Onko tissuttelusta oikeasti mitään haittaa?
Olen n 40v nainen ja olen nyt muutaman vuoden juonut miltei joka ilta kaksi 0,5l juomaa, olutta tai siideriä. Ehkä 4-6 krt viikossa.
Tuntuu itsestäkin paljolta mutta onko siitä terveydellistä haittaa? Olen hoikka, urheilen, syön erittäin terveellisesti, nukun hyvin, työt ja elämä sujuu loistavasti. Veriarvot priimaa. Onko mulla ongelma?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Tulit sitten kysymään palstalta jonka kävijöistä vähintään puolet on päihderiippuvaisia :D Mutta siis, anna mennä, ja ihmettele 15 vuoden päästä miten tähän tilanteeseen tultiin
Aina tuo oletus että päihteen käyttäjä on päihderiippuvainen. Selitä nyt ihan suomeksi missä on raja? Viihdekäyttöä satunnaisesti on ongelmakäyttöä missä vaiheessa?
no siis lyhyt vastaus, onhan se alkoholi hermomyrkky.
Pitkä vastaus, sulla vaikuttaa myös geenit ja muun muassa tuuri. Ja miljoona muutakin asiaa. Jos sä vaikka ressaat vähemmän ton ansiosta niin siitä on silloin hyötyjä. Ressi tappaa. Mutta silti se alkoholi on myrkkyä. Ei siitä mihinkään pääse.
Tee niinkuin teet, ei elämästä selviä hengissä.
Itse en juo ollenkaan. Geenit sellaiset ettei kroppa kestä sitä oikein yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulit sitten kysymään palstalta jonka kävijöistä vähintään puolet on päihderiippuvaisia :D Mutta siis, anna mennä, ja ihmettele 15 vuoden päästä miten tähän tilanteeseen tultiin
Aina tuo oletus että päihteen käyttäjä on päihderiippuvainen. Selitä nyt ihan suomeksi missä on raja? Viihdekäyttöä satunnaisesti on ongelmakäyttöä missä vaiheessa?
Satunnainen ei ole riippuvainen, säännöllinen käyttö voi olla riippuvaisen ainoa tapa toimia.
Jos ihminen on kaikin puolin tasapainossa, niin hän ei päihteitä tarvitse tai edes halua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on kaikin puolin tasapainossa, niin hän ei päihteitä tarvitse tai edes halua.
Rohkenen olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkenen olettaa, että sinä käytät päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän ja se hiukan ärsyttää miten päihteisiin suhtaudutaan. Ihme joko tai ajattelua on paljon. Päihteiden oikein käyttöä ei opasteta missään. Minä voin konsultoida jos on maksukykyä. Aikani on suoraan sanottuna aika kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän ja se hiukan ärsyttää miten päihteisiin suhtaudutaan. Ihme joko tai ajattelua on paljon. Päihteiden oikein käyttöä ei opasteta missään. Minä voin konsultoida jos on maksukykyä. Aikani on suoraan sanottuna aika kallista.
Samaa mieltä, toisen vähän on toiselle paljon, elämän kuormittavuus on jokaisella eri kuten sekin mikä ketäkin rentouttaa. Ei tässäkään asiassa ole yhtä oikeaa, niinkuin ei muissakaan asioissa joissa se ymmärretään tätä aihetta paremmin. Syyllistäminen on lähinnä perzeilyä ja oman (muka) paremmuuden korostamista. Oman kokemuksen mukaan ihmisissä on aika paljon huonompiakin piirteitä kuin joku tissuttelu, aivan liikaa huomiota sille. Tähänkin varmasti löytyy mielikuvitukseton vakiokommentti siitä miten taas selvästi päihteiden ongelmakäyttäjä puhuu, keksikää jotain uutta tai jättäkää vaikka kommentoimatta jos muuta antia keskusteluun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni palkkaisi konsultikseen päihteidenkäyttäjän? Ei kovin hyvä imago- ja myyntivaltti...
Aloittajalle: On haittaa. Kaksi puolen litran siideriä illassa tarkoittaa kolmea annosta alkoholia illassa. Viikon kuluessa tuosta tulee yhteensä 21 annosta alkoholia, mikä naisella menee selkeästi alkoholin suuren riskin puolelle.
Huomattavaa myös että riski kasvaa iän myötä. Yli 65 vuotiaille riskikulutuksen raja on 2 annosta kerralla tai 7 annosta viikossa.
Vanhemmat naiset alkoholisoituvat yllättävän helposti. Niin kävi minunkin äidilleni, joka keski-ikäisenä ei käyttänyt alkoholia juuri lainkaan.
https://www.alko.fi/vastuullisesti/alkoholi-ja-terveys/alkoholin-riskir…
Pystyykö aloittaja elämään ilman alkoholia? Jos tuntuu yhtään vaikealta niin kipin kapin hakemaan apua alkoholismiin.
Ainoa haitta tissuttelusta on puolison nalkuttaminen ja muu käytös.
Arvaisin että aloittajalle on jo tässä vaiheessa mahdotonta elää ilman alkoholia. Valehtelee itselleen että voi lopettaa koska tahansa mutta oikeasti ei siihen pysty. Alkoholiriippuvuutta nimitetään alkoholismiksi.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00196
"Alkoholiriippuvuuden ehkäisy
Alkoholiriippuvuuden kehittyminen kestää usein vuosikausia, jona aikana henkilö ei tunnista ongelmakäyttöään tai vähitellen lisääntyvää riippuvuuttaan. Mitä aikaisemmin henkilö kykenee tunnistamaan ja ottamaan vakavasti lisääntyvän ongelmakäyttönsä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän voi oppia hallitsemaan alkoholinkäyttönsä ja välttämään varsinaisen alkoholiriippuvuuden kehittymisen.
Säännöllinen ja päivittäinen alkoholin käyttö lisää alkoholiriippuvuuden kehittymisen riskiä. Perinnölliset tekijät lisäävät alkoholiriippuvuuden kehittymisen riskiä, minkä vuoksi alkoholiriippuvuudesta kärsineiden vanhempien lasten kannattaa olla varovaisia alkoholin käytössään ja välttää säännöllistä tai humalahakuista käyttöä."
Sellainen, joka miettii, juoko liikaa, todennäköisesti juo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni virheellinen kysymys.
Kysyisin ennemmin, onko tissuttelusta jotain hyötyä?
Aika monet kokee saavansa siitä hyötyä koska tissuttelevat. Dokaamisen muoto se on tissuttelukin. Tämmöinen keskustelu on vielä sallittava kun puhutaan vain alkoholista. Todellisuus päihteistä on muutakin mutta todellisuus on jo niin paha ettei sitä saisi mainita palstalla. Onhan se niinkin että kun on vain yksi laillinen päihde niin sen käytölle keksitään puolusteluja kuten termi tissuttelu. Kevytdokaaminen, naukkailu, seitinohuet jne.
Koska vastausta ei tullut tässä joku hyvä puoli. Ei kaikilla ole tietenkään näitä mutta sekalaisia huomioita ja kokemuksia.
TIssuttelu rentouttaa.
Se on mukavaa.
Osan se saa liikkumaan ja tapaamaan ihmisiä mikäli käyvät kapakassa.
Jossain tapauksissa tissuttelusta on verenkierrolle hyötyä.
Ja jos ihminen tuntee, että tissuttelusta on hänelle hyötyä tai iloa niin miksi se pitäisi kieltää?
Ongelmakäyttäjät ovat erikseen kuten kaikessa muussakin. Jopa urheilu tai terveellinen syöminen voivat aiheuttaa ongelmia jos niitä ei osaa oikein käyttää.
Jos ei muusta ole huolissaan, niin ole edes siitä, että alkoholi pistää hormonit sekaisin. Eli naisilla se alentaa estrogeenitasoa. Haluatko vanhentua ennenaikaisesti? Iho ohenee ja hiukset lähtee?
Mikäs se oli se Finn Skårderudin teoria (tosin ei oikea, vaan väärin tulkittu), että synnymme tänne puolen promillen alkoholivajeella.
Oikeasti ihmettelen sitä, että miten viinimaiden (Ranska, Italia, Espanja) ihmiset kuitenkin ovat pitkäikäisiä ja terveitä. Liittyykö se siihen, että tissutellaan ruuan kanssa?
En joisi edes kahta alkoholitonta siideriä kun niissä on niin paljon sokeria.
Mä en käytä alkoholia ollenkaan, miksi pitäisi? Ei sellaista edes kaipaa mitä ei ole käyttänyt vuosiin. Ihan turhaa rahanmenoa. Miksi et juo silloin tällöin alkoholitonta siideriä tai olutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin puoli alkoholiannosta päivässä tuhoaa aivojen harmaata ainetta pysyvästi.
Alkoholi tappaa aivosoluja, mutta se tappaa vain niitä heikkoja aivosoluja!
Miten mä ajattelin, että niillä välittäjäaineilla aivosolujen välillä ja aivosolujen yhteyksillä on enemmän merkitystä kuin aivosolujen määrällä. Vissiin olen tissutellut liikaa.
Tosi freshiä olla pikku pöhnässä. Mutta mikäs siinä?