Onko olemassa joku kipu tai näkymätön vaurio joka tekee kävelemisen lähes mahdottomaksi?
Tuttu ei ikinä kävele. Aina kulkee autolla lyhyetkin matkat tai sitten polkupyörällä. Kerran kertoi lähtevänsä kaveriporukkamme mukaan kävelylenkille, mutta ilmaantui sinnekin polkupyörällä, ajoi ihan hitaasti pyörällä siinä muun porukan vieressä koko reilun tunnin lenkin. Se oli outoa, miksei vain jäänyt pois. Hän on reilusti ylipainoinen mutta lenkkiporukassa oli muitakin lihavia jotka kävelivät. Sisätiloissa kävelee muutaman metrin esim. vessaan ja keittiöön sekä kävelee pihan poikki autolle, joten kyllä kävely onnistuu lyhyet matkat.
Kommentit (20)
Voi olla nivelvaurio tai selkävika, voi tosin vika olla myös korvien välissä. Mahdoton tietää
Mulla on leikkauksesta aiheutunut hermovaurio jalkaterässä. Välillä se on rauhallinen, mutta välillä en pysty kävelemään metriäkään tai pitämään edes kenkää jalassa. Jotkut varmaan luulee, että olen jotenkin tekosairas, kun sanovat "hyvinhän sä pystyt kävelemään!".
Itselläni häntäluu murtunut kaksi vuotta sitten ja murtuma parantunut huonosti, en pysty juurikaan kävelemään, enkä ollenkaan istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on leikkauksesta aiheutunut hermovaurio jalkaterässä. Välillä se on rauhallinen, mutta välillä en pysty kävelemään metriäkään tai pitämään edes kenkää jalassa. Jotkut varmaan luulee, että olen jotenkin tekosairas, kun sanovat "hyvinhän sä pystyt kävelemään!".
mutta pystyt pyöräilemään?
Eikö ollut hyvä että tuli lenkille, vaikkakin pyörällä, jos lihavakin on?
Paha välilevynpullistuma joka painaa hermojuureen tekee kävelemisen mahdottomaksi. Ei siksi, että se estäisi jalkojen ja nivelien liikkumisen, vaan siksi että se kipu on niin sietämätöntä. Saa yrittää. Kokemusta on. Tuossa tilassa ei kyllä pyörälläkään ajeta eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin voiko olla? Tyhmä kysymys.
Niin että voiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta pystyt pyöräilemään?
Pystyn, kun siinä ei tule juuri painoa jalkaterälle eikä jalkaa tarvitse pyöräillessä taivuttaa.
Ei tuohon tarvita kuin nivelrikko sopivassa nivelessä. Minulla oli nivelrikko toisen jalan isovarpaan tyvinivelessä. (Nyt se on jo leikattu ja nivel jäykistetty, joten se ei vaivaa enää.) Nivelrikko aiheutti sen, että kävely rupesi sattumaan jo 100 metrin kävelyn jälkeen. Sen sijaan pyöräilyssä ei tuntunut kipua, koska on helppo pyöräillä niin, että ei tarvitse joka polkaisulla taivuttaa ko. niveltä.
Mulla alkaa sattua varpaisiin ja toisessa jalassa jalkapöydällä tiettyyn kohtaan. Miljoonat erilaiset jalkineen ja pohjalliset kokeiltu. Mutta en mä silti vältä kävelyä kokonaan, yritän sitten vaan kestää nämä kivut, jotka on kuitenkin ihan siedettäviä.
On olemassa. Montakin eirlaista kipua ja ulkopuolisille nåkymätöntä vammaa, eikä niistä yksikään kuulu sinulle.