tietyt ehdot täyttyy. Ja jopa ilman syytä jos auto on alle 5000e arvoinen. 

Vierailija
36/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani haki armeijan jälkeen tt-tukea. Ennen työllistymistä ehti olla vajavan kuukauden tt-tuella. Tuona aikana ehti jo saada kirjeen satasen maksaneen auton myynnistä.

Vierailija
37/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä saa tehdä töitä. 

Vierailija
38/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun landella ja mulla ei ole autoa. Päiväkoti, kauppa ja postin, yms palvelut on kävelymatkan päässä. Apteekki, yms tarpeet saa tilattua postiin. Satunnaisesti taksi tulee halvemmaksi kuin oman auton ylläpito. 

Voi jessus taas! SINULLA on kaikki palvelut kävelymatkan päässä.Sinä ilmeisesti pääset hyvin liikkumaan.  Itse asun myös landella ja lähimpään kauppaan on 5 km ja muihin palveluihin 15 km.  Mitään julkisia kulkuneuvoja ei ole. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta kävellä kauppaan sairauteni vuoksi. Olemmekin puolisoni kanssa katselleet asuntoa "sivistyksen parista". 

Tästä on jo aikaa, kun itse kysyin toimeentulotukea. Auton omistus hyväksyttiin kyllä, ei siinä mitään. Virkailija sanoi, että auton kustannuksia ei voida ottaa huomioon tt-tuessa. 

Tuttavani omistaa auton ja hän saa toimeentulotukea. Hän ei pääse liikkumaan juuri lainkaan. 

Vierailija
39/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan kela valittanut kun olen ilmoittanut että auto on työssäkäyntiä varten!

Autot on tosin sellasia ettei niillä olisi juuri romua enempää myyntiarvoa. Varmasti muutkin pakottavat syyt kelpaa.

Vierailija
40/159 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta. Kaikki pitää myydä ja sillä rahalla elättää itsensä. Kun muuta ei ole saa toimeentulotukea. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki elämiseen.

Eli säästöt, autot ja muut täytyy käyttää/ myydä ennen kuin tukea voi saada. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä